Annons

Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Kan tänka mig det. :)

Det finns väl inte ens 12V-uttag på MC (om man inte hackar till det själv)?

Sedan är frågan vad generatorn klarar att ge i effekt antar jag.
Många nya MC (inkl. min) har 12V cigguttag, men det tål inte så hög effekt. Det är också lätt att lägga till om hojen inte har det, men åter igen - inte för att driva 230V
 

PMD

Aktiv medlem
Med spegellöst? Wow.
En del av oss fotograferar som om varje bild räknas. ;-)

Jag kan sätta mig in i hur TS fotograferar så att det räcker med ett batteri under en dag. Det brukar gå bra för mig också, vanligen, på semesterresor.

Om man företrädesvis vill ladda kameran via USB via ett cigarettändaruttag i en bil så förstår jag också önskan om att ha en kamera som klarar av det. USB-laddaren kan sitta kvar i cigarettändaruttaget och så man behöver inte hålla reda på den.

Om man däremot bor på hotell under resan och kan ladda under natten så har man dock ingen fördel av att inte behöva ha en särskild batteriladdare eftersom man i så fall måste ha med sig en USB-laddare (såvida man inte har en dator med sig, men det är väl knappast troligt om man reser så minimalistiskt).

Någon uttömmande lista över kameror som kan laddas via USB känner jag inte till, men det kanske går att fixa via Prisjakt?
 

martinot

Aktiv medlem
Wow. Vi är alla verkligen totalt olika. :)

För mig finns det inte på kartan att resa utan USB-laddare någonsin. Har oftast med mig en 2-4 stycken (varav en med 3-4 USB-uttag). Oftast även 3-4 uttagskonvertrar (när jag reser i UK, USA eller Asien).

Reser aldrig utan minst två mobiler och alltid minst en dator (ibland två bärbara, och en Compute Stick dessutom) och minst en iPad (med tangentbord, om jag mot förmodan reser utan minst en dator). Sedan på detta 1-2 noice canceling-lurar (Bose; en fullstor over the ear, och en in-ear plug).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den bästa batteriladdare jag har är en som laddas via USB, men den är avsedd för batterier till en kompaktkamera och jag har inte sett något liknande för systemkamerabatterier.
Usb ger för lite ström för att det skulle vara någon bra idé att ladda kamerabatterier till dslr med den. Usb-c kommer att ändra på detta, om några år är nog allt som går att driva/ladda med högst 12V försett med usb-c-kontakt.
 

larjo

Aktiv medlem
Upp till 20V ska väl USB-C kunna leverera?
Alla USB-laddare jag sett är på 5 Volt och de flesta batterier till till en DSLR har högre spänning. Det går bra att sänka spänningen från tex 12 volt. Att öka spänningen från 5 volt är mycket krångligare och det blir inte så mycket ström kvar att ladda kameran med. En USB-laddare ger oftast bara 2 ampere.
 

PMD

Aktiv medlem
20V i USB-sladden förutsätter förstås att det levereras 20V från laddaren.

Jag har för mig att den senaste specifikationen av USB Power Standard (eller vad den heter) säger att 20V är max (och nånstans runt 5A?).
 

martinot

Aktiv medlem

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag ser det mest som ett minus att t.ex Sony bara skickar med en ynklig USB-laddare för laddning i kameran. Särskilt när laddningen går så långsamt med den. Man tvingas köpa en separat laddare om man inte ska vara kameralös i långa stunder medan laddningen pågår.
Om båda alternativ erbjuds från början vore bäst.
Eller en powerbank i fickan och en kabel till kameran så kan du ladda och fotografera samtidigt. Eller ladda mellan fotopassen. Och samma paowerbank kan ladda telefon och mycket annat. Finns i många storlekar, både effekt och vikt/volym. Många har två eller flera kontakter och kan ladda flera enheter samtidigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Eller en powerbank i fickan och en kabel till kameran så kan du ladda och fotografera samtidigt. Eller ladda mellan fotopassen. Och samma paowerbank kan ladda telefon och mycket annat. Finns i många storlekar, både effekt och vikt/volym. Många har två eller flera kontakter och kan ladda flera enheter samtidigt.
Slulle inte gilla att fota med kameran fastsurrad i sladd ner till en extern burk, men här är iaf. ett bra pris på en (99.- för 13Ah och 2x2A):
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/237593-huawei_ap007_power_bank_13000mah
 

cango

Avslutat medlemskap
nog måste ett eller två extra batterier vara smidigare en en powerbank med kabel i fält? Några sekunder senare så är kameran fulladdad igen.
 
ANNONS