Annons

Nikon D810 eller Canon 5Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

SlashHh

Aktiv medlem
Hej hej

Är så här att jag tänkte införskaffa mig en systemkamera igen. Fotar i nuläget med en Fuji X100T och fotar till 90% landskap. Skulle vilja ha möjligheten att byta gluggar även fast det finns TLC och WLC till X100an. Samt att kameran självklart ska fungera som en all round kamera med till vis del.
Har haft en 5D mark III innan jag sålde den för något år sedan. Då gillade jag inte hur mycket brus det vart i skuggorna. Visserligen inte anledningen att jag sålde den. Om jag ska köpa en ny kamera så vill man ju självklart ha så "bra" som möjligt.

Står mellan D810 eller en 5Ds och har fastnat och velar bara fram och tillbaka.

D810 verkar som en riktigt bra kamera på alla sätt och vis, gillar att den exponerar efter ansikten i sökaren. Vet inte om Canon 5Ds gör det?

Var ju synd att dem inte gjorde en medium raw funktion i D810 som med Canons 5Ds.
Dynamiska omfånget verkar ligga en bit fram för Canons och samma med möjligheten att lyfta skuggorna i efterbehandlingen.
ISO egenskaperna verkar vara riktigt bra med, kanske en bättre all round kameran än 5Ds också?
Autofokusen verkar vara ljusår från dem gamla D800 kamerorna.

Är mest orolig för att 5Ds kommer ha lika brusiga skuggor som 5D3, men gillar verkligen Canons objektiv, alla olika varianter på f2.8 eller f4 i L serien.

Kameran kommer köpas med 16-35 f4 till att börja med och tror inte skillnaden på Nikons eller Canons är väldigt stor. Sen kommer det ju till andra objektiv som skulle viljas köpas in och då känns det Canons utbud är bättre för min del men olika F varianter som sagt. Nikons f1.8 serie på fast gluggar som 35, 50 och 85 känns schysst också. Men 70-200 verkar vara Canons marknad med alla olika varianter. som start gillas. Samma med 24-70!

Gillar att Canon har infört 1,6 crop läget i nya kameran också.

Hur tänker ni?

Med vänlig hälsning Adam

Efter vad jag läst är 5Ds ungefär som 5D3 när det gäller skuggor. Inte precis samma; den är bättre, men det är en bra bit kvar till D810. Så om dynamiskt omfång på låga ISO var en allvarlig nackdel för dig på 5D3 kommer det vara det på 5Ds också.

Efter vad jag läst är 5Ds ungefär som 5D3 när det gäller skuggor. Inte precis samma; den är bättre, men det är en bra bit kvar till D810. Så om dynamiskt omfång på låga ISO var en allvarlig nackdel för dig på 5D3 kommer det vara det på 5Ds också.

Var nästan det jag var rädd för, Tänkte ju att Canon skulle ha kommit i fatt lite gran i alla fall. Gillar deras objektiv mer men det kanske inte spelar någon roll om filerna jag får ogillas.

Canon borde ju komma ifatt med dynamiska omfånget samma med att Nikon borde ju släppa mer objektiv med olika F tal.. fast vem vet! Vill ju köpa in mig i ett märke och hålla mig till det och det är ju världens läge när man inte har något av dem. Kanske det som gör det svårare också, bättre om man redan haft en massa objektiv i ett märke! :)

Jag har numera en 5Ds R. Gillar kameran skarpt. Som verktyg är den nog en av de trevligaste och mest avancerade som finns på marknaden. Att handskas med betydligt trevligare än Nikon enligt min smak.
Vad gäller brus är den bättre än 5 DMKIII. När det gäller lyfta skuggor är den sämre än den bästa Sony sensorn. Fast när det gäller upplösning och brus är den ganska lika.

Kolla här testen av A7RII hos Populär photography: http://www.popphoto.com/camera-test-sony-a7r-ii

Jag tycker jag klarar mig bra med Canons sensor. Det är sällan jag inte kan använda en bild på grund av Canons lägre DR och hade räddat den om jag kört Nikon. Några bilder per år kanske.

Läs nu inte detta som om jag är nöjd och aldrig vill ha något bättre. Det är tvärtom. Jag vill alltid ha något bättre än det som redan finns.

Ibland är ljuset inte minst nu på hösten så kontrastrikt att ingen nu existerande kamera kan hantera det. Då för man köra HDR oavsett om det står Canon, Nikon eller Sony på huset.

OM du nu har Fuji kanske du skall vänta på deras nya modeller. Fuji X-PROII lär lanseras 15 Januari. Den kommer ha 24 Mpix APS-C förmodligen från Sony. Det är ungefär samma upplösning som 5 Ds.
Sedan lär X-T2 komma komma med samma sensor. Förmodligen kommer det också bjudas på flera andra förbättringar. Säkert både vad gäller sökare och AF.
Att sedan inte någon spegellös kamera kan matcha alla egenskaper hos en dSLR är något man får acceptera just nu.

Skall man ha det som idag bäst klarar nästan alla motivområden så får man vara beredd att släpa på en stor dSLR.

Last igenom hans artikel snabbt. Det är en hel del jag inte håller med om. Nu är han en Nikon fotograf och använder lagancy objektiv till stor del.
Skall han byta till 5Ds måste han byta ut en mängd objektiv.

För min del skulle det vara tvärtom.

Skulle vi kunna använda alla tillbehör på samtliga kameror skulle vi nog mycket oftare byta märke på huset.

Fast nu är ju det som att be och få en BMW motor i Volvon. Så vi får välja utifrån vad vi kan få.

För mig betyder hur kameran känns och fungera som verktyg en hel del. Där föredrar jag Canon. Det råkar passa mina händer och mitt sätt att fota bättre än Nikon. Det är samma subjektiva val som att jag väljer att köra Mac istället för PC.

Båda varianterna gör jobbet. Det är mest en fråga om vad man själv trivs bäst med.

Jag har numera en 5Ds R. Gillar kameran skarpt. Som verktyg är den nog en av de trevligaste och mest avancerade som finns på marknaden. Att handskas med betydligt trevligare än Nikon enligt min smak.
Vad gäller brus är den bättre än 5 DMKIII. När det gäller lyfta skuggor är den sämre än den bästa Sony sensorn. Fast när det gäller upplösning och brus är den ganska lika.

Kolla här testen av A7RII hos Populär photography: http://www.popphoto.com/camera-test-sony-a7r-ii

Jag tycker jag klarar mig bra med Canons sensor. Det är sällan jag inte kan använda en bild på grund av Canons lägre DR och hade räddat den om jag kört Nikon. Några bilder per år kanske.

Läs nu inte detta som om jag är nöjd och aldrig vill ha något bättre. Det är tvärtom. Jag vill alltid ha något bättre än det som redan finns.

Ibland är ljuset inte minst nu på hösten så kontrastrikt att ingen nu existerande kamera kan hantera det. Då för man köra HDR oavsett om det står Canon, Nikon eller Sony på huset.

OM du nu har Fuji kanske du skall vänta på deras nya modeller. Fuji X-PROII lär lanseras 15 Januari. Den kommer ha 24 Mpix APS-C förmodligen från Sony. Det är ungefär samma upplösning som 5 Ds.
Sedan lär X-T2 komma komma med samma sensor. Förmodligen kommer det också bjudas på flera andra förbättringar. Säkert både vad gäller sökare och AF.
Att sedan inte någon spegellös kamera kan matcha alla egenskaper hos en dSLR är något man får acceptera just nu.

Skall man ha det som idag bäst klarar nästan alla motivområden så får man vara beredd att släpa på en stor dSLR.

Kanske är så, bara stirrar mig blind på olika tester och som du säger så hade jag inte heller en massa bilder som inte gick att använda på min 5d3. Gillar ergonomin på 5d serien och kan tyvärr inte yttra mig om Nikons d8*0 hus för jag har aldrig ägt något.

intressant läsning från Populär photography.

Gillar ju också Canons stora sortiment av glas också. Har aldrig haft något problem med att släppa på en dslr heller egentligen, har ju min x100t för vissa tillfällen.

Fuji släpper en del intressanta kameror och objektiv faktiskt.

Ming Thein har tänkt en hel del på 5Ds(R) och D810. Bra läsning om du inte redan sett.

http://blog.mingthein.com/2015/08/19/long-term-canon-5dsr/

Jag läste hans artikel här om dagen och det en bra Review tycker jag. vart inte klokare endå :(

Både D810 och 5Ds är bra kameror

Min mening

D810 : bra dynamiskt omfång, mindre brus i skuggor osv. kanske en bättre all round kamera

5Ds : klarar mig säkert mer än bra med dynamiska omfånget men vill inte få samma dåliga brus i skuggorna samt att Canons glas till talar mig mer.

Så svårt det här!

Ming Thein är förvisso Nikon-användare men skriver också
"There’s no question that if I were a Canon shooter, I’d be very happy at the moment: you have a tool that’s miles ahead of anything else in the system, can hold its own against the competition most of the time, and can pull ahead if the conditions are right."

Hur som helst, jag menade inte att hans artikel är det slutgiltiga svaret på allt man kan undra om kameran, men han har i alla fall betydande erfarenhet av båda kamerorna och slår mig inte som en person som onödigtvis favoriserar ett märke. Sedan måste man förstås köra en artikel genom sitt eget filter för vad som är relevant för en själv.

Jag läste hans artikel här om dagen och det en bra Review tycker jag. vart inte klokare endå :(

Min mening

D810 : bra dynamiskt omfång, mindre brus i skuggor osv. kanske en bättre all round kamera

5Ds : klarar mig säkert mer än bra med dynamiska omfånget men vill inte få samma dåliga brus i skuggorna samt att Canons glas till talar mig mer.

Så svårt det här!

Tycker vi lägger för stor betydelse vid kamerahuset. Det är ett helt system vi väljer när vi väljer Canon Nikon eller något annat. Husen byter vi ganska ofta medan objektiv, blixtar och annat har längre livslängd.

Både D810 och 5Ds R är utmärkta kameror. Både har styrkor och svagheter.

Kommer någon se på ditt resultat att du valt Nikon istället för Canon eller tvärtom. Nej knappast.

Jag har idag en Fuji och en 5Ds R. Inte ens i A2 utskrifter kan jag på normalt betraktningavstånd avgöra vilken kamera som tagit vilket original till utskriften om jag fotograferat samma motiv med båda kamerorna som en test.

Jag har testat Hasselblad H5 med 60 Mpix bakstycke mot Canon 5 DMKIII utskrivna i A2. Hasselbladaren med vad de säger deras skarpaste optik. Canon med 24-105/4 IS standard zoom.
Diet går att se en liten fördel till Hasselblad om man lägger näsan i bilden och ser på vissa detaljer. På normalt betraktningoavstånd på en dryg meter går det inte längre se någon skillnad.

Detsamma gäller om vi jämför Nikon D810, Canon 5Ds R eller en Canon 5 DMKIII med varandra. Skillnaderna är marginella. Ingen som inte är en nörd kommer se skillnaden ens på armlängds avstånd.

Vad gäller skillnader i brus kollar de flesta inzoomat 1:1 och glömmer att de betraktar en väggtapet i storlek med en högupplöst kamera. Hur ofta skriver vi ut väggtapeter?

Zooma istället ut till den storlek du ofta skriver ut i. Då är oftast bruset osynligt.

Det är därför jag anser det går att få bra resultat med de flesta kameror.
Viktigare är hur AF fungerar, hur den sätter exponeringsmätningen. Att kameran känns bra att jobba med. Till sist och inte minst att hela systemet med blixtar, objektiv och annat har bra alternativ att välja bland.

Viktigare är hur AF fungerar, hur den sätter exponeringsmätningen. Att kameran känns bra att jobba med. Till sist och inte minst att hela systemet med blixtar, objektiv och annat har bra alternativ att välja bland.

Kunde inte sagt det bättre själv, sitter och funderar på ergonomi på dem olika husen. Det är jätte viktigt för mig, byte bort min D600 mot 5D3 för att D600an kändes så himla konstig i händerna och fick nästan ont för greppet passade mig inte alls.
Men det gjorde 5d3 och är verkligen sugen på att prova d810 för att se hur ergonomin är där.

Gillar också Nikons nya f1.8 primes serie och Canons zoomar som finns ute nu med olika F tal.
Så det är egentligen det som jag funderar på nu, vilket glas som kommer passa mig bättre i längden.

Med vänlig hälsning Adam

Min mening

Så svårt det här!

Förväxla inte brusmängden med DR. normaliserat så har båda kamerorna samma brusförhällande gentemot signalen. Det är när man börjar dra i växlarna för DR som bruset blir dåligt. Dvs DR blir begränsande för Canons del.

/Stefan

Om du syftar på bl 1,2 så kan du glömma det för Nikon.
Det är fyskiskt omöjligt så länge Nikon har bajonettfattningen Nikon F.

Det är naturligtvis inte omöjligt, eftersom de redan har gjort ett antal olika normalobjektiv (50mm och 58mm) med f/1,2. Dessa visserligen helt manuella, men med samma bajonettfattning.

Det är mycket svårare att göra ett bra objektiv som inte blir för stor och dyrt med f/1,2 jämfört med 1,4, och skillnaden i ljusstyrka och skärpedjup är i det närmaste obefintlig.

Edit: Det där att Nikons bajonett är mindre än Canons har lett till detta och andra skrönor; i många år var det många som hävdade att Nikon inte skulle kunna göra en digital FF-kamera av just det skälet ;)

Senast ändrad:
Jag ser det ungefär som att jämföra en bil med fyrhjulsdrift med en utan. Hur många gånger har man behov av fyrhjulsdrift. Det flesta Suvar susar ju fram på våra stadsgator.
Fast ibland är et givetvis en fördel.
Nu räcker de flesta sugars fyrhjulsdrift, däck och markfrigång ändå till när det verkligen blir off-road.

På samma sätt är skillnaden mellan Canons 12,5 steg och Nikons 14,5 steg bara en bråkdel av vad naturen kan bjuda på. Det ör net svårt nu på hösten att hitta motiv som behöver 20 steg eller mer i DR om vi skall klara hela skalan.

Så om Canon har bakhjuls drift å har Nikon taskig fyrhjulsdrift som bara ibland fixar biffen.

Vi behöver betydligt mer för att inte behöva ta till HDR för vissa motiv och situationer.

Dat kommer hela tiden nya sensorlösningar från labben Den organiska sensorn för att ta ett exempel som kan bli ett genombrott. Förr eller senare kommer något som kommer ersätta CMOS sensorn. Då kan Canon ha en fördel av att inte ha investerat mängder av utrustning i sensortillverkning.

Canon rumors påstår att Canon nu testar sensorer för deras dSLR kameror från tredjeparts-leverantörer. För vad och från vem är okänt.
Kanske kommer Canon snart ha sensorer får det står designed by Canon.

Så om man skall skaffa sig en ny kamera och tänker skaffa en uppsättning objektiv och andra tillbehör skall man inte stirra sig blind på hur det ser ut idag.

Canon hör till ett av de företag som tjänar ganska bra på sin kameradivision. Så finansiellt är de betydligt starkare än de flesta.
Vilket i det långa loppet också spelar stor roll.

På samma sätt är skillnaden mellan Canons 12,5 steg och Nikons 14,5 steg bara en bråkdel av vad naturen kan bjuda på. Det ör net svårt nu på hösten att hitta motiv som behöver 20 steg eller mer i DR om vi skall klara hela skalan.

Inte för att bjäbba utan mer av nyfikenhet: vad är det för motiv du hittar som har 20 steg av omfång? Jag tänkte, när det är typ 17 steg mellan direkt solljus mitt på dagen och ljuset en natt med fullmåne.
Jag säger inte att det inte går att konstruera ett sådant motiv, men när stöter man på dem spontant?

Inte för att bjäbba utan mer av nyfikenhet: vad är det för motiv du hittar som har 20 steg av omfång? Jag tänkte, när det är typ 17 steg mellan direkt solljus mitt på dagen och ljuset en natt med fullmåne.
Jag säger inte att det inte går att konstruera ett sådant motiv, men när stöter man på dem spontant?

Astroscape :)

/Stefan

Jag blir också lite nyfken, borde det dessutom inte vara så att hösten - med sitt lite mjukar ljus - ställer mindre krav på omfång än en solig sommardag? Eller tänker jag fel nu??

810 skulle det bli för min del. Men jag skulle sitta still i båten och se vad Nikon kommer med inom en snar framtid.

Då får du säkert den höga upplösning, + bättre omfång, mindre brus och 4k film......

För övrigt så skulle jag om jag hade valt Canon tagit 5Ds R, utan lågpassfilter.

ANNONS
Götaplatsens Foto