Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra tilthuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns det någon som har tips på ett bra och prisvärt tilthuvud till monopod? Ska användas till 500/4 och ev. konverter så det blir några kilo som det ska tåla.

Dyr

Den verkar bra men dyr. Ska bara ha till en resa där det blir svårt med trebenare (fågelberg) så något billigare är jag nog ute efter. Använder inte monopod annars.

Den verkar bra men dyr. Ska bara ha till en resa där det blir svårt med trebenare (fågelberg) så något billigare är jag nog ute efter. Använder inte monopod annars.

Hej.

Tror inte att det finns något billigt alternativ till den tyngden du kommer att använda dig utav.

Varför inte köra utan och vinkla monopoden?

Mvh Torbjörn

Vikten

Frågan är om låsningen samt låsningen för snabbplattan klara vikten (ca 5 kg)? Det uppges att den klarar 2,5 kg.

Den här använder jag.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700234
Den ligger i andra ändan av prisskalan. Men om den uppfyller dina krav är svårt att veta.

Micke.

Hej.

Ang den ovan från Cyberfoto så har jag den med men den fungerar inte till något mer än ett 70-200 och knappt att man vill använda den ens till det.... Vill du ha en sådan så kan du få min mot fraktkostnad då jag bara testade den och tog bort den direkt.

Mvh Torbjörn

Hej.

Ang den ovan från Cyberfoto så har jag den med men den fungerar inte till något mer än ett 70-200 och knappt att man vill använda den ens till det.... Vill du ha en sådan så kan du få min mot fraktkostnad då jag bara testade den och tog bort den direkt.

Mvh Torbjörn

Visst det är inget under av precision, men jag har ändå använt den med 300/2,8 totalvikt ca 3kg. Men de enda krav jag haft har varit att kunna låsa leden i olika vinklar. Vad menar du gör att den är totalt värdelös?

Micke.

Hej.

Mvh Torbjörn

Om man sågar den totalt måste man väl lätt kunna ge några hållbara argument för varför den är värdelös.

Micke.

Om man sågar den totalt måste man väl lätt kunna ge några hållbara argument för varför den är värdelös.

Micke.

Min Benro DJ90 klarar också max 2,5 kilo och det som troligen händer när man slänger på nånting som överskrider huvudets maxvikt brukar vara att det visserligen går att få det hela stadigt, det är bara att dra åt låsratten för kung och fosterland. Problemet brukar vara att så fort man lossar det allra minsta på ratten så säger det krasch och objektivet och allt tippar i nån godtycklig riktning om man inte är snabb och fångar grejorna. När jag skaffade mitt 500 f/4 så började både kulleden på trebensstativet och tilthuvudet på enbenaren att bete sig så. En Benro G3 kulled och det där tilthuvudet från RRS senare så kunde jag återigen lossa på friktionen lite gradvis.

RRS-huvudet är f.ö. en sån där grej som känns så välbyggd att man nästan vill ta med sig den i sängen natten efter att man fått den. :)

Min Benro DJ90 klarar också max 2,5 kilo och det som troligen händer när man slänger på nånting som överskrider huvudets maxvikt brukar vara att det visserligen går att få det hela stadigt, det är bara att dra åt låsratten för kung och fosterland. Problemet brukar vara att så fort man lossar det allra minsta på ratten så säger det krasch och objektivet och allt tippar i nån godtycklig riktning om man inte är snabb och fångar grejorna. När jag skaffade mitt 500 f/4 så började både kulleden på trebensstativet och tilthuvudet på enbenaren att bete sig så. En Benro G3 kulled och det där tilthuvudet från RRS senare så kunde jag återigen lossa på friktionen lite gradvis.

RRS-huvudet är f.ö. en sån där grej som känns så välbyggd att man nästan vill ta med sig den i sängen natten efter att man fått den. :)

Jepp håller helt med. Och skulle jag ha dyra tunga objektiv på för jämnan så är det möjligt att man tröttnade och ville ha något bättre. Men är man medveten om svagheterna så kan leden ändå fungera.
Och skall man ha den bara någon enstaka gång på en resa så kanske det kan fungera.
Vill man gå upp i kvalitet så kan de här två tilthuvudena kanske vara något.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000143

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DT-01D50

Micke.

Micke.

Hej Ledsen över att jag missat att det kom en fråga på mitt inlägg.

1. Jag tycker att det är svårt att få den att stanna i olika lägen.

2. Små "tröghetsskruvar" som är jobbiga att arbeta med

3. Ranglig och känns allmänt ostabil.

Personligen så skulle jag inte använda den ( vilket jag inte gjort förutom att testa den )... Med en lovad maxbelastning på 2.5 kg så håller den inte för tele. Den håller säkert för mer men om de bara skriver 2.5 så skulle jag inte våga sätta på något som väger 4-5 kg och kostar 10 tusentals kronor...

Personligen så skulle jag inte använda den ( vilket jag inte gjort förutom att testa den )... Med en lovad maxbelastning på 2.5 kg så håller den inte för tele. Den håller säkert för mer men om de bara skriver 2.5 så skulle jag inte våga sätta på något som väger 4-5 kg och kostar 10 tusentals kronor...

Precis mina slutsatser med Benrohuvudet. Jag har det på min ground pod just nu och där känns bristerna mer överkomliga. Dels för att jag inte har friktionsratten åtdragen när jag fotar utan använder det som ett "lågbudget-wimberley" och dels för att det värsta som kan hända om gluggen tippar framåt är att motljusskyddets framkant dunsar i marken från en knapp decimeters höjd och det kan jag leva med. Men jag är väldigt frestad att skaffa ett RRS även till min ground pod. Allt känns så perfekt med det.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Hur gick det Tony, fick du tag i något vettigt huvud? Jag tänkte jag skulle byta upp mig och köpte det Sunway som nämnts i tråden. Men måste säga att det är tveksamt om det var någon större förbättring. Men ok, det ser åtminstone dyrare och bättre ut.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto