Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisning på ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Du får gå över till Android :)

Petter...
Jag har inte testat färgåtergivningen på många Androidenheter, men de jag har gjort det på har en rätt hemska färgåtergivning. På de flesta iPad har man en färgrymd på skärmen som ligger rätt nära sRGB, vilket gör att man kan få en vettig färgåtergivning på bilderna, OM bilderna är konverterade till sRGB.

Stefan
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har inte testat färgåtergivningen på många Androidenheter, men de jag har gjort det på har en rätt hemska färgåtergivning. På de flesta iPad har man en färgrymd på skärmen som ligger rätt nära sRGB, vilket gör att man kan få en vettig färgåtergivning på bilderna, OM bilderna är konverterade till sRGB.

Stefan
Men om syftet är att snabbt gå igenom och radera skräpet så kanske perfekt färgåtergivning inte är helt avgörande.

Petter..
 

skurken

Aktiv medlem
Det du kan göra är att använda wifi sd kort och köra små jog. Dessa visas direkt på ipaden när du tagit en bild i stort format.
Vad använder du för Wifi-kort och är det tillhörande programvara som gör att du kan kolla på dom i stort format? Och det är möjligt att kolla på dom i stort format innan nedladdning till paddan?
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Camranger

Ett dyrt alternativ kanske kan vara att använda CamRanger wi-fi adapter. Då kan man nog titta på bildvisning på paddan?
Eller det något billigare alternativet Case Camera Control med avsedd funktion för bildvisning?
Är förövrigt inte speciellt intresserad av att använda paddan som fotoapplikation. Bara som bildvisare i fullskärmsläge.

Önskar mig denna möjlighet om det funkar med dessa och användning med min Nikon D700?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tänkte dock att eftersom när jag kopplar kameran med sladd till ipad:en så kommer ju bilderna upp som tumnaglar, även i RAW, så då tänkte jag att det kanske fanns någon tredjepartstillverkare som kommit med en app där man kunde se på dom i full storlek innan själva nedladdningen av bilderna sker.
Det är omöjligt. För att iPad:en ska kunna visa bilderna så måste de finnas i iPad:ens arbetsminne. De behöver inte sparas i lagringsminnet, men de måste läsas över från minneskortsläsaren/kameran till iPad:en.

Troligen är det inläsningen som är flaskhalsen, och då spelar det inte så stor roll för tidsåtgången om bilden sparas i lagringsminnet eller bara hamnar i arbetsminnet.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Summa sumarum?

Så med andra ord går det inte att använda paddan via wi-fi nätverk att enbart visa kamerans bildvisningsläge av fotograferade bilder från kameran. Och utnyttja paddans större bildskärm som bildvisare med histogram mm. Har jag uppfattat detta rätt nu??
 

Leaflet

Aktiv medlem
När jag kopplar ihop ex Olympus E-PL7 med Ipad via wifi med Olympus egna app så kan jag fjärrstyra kameran och se sökarbilden på Ipad-skärmen. När en bild tagits så dyker den automatiskt upp på paddan i fullskärm. Jag kan också välja att se tidigare tagna bilder som finns på kamerans minneskort. Och naturligtvis också importera dom till paddan om jag så vill.

Ang möjlighet till att se histogram så har jag inte utforskat den funktionen i Olympus app. Ska göra en koll på det.
 

skurken

Aktiv medlem
Det är omöjligt. För att iPad:en ska kunna visa bilderna så måste de finnas i iPad:ens arbetsminne. De behöver inte sparas i lagringsminnet, men de måste läsas över från minneskortsläsaren/kameran till iPad:en.

Troligen är det inläsningen som är flaskhalsen, och då spelar det inte så stor roll för tidsåtgången om bilden sparas i lagringsminnet eller bara hamnar i arbetsminnet.
Men om den kan visa bilderna som tumnaglar utan att de är nedladdade, så kan det väl inte vara en omöjlighet att visa dom i stort format?
Jag har löst problemet med ett eye-fi kort. Den visar jpeg i eye-fi appen och jag sorterar bort det jag inte vill ha och sedan väljer jag om jag vill ladda ner något till paddan eller inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Men om den kan visa bilderna som tumnaglar utan att de är nedladdade, så kan det väl inte vara en omöjlighet att visa dom i stort format?
Tumnaglarna är förstås nedladdade. De måste ligga i videominnet (eller motsvarande) för att man ska kunna se dem på skärmen.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Min tanke om minneskortälsare var att det möjligen kanske är så att iPad klarar att visa bilden stort om den finns på minneskort i en minneskortläsare som är ansluten till paddan. Jag har för mig att det funkar så på Android om jag ansluter ett usb-minne via en OTG-kabel.

Och om det funkar så kan du ju där titta på bilderna och dessutom radera de som du inte vill ha kvar på minneskortet innan du stoppar tillbaka kortet i kameran.

Prova kan man ju alltid.


Petter ...
Apple har mycket sämre stöd för detta. På Android har det funkat utan krångel i många år. Så man ska nog inte anta att det funkar lika bra.
 

skurken

Aktiv medlem
Tumnaglarna är förstås nedladdade. De måste ligga i videominnet (eller motsvarande) för att man ska kunna se dem på skärmen.
Vad jag menar med nedladdade, är till mappen "bilder" på paddan. Så att om den lägger en temporär fil någonstans för att kunna visa en tumnagel, så borde det ju inte vara svårare att visa samma fil i stort format, utan att lägga den i "bilder" först...
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Men om den kan visa bilderna som tumnaglar utan att de är nedladdade, så kan det väl inte vara en omöjlighet att visa dom i stort format?
Jag har löst problemet med ett eye-fi kort. Den visar jpeg i eye-fi appen och jag sorterar bort det jag inte vill ha och sedan väljer jag om jag vill ladda ner något till paddan eller inte.
Skulle eye-fi kort i en CF adapter till min Nikon D700 fungera på det sätt du beskriver även för mig?
 

sb45

Aktiv medlem
Bildvisning

Jag vill koppla kameran till ipad:en för att granska bilderna innan jag gör en ev nedladdning. Som det är nu får man upp bilderna som tumnaglar men kan inte titta på dom med mindre att dessa laddas ner till ipad:en. Med en Nikon 810 och i raw med ett stort antal bilder så funkar det inte att ladda ner dom för granskning.
Finns det någon app som klarar detta eller går det att lösa på annat sätt?
jag skulle vilja ha bildvisning i min Samsung Galaxy 5, när jag sitter i gömsle vore det bra att slippa titta i sökaren hela tiden , går det att fixa med något program , jag har en 7D II
 

skurken

Aktiv medlem
jag skulle vilja ha bildvisning i min Samsung Galaxy 5, när jag sitter i gömsle vore det bra att slippa titta i sökaren hela tiden , går det att fixa med något program , jag har en 7D II
Du borde väl kunna göra som jag dvs köra RAW till CF-kortet och dubbelkopiera med jpeg till ett eye-fi SD kort. Sedan kan du ha eye-fi appen i din Samsung telefon och även i en ev läsplatta.
 

iSolen.se

Guest
Jag vill koppla kameran till ipad:en för att granska bilderna innan jag gör en ev nedladdning. Som det är nu får man upp bilderna som tumnaglar men kan inte titta på dom med mindre att dessa laddas ner till ipad:en. Med en Nikon 810 och i raw med ett stort antal bilder så funkar det inte att ladda ner dom för granskning.
Finns det någon app som klarar detta eller går det att lösa på annat sätt?
Ska det inte gå att använda en WT-4? Då surfar du trådlöst mot kameran och kollar på 1000-pixlar stora bilder utan att tanka ner hela raw-filen. Kanske bara går med WT-5.
 

skurken

Aktiv medlem
Ska det inte gå att använda en WT-4? Då surfar du trådlöst mot kameran och kollar på 1000-pixlar stora bilder utan att tanka ner hela raw-filen. Kanske bara går med WT-5.
Att lägga ner så mycket pengar bara för att kunna kolla på bilderna och sortera bort skräp medan man är på språng, är inte aktuellt. Dom pengarna lägger jag hellre på optik. Om man absolut vill kunna ladda ner trådlöst till datorn så skulle det kanske vara värt pengarna men så bortom har jag inte.
Mvh, Micke
 
ANNONS