Håller med övriga prioritera bra optik och bra stativ, har du sedan råd välj D7100 p.g.a. bättre sökare, och enklare hantering, har du inte råd med D7100 gå på den billigare D3300. Men som sagt välj optik och bra stativ först. De motiv du säger du vill fotografera är ju trots allt någorlunda stationära så det kanske inte gör så mycket om några riktiga fysiska reglage blivit bortrationaliserade och funktionaliteten istället hamnat i mera svårmanövrerade menyer. Inte heller lär dessa motiv fordra så mycket autofokussnabbhet. Så här finns pengar att spara om man står ut med hanteringen.
Om jag räknar rätt så har de här kamerorna högre pixeltäthet än t.ex. nikons D800 modeller, och jag kan tänka mig att många har eller kommer att bli varse att de fina sensorerna även i Nikons billigaste modeller kan vara ganska avslöjande både mot dålig optik och skakningsoskärpa, om man tittar på resultatet i 100%.
Bra optik skulle kanske 24/1.4 som en lätt vidvinklig normal som borde fungera bra för konst och skulptur även om de står inomhus, där den höga ljusstyrkan hjälper dig att hållla iso och därmed även bruset lågt. För porträtt skulle du kunna välja 58/1.4 vilket kommer att ge dig väldigt fin bokeh, och återigen så ger hög ljustyrka lite brus, och möjlighet att leka med kort skärpedjup.
Tyvärr är de här två juvelerna ganska dyra, är budgeten trång välj 50/1.8 för porträtt. Det här ett av Nikons mest prisvärda objektiv. Har inte så mycket koll på ljussvagare vidvinklar 35/1.8 är bra men det är kanske lite väl nära 50mm brännviddsmässigt för att man ska vilja ha båda. Dessutom ger det ju inte så mycket i vidvinkelområdet.