Annons

Sony RX 100 mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)

joråsatt

Aktiv medlem
Fantastisk kamera!

Någon som köpt den än? Jag måste säga att jag blev lite besviken på att man va tvungen att dra ut sökaren, har liksom inte greppat det förrän jag testade den i butik idag.
Testade den idag, video ser väldigt fint ut, stabiliseringen är klockren, ingen moare eller
alising, väldigt rena fina bilder.
Stillbilderna är också fina, kan inte på rak arm säga att de är bättre än den RX100 jag hade tidigare.
Ska testa vidare på höga ISO osv.
Helt klart bästa fickkameran.
 

andriijas

Aktiv medlem
Jesus vilken på pappret underbar kamera. Väntar på att butikerna här omkring ska få in den i veckan så jag har nånstans att kasta mina pengar! Tvivlar på att något konkurrenterna kommer med i höst kommer vara bättre, och om de gör de, så är de bara att sälja och köpa...

För er som gillar att filma, här är en video från natt i hongkong: https://www.youtube.com/watch?v=XLEq4GxOWpo


Har jämfört med de flesta kamerorna i klassen och klassen ovanför på http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3/12 och tycker den står sig oerhört vad kommer till bildkvalitet.

Känns som att det äntligen börjar komma värdiga kompaktkameror.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Hej
Den filmen verkar vara filmad med någon form av steadicam, ingen normal kamera kan glida fram så perfekt vid vanlig gång.
Det framgår inte något av texten, bara att det är nattfilm i Hongkong....

Något lurt är det!
Man ser honom is spegelbild ibland, ser inte ut att vara någon stor sak, jag gissar i klass med denna eller så finns det ännu mindre för telefoner och gopros,
http://www.b-hague.co.uk/Stabilizer/mmc.jpg

Men jävlar vilken crisp bild det blir, fan köpsugen igen :)
 

andriijas

Aktiv medlem
Hej
Den filmen verkar vara filmad med någon form av steadicam, ingen normal kamera kan glida fram så perfekt vid vanlig gång.
Det framgår inte något av texten, bara att det är nattfilm i Hongkong....

Något lurt är det!
Vad är det som är lurt med det? Oavsett om den är monterad på en gorillatripod på ett huvud eller en steadycam så är ljusupptagningen och brusnivån den samma :)
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Vad är det som är lurt med det? Oavsett om den är monterad på en gorillatripod på ett huvud eller en steadycam så är ljusupptagningen och brusnivån den samma :)
Ja visst är det mycket bra bild och lite brus, men det är fusk att inte tala om varför filmen glider som på räls.

Kolla så många som frågar honom, vad han har för steadycam
Det borde han ha skrivit.

Man kan ju bli lurad att tro att det är kameran som har en så enastående "antiskakfunktion"!!

Eller så har han manipulerat filmen i något avancerat program.

Jag har själv gjort det med många filmer som skakade, jag använder PowerDirektor 12, helt suveränt på att få fint glid i fimen

http://www.cyberlink.com/products/powerdirector-ultra/features_en_US.html?affid=2581_1052_419_paidsearch-us_0_1&mkwid=sVta36ddK&pcrid=43177009283&pkw=powerdirector&pmt=e&pdv=c&gclid=CjgKEAjwuMmdBRDljdfi2_qQpxkSJADDCRwso9Qsen-VxsYfMchkQEW2XQmdOHpoisS6S5wUvzCig_D_BwE

https://www.youtube.com/watch?v=qqfhNKuE8JY
 

andriijas

Aktiv medlem
Ja visst är det mycket bra bild och lite brus, men det är fusk att inte tala om varför filmen glider som på räls.

Kolla så många som frågar honom, vad han har för steadycam
Det borde han ha skrivit.

Man kan ju bli lurad att tro att det är kameran som har en så enastående "antiskakfunktion"!!

Eller så har han manipulerat filmen i något avancerat program.

Jag har själv gjort det med många filmer som skakade, jag använder PowerDirektor 12, helt suveränt på att få fint glid i fimen

http://www.cyberlink.com/products/powerdirector-ultra/features_en_US.html?affid=2581_1052_419_paidsearch-us_0_1&mkwid=sVta36ddK&pcrid=43177009283&pkw=powerdirector&pmt=e&pdv=c&gclid=CjgKEAjwuMmdBRDljdfi2_qQpxkSJADDCRwso9Qsen-VxsYfMchkQEW2XQmdOHpoisS6S5wUvzCig_D_BwE

https://www.youtube.com/watch?v=qqfhNKuE8JY
Kan väl hålla med till viss del. Kameran har ju faktiskt ganska avancerade stabilseringsfunktioner jämfört med tex gopro som har zip. I övrigt är de väl allmänbildning att de i princip är omöjligt att gå och filma utan att de blir skit.
 

Fleksnes

Medlem
Nån som har provat mk3'an? Är bra sugen på ett köp, men skulle vara kul att höra om nån har erfarenhet innan jag slår till.
 

andriijas

Aktiv medlem
Nån som har provat mk3'an? Är bra sugen på ett köp, men skulle vara kul att höra om nån har erfarenhet innan jag slår till.
fick hem min i fredags. är oerhört nöjd än så länge. trådlösöverföring till telefon är förmodligen bättre med android än iphone eftersom iphonen inte har nfc. det är de enda jag kan klaga på än så länge.
 

Fleksnes

Medlem
fick hem min i fredags. är oerhört nöjd än så länge. trådlösöverföring till telefon är förmodligen bättre med android än iphone eftersom iphonen inte har nfc. det är de enda jag kan klaga på än så länge.
Hur upplever du sökaren?

Hur är den i handhavande? Funkar det att göra manuella inställningar, de få fysiska reglagen till trots?
 

andriijas

Aktiv medlem
Hur upplever du sökaren?

Hur är den i handhavande? Funkar det att göra manuella inställningar, de få fysiska reglagen till trots?
Sökaren upplever jag som oerhört najs. Visst man kan komponera bra via displayen också men de är något med känslan av att Sätta kameran till ögat. Tycker displayen hänger med bra i sökaren. Har inte erfarenhet av andra elektroniska sökare dock.

Ang handhavandet så är de förmodligen inte den bästa kameran. Jag gav mig ut på kompaktkamera jakten med Fujis modeller med manuella kontroller som lockade men tekniska specen, bildkvaliteten och framförallt videomöjligheterna gjord att jag föll för rx100m3. Sen att den är liten gynnar ju med för att man ska orka ta med den. Gillar fjäderblixten att man kan sikta den i taket inomhus. De finns ett manuellt läge där man kan programmera sina egna presets de kommer du nog gilla. I pasm lägena har jag ställt in fokus i mitten sen komponerar jag efter stt jag satt fokus. Men vi för se. I lägen när de är bråttom att få till rätt inställningar kan den nog va knepig. Hjulet känns lite klumpigt med. Många feltryck.

Har gjort lite jämförelser med min iPhone 5s. Skillnaden är enorm.
 

Fleksnes

Medlem
Sökaren upplever jag som oerhört najs. Visst man kan komponera bra via displayen också men de är något med känslan av att Sätta kameran till ögat. Tycker displayen hänger med bra i sökaren. Har inte erfarenhet av andra elektroniska sökare dock.

Ang handhavandet så är de förmodligen inte den bästa kameran. Jag gav mig ut på kompaktkamera jakten med Fujis modeller med manuella kontroller som lockade men tekniska specen, bildkvaliteten och framförallt videomöjligheterna gjord att jag föll för rx100m3. Sen att den är liten gynnar ju med för att man ska orka ta med den. Gillar fjäderblixten att man kan sikta den i taket inomhus. De finns ett manuellt läge där man kan programmera sina egna presets de kommer du nog gilla. I pasm lägena har jag ställt in fokus i mitten sen komponerar jag efter stt jag satt fokus. Men vi för se. I lägen när de är bråttom att få till rätt inställningar kan den nog va knepig. Hjulet känns lite klumpigt med. Många feltryck.

Har gjort lite jämförelser med min iPhone 5s. Skillnaden är enorm.
Tack för dina tankar. Har själv funderat på Fujis mer retrobestrukna kameror med fler fysiska knappar, men de har storleken mot sig som du säger. Sonyn vinner ju helt klart på att vara pocketable.
 

alanwatts

Medlem
Önskar hjälp med förprogrammering.

Hej!

Jag är antingen dum i huvudet eller så har jag bara gett upp av frustration. Men jag behöver hjälp med att förstå om och hur man kan på MR-inställningen programmera kameran så den startar i ett förvalt zoomläge.

Jag tycker 24 mm är för brett. Så jag vill att den startar i kanske 28-30. Har meckat runt i menyerna och manualen ett tag nu, men jag börjar nästan tro att det inte går!?

Tack till alla som har denna kamera och kan ge tips på hur och om man kan göra det, önskar er en fortsatt fin sommar!
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Detta skulle jag också vilja ha svar på. 35 mm är bra utgångsläge. Har visserligen RX100 Mk1 men funderar på uppgradering
 
ANNONS