Annons

Hur ska jag gå vidare med min gamla Nikon utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sedan länge en nikon D60. Det är inget speciellt men jag gillade att fota med den. Till den har jag 3 objektiv. Det står Fx på dem och jag tror det innebär att det är en F-bajonett. Heter det så?

Nu skulle jag vilja ta ett kliv uppåt. Finns det någon bra Nikon som mina gamla objektiv fungerar till? Vad är för och nackdelar med att gå den vägen? Alternativet är att börja kolla på fullformatare men då utgår jag ifrån att jag måste skaffa nya objektiv?

Står det FX innebär det att objektiven passar till alla Nikonkameror inklusive fullformatskamerorna. Gissningsvis är det ganska fina objektiv. Vad vill du fotografera och vad kan du tänka dig att betala. Du kan ju byta upp dig till DX-kameror som D7100 för 7000 kr eller FX-kameror som D810 för 30 000 kr.

Hej!

Jag har sedan länge en nikon D60. Det är inget speciellt men jag gillade att fota med den. Till den har jag 3 objektiv. Det står Fx på dem och jag tror det innebär att det är en F-bajonett. Heter det så?

Nu skulle jag vilja ta ett kliv uppåt. Finns det någon bra Nikon som mina gamla objektiv fungerar till? Vad är för och nackdelar med att gå den vägen? Alternativet är att börja kolla på fullformatare men då utgår jag ifrån att jag måste skaffa nya objektiv?

Om det står FX på alla dina objektiv så har du tur eftersom de fungerar även på fullformatskameror.

Däremot så är fullformatskameror fortfarande ganska dyra. Jag tror att en D7100 kommer att ge dig mest kamera för pengarna. De har sjunkit i pris ganska mycket sedan D7200 kom.

Skriv gärna vilka tre objektiv du har så kan vi bättre bedöma vilken kamera som kan ersätta din D60. Oavsett detta bör alla Nikons instegs systemkameror (D3x00, D5x00) eller entusiastmodeller D7x00 fungera bra.
Vilken budget har du?

Fel av mig!

Nej så klart inte Fx, det står Dx! Missade att korrekturläsa innan jag postade.

Jag har följande objektiv.

Nikon 18-55 mm f3,5 - 5,6
Sigma 70-300 mm f4 - 5,6
Nikon 35 mm f1,8

Skriv gärna vilka tre objektiv du har så kan vi bättre bedöma vilken kamera som kan ersätta din D60. Oavsett detta bör alla Nikons instegs systemkameror (D3x00, D5x00) eller entusiastmodeller D7x00 fungera bra.
Vilken budget har du?

Jag skrev vilka tre jag har i min post innan denna. Budgeten ligger kring 15 tkr, om jag ska köpa en fullformat kommer jag kolla begagnat.

Inga av dina objektiv kommer att fungera till fullformat men ditt 35 mm är riktigt bra till DX. 15000 räcker bra till begagnad fullformatare men när du skall köpa några objektiv kommer det att bli ganska dyrt. 50 mm är dock billigt och bra.

Bästa med gamla objektiv?

Vad är det bästa jag kan köpa där jag fortfarande kan använda mina gamla objektiv?

5990:- för en d7100 samt 9115:- för en D7200.
Läs på lite om skillnaderna mellan de två mycket bra kamrerna och dra dina egna slutsatser.
Jag har en 7100 och skillnaden på D7200 är inte SÅ stor.

Lycka till!

Står det FX innebär det att objektiven passar till alla Nikonkameror inklusive fullformatskamerorna. Gissningsvis är det ganska fina objektiv. Vad vill du fotografera och vad kan du tänka dig att betala. Du kan ju byta upp dig till DX-kameror som D7100 för 7000 kr eller FX-kameror som D810 för 30 000 kr.

Alla behöver inte så extremt mycket megapixlar som D800-serien.

Jag tycker han kan gott kika på D600-serien, eller D750 (samma AF-modul som D800-serien, men samma sensor som D600-serien).

Köper man en D810 är det oftast för ett specifikt behov (upplösning, bättre vädertätning, fler pro-dunktioner, etc) och vet därmed redan varför och att man behöver specifikt en.

För övriga så tror jag att en kamera för 30 papp är ganska häftigt, och kommer långt med en kamera för ca hälften av det. Då får man ändå en bättre mer ljusstark kamera än APS-C, och dessutom en som passar bättre för de FX-objektiv som TS redan har.

TS: har du inte specifika behov för en D810 så skulle jag vara tveksam att följa det rådet (och vet du att du har så speciella behov så hade du nog inte postat denna tråden).

Alla behöver inte så extremt mycket megapixlar som D800-serien.

Jag tycker han kan gott kika på D600-serien, eller D750 (samma AF-modul som D800-serien, men samma sensor som D600-serien).

Köper man en D810 är det oftast för ett specifikt behov (upplösning, bättre vädertätning, fler pro-dunktioner, etc) och vet därmed redan varför och att man behöver specifikt en.

För övriga så tror jag att en kamera för 30 papp är ganska häftigt, och kommer långt med en kamera för ca hälften av det. Då får man ändå en bättre mer ljusstark kamera än APS-C, och dessutom en som passar bättre för de FX-objektiv som TS redan har.

TS: har du inte specifika behov för en D810 så skulle jag vara tveksam att följa det rådet (och vet du att du har så speciella behov så hade du nog inte postat denna tråden).

Nu missade jag att läsa senare post där du, tvärt emot tidigare info, skriver att du har DX-objektiv (och inte FX som i första posten).

De passar även på Nikons fullformats/FX-kameror (till skillnad ifrån Canons system som inte klarar APS-C på FF-hus), men då har du inte längre samma naturliga fördel av ett FX-hus.

Vilket gör att jag skulle rekommendera ett bra DX-hus istället (om du inte har lust att byta ut objektivparken direkt nu, eller stegvis efter hand, vilket också är möjligt).

Både D7100 och D7200 är grymt fina kamerahus för DX-objektiv och tror inte du kommer att bli missnöjd med något av dom.

Ja, Nikon D7000 D7100 eller D7200. Någon av dessa kameror hade jag valt om jag vill ha ny kamera men behålla de objektiv du nu har. Är du nöjd med objektiven du äger så finns det väl ingen anledning till att byta ut dem.

Vad får jag när jag köper fullformat som jag inte får när jag köper d7200?

Om vi skall ta det billigaste fullformataren som finns att köpa idag så är det en Nikon D610.
Du bör dock byta objektiv för den. Ska du ha några som motsvarar dina 18-55, 70-300 och 35 1.8 så blir det nog närmast ett nikon 50 f1.8, nikon 24-85 3,5-4,5 och kanske ett Nikon 70-300 4,5-5,6 G IF-ED.

Det du vinner med fullformat är bättre dynamiskt omfång och mindre brus. Du har alltså möjlighet att fota i mörkare belysning med mindre brus. Jag hade dock valt nikon d750 i stället för D610 då den är snäppet bättre och proffsigare.

Men det beror helt på vad du är ute efter att fotografera också. Skall du stanna på hobbynivå och är nöjd med dina objektiv, så välj för all del en nikon D7200. Den är inte dålig på något sätt.

Själv funderar jag på att skaffa en Nikon D750 och Nikon 24-120 F4 då objektiv och kamera väger ungefär lika mycket, skulle sitta fint balanserad till varandra och är ett mångsidigt objektiv utan att behöva byta mellan flera.

Trådskaparens tankar

Inget lätt val det här. Jag har kokat ner det till att köpa D7200 den här månaden (och därmed få med mig en ny kamera till mexiko) eller vänta till nästa år och köpa en begagnad D750.

Bilderna jag tar kommer endast vara för mig själv, vänner, familj och någon enstaka internetfrämling. Alltså inga jobb. Men jag vill ändå rent tekniskt ha kapacitet i kameran för att ta bilder som får andra att säga wow. Även om en bra bild är mycket mer än tekniken i kameran såklart.

Inget lätt val det här. Jag har kokat ner det till att köpa D7200 den här månaden (och därmed få med mig en ny kamera till mexiko) eller vänta till nästa år och köpa en begagnad D750..................

Om du bestämmer dig för D7200 har Nikon cashback på 900 kr fram till början av Januari.

John skrev: Det du vinner med fullformat är bättre dynamiskt omfång och mindre brus.
O jag lägger till en trevligare sökare.

Det du förlorar på:
Vikt
Storlek
plånbok
försäkring
stöldbegärlighet

JAG hade i ditt läge valt 7200 och lagt till en bra Nikonblixt.

John skrev: Det du vinner med fullformat är bättre dynamiskt omfång och mindre brus.
O jag lägger till en trevligare sökare.

Det du förlorar på:
Vikt
Storlek
plånbok
försäkring
stöldbegärlighet

JAG hade i ditt läge valt 7200 och lagt till en bra Nikonblixt.

Tips på någon bra blixt?

ANNONS
Götaplatsens Foto