** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
ok . Men det verkar krångligt att skicka faktura som privatperson eftersom jag ska fylla i företagsnummer och massa sånt. Sen ser det kanske inte så bra ut eftersom jag inte har F-skattsedel.

har kollat runt på lite olika fakturamallar och det är samma sak överallt, att man ska skriva i mitt företags uppgifter (som jag inte har)

Tror nog det blir frilans finnans . Blir dock inte många kronor över när allt är klart
 
ok . Men det verkar krångligt att skicka faktura som privatperson eftersom jag ska fylla i företagsnummer och massa sånt. Sen ser det kanske inte så bra ut eftersom jag inte har F-skattsedel.

har kollat runt på lite olika fakturamallar och det är samma sak överallt, att man ska skriva i mitt företags uppgifter (som jag inte har)

Tror nog det blir frilans finnans . Blir dock inte många kronor över när allt är klart

Gör en faktura i enlighet med vad jag skrev ovan, strunt i mallarna som oftast är för företag. Det gör du på fem minuter. Jag kan hjälpa dig. Maila mig ditt förslag så justerar jag (om det behövs).

Inte ska du kasta bort dina fina fotopengar.
 
Gör en faktura i enlighet med vad jag skrev ovan, strunt i mallarna som oftast är för företag. Det gör du på fem minuter.

Inte ska du kasta bort dina fina fotopengar.



ok men tror du företaget går med på det då?

Förstod inte riktigt hur jag skulle göra även om du skrev så. Har aldrig varit uppe i detta förut.
 
Följ Ola's råd Andreas så blir det bra, han har koll på detta.

I förlängningen så tycker jag att du skall fundera på att registrera ett eget företag. Ett AB är oftast bäst skattemässigt, men jag tycker du skall välja Enskild firma. Läs på om det, boka en tid med någon på närmaste skattekontor så trillar nog de sista pusselbitarna på plats.

Med ett eget företag så kan du börja dra av kostnader för resor och verktyg (tex utrustning) som du använder. Man måste inte förstå allt till 100% innan man registrerar ett företag, man lär sig efterhand. Tänk bara på att om du är arbetslös och stämplar så är det speciella regler om man har ett eget företag.
 
Inte alls. Du kan mycket väl vara momsreggad även om du bedriver hobbyverksamhet.

Det var han uppenbarligen inte som du kan utläsa av hans frågor.

(Du får gärna skriva lite utförligare i dina inlägg istället för att bara basera vad du skriver på precis exakt det som skrivits, så slipper vi onödiga frågor och svar, det blir hjälpsammare så.)
 
Det var han uppenbarligen inte som du kan utläsa av hans frågor.

Eftersom du skrev "du" i svaret till mig förutsatte jag att du inte riktade dig till TS utan förde en mer allmän diskussion om skillnaderna mellan företag och hobby. Och som vanligt kastade ur dig svar utan att ha koll på fakta.
 
Eftersom du skrev "du" i svaret till mig förutsatte jag att du inte riktade dig till TS utan förde en mer allmän diskussion om skillnaderna mellan företag och hobby. Och som vanligt kastade ur dig svar utan att ha koll på fakta.

Jag hade inte ens nämnt det fallet.

Tack för dina hjälpsamma inlägg.

Att vara momsregistrerad betyder att man måste ta ut moms på alla produkter man säljer.

Säljer man till vanliga privatpersoner blir varorna alltså dyrare eftersom privatpersoner inte kan dra av momsen.

För försäljning till företagskunder betyder det bara administration under förutsättning att inblandade företag går bra.
 
Senast ändrad:
...Det betyder också att man slipper betala moms på sina utgifter, vilket medför en rejäl resultatförbättring.

Erland, ska du inte ta och skriva ner alltihop så det blir på ditt sätt? Dina som vanligt lösryckta korta kommentarer är inte så hjälpsamma. Passa på att skriva en bloggpost så kan vi referera till den i framtiden till nytta för alla.


Ena företaget köper en produkt av en momsregistrerad person (eller företag).

Momsen blir bara administration eftersom inklommande moms kvittas företagets utgående. Och tvärtom. Momsen blir ingen kostnad eller tillgång för något av de momsregistrerade inblandade så länge som de går bra.

Det är bara om köparen är (icke momsregistrerad) privatperson och säljaren är momsregistrerad som det blir en kostnad för köparen.
 
Erland, ska du inte ta och skriva ner alltihop så det blir på ditt sätt? Dina som vanligt lösryckta kommentarer är inte så hjälpsamma. Passa på att skriva en bloggpost så kan vi referera till den i framtiden till nytta för alla.


Ena företaget köper en produkt av en momsregistrerad person (eller företag).

Momsen blir bara administration eftersom inklommande moms kvittas företagets utgående. Och tvärtom. Momsen blir ingen kostnad eller tillgång för något av de momsregistrerade inblandade så länge som de går bra.

Det är bara om köparen är (icke momsregistrerad) privatperson och säljaren är momsregistrerad som det blir en kostnad för köparen.

Du glömmer bort att momsen på inköp blir en kostnad för säljaren, som inte kan kvittas, om denne inte är momsregistrerad.
 
Du glömmer bort att momsen på inköp blir en kostnad för säljaren, som inte kan kvittas, om denne inte är momsregistrerad.

Det skrev jag ovan, momsen kan inte kvittas (om man inte är momsregistrerad).

Det vanliga är att man kör hobby ett tag och sen när det blir volym, registrerar sig som momsregistrerad enskild firma.

Är de inblandade momsregistrerade och företagen går bra kan man kvitta moms och då blir momsen bara något som skickas runt, det blir ingen riktig kostnad. Dvs administration.
 
Jag har haft uppdrag där beställaren har dragit av 30% i prel.skatt. I Skatteverkets pdf visas inte hur man får tillbaka dessa 30%, när hobbyverksamheten har gått totalt med underskott samma år.

Jo det har jag också råkat ut för, tidningarna gör så, plus att de betalar arbetsgivaravgifter.

Helt i onödan anser jag då det gällde hobby.
 
De gör väl så för att hålla ryggen fri från skatteverket? Den som anlitar någon för en tjänst blir ju automatiskt skyldig att se till att tjänsteleverantören betalar relevanta skatter och avgifter, åtminstone om man betalar mer än 10000 kr i ersättning.

Jag har inga svårigheter att föreställa mig att en del bolag helt enkelt förenklar rutinerna och därför alltid gör skatteavdrag på arvoden som betalas ut.

Men visst är det onödigt, och krånglar till det, när det handlar om hobbyverksamhet.
 
Jag har haft uppdrag där beställaren har dragit av 30% i prel.skatt. I Skatteverkets pdf visas inte hur man får tillbaka dessa 30%, när hobbyverksamheten har gått totalt med underskott samma år.

Det är väl inte så konstigt då man i hobbyverksamhet per definition inte får jobba på uppdrag, och vanlig anställning alltså blir beställarens enda legala alternativ?

Punkt tre i inledningen på PDF:en:
Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

I trådskaparens fall är detta dock inte aktuellt då det är en färdig bild de köper.
 
ANNONS