Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

stigfredrik

Aktiv medlem
En liten jämförelse. Samma negativ (Kodak Portra 400) skannad med Plustek 8100 och färgkonverterad med Colorperfect:
https://www.dropbox.com/s/zb2i2ibv022p230/plustek8100-colorperfect-test.jpg?dl=0

Och med Pakon F135 Plus - jpeg direkt från skannern:
https://www.dropbox.com/s/yamix01li5iss2m/pakonf135-test.jpg?dl=0

Tycker att Pakon fixar biffen bättre i det här exemplet, särskilt med färgbalanseringen. Colorperfect konverteringen ger i det här fallet ett färgstick åt det rosa hållet i mellandagrarna.
Fin bild! Fina färger!
Jag tycker båda är bra, men håller med att Pakon med lite mer kontrast och snyggare rött är bättre. Jag misstänker att den tvättar bort lite korn och brus, nåt just färgneg kan tjäna på.

Två version av Portra 400
Pakon:
https://farm1.staticflickr.com/468/19969450435_c01bdd4f3e_k.jpg
Coolscan (dock EJ via Colorperfect, utan direkt från Vuescan):
https://farm4.staticflickr.com/3795/19375758316_d6117ba026_o.jpg
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Rollei Retro 80S (som jag för övrigt tycker är en grym film) käkade Pakon TLX utan problem, men brusreducerar finkorning film på ett hemst fult sätt:

Pakon:
https://farm1.staticflickr.com/438/19444411793_369ea0072f_k.jpg
Coolscan (endast via Vuescan/Lightroom)
https://farm1.staticflickr.com/315/20063565696_689a5609c6_k.jpg

Jag gillade korrigeringen Pakon hade gjort så jag kopierade den i Lightroom/Vuescan. Men jag tycker att den borde ha problem med Rollei om den strular med Efke?

BTW. Dum som jag var, så skannade jag först bilden på Pakon, som dammade ner negget vilket syns på coolscan-bilden, som skannades efteråt, för jämförelse. Så det blir inget mer sv/v i Pakon för min del.


BTW 2. Tycker nästan att pakon-versionen ser ut som bild från en digitalkamera koverterat till sv/v.
 

henric_h

Medlem
Vet inte varför den strulade med Efke. Har strulat med färgfilm från Agfa också - den hoppar över rutor. Har i övrigt kört massa olika film utan problem, bilder tagna i början på 80-talet med filmmärken jag aldrig tidigare hört talas om. Jag körde Efke-filmen så många gånger att jag började repa den innan jag gav upp. Hade ett par bra exponeringar på den så jag ville inte förstöra rullen.

Väldigt fin bild på pojken! Tycker i ditt fall att den blir lite överskärpt med Pakon och att den drar upp kontrasten lite för mycket. Coolscan ger mjukare och finare hudtoner och en lugnare bild. Man kan lura sig att Pakonen är skarpare pga kontrast och överskärpa. Jag hade föredragit någonting mitt emellan de två exemplen. Dock funkar båda utmärkt som de är!

Den svartvita bilden ser i riktigt bra ut i båda exemplen! Har bara skjutit Rollei Retro i ISO400-utförandet. Ska köpa hem 5 rullar 80-film nästa gång jag beställer från Maco.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Det där är väldigt sant och gör det knepigt med att jämföra såna här grejer, man har en tendens att föredra versionen mer kontrast. Jag tycker dock att på de få färgneg jag har jämfört så tar Pakon fram snygga rödtoner. Både på din hästbild och på huset till vänster i min bild. Nu sitter jag på en väldigt konstig skärm, så jag kan egentligen bara tala för min bild.

Ja testa Rollei 80S också, jag köper den på Brunos Bildverkstad i två-pack för 99:-, helt ok tycke jag. Både 400 och 80 verkar lätta att underexponera, eller så är det D76 som inte är så bra till den filmen.

Sorry, nu blev det kanske lite offtopic.

Jag kan iaf rekommendera Coolscan 4000 ED, som brukar vara ganska mycket billigare än 5000 ED. Om den skulle ge upp skulle jag nog ge mig på en Reflecta Proscan 10T eller möjligen den dyrare kusinen som har autofokus.
 

Zepofan

Aktiv medlem
Det är främst för arkivering, och det kan inte uteslutas att jag någon gång kommer göra en A2-förstoring.

Testar just nu trialversionen av Colorperfect med VueScan/PSE8 och håller med om att det verkar jäkligt bra. Dock störande med trialversionens rutnät.

Ibland har jag dock lyckats "vända" bilderna manuellt i Lightroom och PSE med relativt hyggligt resultat. Svårighetsgraden verkar dock variera kraftigt beroende på film och exponering.
Hittade en intressant sida som visar möjligheter till bra resultat utan att skaffa Colofperfect. Har inte hunnit testa så mycket själv men det ser bra ut än så långe.

http://mfphotography.ca/blog/2015/3/23/colour-film-scanning-revisited-part-2
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Kan bara säga att jag tycker Vuescan och Colorperfect är galet billiga och bra mjukvaror, om man tänker skanna in mer än några få rullar. Man kommer dessutom långt med bara Vuescan (proffsversionen) om bilderna bra exponerade. Till Colorperfect krävs PS, så vitt jag vet.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Pakonfilerna ovan skiljer sig från de andra bilderna genom att de är färdiga att lämna till kund, dvs. skärpta, kontrastade och färgtempade åt blått. Allt för att göra en mer kontrastrik och tilltalande bild. Det går alltså inte att bearbeta dem så mycket mer.

När man skannar till råfil och vänder i ColorPerfect, får man ju en bild som inte är färdig, utan en utgångspunkt för fortsatt redigering. Då kan man göra mycket mer med bilden.

Därmed inte sagt att det är fel att använda en labbscanner, men jag vill gärna ha mer kontroll över slutresultatet.

I Fredriks inlägg tycker jag att Coolscanbilden är kilometervis bättre.
 

henric_h

Medlem
Damm kan man ju ta bort. Värre med repor!

Tack så mycket för rekommendationen! Ska ta det i beaktande nästa gång det är dags att köpa ytterligare en skanner. Min dröm är dock en 9000ED eftersom jag har en hel del mellanformat liggande och jag bara har en flatbädd att skanna dem på. Långsamt, tråkigt och man kan se med blotta ögat hur mycket mer det går att kräma ur de fina negativen. Om man i nuläget hittar en 9000ED i bra skick för under 20000kr är ju att betrakta som ett klipp.

Brukar bli en Bruno-beställning då och då också. Ska kika in på hemsidan och se vad han har i lager. Var in till Bruno förra året vid den här tiden och kittade upp mig lite inför konserten med Neil Young. Jäkligt mysig affär.

Har du sett den här?
https://www.youtube.com/watch?v=_pfQ61WTbug
 

Worley

Avslutat medlemskap
ColorPerfect är ett måste om man råskannar, enligt min mening. Det programmet löser knasiga färsgstick i ett nafs som man annars kan tillbringa timmar med att rätta till i PS. Per bild.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Damm kan man ju ta bort. Värre med repor!

Tack så mycket för rekommendationen! Ska ta det i beaktande nästa gång det är dags att köpa ytterligare en skanner. Min dröm är dock en 9000ED eftersom jag har en hel del mellanformat liggande och jag bara har en flatbädd att skanna dem på. Långsamt, tråkigt och man kan se med blotta ögat hur mycket mer det går att kräma ur de fina negativen. Om man i nuläget hittar en 9000ED i bra skick för under 20000kr är ju att betrakta som ett klipp.

Brukar bli en Bruno-beställning då och då också. Ska kika in på hemsidan och se vad han har i lager. Var in till Bruno förra året vid den här tiden och kittade upp mig lite inför konserten med Neil Young. Jäkligt mysig affär.

Har du sett den här?
https://www.youtube.com/watch?v=_pfQ61WTbug
Hade faktiskt inte sett den, ska kolla!
Mellanformat har jag nästan gett upp, sv/v blir ibland ok på min Epson, men oftast känns det som om man lika gärna kunde fotat digitalt från början. Sen fotar jag bäst med små kameror, det är roligare dessutom.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Pakonfilerna ovan skiljer sig från de andra bilderna genom att de är färdiga att lämna till kund, dvs. skärpta, kontrastade och färgtempade åt blått. Allt för att göra en mer kontrastrik och tilltalande bild. Det går alltså inte att bearbeta dem så mycket mer.

När man skannar till råfil och vänder i ColorPerfect, får man ju en bild som inte är färdig, utan en utgångspunkt för fortsatt redigering. Då kan man göra mycket mer med bilden.

Därmed inte sagt att det är fel att använda en labbscanner, men jag vill gärna ha mer kontroll över slutresultatet.

I Fredriks inlägg tycker jag att Coolscanbilden är kilometervis bättre.
Precis, så är det nog. Jag ser Pakon mer som en "input", typ så är kan det se ut. Har man en plan vad man vill göra med bilden är råskanning och Colorperfect det bästa jag har hittat. Har tyvärr aldrig använt Imacon/hasselblads mjukvara, som jag bara har hört bra om.
 

saint19

Aktiv medlem
Är det någon som känner till butiker soms äljer begagnade filmskannrar. Ffordes i Skottland känner jag till men nån som vet om det finns någon annan, liknande butik?
 

stefohl

Aktiv medlem
ColorPerfect är ett måste om man råskannar, enligt min mening. Det programmet löser knasiga färsgstick i ett nafs som man annars kan tillbringa timmar med att rätta till i PS. Per bild.
Då och då får jag för mig att testa ColorPerfect, när jag läser sådana rekommendationer som din. Blir alltid lika besviken och återgår till att bearbeta liden i PS. Och att det skulle ta timmar att få ordning på en bild i PS visar kanske mest att man inte har ett bra arbetsflöde. För att jag ska ta fram bilder av utställningskvalitet från en skanning räknar jag med 20 minuter/bild. Lär dig att använda kurvor, sätt ut svart- och vitpunkt, så fungerar det enkelt.
 

saint19

Aktiv medlem
Då och då får jag för mig att testa ColorPerfect, när jag läser sådana rekommendationer som din. Blir alltid lika besviken och återgår till att bearbeta liden i PS. Och att det skulle ta timmar att få ordning på en bild i PS visar kanske mest att man inte har ett bra arbetsflöde. För att jag ska ta fram bilder av utställningskvalitet från en skanning räknar jag med 20 minuter/bild. Lär dig att använda kurvor, sätt ut svart- och vitpunkt, så fungerar det enkelt.
Använder främst Lightroom, men i nödfall också PSE (som nu när jag testar ColorPerfect). Jag testar ibland att vända negativet manuellt (via nivåer i PSE och Tonkurvan i Lightroom) - ibland lyckas jag få hyfsad ordning på bilderna och ibland blir det gördåligt (på ren värmländska). Vissa filmtyper verkar verkar vara svårare än andra.

Jag har börjat leka lite mer med kurvor på sistone men behärskar det inte särskilt bra ännu.
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Då och då får jag för mig att testa ColorPerfect, när jag läser sådana rekommendationer som din. Blir alltid lika besviken och återgår till att bearbeta liden i PS. Och att det skulle ta timmar att få ordning på en bild i PS visar kanske mest att man inte har ett bra arbetsflöde. För att jag ska ta fram bilder av utställningskvalitet från en skanning räknar jag med 20 minuter/bild. Lär dig att använda kurvor, sätt ut svart- och vitpunkt, så fungerar det enkelt.
Jag kan bara hålla med. För mig funkar det bäst att skanna linjärt, köra scriptet negfix8 https://sites.google.com/site/negfix/) och sedan några minuter med varje bild i PS. Blir nästan undantagslöst bättre än ColorPerfect och framförallt mer lättarbetat.
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Ja det har jag gjort, men jag tycker instruktionerna på skriptets hemsida är lite knepiga, det är nånting jag gör fel men vet inte vad.
Prova först på bara en bild, kör inte batch. Vet inte hur du startar kommandofönstret i win 8.1, men jag antar att du har kolla på hur man får igång det. För att undvika alla eventuella felskrivningar så ställ dig i katalogen där du har din fil som ska "negfixas", anta att den ligger i mappen bilder, undermapp skannat på enhet d:. Gå sedan till rätt mapp (alltså skannat), antar att du har koll på det också, annars är kommandot för att byta mapp "cd".

När du är i rätt mapp skriver du bara negfix8 skannadbild.tif

Något man kanske kan glömma är att du måste ange filändelsen .tif, gör du inte det händer inget. Fungerar inte detta så vet jag inte vad det kan vara för fel.
 
ANNONS