Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumvärdar = diplomatstatus?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ja, men du kan fråga i forumet fotosidan.se så är chansen större att du får svar från de som äger FS och bestämmer. http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=145

På Fotosidan.se fyller jag med titeln "forumvärd" bland annat samma funktion som det som i många andra forum kallas "moderator". De regler som gäller för forumen är ganska få och tydligt definierade i en länk som finns längst ner på varje sida, och som alla medlemmar faktiskt gått med på att följa. Det finns ingen demokrati bakom dessa regler, och det är inte som i en ideell förening där det ska röstas om vad som gäller, utan det är helt upp till Fotosidans ägare vad som gäller.

Under årens lopp har det varit en del som ifrågasatt eller tyckt sig stå över dessa enkla regler, men få av dem är fortfarande kvar (till förtret för en del och lycka för andra). Jag som forumvärd/moderator försöker upprätthålla dessa regler efter bästa förmåga. Ibland gör jag förstås fel, och då gör jag mitt bästa för att rätta till det.

När det gäller tramsinlägg som skrivs sena kvällar, inlägg som inte på något sätt har med ämnet att göra eller inlägg som bara går ut på att provocera har jag nog rätt så sällan fel (även om det förstås också kan hända). Om och när det händer går det förstås utmärkt att rapportera mina inlägg på samma sätt som vore de skrivna av vilken medlem som helst.

I många forum på nätet är det under inga som helst omständigheter ok att klaga på den moderering som görs. Här är det helt ok, så länge det görs i rätt forum och med relevanta argument.

Så, på vilket sätt har jag särbehandlat dig och varför tycker du att de inlägg jag modererat är relevanta och ska vara kvar i trådarna?

Edit: flyttade till rätt forum :)
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Du sköter ditt jobb på ett utmärkt sätt Afe, jag har sett hur det kan bli på andra sidor som saknar moderator eller inte har en engagerad sådan.
God Jul!
 

afe

Aktiv medlem
Tack, Johan! Det är kul att ibland få höra att jag inte bara är ett klåfingrigt monster :)

/afe
 

AFJ

Aktiv medlem
Forumvärdar kan tydligen agera hur som helst utan att bli ifrågasatta.
Skall det vara så?
Att de kan agera "hur som helst" ligger i sakens natur. En moderator kan - och måste - ibland agera och ta beslut. Dessa är ibland bra och ibland dåliga. Ungefär som en fotbollsdomare som blåser i sin pipa. För det mesta blir det rätt, ibland fel, men det är domarens beslut som gäller. Något alternativ finns inte.

Att ifrågasätta går alldeles utmärkt - du har ju just gjort det! :)

God Jul och tack till forumvärdarna för 2015!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Du sköter ditt jobb på ett utmärkt sätt Afe, jag har sett hur det kan bli på andra sidor som saknar moderator eller inte har en engagerad sådan.
God Jul!
Håller helt med om detta och Du gör ett gott arbete AFE och efter snart 10 år som moderator på andra forum så vet jag hur det känns när vissa agerar ut mot en men de flesta är trevliga och vill bara veta varför något moddades och har man bara en vettig orsak så är de flesta nöjda och allt är väl.

Sedan har vi den lilla skaran med nättroll och helt oresonabla personer och dem är det bara att hantera utan att hänga upp sig på dem.

Så fortsätt på den inslagna vägen för jag tycker moddningsnivån här på FS är helt OK och görs på ett vettigt sätt, visst ibland gör man fel både medlemmar och moderatorer men då får man inse det och rätta till så brukar det vara frid och fröjd igen.

Så God Jul på AFE och alla andra ;-)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Forumvärdar kan tydligen agera hur som helst utan att bli ifrågasatta.
Skall det vara så?
Kent, du har aldrig funderat om ditt eget agerande möjligen kan spela någon roll i sammanhanget?

Anders har den sjukt otacksamma uppgiften att försöka se till så att det är lite ordning i forumen och deltagare faktiskt någorlunda följer forumreglerna. Inte lätt med den samling anarkistiska debattörer vi har här på FS :)

God jul på er allesammans!
 

PMD

Aktiv medlem
Till Kent (och alla andra förstås, eftersom det är en öppen tråd):

Jag har också haft mina duster med Anders, och oftast har han haft rätt och jag fel. Någon enstaka gång har jag inte hållit med ens efter lång betänketid, men analogin med fotbollsdomare var bra. Man får acceptera domslutet och spelet går vidare.

God jul från mig också!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kent, du har aldrig funderat om ditt eget agerande möjligen kan spela någon roll i sammanhanget?

Anders har den sjukt otacksamma uppgiften att försöka se till så att det är lite ordning i forumen och deltagare faktiskt någorlunda följer forumreglerna. Inte lätt med den samling anarkistiska debattörer vi har här på FS :)

God jul på er allesammans!

Jo självklart har det ett samband , dvs mitt agerande och forumvärdens reaktion.
En forumvärd är en människa som har sina aspekter och syn på saker och ting , och
det kanske inte alltid går ihop med mina värderingar.

Jag har lagt in en riktigt korkat kommentar som jag har bett om ursäkt för.
Men jag tycker att den kommentaren skall inte stå mall för mina övriga inlägg.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man är helt ute och cyklar i förhållande till FS:ans forumregler, ska man givetvis få ta konsekvenserna av det!

Problemet med FS:ans forumvärd är att han helt godtyckligt modererar utifrån sina egna föreställningar om vad som är rätt eller fel. Hur många inlägg har han inte raderat helt i onödan! Dessutom har han en tendens att lägga sig i och börja argumentera på ett sätt som en forumvärd definitivt borde avhålla sig ifrån.

Tyvärr är han uppbackad av FS:ans redaktion, som dessvärre också agerar utifrån egna preferenser, helt utan koppling till gällande forumregler, där redaktören istället ägnar sig åt att förlöjliga medlemmar som inte tycker som han.

FS:an är det i särklass sämst modererade forumet som jag känner till, och då är jag ändå medlem på många olika fotoforum!
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Forumvärdar kan tydligen agera hur som helst utan att bli ifrågasatta.
Skall det vara så?
Förstår verkligen att du känner dig lite förföljd i detta fall.
Min bild av det är att du skrev ett dåligt inlägg som helt korrekt kommenterades av moderator.
Sedan bad du om ursäkt vilket moderatorn följde upp med att klanka ned på din ursäkt.
Så långt tyckte jag nog bara att, ok - hård moderator som inte drar sig för konflikt eller att någon förlorar ansiktet.
Men sedan följer kommentarer i två andra trådar där moderator i första fallet (som jag ser det) tråkar dig med anspelning på din ursäkt. Och i den andra uppmanar till att hålla sig till ämnet när din kommentar var snarlik i andemening som han själv lagt tidigare i den tråden.
Men som sagt tidigare i tråden så gör både medlemmar och moderatorer fel ibland så hoppas att denna konflikt kan förpassas till historien.

God fortsättning!
 

afe

Aktiv medlem
Jag är naturligtvis inte ute efter att "förfölja" någon, men jag har naturligtvis också mer koll på de som tenderar att inte följa forumregler. Jag uttrycker mig säkerligen dumt ibland, men det är svårt att hålla igen i vissa lägen.

Om man ägnar sig åt att starta en jäkla massa trådar, och ägnar sitt deltagande i trådarna åt att provocera, får man räkna med reaktion från mig eller andra som modererar. De som klagar på detta är i allmänhet de som blivit modererade. Alfin säger att det här är det sämst modererade forum han deltagit i, och det är mycket möjligt, men då kanske det är så att han inte blivit modererad i andra forum av en eller annan anledning.

Jag modererar enligt de regler ALLA medlemmar accepterat när de gick med i fotosidan.se. Ni som inte kan eller vill följa dessa regler behöver förstås inte göra det, men då får ni också räkna med att bli modererade eller inte längre vara medlemmar. Att skapa tonvis med tramstrådar och sedan skriva svar som "blablabla" när man får mothugg är något som är direkt diskvalificerande för att vara kvar. Det är helt ok att säga emot när man tycker olika, men att påstå att man blivit påhoppad och diskriminerad när man inte följer reglerna, och dessutom posta ytterligare inlägg kring det tycker jag inte är ok.

Ja, jag har följt TS närmare än en del andra medlemmar, och det beror på att TS vid upprepade tillfällen låtit bli att följa FS regler. Detsamma gäller de flesta som blivit modererade, och som också gärna beklagar sig över det och hur usel jag är på moderering och hur usel Fotosidan i allmänhet är.
 

afe

Aktiv medlem
FS:an är det i särklass sämst modererade forumet som jag känner till, och då är jag ändå medlem på många olika fotoforum!
Tack! Jag modererar bara sånt som behöver modereras, och du har uppenbarligen hamnat i den gruppen eftersom du har synpunkter. (Det är oerhört ovanligt att någon som inte blivit modererad klagar.)

Angående godtycklig moderering (rätt eller fel från forumreglerna):
Redaktionen kan radera inlägg och bilder utan att meddela detta
Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen.
Fotosidan.se är inte en demokrati, utan ett privat ägt företag. Det är inte DU som bestämmer forumregler eller tolkning av dessa, utan det är David och de andra ägarna. David är i sin fulla rätt att besvara dina inlägg enligt eget huvud, och du kan acceptera det, eller inte. Om du inte kan acceptera dessa enkla regler kan du ju starta en egen fotosida.
 

snap01

Aktiv medlem
Om man är helt ute och cyklar i förhållande till FS:ans forumregler, ska man givetvis få ta konsekvenserna av det!

Problemet med FS:ans forumvärd är att han helt godtyckligt modererar utifrån sina egna föreställningar om vad som är rätt eller fel. Hur många inlägg har han inte raderat helt i onödan! Dessutom har han en tendens att lägga sig i och börja argumentera på ett sätt som en forumvärd definitivt borde avhålla sig ifrån.

Tyvärr är han uppbackad av FS:ans redaktion, som dessvärre också agerar utifrån egna preferenser, helt utan koppling till gällande forumregler, där redaktören istället ägnar sig åt att förlöjliga medlemmar som inte tycker som han.

FS:an är det i särklass sämst modererade forumet som jag känner till, och då är jag ändå medlem på många olika fotoforum!
Samtidigt så är det frivilligt att vara medlem på FS gillar man inte det så behöver man inte vara med. Det är deras företag dom sätter sina regler väljer sina moderatorer osv. Visst jag själv åker på en del varningar trots att jag i vissa fall typ svarar med samma mynt men som sagt var ingen som är helt oskyldig blir tillrättavisad.

Jag tycker afe överlag gör ett BRA JOBB o jag skulle inte vilja ha det för det kan inte vara lätt med alla dessa olika medlemmar på FS från dom som tycker sitt märke är bäst. Hoppas bara att du får betalt afe annars är du utnyttjad för tid är pengar. Gott nytt år på dig afe
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har ingen större uppfattning om hur forumvärdarna sköter sin uppgift, utan kan egentligen bara tala utifrån egen erfarenhet av att ha blivit modererad. Det har jag väl blivit kanske 2-3 gånger under dem 14 åren som jag har varit medlem på sajten.

Senast jag blev modererad var bara nu för ett antal dagar sedan i en tråd om köp av en första fullformatare. Jag svarade i den tråden på ett helt korrekt sätt, men längre in i samma tråd började jag ställa Canons objektivpark mot Nikons..försökte dra igång en vs-debatt helt enkelt. Det satte afe som forumvärd med rätta stopp för tycker jag.

Generellt behöver det inte vara fel att dra igång en vs-debatt om olika tillverkares respektive objektiv i en tråd som handlar om köp av fullformatare (för en vs-debatt om objektiv kan faktiskt underlätta valet av vilket kamerahus trådstartaren vill köpa). Däremot tror jag afe kände att jag mer var på "krigsstigen" och ville ha debatt för debattens skull istället för att hjälpa trådstartaren i sitt val av kamerahus..och att det var därför han modererade/tillrättavisade mig. Tråden hade lätt kunnat spåra ur om inte afe som forumvärd hade gått in och påpekat mitt olämpliga inlägg (eller snarare olämpliga ton i mitt inlägg). Såå..i det specifika fallet tycker jag i alla fall att afe skötte sin uppgift som forumvärd bra.
 
ANNONS