Annons

Vilken filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Prova först på bara en bild, kör inte batch. Vet inte hur du startar kommandofönstret i win 8.1, men jag antar att du har kolla på hur man får igång det. För att undvika alla eventuella felskrivningar så ställ dig i katalogen där du har din fil som ska "negfixas", anta att den ligger i mappen bilder, undermapp skannat på enhet d:. Gå sedan till rätt mapp (alltså skannat), antar att du har koll på det också, annars är kommandot för att byta mapp "cd".

När du är i rätt mapp skriver du bara negfix8 skannadbild.tif

Något man kanske kan glömma är att du måste ange filändelsen .tif, gör du inte det händer inget. Fungerar inte detta så vet jag inte vad det kan vara för fel.
Säkerturdum fråga men betyder "ställa sig i katalogen" att jag helt enkelt placerar aktuell katalog "överst" på skrivbordet så att säga och sen kör kpmmandotolken?
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Säkerturdum fråga men betyder "ställa sig i katalogen" att jag helt enkelt placerar aktuell katalog "överst" på skrivbordet så att säga och sen kör kpmmandotolken?
Nej. Du styr allt via commandotolken. Om bilden du vill konvertera ligger i mappen d:\bilder\skannat så skriver du i commandotolken först:

D: <tryck sedan ENTER>

cd bilder\skannat\ <tryck sedan ENTER> (här får du ju givetvis byta mot namnet på katalogen där du har dina bilder.

När du befinner dig i rätt katalog skriver du

negfix8 bildfil.tif <tryck sedan ENTER>

Borde funka om allt är rätt installerat. Får du snurr på detta kan du gå vidare och köra en hel katalog med bilder, kommandona finns på negfix8:s sida på google.
 

saint19

Aktiv medlem
Nej. Du styr allt via commandotolken. Om bilden du vill konvertera ligger i mappen d:\bilder\skannat så skriver du i commandotolken först:

D: <tryck sedan ENTER>

cd bilder\skannat\ <tryck sedan ENTER> (här får du ju givetvis byta mot namnet på katalogen där du har dina bilder.

När du befinner dig i rätt katalog skriver du

negfix8 bildfil.tif <tryck sedan ENTER>

Borde funka om allt är rätt installerat. Får du snurr på detta kan du gå vidare och köra en hel katalog med bilder, kommandona finns på negfix8:s sida på google.
Det är nåt vajsing med installationen tror jag. När jag matar in kommandot får jag "XXX is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file". Tyder kanske på att skriptet inte hittas.

På hemsidan står följande:

Copy the script file (negfix8 (Linux/Mac) or negfix8.cmd (Win)) to the directory which is listed on
$PATH (%PATH%) environment variable, for instance to the /usr/local/bin (Linux) or
C:\Windows directory.

Jag fattar inte vad "$PATH (%PATH%) är för variabel. Var installerar du din kopia?
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Varför behöver du köra detta skript? Eller snarare, vad gör detta skript?
I mitt arbetsflöde ger det två saker. För det första så ger det en i mitt tycke utmärkt utgångspunkt för att köra kontrastkurvor och annat ev. nödvändigt "fix" i PS. Självfallet kan man göra allt detta i PS, men här får man på ett enkelt sätt en bra start. För det andra så finns möjligheten att köra batch på en hel katalog.

Jag begriper att det inte är något trolleri utan allt kan göras i några steg i PS, men för min del ger det inget extra att fippla med orangemasken i PS.

Tycker nog det bästa är att först lägga på en kurva med enbart höjd i mitten (du begriper nog vad jag menar) och sedan en S-kurva. Vissa bilder kräver såklart mer handpåläggning, men ofta räcker detta.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Då och då får jag för mig att testa ColorPerfect, när jag läser sådana rekommendationer som din. Blir alltid lika besviken och återgår till att bearbeta liden i PS. Och att det skulle ta timmar att få ordning på en bild i PS visar kanske mest att man inte har ett bra arbetsflöde. För att jag ska ta fram bilder av utställningskvalitet från en skanning räknar jag med 20 minuter/bild. Lär dig att använda kurvor, sätt ut svart- och vitpunkt, så fungerar det enkelt.
Vilken stämningshöjare.

Tack så mycket men jag kan använda kurvor, svart- och vitpunkt (t.o.m. gråpunkt, du.) Det kanske snarare är så att du behöver öva lite på ColorPerfect så att du får lika fina resultat som alla andra.

Dessutom verkar "utställningskvalitet" vara ett relativt begrepp. Redigera i 20 minuter för utställningskvalitet? Nja...
 

stefohl

Aktiv medlem
Vilken stämningshöjare.

Tack så mycket men jag kan använda kurvor, svart- och vitpunkt (t.o.m. gråpunkt, du.) Det kanske snarare är så att du behöver öva lite på ColorPerfect så att du får lika fina resultat som alla andra.

Dessutom verkar "utställningskvalitet" vara ett relativt begrepp. Redigera i 20 minuter för utställningskvalitet? Nja...
Det är mycket möjligt att jag skulle behöva lära mig mer om ColorPerfect. Men nu är jag och de fotografer jag arbetar med rätt nöjda med de bilder som jag får till. http://www.profiler.nu/utstallningsproduktion/utstallningar/
 

Freddenacka

Aktiv medlem
Jag tycker filmhållaren till reflekta är ok. Kan bara jämföra med canons och epsons flatbeds och då är reflektan väldigt mycket lättare att jobba med.
Jag skannar i deras rekommenderade 5000dpi vilket ger högst antal detaljer för att jag inte vet från början om jag vill kunna förstora!
Rollie 80s är otroligt finkornig och bra så länge man kan hantera den extrema kontrasten.
Jag använder idag mest adox silvermax men testar jämt nytt :)
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Det är nåt vajsing med installationen tror jag. När jag matar in kommandot får jag "XXX is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file". Tyder kanske på att skriptet inte hittas.

På hemsidan står följande:

Copy the script file (negfix8 (Linux/Mac) or negfix8.cmd (Win)) to the directory which is listed on
$PATH (%PATH%) environment variable, for instance to the /usr/local/bin (Linux) or
C:\Windows directory.

Jag fattar inte vad "$PATH (%PATH%) är för variabel. Var installerar du din kopia?
Min ligger i C:\Windows. Om jag förstått detta med $PATH så är det en plats (mapp/katalog) som man kommer åt oavsett var någonstans man befinner sig. Tror inte det är någon annan än just C:\Windows som används i Microsoft-miljö om man inte omdefinierat detta själv. Har du kopierat negfix8-filen till den mappen?
 

saint19

Aktiv medlem
Min ligger i C:\Windows. Om jag förstått detta med $PATH så är det en plats (mapp/katalog) som man kommer åt oavsett var någonstans man befinner sig. Tror inte det är någon annan än just C:\Windows som används i Microsoft-miljö om man inte omdefinierat detta själv. Har du kopierat negfix8-filen till den mappen?
Holy smoke! Nu funkar det. Jag hade lagt skriptfilen i fel katalog. Hade nog gett upp utan din hjälp, tack!
 

mrwalker

Aktiv medlem
PATH = sökväg...

Det är nåt vajsing med installationen tror jag. När jag matar in kommandot får jag "XXX is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file". Tyder kanske på att skriptet inte hittas.

På hemsidan står följande:

Copy the script file (negfix8 (Linux/Mac) or negfix8.cmd (Win)) to the directory which is listed on
$PATH (%PATH%) environment variable, for instance to the /usr/local/bin (Linux) or
C:\Windows directory.

Jag fattar inte vad "$PATH (%PATH%) är för variabel. Var installerar du din kopia?
PATH variabeln är en variable som windows använder för att hitta saker som skall köras(exekveras), för kunna köra ett program utan att behöva skriva hela sökvägen, exempelvis C:\windows\minkaalog\minunderkatalog\negfix8 så kan man lägga in denna katalog i variabeln PATH, det finns möjlighet i windows att lägga till sökvägar. om du vill kunna köra ett program som ligger i den katalog man befinner sig så går det genom att skriva ./negfix8.

Lite kuriosa, bara. Bra att det löste sig utan detta krångel! :)
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Holy smoke! Nu funkar det. Jag hade lagt skriptfilen i fel katalog. Hade nog gett upp utan din hjälp, tack!
Roligt att det funkar! För bästa resultat så ska du behålla en del av den oexponerade filmen i "råfilen" (alltså ytan mellan bilderna), men inte något av ytan ovan- och nedför bilden. På så sätt får du en referens för svart, utan att det blir det mörkaste exponerade delen i bilden. Bättre för vidare behandling i PS och själv bestämma svartpunkt (i motsats till Colorperfect som inte ska ha något av den oexponerade filmen med, vilket ställer till det med filer som medvetet exponerats "till höger".
 

alf109

Aktiv medlem
Dels tar den väl bara ramade bilder, dessutom verkar den vara ganska långsam om man skannar i högsta upplösningen. Personligen tycker jag att det är viktigt att kunna köra negativremsor och att skannern är någorlunda snabb.

Hur resultatet blir har jag ingen aning om dock.

Ps. jag skannar själv småbild med en Nikon 5000 ED
 

Bussmicke

Aktiv medlem

stigfredrik

Aktiv medlem
Det är mycket möjligt att jag skulle behöva lära mig mer om ColorPerfect. Men nu är jag och de fotografer jag arbetar med rätt nöjda med de bilder som jag får till. http://www.profiler.nu/utstallningsproduktion/utstallningar/
Nu blev jag nyfiken. Såg nån bild från JH Engström där. Anställs du för att skanna in och göra bilden så lik originalprinten som möjligt eller? Hur går dialogen till, väldigt spännande, berätta gärna om du har lust.
 

saint19

Aktiv medlem
Jag använder 8200i men skulle önska en lite bättre. Vad saknar den som du är ute efter?
Tror säkert att Plusteken är bra och prisvärd, särskilt jämfört med min flatbäddskanner (Canon 9000F) men jämfört med de skannrar jag kikat lite extra på är det framförallt avsaknaden av auto-/manuell fokusering samt batch-skanning. Reflectan verkar också ha lite högre effektiv upplösning.

http://www.filmscanner.info/en/ReflectaRPS10M.html
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Hittar bara detta: https://www.flickr.com/search/?q=Reflecta DigitDia 6000
Väldigt mycket bilder från en festival 1969 men tyvärr inte högupplösta bilder så man kan bilda sig en uppfattning.
Jag kan tycka att den sortens beslutsfattande om vilken skanner man ska köpa kan vara vanskligt. Jag skulle vilja påstå att en bra skanneroperatör kan klämma ur sig väldigt bra resultat ur en flatbäddsskanner och en dålig operatör kan misslyckas totalt med en Imacon. Men jag kollar förstås så själv också, men mest för att det är kul.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Precis, så är det nog. Jag ser Pakon mer som en "input", typ så är kan det se ut. Har man en plan vad man vill göra med bilden är råskanning och Colorperfect det bästa jag har hittat. Har tyvärr aldrig använt Imacon/hasselblads mjukvara, som jag bara har hört bra om.
Vad innebär Råskanning? Att man sparar som DNG eller?
 
ANNONS