Annons

Tänkte uppgradera till digital....

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas69

Medlem
Hej alla....ny här

Har slitit på min Nikon F50 sedan 1997 och som enligt min mening tar väldigt fina bilder.
Sedan några år har fotointresset legat i malpåse men har nu pockat på lite uppmärksamhet....så det är väl inte läge att blunda för det faktum att det hänt en del och inser att jag bör byta upp mig.

Så jag har några objektiv som jag tänkte använda om de är kompatibla med ett begagnat digitalt kamerahus som tex. D80-90 modellen eller om jag bör byta ut även objektiven.
Även förslag på andra hus välkomnas...

Söker ingen proffsutrustning, och begagnat vill jag prova för att se om det digitala är nåt för mig helt enkelt.

Mina objektiv är nu Sigma 35-135 1:4-5,6 och ett Tefnon 60-300 1:4-5,6....inga rökargluggar kanske men har aldrig svikit mig vad det gäller funktion och skärpa.

Båda dessa har fungerande autofokus på min F50.

Tacksam för svar.

Jo, det ska funka och D90 är en bra kamera. Men tänk på att brännvidderna fungerar annorlunda. Ditt 35-135 kommer att motsvara 50-200 ungefär.

Jo dator finns men jag har aldrig redigerat om det var du tänkte på men det lär väl komma att göras troligen.

Normal bildhantering för att spara och bränna har jag ju gjort men bara från mobil och en äldre kompakt digitalkamera.

Finns det några vettiga program till inte alltför stor kostnad som man fnula lite med?

Adobe Lightroom ca 1000
Eller månadshyra via Adobe cc

Mycket väl investerade pengar att köpa videokurs för Lightroom av Moderskeppet.

Tack Erik S !

Så allt under D90 i serien Dxx bör jag undvika om jag förstått er rätt?

Hittar en uppsjö av modeller till försäljning....D5000...kan den fungera vettigt med mina objektiv eller är det för nytt?

Dina objektiv har väl inte af-motor i objektivet.
Det gör att du utesluter alla nikons "instegskameror". De saknar nämnligen af motor i kamerahuset.
Du kan inte få af med:
D3xxx
D5xxx

En begagnad D90 eller D7000 verkar vara det som du är ute efter (D7000 går för övrigt fortfarande att köpa ny om du vill). De har fokusmotor och hyfsat moderna sensorer.

Att tänka på är att en DX-sensor är mindre än en 35mm filmruta vilket gör att bildvinkeln blir mindre (en del brukar säga att brännvidden blir 50% längre, men det stämmer inte, även om effekten blir densamma). Därför kan det vara en god idé att köpa kameran med kitt-objektiv eller komplettera med ett vidvinkelobjektiv som Sigma 18-35mm f/1,8.

Jag skulle inte bry mig om att jag hade dessa objektiv och titta förutsättningslöst på en kamera:
1. De du har binder dig till a.Nikon och b. En Nikon med inbyggd AF motor, inte de billigare husen
2. Digitalkameror har mycket bättre signal/brus(korn) förhållande än film så att objektivens brister blir mycket tydligare med en digitalkamera. Dessutom så är digitala kameror mycket känsligare för kromatisk abberation (CA) från objektiven vilket gör att det nästan krävs ED glas som förr var dyrt och inte finns i dina nuvarande objektiv. Även dagens kitobjektiv och billigaste telen lär vida överskrida prestandan hos de två objektiven du har.

Jag skulle alltså INTE skaffa kamera baserat på de objektiv du har, utan räkna med att köpa allt nytt. Tycker du om Nikon så kanske en D3200/3300 t o m räcker gott med kitobjektiv och ett billigt tele, även om D7000 både är trevlig och relativt billig idag. Fotar du inte sport kan du t o m överväga ett spegellöst system.

O så ägnar man ett par tankar till OM man vill ha backup.
Vill man det så ägnar man minst 2 tankar på HUR det skall gå till

Jag skulle inte bry mig om att jag hade dessa objektiv och titta förutsättningslöst på en kamera:
1. De du har binder dig till a.Nikon och b. En Nikon med inbyggd AF motor, inte de billigare husen
2. Digitalkameror har mycket bättre signal/brus(korn) förhållande än film så att objektivens brister blir mycket tydligare med en digitalkamera. Dessutom så är digitala kameror mycket känsligare för kromatisk abberation (CA) från objektiven vilket gör att det nästan krävs ED glas som förr var dyrt och inte finns i dina nuvarande objektiv. Även dagens kitobjektiv och billigaste telen lär vida överskrida prestandan hos de två objektiven du har.

Jag skulle alltså INTE skaffa kamera baserat på de objektiv du har, utan räkna med att köpa allt nytt. Tycker du om Nikon så kanske en D3200/3300 t o m räcker gott med kitobjektiv och ett billigt tele, även om D7000 både är trevlig och relativt billig idag. Fotar du inte sport kan du t o m överväga ett spegellöst system.

Nej, förvisso sant och jag kan vara lite enkelspårig i mitt tänk, men jag gillar Nikon och den känsla den har förmedlat till mig som användare....har provskjutit andra märken men kanske varit/är lite insöad.......

Ska ta det du säger under övervägande.

Nej, förvisso sant och jag kan vara lite enkelspårig i mitt tänk, men jag gillar Nikon och den känsla den har förmedlat till mig som användare....har provskjutit andra märken men kanske varit/är lite insöad.......

Ska ta det du säger under övervägande.

Jo, men du behöver ändå nya objektiv, och då kanske Nikon D3200/3300 räcker med kotobjektiv och kanske en SF-S 55-200 VR/55-300 VR.

Nä den köpta mjukvaran är helt ointressant att göra backup på.
Spara bara alla licensnycklar o kvitton så ordnar den sig.

Jag menar dina bilder.

Om man bara tänkt prova att fota digitalt så skulle väl visst en D80 eller D200 vara ett alternativ om man får dem riktigt billigt och de fortfarande är i gott skick. I bra ljus blir det hyfsade bilder. Men varningen är på sin plats att om man vill fortsätta med digitalt så vill man förmodligen ha en modernare kamera med mindre brus. Inte minst om man använder ljussvaga objektiv som de som nämns. Ingen i bekantskapskretsen som kan låna ut en digital kamera?

ANNONS
Götaplatsens Foto