Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ny Canon 5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag fick min nya 5dsr levererad från Goecker i torsdags förra veckan. Plåtade en del under helgen. Sen när jag började granska bilderna noga såg jag att kameran missade fokus i princip hela tiden. Ibland låg skärpan före och ibland efter. Lämnade den i Goecker i Köpenhamn och deras Canon-verkstad i måndags. Först sa de att allt så bra ut och inget låg fel när de kontrollerade den. Jag fick skicka in bildexempel för att visa problemet. I torsdags fick jag svaret att de hittat något fel på kameran som de aldrig varit med om tidigare och att de kontaktat Canon angående det. Jag hade alltså kameran i fyra dagar och efter helgen har jag varit utan den en vecka.
Det jag undrar är hur länge man ska acceptera att vara utan en helt nya kamera som har ett medfött allvarligt fel. Har lust att säga att jag vill ha en ny. Känns inte direkt som att den är ny om den måste repareras direkt. Någon som vet vad konsumentlagen säger i ett sånt här fall?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag fick min nya 5dsr levererad från Goecker i torsdags förra veckan. Plåtade en del under helgen. Sen när jag började granska bilderna noga såg jag att kameran missade fokus i princip hela tiden. Ibland låg skärpan före och ibland efter. Lämnade den i Goecker i Köpenhamn och deras Canon-verkstad i måndags. Först sa de att allt så bra ut och inget låg fel när de kontrollerade den. Jag fick skicka in bildexempel för att visa problemet. I torsdags fick jag svaret att de hittat något fel på kameran som de aldrig varit med om tidigare och att de kontaktat Canon angående det. Jag hade alltså kameran i fyra dagar och efter helgen har jag varit utan den en vecka.
Det jag undrar är hur länge man ska acceptera att vara utan en helt nya kamera som har ett medfött allvarligt fel. Har lust att säga att jag vill ha en ny. Känns inte direkt som att den är ny om den måste repareras direkt. Någon som vet vad konsumentlagen säger i ett sånt här fall?
Varför skulle den inte vara ny? Är det rena spekulationer eller har du belägg för att det är så?
Det är elektronik ihop med ganska avancerad micromekanik och det kan vara produktionsfel. Beroende vad som kommer fram i undersökningarna så får du en ny eller reparerad.
Det finns ingen fastställd tid som en undersökning och reparation eller byte ska ta. Det gäller att ha en dialog med stället som har hand om undersökningen. Mitt förslag är att ta det via mail för att ha svart på vitt i fall det behövs framöver.
 

afe

Aktiv medlem
Varför skulle den inte vara ny? Är det rena spekulationer eller har du belägg för att det är så?
Det är elektronik ihop med ganska avancerad micromekanik och det kan vara produktionsfel. Beroende vad som kommer fram i undersökningarna så får du en ny eller reparerad.
Det finns ingen fastställd tid som en undersökning och reparation eller byte ska ta. Det gäller att ha en dialog med stället som har hand om undersökningen. Mitt förslag är att ta det via mail för att ha svart på vitt i fall det behövs framöver.
Jag tror TS menar att om en nya kamera måste repareras det första den gör så känns den sedan inte längre ny. Jag gissar att Canon kommer byta ut den mot en som förhoppningsvis gör rätt från början :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den svenska konsumentlagstiftningen är tyvärr väldigt svag. I USA hade de förmodligen gett dig en ny kamera direkt och en ursäkt på köpet.
Så också i många EU länder.
I Sverige har vi en gammaldags och leverantörsvänlig linje.
De kan försöka laga din nya pryl upp till 3 gånger och inom så kallad rimlig tid.
I många fall får man 2 år garanti i flera länder inom Eu I Sverige får man 1 år.
Varför gör ingen regering något åt detta. Svaret har ni nog själva.
 

PMD

Aktiv medlem
Garantier är normalt utställda av tillverkaren. Menar du att det finns lagar som tvingar en tillverkare att ställa ut en garanti i vissa länder? Hur är det i så fall annorlunda mot reklamationsrätten i Sverige?
 

matlep

Aktiv medlem
Jag fick min nya 5dsr levererad från Goecker i torsdags förra veckan. Plåtade en del under helgen. Sen när jag började granska bilderna noga såg jag att kameran missade fokus i princip hela tiden. Ibland låg skärpan före och ibland efter. Lämnade den i Goecker i Köpenhamn och deras Canon-verkstad i måndags. Först sa de att allt så bra ut och inget låg fel när de kontrollerade den. Jag fick skicka in bildexempel för att visa problemet. I torsdags fick jag svaret att de hittat något fel på kameran som de aldrig varit med om tidigare och att de kontaktat Canon angående det. Jag hade alltså kameran i fyra dagar och efter helgen har jag varit utan den en vecka.
Det jag undrar är hur länge man ska acceptera att vara utan en helt nya kamera som har ett medfött allvarligt fel. Har lust att säga att jag vill ha en ny. Känns inte direkt som att den är ny om den måste repareras direkt. Någon som vet vad konsumentlagen säger i ett sånt här fall?

Intressant fynd! Hur upptäckte du det rent praktiskt? Var det jättestor variation mellan bilderna? Kunde du återskapa problemet igen?

Vore ju intressant och se om jag kunde göra på samma sätt och återskapa problemet på min R. För att se om den är drabbad alltså.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har kanske tagit 100 bilder med min hittills. Testat de flesta av mina objektiv.
Blev direkt imponerad av Af hanteringen i kameran. Jag har ägt samtliga modeller av 5d.
Autofokusen på 5D & 5DMKII var ganska snabb med kunde med känsliga objektiv som 85/1,2 ibland hamna rätt och ibland framför eller bakom. Af var inte exakt nog.
Med 5DMKIII blev autofokusen lite mindre snabb upplevde jag det som men betydligt mer pricksäker.
Med 5Ds R upplever jag den är snabbare igen och samtidigt minst lika exakt.
Så nu sitter fokus mitt i prick i de flesta fall. Gör den inte det så beror det oftast på mig.
Har ännu inte provat på svårare motiv som flygande fåglar eller lekande hundar. Fast jag förväntar mig att den minst gör lika bra ifrån sig som 5DMKIII.
Så jag tror du har haft otur med ditt exemplar.
 

joakim_k

Aktiv medlem
Varför skulle den inte vara ny? Är det rena spekulationer eller har du belägg för att det är så?
Det är elektronik ihop med ganska avancerad micromekanik och det kan vara produktionsfel. Beroende vad som kommer fram i undersökningarna så får du en ny eller reparerad.
Det finns ingen fastställd tid som en undersökning och reparation eller byte ska ta. Det gäller att ha en dialog med stället som har hand om undersökningen. Mitt förslag är att ta det via mail för att ha svart på vitt i fall det behövs framöver.
Jag har aldrig påstått att den inte var nya. Menar hur länge man ska behöva vara utan en ny kamera innan man kan kräva att få den ersatt med en som fungerar.
 

joakim_k

Aktiv medlem
Intressant fynd! Hur upptäckte du det rent praktiskt? Var det jättestor variation mellan bilderna? Kunde du återskapa problemet igen?

Vore ju intressant och se om jag kunde göra på samma sätt och återskapa problemet på min R. För att se om den är drabbad alltså.
Jag märke det efter att det var fler bilder som var ur fokus än som var skarpa. Skärpan låg både före och efter oavsett objektiv. Hade två större plåtningar den helgen så det blev några hundra bilder. Jag trodde bara det var justeringsproblem men det var tydligen inte bara det.

Försökte inte återskapa något utan lämnade bara in den för justering. Ta 50-100 porträtt på f/3,2-4 och kolla hur många som är skarpa. Med min kamera var det nog runt 10 st. De andra låg mer eller mindre före och efter.
 

joakim_k

Aktiv medlem
Har kanske tagit 100 bilder med min hittills. Testat de flesta av mina objektiv.
Blev direkt imponerad av Af hanteringen i kameran. Jag har ägt samtliga modeller av 5d.
Autofokusen på 5D & 5DMKII var ganska snabb med kunde med känsliga objektiv som 85/1,2 ibland hamna rätt och ibland framför eller bakom. Af var inte exakt nog.
Med 5DMKIII blev autofokusen lite mindre snabb upplevde jag det som men betydligt mer pricksäker.
Med 5Ds R upplever jag den är snabbare igen och samtidigt minst lika exakt.
Så nu sitter fokus mitt i prick i de flesta fall. Gör den inte det så beror det oftast på mig.
Har ännu inte provat på svårare motiv som flygande fåglar eller lekande hundar. Fast jag förväntar mig att den minst gör lika bra ifrån sig som 5DMKIII.
Så jag tror du har haft otur med ditt exemplar.
Antagligen... Tror också det är något utöver det normala om en auktoriserad verkstad inte kan fixa det eller vet vad som orsakar felet. Upplever min 3,5 år gamla 5dIII som är tappad i betonggolv och reparerad skarpare och mer träffsäker. Vet att det inte ska vara så.
 

joakim_k

Aktiv medlem
Jag tror TS menar att om en nya kamera måste repareras det första den gör så känns den sedan inte längre ny. Jag gissar att Canon kommer byta ut den mot en som förhoppningsvis gör rätt från början :)
Jag menar att om det måste repareras direkt så borde de istället ge mig en ny och sen laga min gamla och ha den som lånekamera för CPS eller liknande.
 

matlep

Aktiv medlem
Jag märke det efter att det var fler bilder som var ur fokus än som var skarpa. Skärpan låg både före och efter oavsett objektiv. Hade två större plåtningar den helgen så det blev några hundra bilder. Jag trodde bara det var justeringsproblem men det var tydligen inte bara det.

Försökte inte återskapa något utan lämnade bara in den för justering. Ta 50-100 porträtt på f/3,2-4 och kolla hur många som är skarpa. Med min kamera var det nog runt 10 st. De andra låg mer eller mindre före och efter.
Ska prova! Återkommer med resultat.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att den inte var nya. Menar hur länge man ska behöva vara utan en ny kamera innan man kan kräva att få den ersatt med en som fungerar.
jag har inte bra erfarenhet av canons service jag bytte från canon till Nikon pga usel service o no good will känsla. Nikon är ljusår före canon på den delen. Stå på dig köer du canons flaggskepp så ska det vara rätt från början annars byte till ny kamera.
 

joakim_k

Aktiv medlem
jag har inte bra erfarenhet av canons service jag bytte från canon till Nikon pga usel service o no good will känsla. Nikon är ljusår före canon på den delen. Stå på dig köer du canons flaggskepp så ska det vara rätt från början annars byte till ny kamera.
Jag tycker Canons service är väldigt bra. Kommer få kameran utbytt. Får vänta ca en vecka. Får en lånekamera levererad via UPS idag som jag kan ha fram tills jag får min nya.
 
ANNONS