Annons

Webbtidning använder min bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej,

Lång historia kort. En vän bad mig att ta bilder som h'n kunde använda i en tävling. Fine, tänker jag och knäpper lite bilder. H'n berättar vad bilderna ska används och jag tänker "Klart man hjälper till".

Jag skickar såklart bilderna till min vän, eftersom h'n ska ju i sin tur skicka in dem till tävlingen.

Idag ser jag att en tidning (på internet) använder en bild som jag har tagit på min vän. Min vän är, med stor sannolikhet, den som har skickat in bilden till tidningen.

Mitt namn står varken på bilden och det står inte heller "Foto: [mitt namn]" på sidan.

Kan man kontakta tidningen och få ersättning, eller är det bara att gilla läget och vara glad över att en bild man har tagit finns med i en webbtidning?
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Det är dessvärre troligt att det finns vilkor som ger tidningen rätt att använda bilden till tävlingen.
Hej Jonathan,

Tror jag gav fel information både till er och till mig själv. Min vän är med i en tävling. Tidningen skriver om tävlingen. Dvs det är inte tävling anordnad av tidningen. Men min bild används av tidningen för att visa min vän som är med i en tävling.

Men jag tror dock ändå att du är inne på rätt spår.
 

Danne B

Aktiv medlem
En bra väg att börja bör ju vara att kolla upp vilka villkor, som finns för just denna tävling.

Brukar vara rätt vanligt att man skriver under att de får göra i princip vad som helst med bilderna, om du deltar. Så att ett par dyker upp i en tidning, är väl inte så förvånande.
 

PMD

Aktiv medlem
Lång historia kort. En vän bad mig att ta bilder som h'n kunde använda i en tävling. Fine, tänker jag och knäpper lite bilder. H'n berättar vad bilderna ska används och jag tänker "Klart man hjälper till".
Vad var det för slags tävling?

Vad berättade din vän att bilderna skulle användas till?
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Du har tagit en reportagebild som tidningen kunde använda i artikeln som skrivs om din vän? dom bad din vän skicka in en bild? Är det så du menar?
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Du har tagit en reportagebild som tidningen kunde använda i artikeln som skrivs om din vän? dom bad din vän skicka in en bild? Är det så du menar?
En vän bad mig att ta ett par bilder som h'n skulle använda till en tävling (en väldigt seriös sådan). H'n berättade att h'n skulle skicka in dem med sin ansökan till företaget som anordnar tävlingen. H'n har använt en av bilderna på sin Facebook-sida för att göra reklam för sin tävlingsansökan, så att folk ska rösta på rätt person.

Igår såg jag att en webbtidning använder en av bilderna för att göra ett reportage/intervju om/med min vän. Dvs jag har inte skickat in någon bild till tidningen, utan det är med stor sannolikhet att det är min vän som har skickat in bilden till tidningen, så att min vän ska få mer spridning (positiv sådan) så att fler personer ska rösta på min vän.

Jag har absolut inget emot att företaget som anordnar tävlingen använder en ansiktsbild av min vän för att visa vem det är som deltar i tävlingen. Däremot skulle jag vilja ha mitt namn & eventuellt ersättning från tidningen som använder bilden.

Jag mailade bildombudsmannen angående detta och fick till svar

Hej

Självklart skall du ha betalt skicka en räkning. BLF ger ut en prislista där du kan hitta priser www.blf.se
Hälsningar
Men då jag ej är medlem hos BLF så kan jag inte se vad som är en lämplig summa.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Normalpris för arkivbild i pressen är ungefär 800 kr. Lägg på 100 procent eftersom det var olovligt.
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag hänger inte med riktigt måste kolla om jag förstår det rätt..

En vän ber dig ta kort på denne? Du gör det och sen ger du denne kortet? Är då inte denne som äger fotot? Det föreställer ju den personen, sedan om personen skickar bilden till en tävling så är det väl bilden i sig som tävlar inte fotografen?

Din vän hade kunnat gå till en fotoautomat och tagit bilden, ska då tidningen skriva vilken fotoautomat det var?

Inte illa menat alls från min sida men vissa "fotografer" gör allt för att försöka tjäna en liten hacka verkar det som.

PS.. Om jag har ett fotoalbum med bilder från barnsben tills nu och jag skickar en "profilbild" på mig till en tidning och den publiceras, är då bilden en skolbild från 70-talet. Hur ska jag minnas vem som tog fotot? Han var ju proffs fotograf..
 

alf109

Aktiv medlem
Framgår inte riktigt eller om jag inte missat det, men...
kanske skulle vara intressant att kolla hur det gått till med publiceringen av din bild av vännen. Om de till exempel frågat vännen om hen har någon bild de kan använda och hen skickat dem din bild och du sedan kommer in med arga brev och krav från ditt håll är nog tävlingen körd för din vän skulle jag tro. Dessutom skulle nog relationen med vännen bli en smula ansträngd.

Givetvis är det annorlunda om de snott bilden utan din väns vetskap.

EDIT, ser att du skriver att det förmodligen är din vän som skickat in bilden? Då kanske det är rimligare att du försöker fixa detta med vännen, åtminstone om du fortfarande vill vara vän med personen.
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Vännen äger det exemplar som hon har fått, men upphovsrätten kvarstår hos fotografen om inget annat avtalas.
(Den ekonomiska upphovsrätten kan avtalas bort, men inte den ideella).
OK, men då tänker jag fel då? För kommer en vän till mig och frågar om jag har lust att fotografera honom då kan jag göra två saker:

1. Be honom ta med sig sin kamera och jag fotar honom med den.
2. Ta fotot med min kamera ge honom den och hoppas att det går bra för honom.

Vad kostar det mig att mitt namn inte publiceras? Jag tror inte min kundkrets växer efter ett taget foto.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Låter som den vanliga storyn... Din vän hade inte koll på vad det innebar när du gett honom bilderna.

För att minska risken att detta händer lägger jag alltid med en liten txt-fil när jag ger bort digitala bilder:

Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem, sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, så länge som du gör det för privat bruk. Du får faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Jag vill inte att du ens lägger ut dem på en privat hemsida eller blogg! I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det 070-XXXXX och mailadressen är yyyyyyy@gmail.com

Hälsningar Anders
 

PMD

Aktiv medlem
OK, men då tänker jag fel då? För kommer en vän till mig och frågar om jag har lust att fotografera honom då kan jag göra två saker:

1. Be honom ta med sig sin kamera och jag fotar honom med den.
2. Ta fotot med min kamera ge honom den och hoppas att det går bra för honom.
Din upphovsrätt till bilden påverkas inte av vilket av dessa alternativ du väljer.
 
ANNONS