Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Spegelöst eller DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Varit ifrån fotograferingens härliga värld i 13 år, Nu börjar barnen bli tonåringar och det finns lite tid igen.
Jag gjorde mig av med all utrustning så jag tittar på ny kamera. Sista jag ägde var en D7100 som jag trivdes väldigt bra med. Nu är frågan.. Det står mellan NikonZ50 II eller D7500
Jag fotar mest landskap och gärna med ND 10 filter. Men även porträtt och lite annat. Filmar gör jag ej. Det som avskräcker mig från D7500 är att den har närmare 10 år på nacken och att framtiden talar för spegelöst.

DSLR har varit dött sen några år tillbaks så spegellöst är det man bör satsa på idag. När det gäller Nikon så är dessutom Z-objektiven generellt sett bättre än F-objektiven så även där får man en fördel.

Tycker det dessutom är gött med små grejer. Blir lätt otympligt med DSLR. En spegellös APS-C får man med sig oftare gissar jag.

Längtar inte tillbaka till min Canon DSLR (även om det så klart finns en skön känsla i själva hanterandet).

Senast ändrad:
Det som avskräcker mig från D7500 är att den har närmare 10 år på nacken och att framtiden talar för spegelöst.
Du har ju i princip redan svarat på din fråga. Du har inte sagt någonting om vad det är som får dig att tveka på att skaffa spegellöst, så vi har ju heller ingen möjlighet att lätta några tveksamheter du har. Så det är bara att köra på, särskilt nu när det är kraftig rea på Nikon hos de flesta stora butiker. Sedan är det positiva att du kan uppgradera till fullformat så småningom där Nikon har ett av de bästa systemen både vad gäller hus och objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto