Annons

Uppgradera

Produkter
(logga in för att koppla)

Dkmusic

Avslutat medlemskap
Är hyfsad nybörjare som köpte en Nikon D3200 för ett år sedan. Nu har jag lärt mig mer o mer och känner att den inte räcker till längre. Är inne på att uppgradera mig och funderar på en D610.
Vill inte gå upp lite grann för att sen byta igen utan gå på nåt bra direkt.

Är det ett bra val eller vad kan vara vettigt annars? Vill gärna ha fullformat.
Tänker mig då prisklassen där D610 ligger.

//Daniel

Är hyfsad nybörjare som köpte en Nikon D3200 för ett år sedan. Nu har jag lärt mig mer o mer och känner att den inte räcker till längre. Är inne på att uppgradera mig och funderar på en D610.
Vill inte gå upp lite grann för att sen byta igen utan gå på nåt bra direkt.

Är det ett bra val eller vad kan vara vettigt annars? Vill gärna ha fullformat.
Tänker mig då prisklassen där D610 ligger.

//Daniel

Kan du berätta exakt vad det är som inte tycker räcker med din 3200? Då blir det lättare att tipsa om vad du ska ha i stället.

Per.

Kan du berätta exakt vad det är som inte tycker räcker med din 3200? Då blir det lättare att tipsa om vad du ska ha i stället.

Per.

Tycker bilderna blir lätt brusiga så fort man går upp i ISO t ex. Har testat både d7000 och d700 lite snabbt bara och jämfört och tycker kvalitén i min inte blir topp. Känns billigare resultat, sen har jag fått bra bilder också så det är inte bara dåligt.
Jag har mycket kvar att lära fortfarande men vill upp på en bättre kamera som jag kan få ut mer av i längden.
Har tillgång till massa bra objektiv som inte har autofokus så skulle vilja ha autofokus i huset.
Sen vill jag kunna filma, (men det kan jag idag också)

Jag är öppen för förslag och kanske inte nödvändigtvis måste upp på fullformat men när jag testat det så känns det väldigt bra:)

Tycker bilderna blir lätt brusiga så fort man går upp i ISO t ex. Har testat både d7000 och d700 lite snabbt bara och jämfört och tycker kvalitén i min inte blir topp. Känns billigare resultat, sen har jag fått bra bilder också så det är inte bara dåligt.
Jag har mycket kvar att lära fortfarande men vill upp på en bättre kamera som jag kan få ut mer av i längden.
Har tillgång till massa bra objektiv som inte har autofokus så skulle vilja ha autofokus i huset.
Sen vill jag kunna filma, (men det kan jag idag också)

Jag är öppen för förslag och kanske inte nödvändigtvis måste upp på fullformat men när jag testat det så känns det väldigt bra:)

Det är flera saker som kan bli bättre, alltså.

1. Bättre ISO-prestanda.
2. Bildkvalitet inte i topp.
3. Få ut mer av kameran.
4. AF-motor i huset (det är det du menar, hoppas jag)

1. kräver FX-format.
2. kan vara ett problem med din kunskap.
3. kan vara samma som 2, men måste inte vara det.
4. D7000/7100 eller FX-hus

Tyvärr kan du bli rätt besviken om du litar på att en ny kamera kommer att ge dig mycket bättre bilder, din D3200 är rätt bra!

Men att köpa nytt kamerahus piggar alltid upp, om du har pengarna.

Per.

En Nikon som har fått fin-fin kritik är D600, bra pris och fina prestanda. Min uppfattning...är det 'sol o kalas' med generösa förhållanden så funkar alla moderna kameror, det är när det blir avvikelser som grejerna sätts på prov och du får tex mer brus.

/Ulf

Det är flera saker som kan bli bättre, alltså.

1. Bättre ISO-prestanda.
2. Bildkvalitet inte i topp.
3. Få ut mer av kameran.
4. AF-motor i huset (det är det du menar, hoppas jag)

1. kräver FX-format.
2. kan vara ett problem med din kunskap.
3. kan vara samma som 2, men måste inte vara det.
4. D7000/7100 eller FX-hus

Tyvärr kan du bli rätt besviken om du litar på att en ny kamera kommer att ge dig mycket bättre bilder, din D3200 är rätt bra!

Men att köpa nytt kamerahus piggar alltid upp, om du har pengarna.

Per.

Ja det är ungefär vad jag är ute efter. Jag är som sagt ingen mästerfotograf men när jag A/B testat min mot både d700 och d7000 så tycker jag att kvalitén blir bättre i dom än mot min.
Men ska testa lite mer med d7000 då. Tack för svar!

Ett gott skäl till att uppgradera, oavsett om det är till D7000/D7100 eller till FX, är ju kontrollerna. Jag blir nuförtiden ofta frustrerad när jag använder kamerahus i instegsklassen över just detta. Att ha två justerings-hjul, samt den övre lilla displayen och dedikerad iso-knapp gör oerhört mycket tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto