Annons

SDXC-kort till Sony FDR-X1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
vilket SDXC kort (micro) passar min sony fdr-x1000?
den har ju 100 megabit 4K men jag hittar inte så snabba kort någonstans.
Någon som har kameran och kan tipsa om ett kort som fungerar?
Som det är nu får jag bara filma i mp4 och inte i sonys egna codec.

Alla UHS-I borde fungera, men jag har för mig att kortet måste vara på minst 64GB för att XAVC-S ska fungera (åtminstone är det så på min Sony A6000).

Alla UHS-I borde fungera, men jag har för mig att kortet måste vara på minst 64GB för att XAVC-S ska fungera (åtminstone är det så på min Sony A6000).

kan vara det som är kruxet, för folk har ju haft problem med UHS-I kort av typ SDXC som är kravet för XAVC-S.

Det finns många varningar för att kort inte fugnerar (SDXC UHS-I) till kameran, Samsung SDXC super pro korten fungerar inte enligt internetforum. Vissa varnar även för kingston och andra märken.

Kanske de har köpt förfalskade kort med låga specs.

100 på kameran och de snabbaste kort jag hittat är 95.

det är väl MB/s så megabytes. bits är ju 8 gånger fler. Jag tror korten och kamerans videoström pratar MB/s

Du har blandat ihop det. När det gäller videoströmning är det i stort sett alltid megabit/sekund som avses, medans korthastigheten anges i megabyte/sekund. 1 megabyte (MB) är ungefär 8 megabit.

Jag har inte haft några som helst problem med Samsungkort i min Sonykamera, men senast köpte jag Sandisk 64GB UHS-I micro-SD som jag använder med adapter (just för att testa XAVC-S). Dessa kostade 179:- styck på Dustinhome när de körde Black Friday.

kan vara det som är kruxet, för folk har ju haft problem med UHS-I kort av typ SDXC som är kravet för XAVC-S.

Det finns många varningar för att kort inte fugnerar (SDXC UHS-I) till kameran, Samsung SDXC super pro korten fungerar inte enligt internetforum. Vissa varnar även för kingston och andra märken.

Kanske de har köpt förfalskade kort med låga specs.

Saxat från Sonys produktsida (scrolla nästan hela vägen ner och klicka på "fotnoter"):

"Videoinspelning i XAVC S-format kräver Micro SDXC-minneskort (klass 10). Videoinspelning i 100 Mbit/s kräver SDXC UHS-I-klass 3-minneskort (U3)".

Utan att leta särskilt noga tror jag felet i grunden ligger i att korten som har problem har UHS-I klass 1. Ska man tro Wikipedia är skillnaden mellan UHS-I klass 1 och UHS-I klass 3 att den lägsta garanterade skrivhastigheten är 10 megabyte/s respektive 30 megabyte/s. Tidigare uträkningar i tråden har visat att du behöver 12,5 megabyte/s för att spela in med 100 Mbit/s och därför skulle varken UHS-I eller Class 10 räcka till.

Dock har jag inga belägg för detta är orsaken till alla fel, äldre "high-end" kort med höga skrivhastigheter borde klara av XAVC-S utan att vara UHS-I klass 3 men antar att Sony inte vill ta några risker. Gissar att tanken med kravet rimligtvis är att undvika missnöjda kunder som fått sina inspelningar avbrutna sekunden innan "det avgörande ögonblicket". Lite intressant att även bestämma storleken på minneskortet även om jag antar att också det är för att minimera antalet missnöjda kunder (grovt förenklat: 8000/12,5 = 640 = antalet sekunder innan du fyllt ett 8 GB minneskort vid 100 Mbit/s = 10 min inspelning).

Med det sagt bör följande minneskort fungera (förutsatt att specifikationerna matats in korrekt): Prisjakt.se

Saxat från Sonys produktsida (scrolla nästan hela vägen ner och klicka på "fotnoter"): --- och en massa text

Eller så är det som jag skrev att kameran vill ha 64GB - det säljs få UHS-I-kort som inte klarar den hastigheten. Inte ens det snabbaste kortet fungerar med XAVC-S om det är mindre än 64GB i en Sonykamera :)

Eller så är det som jag skrev att kameran vill ha 64GB - det säljs få UHS-I-kort som inte klarar den hastigheten. Inte ens det snabbaste kortet fungerar med XAVC-S om det är mindre än 64GB i en Sonykamera :)

Ja, det är väl underförstått i och med att ett SDXC-kort är kravet? Ser att det är lite otydligt formulerat i min tidigare post så redigerar det och tar bort lite spekulationer (varför krav på storlek, varför vissa UHS-I kort haft problem) som egentligen inte hör hit :)

Ja, det är väl underförstått i och med att ett SDXC-kort är kravet? Ser att det är lite otydligt formulerat i min tidigare post så redigerar det och tar bort lite spekulationer (varför krav på storlek, varför vissa UHS-I kort haft problem) som egentligen inte hör hit :)

Min poäng var att kortet måste vara på minst 64GB - annars vägrar kameran ställa in sig för XAVC-S. Det finns både långsamma och snabba kort som är mindre än så.

Min poäng var att kortet måste vara på minst 64GB - annars vägrar kameran ställa in sig för XAVC-S. Det finns både långsamma och snabba kort som är mindre än så.

Ja, jag säger inte emot dig. Levde i villfarelsen att SDXC-kort alltid var 64GB och större men ser nu att definitionen faktiskt bara är "större än" 32GB. Nu har jag inte sett något minneskort mellan 32 och 64GB men det betyder inte att det inte kan finnas ett och då är det givetvis dumt om TS köper ett sådant.

Källa: https://www.sdcard.org/join/faq/index.html#sdspecs

Det har du förstås helt rätt i. SDXC har inget med hastighet att göra utan bara storlek, och det är mycket riktigt ett det är sådant som krävs. Jag har flera kort som klarar 95 MB/s (megabyte) men som är 32GB eller mindre, men de är inte SDXC, utan SDHC för UHS-I. De kort jag köpte senast är långsammare (48 MB/s), men lagrar 64 GB och klassas således som SDXC.

Det är inte lätt att hålla rätt på vad som är vad när det gäller dessa kortbeteckningar :)

Hur som helst (efter alla mina felaktiga påståenden) så borde det fungera utmärkt för TS att använda just de kort jag köpte - alltså Sandisk microSDXC UHS-I 64GB.

Jag köpte det översta kortet, som alltså är SDXC, men Dustin marknadsför också det undre som SDXC trots att det är SDHC. Förvirringen blir total :)
.

Bilagor

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    8.9 KB · Visningar: 60
  • Capture2.jpg
    Capture2.jpg
    9.4 KB · Visningar: 54
kände på mig att jag var förvirrad och inte hade alla kort på bordet.
har hittat ett kort på dustin med dessa specs

Minneskortsformat MicroSDXC
Minneskapacitet 64 GB
SD-hastighetsklass UHS Class 3 / Class10
Läshastighet 90 MB/s

Törs man köpa Sandisk? Priset är sänkt 52% på det kortet.Alla mina Sandisk kort har strulat tidigare. :(/

Jag vill bara varna er från att köpa köpa ett kort som är i klass 3 men som har lägre än 95 mb/s.
Man kommer då bara kunna spela in 25 p istället för 30 p i 4k
Och jag rekommenderar SanDisk framför något billigare alternativ som knappt ens uppfyller kraven för 4k.
Har själv råkat ut för personal som kränger på en kort som är snäppet uhs 3 klass 10, vilket resulterar att kameran inte accepterar kortet....

Det är skrivhastigheten som är intressant.
Kolla testerna och recensionerna noga.
Många kort skryter med hög läshastighet, men vid tester så visar det sig att skrivhastigheten är dålig.

Köp Sandisk på nedföljande länk så vet man att det kommer fungera utan man behöver oroa sig....
Har det till mina 2 FDR-X1000. https://www.dustinhome.se/product/5...Ex-goHVnoe0P3zjMnYpk2XJ7gZvSKk8wkQaAqq88P8HAQ

Tackar, då vet jag att de fungerar med min kamera.
De var tyvärr slut så får vänta tills nästa år så jag köper nog detta kort https://www.dustinhome.se/product/5010890101/extreme tills vidare, det borde klara 4k 50mbit hoppas jag. och även lite slotmotion på fullhd. vad tror du?

ANNONS
Götaplatsens Foto