Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös eller DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

tig3r

Medlem
På X-E3 har man återinfört joysticken trots att den har en ända mer avancerad touchskärm.
Däremot har man plockat bort en det andra knappar och rattar. T.ex för ISO.
Kommer nog sluta med en T2a ändå.. bara invänta eventuell kampanj eller se om jag hittar något prisvärt beggat, mailade på paketet jag hittat på blocket för 21, men det var sålt..
 

ajoe

Aktiv medlem
"Drive" sitter som en undre ratt till ISO på T2.

Och E2 har heller ingen ISO-ratt.

Då skulle ni se min Sony HX90V. Den har EN PASM-ratt och inget mer. Plus en miljon menyer. Allt är för litet utom menysystemet som är flr stort!

Det är alltid kompromisser. Men ändå tycker jag att Fujis lösningar är i särklass!
 

tig3r

Medlem
Nu när jag ändå har all kompetens hos er samlad, blixtar brukar ju kosta en halvförmögenhet.. T2 har ingen alls om jag förstod det rätt.
Går det överhuvudtaget att använda min gamla Canon blixt? Förstår att kommunikationen lär vara obefintlig mellan kamera och den, men för att ta en bild inomhus med lagom slutartid skulle det alls gå? Eller är de helt kört?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu när jag ändå har all kompetens hos er samlad, blixtar brukar ju kosta en halvförmögenhet.. T2 har ingen alls om jag förstod det rätt.
Går det överhuvudtaget att använda min gamla Canon blixt? Förstår att kommunikationen lär vara obefintlig mellan kamera och den, men för att ta en bild inomhus med lagom slutartid skulle det alls gå? Eller är de helt kört?
Åtminstone när jag köpte min fick jag med en liten pytteblixt som fungerar utan batteri. Bara sätta den på kameran. Den är förvånansvärt kraftfull för sin storlek. Går att använda för uppsättning på borta avstånd.
Sedan har jag en Fuji X500 blixt. Dyr och fungerar mycket bra men är inte särskilt . Det finns flera som nu har släppt eller kommer släppa lösningar för Fuji.

Den tillverkare som jag personligen föredrar just nu är Godox. De har bra priser och smarta lösningar.
De har också bra blixttriggers. En ny kommer i slutet av året.
Det lär också gå att använda deras triggers för andra blixtfabrikat ihop med Fuji. Detta med fullt fungerande TTL & HSS.
Däremot har jag inte sett någon test av det. Låter nästan för bra för att vara sant.
 

tig3r

Medlem
Åtminstone när jag köpte min fick jag med en liten pytteblixt som fungerar utan batteri. Bara sätta den på kameran. Den är förvånansvärt kraftfull för sin storlek. Går att använda för uppsättning på borta avstånd.
Sedan har jag en Fuji X500 blixt. Dyr och fungerar mycket bra men är inte särskilt . Det finns flera som nu har släppt eller kommer släppa lösningar för Fuji.

Den tillverkare som jag personligen föredrar just nu är Godox. De har bra priser och smarta lösningar.
De har också bra blixttriggers. En ny kommer i slutet av året.
Det lär också gå att använda deras triggers för andra blixtfabrikat ihop med Fuji. Detta med fullt fungerande TTL & HSS.
Däremot har jag inte sett någon test av det. Låter nästan för bra för att vara sant.
Tack för det kloka inspelet, har än så länge alltid hållit mig till samma märke på både hus, tillbehör och gluggar. Om vi räknar bort stativ, väskor och minneskort förstås :p Men det är klart man ska kolla vad som finns och är kompatibelt men det är ett ju en fråga efter att hus införskaffats, men följer det med en liten blixt vore det ju super! Tack för att du vidgar vyerna ytterligare!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu när jag ändå har all kompetens hos er samlad, blixtar brukar ju kosta en halvförmögenhet.. T2 har ingen alls om jag förstod det rätt.
Går det överhuvudtaget att använda min gamla Canon blixt? Förstår att kommunikationen lär vara obefintlig mellan kamera och den, men för att ta en bild inomhus med lagom slutartid skulle det alls gå? Eller är de helt kört?
Troligen så fungerar Canon-blixten i manuellt läge. Däremot kan du glömma all form av blixtautomatik.

(Jag har testat min Nikon-blixt på Ricoh GR, vilket blir en ganska löjeväckande kombination, men det går i alla fall i manuellt läge. Om jag inte minns fel fungerade det även på Olympus XZ-2, men det ska jag inte svära på.)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Inga av de användningsområden du nämner ställer extremt höga krav på autofokus, landskap och porträtt är rät stillastående föremål, och inte ens barn ställer (i de flesta fall) några extrema krav på AF så vilken spegelreflex eller modern spegellös kamera du än köper så duger AF.

Sen nämner du storlek som en faktor, vilket talar för spegellös, där åtminstone vissa kombinationer blir mindre och något lättare. När det gäller 70-200 f/2.8 etc så finns ingen storleks- och viktskillnad att tala om.

Det jag tycker du kanske skulle fundera lite på är om du fotar mycket i svagt ljus, det är där fullformat har en påtaglig fördel. Ibland kan man ju kompensera en mindre sensor med längre slutartider (om motiven inte rör sig) men då förutsätter det att antingen objektiven eller sensorn är stabiliserad.

Det är väl på det området det kan vara värt att titta på också andra alternativ än Fuji. Fuji har ingen modell med sensorstabilsering, och inte allt för mpnga objektiv med stabilisering.

Sony A6500 har ju t.ex, sensorstabilsering, och vill man gå på fullformat finns ju Sony A7 ii som också har det. I synnerhet den senare sopar golvet med vilken Fuji som helst i lågljus.

Så, storlek eller lågljusprestanda, vilket är viktigast? Behöver du stabilisering? Kan du kompensera lågljus med blixt? (Har du då vunnit något i storlek/vikt?)

Alla val medför trade-offs, var medveten om vilka de är så du fattar ett rationellt beslut.
 

martinot

Aktiv medlem
"Drive" sitter som en undre ratt till ISO på T2.

Och E2 har heller ingen ISO-ratt.

Då skulle ni se min Sony HX90V. Den har EN PASM-ratt och inget mer. Plus en miljon menyer. Allt är för litet utom menysystemet som är flr stort!

Det är alltid kompromisser. Men ändå tycker jag att Fujis lösningar är i särklass!
Ja. Har för mig att det i stort bara är Fujifilm (T1/2, Pro 2, 100F) och Leica (M, M10) som har dedikerade ISO-vred på (vissa modeller) av sina spegellösa kameror.

Rent generellt så är det inte så vanligt på moderna kameror (speciellt spegellösa).
 

tig3r

Medlem
Inga av de användningsområden du nämner ställer extremt höga krav på autofokus, landskap och porträtt är rät stillastående föremål, och inte ens barn ställer (i de flesta fall) några extrema krav på AF så vilken spegelreflex eller modern spegellös kamera du än köper så duger AF.

Sen nämner du storlek som en faktor, vilket talar för spegellös, där åtminstone vissa kombinationer blir mindre och något lättare. När det gäller 70-200 f/2.8 etc så finns ingen storleks- och viktskillnad att tala om.

Det jag tycker du kanske skulle fundera lite på är om du fotar mycket i svagt ljus, det är där fullformat har en påtaglig fördel. Ibland kan man ju kompensera en mindre sensor med längre slutartider (om motiven inte rör sig) men då förutsätter det att antingen objektiven eller sensorn är stabiliserad.

Det är väl på det området det kan vara värt att titta på också andra alternativ än Fuji. Fuji har ingen modell med sensorstabilsering, och inte allt för mpnga objektiv med stabilisering.

Sony A6500 har ju t.ex, sensorstabilsering, och vill man gå på fullformat finns ju Sony A7 ii som också har det. I synnerhet den senare sopar golvet med vilken Fuji som helst i lågljus.

Så, storlek eller lågljusprestanda, vilket är viktigast? Behöver du stabilisering? Kan du kompensera lågljus med blixt? (Har du då vunnit något i storlek/vikt?)

Alla val medför trade-offs, var medveten om vilka de är så du fattar ett rationellt beslut.
Väldigt kul att faktiskt få en till inblick, då de flesta andra verkar väldigt för just Fuji i mitt syfte och enligt den budget jag har. Är inte alls tveksam till att Fuji är ett bra val, troligen bättre än de canon jag kollat på, men det finns ju fler tillverkare. Sony har jag inte alls kollat på ännu och efter lite jämförande mellan bilder på dpreview så verkar det som att man även borde titta in Pentax fullformat K-1, även om den nu stiger ännu mer i kostnad för just huset.

Tycker det var intressant att prova jämföra bilder i "Studio scene - Image comparison tool" på dpreview, men är osäker på hur det speglar verkligheten. Ser vissa skillnader på detaljrikedom och hur man får med just detaljer i mörka partier med fullformat som T2 kan tappa lite. Men däremot måste jag ju säga att jag inte ser någon nämnvärd skillnad på bruset i de olika isolägena, i alla fall inte till T2 nackdel.

Vad är det man säger, en optisk stabilisering i hus eller optik kan hjälpa två snäpp på slutartiden? Är det generellt vedertaget? Betyder det då att om man har stabilisering i både hus och optik så hjälper det 4 snäpp? Känns nästan för "bra" :)
Har dock fotat helt utan stabilisering tidigare på mitt gamla Canon system, så får anta att det fungerar på samma sätt nu. Med desto bättre hus och bättre sensorer så borde ju resultatet bara kunna bli bättre.


Inväntar ju fortfarande eventuell oktober kampanj så det finns fortfarande tid att överväga valen..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enligt Fuji rumors så är det en X-T2s under utveckling. Den skall enligt ryktet få bildstabilisering i huset. Trolig lansering om ungefär 1 år.

Bildstabilisering är bra. Inget snack om saken. Fast man skall nog nyansera det hela lite. Det är ingen mirakelmedicin mot oskarpa bilder.

Min egen erfarenhet är att den inte betyder så mycket på vidvinkelobjektiv. Där den betyder mycket är på teleobjektiv. Både att det stabiliserar sökarbilden och att man kan skjuta på mycket längre tider.

Fujis OIS i deras 2 längsta telezoomar är suverän. Jag har fotat ner till 1/30 på motsvarande 600mm och fått lyckade bilder.

Sedan hjälper ju bara bildstabilering mot skakningsoskärpa. När jag missar inomhus bilder på långa tider är det ofta motivet som rört på sig.
 

tig3r

Medlem
Kloka ord Mats!
Ska läsa lite om Sony, jag tror inte Pentax är rätt alternativ för mig med tanke på kostnaden.
Lutar dock lite mot ett paket med X-T2 och 18-55 gluggen. Känns som bra värde för pengen i paketet, hade hellre tagit 16-55/2.8, men paketet med sistnämnda gluggen var inte speciellt rabatterat jämfört mot att köpa glugg och hus löst.

Får sitta som på nålar och invänta eventuell kampanj :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kloka ord Mats!
Ska läsa lite om Sony, jag tror inte Pentax är rätt alternativ för mig med tanke på kostnaden.
Lutar dock lite mot ett paket med X-T2 och 18-55 gluggen. Känns som bra värde för pengen i paketet, hade hellre tagit 16-55/2.8, men paketet med sistnämnda gluggen var inte speciellt rabatterat jämfört mot att köpa glugg och hus löst.

Får sitta som på nålar och invänta eventuell kampanj :)
Det finns som sagt för och nackdelar med båda objektiven. När det gäller bildkvalité är skillnaden knappt ens synbar.

DEn lilla 18-55 är perfekt när det gäller storlek och vikt. Att den har IS är också ibland en fördel.
Den ordentligt mycket större 16-55 har fördelen av mer vidvinkel och bättre ljusstyrka. Skärpan är väl också snäppet bättre om man nu pixe-peepar.
Förutom att det är dyrare får man också betala i form av vikt och volym vid sina fotopromenader.
 

tig3r

Medlem
Det finns som sagt för och nackdelar med båda objektiven. När det gäller bildkvalité är skillnaden knappt ens synbar.

DEn lilla 18-55 är perfekt när det gäller storlek och vikt. Att den har IS är också ibland en fördel.
Den ordentligt mycket större 16-55 har fördelen av mer vidvinkel och bättre ljusstyrka. Skärpan är väl också snäppet bättre om man nu pixe-peepar.
Förutom att det är dyrare får man också betala i form av vikt och volym vid sina fotopromenader.
Är just vidvinkeln, möjligheten till bokeh även i högre brännvidder och vädertätningen som lockar.
Men det är ju klart att man varken vill betala mer än man måste och vill inte heller släpa runt på onödig vikt/storlek om man nu inte behöver. Men en sak vet jag ganska säkert, jag kommer inte ha båda två så det gäller att välja omsorgsfullt. Dock har jag ju sett att dessa finns på blocket, så man kan ju faktiskt byta om det skulle behövas även om man tappar en slant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är just vidvinkeln, möjligheten till bokeh även i högre brännvidder och vädertätningen som lockar.
Men det är ju klart att man varken vill betala mer än man måste och vill inte heller släpa runt på onödig vikt/storlek om man nu inte behöver. Men en sak vet jag ganska säkert, jag kommer inte ha båda två så det gäller att välja omsorgsfullt. Dock har jag ju sett att dessa finns på blocket, så man kan ju faktiskt byta om det skulle behövas även om man tappar en slant.
Jag har haft båda. Till sist köpte jag en X-Fuji X-2S som present till min dotter och då fick hon 18-55 samtidigt. På den kameran är det extra viktigt med en liten normalzoom.
Fast jag måste säga jag ibland saknar 18-55 när jag är ute och går. Den var så otroligt smidig.
16-55 är en ordentlig klump i jämförelse.
 

control87th

Aktiv medlem
"Spegellöst är framtiden" Är nog få som inte håller med om det men jag har ännu inte testat någon spegellös som duger för mig. Detta betyder inte att du kommer att komma till samma slutsats. Vi har kanske olika prioriteringar.

Några nackdelar som jag ser med spegellöst:
- äter batteri
- lagg/fördröjning mellan avtryck tills bilden tas
- tid att väcka från viloläge eller avstängd
- lagg i sökaren/skärmen jmf. verkligheten

Kanske hittar jag en spegellös som uppfyller mina krav nästa år, eller kanske tar det mer än 10. Dina krav kanske redan är uppfyllda eller så fäster du redan idag större vikt vid de fördelar en spegellös redan nu har.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inga av de användningsområden du nämner ställer extremt höga krav på autofokus, landskap och porträtt är rät stillastående föremål, och inte ens barn ställer (i de flesta fall) några extrema krav på AF så vilken spegelreflex eller modern spegellös kamera du än köper så duger AF.

Sen nämner du storlek som en faktor, vilket talar för spegellös, där åtminstone vissa kombinationer blir mindre och något lättare. När det gäller 70-200 f/2.8 etc så finns ingen storleks- och viktskillnad att tala om.

Det jag tycker du kanske skulle fundera lite på är om du fotar mycket i svagt ljus, det är där fullformat har en påtaglig fördel. Ibland kan man ju kompensera en mindre sensor med längre slutartider (om motiven inte rör sig) men då förutsätter det att antingen objektiven eller sensorn är stabiliserad.

Det är väl på det området det kan vara värt att titta på också andra alternativ än Fuji. Fuji har ingen modell med sensorstabilsering, och inte allt för mpnga objektiv med stabilisering.

Sony A6500 har ju t.ex, sensorstabilsering, och vill man gå på fullformat finns ju Sony A7 ii som också har det. I synnerhet den senare sopar golvet med vilken Fuji som helst i lågljus.

Så, storlek eller lågljusprestanda, vilket är viktigast? Behöver du stabilisering? Kan du kompensera lågljus med blixt? (Har du då vunnit något i storlek/vikt?)

Alla val medför trade-offs, var medveten om vilka de är så du fattar ett rationellt beslut.
Personligen tycker jag det bästa med Sonys senaste A6XXX-kameror är den följande Eye-fokusen. Särskilt just när man fotar mindre barn är det ovärderligt att få hjälp av kameran med att sätt fokus på ögonen då de ofta har svåra problem att sitta still :). Jag köpte min A6300 bara av just det skälet och är väldigt nöjd med den av just detta skäl.

Andra kanske är snabbare än jag men det är verkligen en utmaning att få ögonskärpan rätt med även om man har vanlig AF. Med Eye Focus går det väldigt mycket lättare med betydligt mindre frustrationer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hittade plötsligt denna video från Andy Mumford. En ganska känd engelsk landskapsfotograf.
Han uttrycker mycket bättre än vad jag lyckas med samma sak som jag själv gjorde n'r jag bytte från Canon 5Ds r till Fuji X-PRO2 & X-T2. Han bytte från Nikon till Fuji.

Se själva vad han erfor när han bytte.
https://www.youtube.com/watch?v=1cbc6qJoyCM
 

tig3r

Medlem
Hittade plötsligt denna video från Andy Mumford. En ganska känd engelsk landskapsfotograf.
Han uttrycker mycket bättre än vad jag lyckas med samma sak som jag själv gjorde n'r jag bytte från Canon 5Ds r till Fuji X-PRO2 & X-T2. Han bytte från Nikon till Fuji.

Se själva vad han erfor när han bytte.
https://www.youtube.com/watch?v=1cbc6qJoyCM
Intressant film, har blivit lite förståndigare av att se den :)
Tyvärr har jag även insett att jag nu kommer vilja ha minst 3 gluggar.. 10-24/4 kommer jag ju vilja ha.. :(
Nu pratade han inte direkt porträtt eller barn som jag kommer fota mestadels, men resonemanget lyser ju igenom allt man fotar.
Hade varit kul om han hade gått in lite mer om sådant som autofokuseringen, men åter igen så är det väl kanske inte det han direkt prioriterar eller använder i sitt fotande.

Har i alla fall fått höra även via andra kanaler att Fuji kommer köra kampanj även i Sverige med start under nästa vecka! Blir spännande att se vad som kommer ingå i kampanjen och vad för typ av kampanj det rör sig om. Rabatt eller cashback eller vad det nu än kan vara :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Intressant film, har blivit lite förståndigare av att se den :)
Tyvärr har jag även insett att jag nu kommer vilja ha minst 3 gluggar.. 10-24/4 kommer jag ju vilja ha.. :(
Nu pratade han inte direkt porträtt eller barn som jag kommer fota mestadels, men resonemanget lyser ju igenom allt man fotar.
Hade varit kul om han hade gått in lite mer om sådant som autofokuseringen, men åter igen så är det väl kanske inte det han direkt prioriterar eller använder i sitt fotande.

Har i alla fall fått höra även via andra kanaler att Fuji kommer köra kampanj även i Sverige med start under nästa vecka! Blir spännande att se vad som kommer ingå i kampanjen och vad för typ av kampanj det rör sig om. Rabatt eller cashback eller vad det nu än kan vara :)
Fuji brukar köra cashback så det kan du nog räkna med. Man får registrera sitt köp en månad efter man köpt prylen. sedan tar det ett par veckor innan man får pengarna på kontot.

Följande fokus på X-T2 är bra. Med den uppdatering som kommer till kameran i slutet av året skall den bli ändå mycket bättre.

Här första serien jag tog samma dag som jag köpt kameran. !5 bilder tagna i rad. Hittade en tjej som tränade sin häst. Solen hade precis gått ner så det var ganska skumt. Hon red runt några rundor för mig så jag kunde plåta henne och hästen Hon red i galopp så det gick hyfsat fort. Tagna med 50-14/2,8 @ F3,6. ISO 2000. Numera när jag fått upp tekniken med den kameran blir det förstås ändå bättre.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=375657
 

tig3r

Medlem
Fuji brukar köra cashback så det kan du nog räkna med. Man får registrera sitt köp en månad efter man köpt prylen. sedan tar det ett par veckor innan man får pengarna på kontot.

Följande fokus på X-T2 är bra. Med den uppdatering som kommer till kameran i slutet av året skall den bli ändå mycket bättre.

Här första serien jag tog samma dag som jag köpt kameran. !5 bilder tagna i rad. Hittade en tjej som tränade sin häst. Solen hade precis gått ner så det var ganska skumt. Hon red runt några rundor för mig så jag kunde plåta henne och hästen Hon red i galopp så det gick hyfsat fort. Tagna med 50-14/2,8 @ F3,6. ISO 2000. Numera när jag fått upp tekniken med den kameran blir det förstås ändå bättre.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=375657
Tack för att du delar med dig av bilderna, ser inte så mörkt ut men det är väl iso'n som gör ett bra jobb och vad jag har läst så är just autofokusen i skymning en av de svagare delarna för denna kamera. I vilket fall så hade jag varit mer än nöjd med det resultatet! Vad jag menade med mitt förra svar var att det hade varit intressant om 'Andy Mumford' hade pratat lite om autofokus mellan de två kamerorna, men troligen inget han är beroende av i sitt fotande. Men åter igen tack för att du delar med dig.


Läst och tittat lite på Sony A7 ii, men tror verkligen att fujin är mer för mig. De manuella valen på kameran är väldigt tilltalande tillsammans med de tester jag har läst och sett verkar X-T2 prestera mer än nog bra för mig.

Har mer eller mindre bestämt mig för kliva upp på X-T2 även om jag gärna hade stannat i prissegmentet som T20 erbjöd.. vill dock inte tappa tidigare diskuterade fördelar som T2 erbjuder. Är lite rädd att X-Pro2 kommer bli "för liten" när man väl vill ha de större gluggarna på.
Om inte kampanjen påverkar mitt val så kommer det mest troligt landa i paketet med X-T2 +18-55/2.8-4 som i dagsläget ligger på 19990:-, det enda som jag saknar, efter att ha upptäckt att det finns, är färgen.. Svart fungerar alltid, men shit vad snygg "Graphite Silver Edition" är, dock säljs ju inte den i paketet med gluggar :(


-------
Vill även tacka alla som kommit med synpunkter och tips, hade jag inte frågat hade jag förmodligen redan klickat hem någon av i början nämnda canon hus, hade troligen inte varit olycklig efter mitt inköp men känner att jag har fått väldigt bra hjälp och förslag som hjälpt mig att vidga vyerna. Visst vill man ha bra bildkvalitet, annars hade man inte lagt såna pengar på utrustning, men det handlar ju även om att kunna komma överens med utrustningen och tycka att det är roligt! Så att man verkligen har med sig systemet ofta och inte går miste om möjligheterna att ta fina bilder, vikten och smidighet känns som ett stort +!

Hoppas någon annan som känner likadant som mig om just val av kamera snubblar över tråden och kan få samma hjälp. Ni får så klart gärna fortsätta diskutera, jag följer givetvis tråden! Samt att jag efter mitt inköp kommer göra en egen liten recension så får vi se om förväntningarna/förhoppningar stämmer överens med vad Fujifilm kommer leverera.
 
ANNONS