Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter: Kenko vs rubb. Och storlek.

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Cyberphoto rear Kenkos billigaste polfilter.
Jag har inget polfilter och har inte bestämt mig för att jag behöver ett heller, men utifall att:

1: Jag är lite misstänksam mot Kenkos billigare filter, men jag är inte säker på att jag har saklig rund för den misstänksamheten. Någon som har någorlunda koll på om det är okej grejer?
Det behöver inte vara bäst, för det är ändå inte aktuellt att köpa ett kostsamt superfilter. Men fyrahundra spänn för något som är kasst är inte billigt.

2: Av de objektiv jag mest troligt skulle använda polfiltret på har två 77 mm gänga och ett 82 mm gänga. Är det på något sätt en dålig idé att skaffa 82 mm filter och en stepring 77-82?

Tycker inte mitt B+W polfilter är värt pengarna. Lättare att rengöra, ja. Mässing som inte ska fastna lika lätt, ja. Optiskt bättre än mitt budgetfilter från Marumi, nej.

Eftersom alla min objektiv har 77 mm gänga eller mindre har jag satsat på 77 mm. I ditt fall kommer du inte kunna använda objektivets egna motljusskydd på de med 77 om du köper ett med 82 mm. Mitt svar är nog att det beror på vad det är för objektiv du har.

De som är aktuella är 24-70 (82 mm gänga) och så 50 & 85 mm (77 mm gänga). På fullformat.

Inget supervidvinkligt alltså. Men jag har ingen erfarenhet av när det börjar bli kritiskt.
Jag skulle tro att jag oftast kommer använda 50 mm-objektivet när jag får för mig att använda polfilter, men om jag utan större kostnad kan täcka in även 24-70 är det förstås trevligt. Kan nog avvara motljusskyddet just när polfiltret ska på.

(Ja om jag nu alls ska ha ett polfilter, men det är en annan fråga.)

Ah, lenstip! En av mina favoritsajter. Visste att de testat UV-filter, men tänkte inte på att kolla efter polfilter.
Nu testar de inte just den här billighetsmodellen. Bra info i alla fall. Tack!

Korrelationen mellan pris och optisk prestanda verkar inte vara helt perfekt, snarare förvånande slumpmässigt. Underskatta dock inte just hur ltt det är att göra rent filtret, även om det oftast inte står.

ANNONS
Götaplatsens Foto