Annons

Ultimat paket Sony A7Rii vs Canon 5dsr + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Hade jag inte behövt trycka upp i större format så hade jag valt xt2 definitivt. Älskar Fuji! Älskar fortfarande x100s. Fuijfilm har speciella bilder på något sett ,kan inte beskriva det.
Missade det kanske innan, men hur stora tryck skall du göra?

Behöver inte ange exakt storlek, men typ "utomhusvägg på skyskrapa" eller liknande.
 

snap01

Aktiv medlem
Hade jag inte behövt trycka upp i större format så hade jag valt xt2 definitivt. Älskar Fuji! Älskar fortfarande x100s. Fuijfilm har speciella bilder på något sett ,kan inte beskriva det. Men jag har bestämt mig nu faktiskt, det blir Sony med fasta gluggar :)
Fuji upplösning räcker till rejält stora bilder så det kan inte vars något problem med det. Ang batterier visst dom räcker sämre till spegelösa kameror men dom är små bara att inhandla 3-4 stycken så klarar man sig garanterat en hel dag. Jag tror knappast att Canon inte skulle funka för interiör jag körde med canons 5 d mark 2 till interiör o dom senare är mycket bättre. Största nackdelen med Canon är att bilderna alltid är överdrivna på röda färger.

Det handlar mer om vilken kamera man tycker känns rätt som har dom gluggarna för (rätt) pris man behöver. Om du kör mycket bröllop skulle jag ranka Canon före Sony dels för batteritid samt tystare kamera o snabbare o grym optik med 50 o 85 mm. Jag tycker att spegelösa kan kännas lite segare mindre arbetshästar om man behöver köra med blixtar etc däremot för reportage o resor då är spegelösa klart bättre för dom är diskretare o lättare paket o jag är klart svag för Fuji filer i jämförelse mot Canon o nikons. Jag har själv inte kört Sony men vet av erfarna fotografer att dom tycker det är mer meck att få till slutbilden med Sony.
Jag gillade att köra med 3 fasta på analoga tiden o jobbar på liknande sätt med Fujin för att ha en lätt resekamera.

Vilken optik tänker du köpa till Sonyn ?
 

afe

Aktiv medlem
Hade jag inte behövt trycka upp i större format så hade jag valt xt2 definitivt. Älskar Fuji! Älskar fortfarande x100s. Fuijfilm har speciella bilder på något sett ,kan inte beskriva det. Men jag har bestämt mig nu faktiskt, det blir Sony med fasta gluggar :)
Blir nog bra det. Jag kör nu själv Fuji med 24 megapixel. Tidigare körde jag Nikon med 12 MP, men har inte gjort större annonser än dryga sex meter i bredd. Det blir nog mycket bättre med Sony.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, detta med vikten. Betänk att en konstant skillnad på 4Hg minskar i % med ökad vikt. Vid 1Kg är det 40% vid 2Kg är det 20% och vid 4Kg är det 10%. Sätter man på en 24-70/2,8 på båda lär alltså viktskillnadrn bara ligga på runt 25%. Det är ju inte bara ett kamerahus man bör på....
Dagens A7R kameror ser jag mera som speciella kameror med mycket fin sensor, dom hör ju inte alls hemma i samma segment som tex Canon MK4. A7RII blir inte eller diskret som en G5 kan bli, men det blir inte eller Fuji X-T2 med lite större objektiv. A7RII är ingen sportkamera eller fält kamera 12 timmar om dygnet, ni vet en stor jutesäck med extra batterier krävs till Sony som påtalas ofta när Sonykameror kommer på tal, en smidig golfvagn med batterier vore ju mera värdigt att ha med sig till A7R förstås, dra om kring med på Island eller nått.
 

torbeno

Aktiv medlem
Det handlar mer om vilken kamera man tycker känns rätt som har dom gluggarna för (rätt) pris man behöver. Om du kör mycket bröllop skulle jag ranka Canon före Sony dels för batteritid samt tystare kamera o snabbare o grym optik med 50 o 85 mm. Jag tycker att spegelösa kan kännas lite segare mindre arbetshästar om man behöver köra med blixtar etc däremot för reportage o resor då är spegelösa klart bättre för dom är diskretare o lättare paket o jag är klart svag för Fuji filer i jämförelse mot Canon o nikons. Jag har själv inte kört Sony men vet av erfarna fotografer att dom tycker det är mer meck att få till slutbilden med Sony.
Jag gillade att köra med 3 fasta på analoga tiden o jobbar på liknande sätt med Fujin för att ha en lätt resekamera.

Vilken optik tänker du köpa till Sonyn ?
Vid bröllop när man vill vara diskret är det ju uppenbar fördel om kameran är HELT tyst. Detta klarar sony A7rII som en dans medan Canons låter, stör och drar åt sig blickar.

https://m.youtube.com/watch?v=ht4kiKsF9Kw

För mig är detta en sån otrolig fördel och dealbreaker, förstår inte hur folk kan bortse från detta.
 

snap01

Aktiv medlem
Vid bröllop när man vill vara diskret är det ju uppenbar fördel om kameran är HELT tyst. Detta klarar sony A7rII som en dans medan Canons låter, stör och drar åt sig blickar.

https://m.youtube.com/watch?v=ht4kiKsF9Kw

För mig är detta en sån otrolig fördel och dealbreaker, förstår inte hur folk kan bortse från detta.
Jag har aldrig upplevt Canon som en kamera som låter mycket. Tex 5 d mark 2 var riktigt tystlåten o vad jag vet är senare Canon kameror ännu mer tystlåtna samt det finns väl även tystläge att,välja.

Den kamera jag haft som låtit riktigt mycket som drar till sig blickar i en tyst kyrka var nikon D3x den typ väckte dom döda utanför.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vid bröllop när man vill vara diskret är det ju uppenbar fördel om kameran är HELT tyst. Detta klarar sony A7rII som en dans medan Canons låter, stör och drar åt sig blickar.

https://m.youtube.com/watch?v=ht4kiKsF9Kw

För mig är detta en sån otrolig fördel och dealbreaker, förstår inte hur folk kan bortse från detta.
Jag fotar en del bröllop. Canons låter inte mkt, särskilt i deras tysta läge. Det som drar åt blickar om något är hur fotografen rör sig och var samt ifall denne använder blixt.
I kyrkan aktiverar jag tystläge, medan jag kör normalt på andra ställen, blixt är ajabaja enligt mig under vigselakten.

Jag har läst att sonys tysta läge bl.a. sänker DR med 1/3- 1 eV. Kanske inte så bra med tanke på att man använder högre iso än basiso i dunkla miljöer. Det är i dessa lägen canons kameror kör förbi Sonys sensorer i DR och då vill man inte förlora ännu mer DR.


/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Jag fotar en del bröllop. Canons låter inte mkt, särskilt i deras tysta läge. Det som drar åt blickar om något är hur fotografen rör sig och var samt ifall denne använder blixt.
I kyrkan aktiverar jag tystläge, medan jag kör normalt på andra ställen, blixt är ajabaja enligt mig under vigselakten.

Jag har läst att sonys tysta läge bl.a. sänker DR med 1/3- 1 eV. Kanske inte så bra med tanke på att man använder högre iso än basiso i dunkla miljöer. Det är i dessa lägen canons kameror kör förbi Sonys sensorer i DR och då vill man inte förlora ännu mer DR.


/Stefan
Jag tror inte en Canon kamera kör om någon annan kamera på DR inte direkt Canons paradgren.

Däremot canons sensor samt kamera är tillräckligt bra på dom flesta områden o till bröllop är den vass mycket tack vare bra optik som lämpar sig för bröllop.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tror inte en Canon kamera kör om någon annan kamera på DR inte direkt Canons paradgren.

Däremot canons sensor samt kamera är tillräckligt bra på dom flesta områden o till bröllop är den vass mycket tack vare bra optik som lämpar sig för bröllop.
Min källa är DxOmark.
Edit: mellan de gällande kamerorna så är sony överlägsen i alla avseenden ser jag i dxomark.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det har jag inte läst att DR sjunker på A7R, där i mot brukar bildhastigheten sjunka på dom flesta kamerorna när man aktiverar elektroniskt läge.

Canon ägare i våra trådar har väl varit nöjda med lägre DR under 12 det framgick mycket klart under den senaste DR-debatten lite längre tillbaks innan 80D kom.

Ingen kamera är bäst på allt, i bland kan telefonen vara en mera passande kamera helt beroende på tillfälle och motiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Väger A7RII 4hg mindre så gör den så även med likvärdigt objektiv på en Canon, lika stor kan den bli men aldrig lika tung, hur det sedan passar för sitt eget sätt att fota kan bara TS avgöra.
Fast när du lägger på för att Sonys 24-70/2,8 är lite tyngre och de extra batterier du behöver för att nå samma batterilivslängd som Canon-kameran så lär du inte ha sparat någon vikt att tala om. Visst, du kan strunta i batterierna, men då har du inte samma funktion.
 

riddler

Aktiv medlem
Nikon och Sony presterar bättre på DR vid lägre ISO, om man däremot fotar i iso 3200 så är ISO bättre på Sony och Nikon, men DR har inte visat sig vara lika bra som vid lägre iso.

Det har jag inte läst att DR sjunker på A7R, där i mot brukar bildhastigheten sjunka på dom flesta kamerorna när man aktiverar elektroniskt läge.

Canon ägare i våra trådar har väl varit nöjda med lägre DR under 12 det framgick mycket klart under den senaste DR-debatten lite längre tillbaks innan 80D kom.

Ingen kamera är bäst på allt, i bland kan telefonen vara en mera passande kamera helt beroende på tillfälle och motiv.
 

riddler

Aktiv medlem
Den KAN bli lika stor som Canon om inte större eller ja, "längre" och tyngre. Men man har även smidigheten att använda fasta gluggar som 35mm som med kameran blir väldigt lättvikt egentligen och det kan man inte få med Canons.


Fast när du lägger på för att Sonys 24-70/2,8 är lite tyngre och de extra batterier du behöver för att nå samma batterilivslängd som Canon-kameran så lär du inte ha sparat någon vikt att tala om. Visst, du kan strunta i batterierna, men då har du inte samma funktion.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Canon har aldrig varit före Sony eller nikon dom senaste 3 åren enligt dxo finns mängder med trådar om ca dåliga DR men du påstår att ca har bättre DR?
Du o jag hänvisar till samma källa. Ja, vissa canon är bättre än vissa andra vid högre iso. Men lämna det åt sidan så det inte blir klassiskt bråk i tråden. Starta ny tråd eller öppna upp en gammal.
 

martinot

Aktiv medlem
Blir nog bra det. Jag kör nu själv Fuji med 24 megapixel. Tidigare körde jag Nikon med 12 MP, men har inte gjort större annonser än dryga sex meter i bredd. Det blir nog mycket bättre med Sony.
Har för mig att det iofs var kommersiella utomhusaffischer för välkänt och lite exklusivare kvalitetsflygbolag (som brukar ha hyfsat höga krav på kvalitet)?

De hade nog inte använt dina bilder om det var för dålig kvalitet och upplösning för deras tryck.

Kan ju hända att Edin Dzanic skall göra printar som ligger upp på en 15 - 30 m i bredd (men ven då hade nog även 24 mp dugt alldeles fantastiskt bra i de flesta fall).

Känner till fotografer som med sina några år gamla 22-24 mp-kameror utan problem löst kunduppdrag med printar som täckt hela höghus/skyskrapor för ombyggnad i reklamsyfte, och på utsidan av hyfsat stora museer för deras pågående utställningar.

Har inte fått något svar om hur stora tryck TS tänkt sig (så är inte säker på de verkliga kraven/problemen där). Han skulle kunna börja med att testa göra printarna med sin nuvarande 16 mp Fuji. Skulle inte vara förvånad om det räckte till bra. Är sällan man betraktar ett 20 m brett foto två meter framför trycket.

Blir precis som med extremt mycket pixelpeeping; lätt att lura sig vad de verkliga kraven/behoven egentligen är.
 

riddler

Aktiv medlem
Trycken är 50x70cm och har klarat mig med 22mp än så länge och det från 5dmk2. blir rätt bra men man skalar upp. De är på korta avstånd så det måste vara detaljrikt så :) Sonys 42mp duger väl till en fin 50x70cm tryck.



=martinot;2147083]Har för mig att det iofs var kommersiella utomhusaffischer för välkänt och lite exklusivare kvalitetsflygbolag (som brukar ha hyfsat höga krav på kvalitet)?

De hade nog inte använt dina bilder om det var för dålig kvalitet och upplösning för deras tryck.

Kan ju hända att Edin Dzanic skall göra printar som ligger upp på en 15 - 30 m i bredd (men ven då hade nog även 24 mp dugt alldeles fantastiskt bra i de flesta fall).

Känner till fotografer som med sina några år gamla 22-24 mp-kameror utan problem löst kunduppdrag med printar som täckt hela höghus/skyskrapor för ombyggnad i reklamsyfte, och på utsidan av hyfsat stora museer för deras pågående utställningar.

Har inte fått något svar om hur stora tryck TS tänkt sig (så är inte säker på de verkliga kraven/problemen där). Han skulle kunna börja med att testa göra printarna med sin nuvarande 16 mp Fuji. Skulle inte vara förvånad om det räckte till bra. Är sällan man betraktar ett 20 m brett foto två meter framför trycket.

Blir precis som med extremt mycket pixelpeeping; lätt att lura sig vad de verkliga kraven/behoven egentligen är.[/QUOTE]
 

Bengf

Aktiv medlem
Fast när du lägger på för att Sonys 24-70/2,8 är lite tyngre och de extra batterier du behöver för att nå samma batterilivslängd som Canon-kameran så lär du inte ha sparat någon vikt att tala om. Visst, du kan strunta i batterierna, men då har du inte samma funktion.
Ja det är nog när man kan använda dom minsta lättare objektiven, C/N och Sony har som exempel billigare varianter av 50 f/1,8 som presterar riktigt bra, någon 35:a också som inte är så tung. Som jag skrev förut A7RII är i mina ögon inte byggd konstruerad med samma tanke som 5DMK4 eller en D810 vad gäller användnings område, även med två lätta batterier i fickan, dom här batterierna är så lätta så det går väl 3st mot ett Canonbatteri, och många har nog extra batteri till Canonkameran också, Sonykameran är ändå inte bäst lämpad för alla äventyr man kan utföra med en kamera, där passar Canon bättre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon och Sony presterar bättre på DR vid lägre ISO, om man däremot fotar i iso 3200 så är ISO bättre på Sony och Nikon, men DR har inte visat sig vara lika bra som vid lägre iso.

Nja.. Det var inlägg Nr 27 där Stefan tycks har läst at A7RII tappar DR när tyst läge är invalt 1/3 till 0,5 skulle gå förlorat säger han, jag har inte uppmärksammat det eller läst det samma, nu har ju speciellt A7RII mycket bra DR högt upp på Iso-stegen, så skulle den förlusten vara riktig så har det nog väldigt ringa betydelse.

Det jag har läst är att Tyst läge invalt även på DSLR kameror så sjunker bildhastigheten, bland annat 7DMKII fungera så, normalt 10bps vid Tyst läge tar den 3bps. A7RII har väl elektronisk läge att välja som gör den Tyst, har för mig att A6300 tappar speed om man väljer in Tyst läge på den, så det gör nog A7RII förmodligen också.
 

snap01

Aktiv medlem
Du o jag hänvisar till samma källa. Ja, vissa canon är bättre än vissa andra vid högre iso. Men lämna det åt sidan så det inte blir klassiskt bråk i tråden. Starta ny tråd eller öppna upp en gammal.[/QUOTE

Tråden handlar om två specifika kameror o där är Sony. Överlägsen Canon på DR men det kan vara kul att veta vilken Canon kamera har bättre DR än Sony a7 ll? Lägg görna upp källa på det.
 
ANNONS