Annons

Tips på filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Är lite sugen på att köpa en filmskanner, främst för att skanna färgnegativ (35 mm) men även diabilder. Äger i dag en Canon CanoScan 9000F men tänkte komplettera med en filmskanner för småbildsnegativen.

Har googlat en del och har sett många hänvisningar till www.filmscanner.com som går igenom flertalet skannrar. Har kikat lite extra på Reflecta Proscan 7200 och Plustek 8200i. De ligger ungefär vid mitt budgettak.

Programvara:

Jag använder Silverfast. Det är krångligt men efter ett par års användning tycker jag mig ha fått någorlunda grepp om hur det funkar.
Vuescan verkar vara ungefär lika poppis som SF men jag har inte använt det tillräckligt mycket för att ge något betyg.

Ett annat alternativ är att köpa ett makroobjektiv plus lite begagnad kringutrustning och fota av negativen med kameran. Testade som hastigast att fota av en remsa med ett 35 mm-objektiv (APS-C) och även om det var krångligt att få till färgerna efteråt så blev bilderna skarpare och jag fick fram mer detaljer i högdagrar och skuggor.

Fråga 1: Finns det något som Vuescan klarar av bättre än Silverfast? Jag vet att Vuescan är betydligt billigare än Silverfast Ai, men finns det (bortsett från prislappen) någon anledning att byta från SF till Vuescan när det gäller kvaliteten på de inskannade bilderna?

Fråga 2: Är någon som har koll på vilka filmskannrar i 5000 kr-klassen som är bäst i dag?

Fråga 3: Kan en filmskanner för 5000 kr ge bättre resultat än metoden med en APS-C-kamera?

Tack på förhand.
 
ANNONS