Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon A-1 error med FD-linser i A-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Plötsligt blir det error när jag väljer A-läget på objektiven på min A-1. Hur får jag bort det? Har tagit ur batteriet flera ggr, utan att det hjälp. Bytt, objektiv, stängt av etc. Utan att lyckas. Finns inget om felmeddelanden i Manualen.

Jag körde med A-1 i 15 år, har två st och massor av objektiv, och tycker mej känna igen problemet men kan inte komma på vad det beror på . Prova det här: Ta av objektivet och tryck av en exponering utan att ha ett objektiv på kameran. Sätt sedan dit objektivet igen och kolla. Det är det enda jag kan komma på just nu.

Jag körde med A-1 i 15 år, har två st och massor av objektiv, och tycker mej känna igen problemet men kan inte komma på vad det beror på . Prova det här: Ta av objektivet och tryck av en exponering utan att ha ett objektiv på kameran. Sätt sedan dit objektivet igen och kolla. Det är det enda jag kan komma på just nu.

Tack för hjälpen. Nu fungerar det igen.

Roligt att det funkade. Jag tror att du har gått över till manuell inställning och använt reglaget på framsidan för manuell nedbländning utan att sedan gjort en exponering. Då kan man hamna i ett konstigt läge.

Roligt att det funkade. Jag tror att du har gått över till manuell inställning och använt reglaget på framsidan för manuell nedbländning utan att sedan gjort en exponering. Då kan man hamna i ett konstigt läge.

Stämmer precis. Det var så jag klantade till det. Tyckte det var konstigt att inget FD-objektiv fungerade. Blev orolig. Bra att FS-forum finns. Nu förstår jag i alla fall. Får se upp med nerbländningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto