Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bildkvalité Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

artimages

Medlem
Jag skall investera i ny kamera och väljer mellan Nikon 3300, 5200 och 7100. Tekniska finesser och funktioner, ex hastighet, är underordnat bildkvalité - dvs jag önskar så bra skärpa och detaljåtergivning, samt färg och kontrast som möjligt för pengarna (kommer i första hand fotografera porträtt och konst/skulpturer). Fråga: Är det då någon egentlig skillnad på de nämda kamerorna? Alla tre presenterar ju "fin bildkvalité" enligt tester! Mycket tacksam för din hjälp - vill inte betala extra för tekniska finesser som jag inte behöver! Kommer någon att tänka på annan kamera som presterar fin bildkvalité i liknande prisklass tar jag gärna mot tips.

//Peter
 
Ska du fotografera tegelväggar eller en hund som springer allt vad den har mot dig? Frågan är lite felställd eftersom det i hög grad påverkar vilken nytta man har av olika "finesser och funktioner". Till tegelväggen (läs: stillastående motiv) duger vilken av kamerorna som helst, om man nu bara bryr sig om det tekniska resultatet och inte hur kameran är att använda.

Sedan ska man ju helst ha ett vettigt objektiv på kameran också. Resultatet blir liksom inte bättre än vad glasbitarna som sitter framför sensorn är.
 
Den grundläggande bildkvaliteten från dessa kameror skulle jag säga är lika. Betyder ju kanske inte alltid att slutbilden blir lika bra. Sökarbilden i D7100 är bättre, så det kan vara så att du kan ställa in skärpan bättre med denna vilket kan påverka resultatet om du tar porträtt med största öppning. Du kanske vill använda nikons CLS för att fjärrstyra blixtar, otroligt smidigt och kan vara användbart för dig? och det är endast D7100 som har den möjligheten. Med OK knappen på D7100 så kan du sätta in den förstoring av visningsbilden vilket gör att du snabbt kan se skärpan på den tagna bilden.

Vilken brännvidd har du tänkt att använda? Tex Sigmas nya 50/1,4 eller 35/1,4 är båda riktigt bra. Nikons 85/1,8 och 50/1,8 är också prisvärda. Eftersom du verkar fota stillastående objektiv så kanske ett makro är bästa valet, dessa brukar vara riktigt skarpa, tex Tamrons nya 90/2,8 VC
 
Jag skall investera i ny kamera och väljer mellan Nikon 3300, 5200 och 7100. Tekniska finesser och funktioner, ex hastighet, är underordnat bildkvalité - dvs jag önskar så bra skärpa och detaljåtergivning, samt färg och kontrast som möjligt för pengarna (kommer i första hand fotografera porträtt och konst/skulpturer). Fråga: Är det då någon egentlig skillnad på de nämda kamerorna? Alla tre presenterar ju "fin bildkvalité" enligt tester! Mycket tacksam för din hjälp - vill inte betala extra för tekniska finesser som jag inte behöver! Kommer någon att tänka på annan kamera som presterar fin bildkvalité i liknande prisklass tar jag gärna mot tips.

//Peter

Hej!

Alla tre kamerorna är byggda kring mycket likartade sensorer (i praktiken troligen samma grunddesign) vilket gör att skillnaderna mellan dem i bildkvalitet blir försumbar - givet att du använder dem på exakt samma sätt.

Som påpekades i de två tidigare svaren så är det ibland svårt att helt bortse från de tekniska finesserna - missar till exempel autofokusen så hjälper det inte hur bra sensorn är. Samma om du missar rätt ögonblick på grund av att kameran är lite långsam. Så tekniska finesser kan spela en roll också för bildkvaliteten.

Nu nämnde du att du i första hand vill fotografera porträtt och konst/skulpturer, där är dte du som styr tajmingen och för det ändamålet spelar det nog ingen egentlig roll vilken av kamerorna du väljer. När de gäller tips på andra kameror så är fältet mycket öppet: I princip alla nya systemkameror som säljs idag, oavsett pris, ger faktiskt väldigt bra bildkvalitet om de används med ett bra objektiv och lite allmän noggrannhet. Visst finns skillnader, men man kan nog säga att de tydligaste skillnaderna hittar du snarare just i urval av funktioner och finesser, inte i bildkvalitet. Men om vi begränsar oss till aps-c-kameror med sensorer på 24 megapixel så kan du också kika på Pentax K-3 eller Sony A6000.

Det du verkligen bör lägga pengarna på för bästa möjliga porträtt och bilder av konst/skulpturer är objektiv, det är snarare där skillnaderna uppstår. Nu är de inte så att du måste lägga jättebelopp där heller, om vi tar Nikons utbud som exempel så har du till exempel ett alldeles lysande objektiv i AF-S 50/1,8 som går att hitta för runt 1700 kronor. Men principiellt skulle jag säga att prioritera snarare valet av objektiv än valet av kamera för den typ av fotografering du verkar sikta på.
 
Ett annat bra tips är att lära sig använda ett objektiv RIKTIGT bra, dvs lära sig fokusera manuellt med en brännvidd. Tillslut sitter det i fingertopparna och du behöver inte tänka, du har fokuserat till rätt avstånd innan kameran ens är vid ögat, flera ggr snabbare än någon autofokus. Då kan du använda vilken systemkamera som helst och behöver såldedes tex inte betala en massa extra för ett mer avancerat autofokussystem.
 
Mitt förslag är att ta den billigaste kameran och lägga pengarna på stativ och objektiv.
 
Jag röstar också för prio på glaset. Det ÄR en väldans skillnad på ok objektiv och riktigt bra objektiv. Det bara poppar till liksom!
 
Håller med övriga prioritera bra optik och bra stativ, har du sedan råd välj D7100 p.g.a. bättre sökare, och enklare hantering, har du inte råd med D7100 gå på den billigare D3300. Men som sagt välj optik och bra stativ först. De motiv du säger du vill fotografera är ju trots allt någorlunda stationära så det kanske inte gör så mycket om några riktiga fysiska reglage blivit bortrationaliserade och funktionaliteten istället hamnat i mera svårmanövrerade menyer. Inte heller lär dessa motiv fordra så mycket autofokussnabbhet. Så här finns pengar att spara om man står ut med hanteringen.

Om jag räknar rätt så har de här kamerorna högre pixeltäthet än t.ex. nikons D800 modeller, och jag kan tänka mig att många har eller kommer att bli varse att de fina sensorerna även i Nikons billigaste modeller kan vara ganska avslöjande både mot dålig optik och skakningsoskärpa, om man tittar på resultatet i 100%.

Bra optik skulle kanske 24/1.4 som en lätt vidvinklig normal som borde fungera bra för konst och skulptur även om de står inomhus, där den höga ljusstyrkan hjälper dig att hållla iso och därmed även bruset lågt. För porträtt skulle du kunna välja 58/1.4 vilket kommer att ge dig väldigt fin bokeh, och återigen så ger hög ljustyrka lite brus, och möjlighet att leka med kort skärpedjup.

Tyvärr är de här två juvelerna ganska dyra, är budgeten trång välj 50/1.8 för porträtt. Det här ett av Nikons mest prisvärda objektiv. Har inte så mycket koll på ljussvagare vidvinklar 35/1.8 är bra men det är kanske lite väl nära 50mm brännviddsmässigt för att man ska vilja ha båda. Dessutom ger det ju inte så mycket i vidvinkelområdet.
 
Den grundläggande bildkvaliteten från dessa kameror skulle jag säga är lika. Betyder ju kanske inte alltid att slutbilden blir lika bra. Sökarbilden i D7100 är bättre, så det kan vara så att du kan ställa in skärpan bättre med denna vilket kan påverka resultatet om du tar porträtt med största öppning. Du kanske vill använda nikons CLS för att fjärrstyra blixtar, otroligt smidigt och kan vara användbart för dig? och det är endast D7100 som har den möjligheten. Med OK knappen på D7100 så kan du sätta in den förstoring av visningsbilden vilket gör att du snabbt kan se skärpan på den tagna bilden.

Vilken brännvidd har du tänkt att använda? Tex Sigmas nya 50/1,4 eller 35/1,4 är båda riktigt bra. Nikons 85/1,8 och 50/1,8 är också prisvärda. Eftersom du verkar fota stillastående objektiv så kanske ett makro är bästa valet, dessa brukar vara riktigt skarpa, tex Tamrons nya 90/2,8 VC

Tack för värdefulla synpunkter - ja, objektivet är viktigt, funderar just på Nikon 50/1.8 (verkar mycket prisvärt) men skall överväga de andra du nämner också.
 
Ska du fotografera tegelväggar eller en hund som springer allt vad den har mot dig? Frågan är lite felställd eftersom det i hög grad påverkar vilken nytta man har av olika "finesser och funktioner". Till tegelväggen (läs: stillastående motiv) duger vilken av kamerorna som helst, om man nu bara bryr sig om det tekniska resultatet och inte hur kameran är att använda.

Sedan ska man ju helst ha ett vettigt objektiv på kameran också. Resultatet blir liksom inte bättre än vad glasbitarna som sitter framför sensorn är.

Blir mer tegelvägg än den rusande hunden - just det tekniska resultatet jag prioriterar framför det andra, tack för råd.
 
Hej!

Alla tre kamerorna är byggda kring mycket likartade sensorer (i praktiken troligen samma grunddesign) vilket gör att skillnaderna mellan dem i bildkvalitet blir försumbar - givet att du använder dem på exakt samma sätt.

Som påpekades i de två tidigare svaren så är det ibland svårt att helt bortse från de tekniska finesserna - missar till exempel autofokusen så hjälper det inte hur bra sensorn är. Samma om du missar rätt ögonblick på grund av att kameran är lite långsam. Så tekniska finesser kan spela en roll också för bildkvaliteten.

Nu nämnde du att du i första hand vill fotografera porträtt och konst/skulpturer, där är dte du som styr tajmingen och för det ändamålet spelar det nog ingen egentlig roll vilken av kamerorna du väljer. När de gäller tips på andra kameror så är fältet mycket öppet: I princip alla nya systemkameror som säljs idag, oavsett pris, ger faktiskt väldigt bra bildkvalitet om de används med ett bra objektiv och lite allmän noggrannhet. Visst finns skillnader, men man kan nog säga att de tydligaste skillnaderna hittar du snarare just i urval av funktioner och finesser, inte i bildkvalitet. Men om vi begränsar oss till aps-c-kameror med sensorer på 24 megapixel så kan du också kika på Pentax K-3 eller Sony A6000.

Det du verkligen bör lägga pengarna på för bästa möjliga porträtt och bilder av konst/skulpturer är objektiv, det är snarare där skillnaderna uppstår. Nu är de inte så att du måste lägga jättebelopp där heller, om vi tar Nikons utbud som exempel så har du till exempel ett alldeles lysande objektiv i AF-S 50/1,8 som går att hitta för runt 1700 kronor. Men principiellt skulle jag säga att prioritera snarare valet av objektiv än valet av kamera för den typ av fotografering du verkar sikta på.

Tack Martin för värdefulla synpunkter och tips!
 
Ett annat bra tips är att lära sig använda ett objektiv RIKTIGT bra, dvs lära sig fokusera manuellt med en brännvidd. Tillslut sitter det i fingertopparna och du behöver inte tänka, du har fokuserat till rätt avstånd innan kameran ens är vid ögat, flera ggr snabbare än någon autofokus. Då kan du använda vilken systemkamera som helst och behöver såldedes tex inte betala en massa extra för ett mer avancerat autofokussystem.

Låter som ett bra tips - då är man ju själv herre över situationen.
 
Håller med övriga prioritera bra optik och bra stativ, har du sedan råd välj D7100 p.g.a. bättre sökare, och enklare hantering, har du inte råd med D7100 gå på den billigare D3300. Men som sagt välj optik och bra stativ först. De motiv du säger du vill fotografera är ju trots allt någorlunda stationära så det kanske inte gör så mycket om några riktiga fysiska reglage blivit bortrationaliserade och funktionaliteten istället hamnat i mera svårmanövrerade menyer. Inte heller lär dessa motiv fordra så mycket autofokussnabbhet. Så här finns pengar att spara om man står ut med hanteringen.

Om jag räknar rätt så har de här kamerorna högre pixeltäthet än t.ex. nikons D800 modeller, och jag kan tänka mig att många har eller kommer att bli varse att de fina sensorerna även i Nikons billigaste modeller kan vara ganska avslöjande både mot dålig optik och skakningsoskärpa, om man tittar på resultatet i 100%.

Bra optik skulle kanske 24/1.4 som en lätt vidvinklig normal som borde fungera bra för konst och skulptur även om de står inomhus, där den höga ljusstyrkan hjälper dig att hållla iso och därmed även bruset lågt. För porträtt skulle du kunna välja 58/1.4 vilket kommer att ge dig väldigt fin bokeh, och återigen så ger hög ljustyrka lite brus, och möjlighet att leka med kort skärpedjup.

Tyvärr är de här två juvelerna ganska dyra, är budgeten trång välj 50/1.8 för porträtt. Det här ett av Nikons mest prisvärda objektiv. Har inte så mycket koll på ljussvagare vidvinklar 35/1.8 är bra men det är kanske lite väl nära 50mm brännviddsmässigt för att man ska vilja ha båda. Dessutom ger det ju inte så mycket i vidvinkelområdet.

Tack för goda råd kring optikval - ja, Nikons 50/1.8 har jag hört en del om och kanske blir det ett sådant!
 
Tack för goda råd kring optikval - ja, Nikons 50/1.8 har jag hört en del om och kanske blir det ett sådant!

Den är bra för porträtt men kan vara lite "trångsynt" för allround-fotografering. Komplettera med Nikon 35mm f/1,8 eller Nikon 28mm f/1,8 eller Sigma 18-35mm f/1,8

När det gäller kamera så rekommenderar jag D7100 just på grund av finesserna och funktionerna. Det är inte sällan som dem (och förmågan att behärska dem) som avgör ifall man får en bra bild eller inte.
 
Tack för goda råd kring optikval - ja, Nikons 50/1.8 har jag hört en del om och kanske blir det ett sådant!

Det är i vart fall snabbfokuserat och skarpt speciellt på en APS-C kamera, där man bara utnyttjar de bästa delarna i centrum. Att den inte har bländare 1.4 är egentligen inget större problem, skärpedjupet vid bländare 1.4 är så litet att det är ganska sällan man kan använda det i vilket fall.

Det som skiljer om man jämför med 50/1.4 och 58/1.4 är att det har färre bländarblad vilket gör att hålet inte blir riktigt lika cirkelformat vilket i sin tur leder till lite sämre bokeh. 58:an har även bättre antireflexbehandling än de båda 50mm varianterna. Återigen väldigt prisvärt, om än inte bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto