Kent Helgesson
Aktiv medlem
Har en D7100 och undrar lite ang RGB-val.
Vad är skillnaden och vilket är mest gångbart?
Med vänlig hälsning Kent
Vad är skillnaden och vilket är mest gångbart?
Med vänlig hälsning Kent
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fotar du jpeg för att direkt skriva ut eller ladda upp på webben kan man dock stanna på sRGB istället då det är vad som hanteras.
Däremot hanterar inte alla utskrivningstänster aRGB, det var dessa jag syftade påFör webben ja. För skrivare nej. En bra fotoskrivare idag har ungefär aRGB som resultat.
Så använd inte sRGB för då kan inte skrivaren skriva ut i sin fulla potential.
aRGB är betydligt större än sRGB.
Om man av någon anledning vill ha JPG direkt i kameran så brukar nästan alltid sRGB vara det rätta. Då har man ett snabbt och enkelt arbetssätt som ger ett bra resultat till det mesta. Är man ute efter mer brukar RAW-formaten vara den rätta vägen att gå och då behöver man inte bry sig om färgrymden vid fotograferingstillfället.
Det finns säkert några undantag där JPG aRGB direkt i kameran kan vara att föredra även om jag inte kommer på något nu.
/Karl
I raw fångar kameran så stor färgrymd som dess sensor kan prestera. Det vill säga mer än aRGB.
Därför bör man jobba i raw-konverterararen i ProPhoto RGB.
Nja, med RAW jobbar du med skärmens färgrymd och konverterar bilden först till en standardfärgrymd i slutskedet.
/Karl
NjaNej man kan inte konvertera från något som innehåller färre färgtoner till något som innehåller fler färgtoner. Poängen är att om man bara ska lägga ut sina jpeg bilder på webben utan någon bildbehandling så kan man lika gärna använda sRGB så är dom färdiga från början.
Min raw-konverterade jobbar inte i skärmens färgrymd. Skärmens färgrymd är det jag ser.
För att ta hand ta hand om och redigerar med tillgång till hela den färgrymd kameran fångade så måste jag ha raw-konverteraren att jobba i ProPhoto RGB. Det gör att du har nyanser som inte du kan se på din skärm men som LR har tillgång till och jobbar med.
Gör sedan en softproof i t.ex. LR så ser du att det finns en hel del nyanser som slår fullt också i aRGB och naturligtvis ändå värre i sRGB.
Har en D7100 och undrar lite ang RGB-val.
Vad är skillnaden och vilket är mest gångbart?
Med vänlig hälsning Kent
Låter konstigt men jag är ingen LR-expert. Jobbar du med sensordata och skärmens färgrymd uppnår du samma sak utan att ens begränsas av ProPhoto RGB om nu motivet skulle hamna utanför även ProPhoto.
I mina redigeringsprogram sätter jag inte färgrymd innan jag skriver ut eller sparar ner i JPG/TIF.
/Karl






