Annons

A6000 och Nissin i40

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Fick min Nissin i40 igår och den ser bra ut på kameran. (Se min Flickr) Men, jag är inte säker på om Auto eller TTL-läge är helt kompatibel med kameran. Förstår inte riktigt hur blixten ska fungera med kameran då det är min första blixt. Men om jag har kameran i P-läget och blixten antingen Auto eller TTL-läge då fungera inte hjulet / ratten (på kameran) för mig att tvinga balansen mellan S och A, kameran bestämmer själv bländare och slutare. Kameran anger inte heller vilken ISO som kommer användas då man trycker ner avtryckaren till hälften. Ofta användas ISO 400. Är detta korrekt eller kanske kompatibiliteten inte är lika bra som med en Sony blixt??? Den trådlösa funktionen fungerar inte heller.

https://www.flickr.com/photos/125811090@N06/

Vet inte hur det är med övriga inställningar (då jag aldrig använder P-läget - jag kör nästan alltid med A), men A6000 kan inte trådlöst styra en blixt utan att du monterar en på kameran. Jag har en liten Sony HVL-F20AM på min för att styra HVL-F43M.

Rent generellt tycker jag P-läge brukar fungera dåligt med blixt, och jag vet inte om din Nissin klarar HSS (High Speed Sync) som är defaultinställning på min större Sonyblixt - det är väldigt användbart i dagsljus. Jag funderade på en i40, och hade nog köpt den om någon haft den i lager när jag behövde blixt, men eftersom så inte var fallet fick det bli en Sonyblixt i stället ...

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/varfor-krangla-till-det-tradlos-blixt.htm

Vet inte hur det är med övriga inställningar (då jag aldrig använder P-läget - jag kör nästan alltid med A), men A6000 kan inte trådlöst styra en blixt utan att du monterar en på kameran. Jag har en liten Sony HVL-F20AM på min för att styra HVL-F43M.

Rent generellt tycker jag P-läge brukar fungera dåligt med blixt, och jag vet inte om din Nissin klarar HSS (High Speed Sync) som är defaultinställning på min större Sonyblixt - det är väldigt användbart i dagsljus. Jag funderade på en i40, och hade nog köpt den om någon haft den i lager när jag behövde blixt, men eftersom så inte var fallet fick det bli en Sonyblixt i stället ...

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/varfor-krangla-till-det-tradlos-blixt.htm

Kollade även på F43an men dubbelt så dyr och mycket större. Enligt specen skall i40 klara HSS men bara med vissa kameror, tyvärr verkar det inte funka på A6000. Hur viktigt är det med HSS??, har fortfarande möjligthet att returnera den om jag vill.

För mig är HSS avgörande, då jag vill kunna ta bilder med stor bländaröppning i dagsljus.

Nä, inomhus lär det inte vara några som helst problem. Jag tycker det som sagt fungerar bäst med bländarförval och manuell ISO - annars vet man aldrig vad kameran hittar på vid blixtfoto :)

Ah, så bra att det fungerar! På Sonys blixtar är HSS defaultläge som sagt, och det är kanske det som orsakat förvirringen :)

Jag skaffade en i40 idag. Som tidigare nämnts så funkar HSS men framförallt känns blixten balanserad att använda och ha på en a7 till skillnad från tex HVL-43 som också har HSS.

Mmm, i40 är riktigt trevlig storleksmässigt. Det jag gillar med HVL-F43M (och de större) är hur man kan vinkla dem för vertikala bilder - balansmässigt tycker jag heller inte det är något problem, men de tar mycket mer plats och är rätt mycket dyrare.

Mmm, i40 är riktigt trevlig storleksmässigt. Det jag gillar med HVL-F43M (och de större) är hur man kan vinkla dem för vertikala bilder - balansmässigt tycker jag heller inte det är något problem, men de tar mycket mer plats och är rätt mycket dyrare.

På vilket sätt är det bra att kunna vinkla blixthuvudet som det går att göra på F43M? Är det för att kunna utnyttja det lilla "bounce sheet":et på blixten?

Plockade hem en i40 idag. Satte den på kameran, blixten i A, tog några bilder i S-mode, auto-iso och lite olika bländare - klockrena exponeringar.

Har ej testat HSS än.

Som Patrik skrev, den är som gjord för A7.

ANNONS
Götaplatsens Foto