Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan det inte finnas en till enkel bidragande orsak? Spegellösa har en lägre tillverkningskostnad än DSLR så man kan sänka priset på nya då man hämtat hem utvecklingskostnaden. Tittar man på en APS-C spegellös och en FF spegellös är det endast sensorn och slutaren som skiljer i tillverkningskostnad. EVF mm är samma. Baserat på reparationskostnad och då sensorns storlek kostar och inte mängden mp så kostar en FF sensor 6000kr inkl montering och moms. En hel slutare kostar ungefär samma. Även om en APS-C slutare och sensor vore helt gratis så skiljer alltså tillverkningskostnaden under 12000kr (antagligen är skillnaden avsevärt mindre).

Hos en DSLR tillkommer mekaniska delar som prisma och spegelmotor samt spegel. Alltså torde tillverkningskostnaden för t ex en Canon 6D II vara högre än för A7 III och detta möjliggör för Sony att sänka priset efter utvevklingskostnaden är betald och ändå ha stor vinst. Då faller ju även begpriser. Haken för Sony är väl att de ännu har mindre serier att hämta hem utveckligskostnaden på än Canon och Nikon. Nu var ju Sony smarta och det verkar som om A7 III kan dra nytta av de utvevklingskostnader som gick till A9 och A7R III och sprida ut den på flera modeller (i likhet med andra).
Kamerahusen är ju identiska också mellan A6300 och A6500 och alla A7 III-varianter. Tillverkningskostnaderna har som vi vet inte särskilt mycket med säljpriserna att göra men de sätter golvet för en lönsam affär. Ingen säljer varaktigt under tillverkningskostnaden. Ju lägre den är ju lägre ligger smärtgränsen så det gör ju att Sony fortfarande kan tjäna pengar när DSLR-tillverkare inte längre gör det. Sony har nog missgynnats tidigare mot både Canon och Nikon som haft skalfördelar men det har nog jämnats ut en del vad gäller Nikon åtminstone. De kommer även ha en stor fördel att de inte kommer sitta fast i flera parallella plattformar som DSLR-tillverkarna kommer de närmaste åren. Sony har ju nästan genomfört sin transition från A-mount till E-mount nu. De andra har inte ens inlett sin. Så i det avseendet så är det nog Sony som kommer ha de stora skalfördelarna för de kommer bara sälja E-mount.

Jag tror inte begpriserna har med tillverkningskostnaden att göra i någon högre grad. De sätts av efterfrågan och tillgången på begagnat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skillnader i hårdvara kan man givetvis inte byta ut och uppgradera med hjälp av enbart ny firmware.

Däremot så är det många nya mjukvarufunktioner som Sony förmodligen mycket väl kunnat ordna bjuda på även för äldre modeller, med just firmwareuppdateringar. Om det bara velat göra så.

Det verkar som om Sonys affärsmodell, förutom att ta rejält bra med betalt för sina produkter (iaf. just under första året), går ut på att man för att få tillgång till nya funktioner och innovationer, även rent mjukvarumässiga sådana, hela tiden skall köpa nytt genom att ständigt behöva skaffa de senaste modellerna.

Givetvis påverkar detta den relativa nyttan av de äldre modellerna, och det i sin tur kommer troligen att avspegla sig på priserna på andrahandsmarknaden, men även butikspriser gällande äldre modeller.

Detta accelererar troligen det prisras som ändå skulle skett helt naturligt (genom att hårdvaran i sig blir bättre i nyare modeller).
Det finns säkert sådana men jag har svårt att se särskilt många.

Vad tänker du då på när du säger att det är många förändringar i mjukvara som inte skulle vara beroende av samtidiga förändringar i hårdvaran?

Vi fick exv. bättre stöd för tredjepartobjektiven i A7 II från A7r II. Vi fick en firmware som parerade överhettningen i 4K videoläget med exv. A6300. Vi fick snabbare uppstart i alla kameror med nya firmwares. Rappare EVF och snabbare synk av vissa sega objektiv som exv. pannkakszoomen . AF-justeringar i FW har skett även de. Peaking bjöd man på i även de tidigaste modellerna som saknade det från början. Även autokorrigeringen av vissa objektiv som exv. sagda pannkaka.

Det kan säkert vara som du säger att några andra saker också skulle kunnat fixas men jag har svårt att se att det skulle vara så många direkt. Jag har inte haft några barnsjukdomar vad jag kunnat se med något av mina nuvarande hus. Inga funktionsfel som varit uppenbara som med min usla KM D7D.

I A7r finns en defaultning till 1/60 sek som man kan diskutera men den är ju inget hinder direkt.

A6300 borde det funnits en mycket djupare buffert då kameran ju tar 11 fps, men om man fixar det med en enkel FW är jag nog tveksam till. Det är mer en konstruktionsmiss som man sedan rättade till i A6500.

Ge gärna exempel. Det här är verkligen inget försvarstal. Jag skulle gärna ta mer frekventa FW-uppdateringar om de verkligen tillförde något eller fixade väl kända problematiska fel men jag ser inga sådana jag reagerat över och det är nog så att en del saker som förbättrats har kunnat göra detta främst p.g.a. hårdvaran förbättrats.

Det här med FW-uppdateringar med nya funktioner har blivit ett mantra hos en del och det är väl dags då att tala ur skägget och förklara vad det är ni tänker på och menar.
 

Chasid

Aktiv medlem
Digitalkameror faller kraftigt i pris. Ju dyrare kamera desto större blir prisraset oavsett om det står Sony, Leica, Canon eller Nikon på dem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kamerahusen är ju identiska också mellan A6300 och A6500 och alla A7 III-varianter. Tillverkningskostnaderna har som vi vet inte särskilt mycket med säljpriserna att göra men de sätter golvet för en lönsam affär. Ingen säljer varaktigt under tillverkningskostnaden. Ju lägre den är ju lägre ligger smärtgränsen så det gör ju att Sony fortfarande kan tjäna pengar när DSLR-tillverkare inte längre gör det. Sony har nog missgynnats tidigare mot både Canon och Nikon som haft skalfördelar men det har nog jämnats ut en del vad gäller Nikon åtminstone. De kommer även ha en stor fördel att de inte kommer sitta fast i flera parallella plattformar som DSLR-tillverkarna kommer de närmaste åren. Sony har ju nästan genomfört sin transition från A-mount till E-mount nu. De andra har inte ens inlett sin. Så i det avseendet så är det nog Sony som kommer ha de stora skalfördelarna för de kommer bara sälja E-mount.

Jag tror inte begpriserna har med tillverkningskostnaden att göra i någon högre grad. De sätts av efterfrågan och tillgången på begagnat.
En lägre tillverkningskostnad MÖJLIGGÖR prissänkning då utvecklingskostnaderna är intjänade. Mycket riktigt är dock att marknadsföringsskäl avgör huruvida man sänker eller ej. Nu har Sony sänkt, ibland en hel del, efter en tid. Lägre nyköpspris innebär lägre begagnatpris - ingen köper väl beg om en ny kostar lika mycket?
 

PMD

Aktiv medlem
Det verkar som om Sonys affärsmodell, förutom att ta rejält bra med betalt för sina produkter (iaf. just under första året), går ut på att man för att få tillgång till nya funktioner och innovationer, även rent mjukvarumässiga sådana, hela tiden skall köpa nytt genom att ständigt behöva skaffa de senaste modellerna.
Det är inte Sony ensamt om. Det är en mycket bra affärsmodell så länge kunderna går med på den.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony har ju nästan genomfört sin transition från A-mount till E-mount nu. De andra har inte ens inlett sin.
Jodå, Canon började med EF-M (en spegelfri fattning som är en aning större än Sony E-mount) för flera år sen. Däremot har förstås Canon fortsatt att satsa rejält på sin gamla EF-fattning, i mycket större omfattning än vad Sony har satsat på A-fattningen, så man kan nog inte tala om en transition där. Det blir nog snarare parallella spår ett bra tag till.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad tänker du då på när du säger att det är många förändringar i mjukvara som inte skulle vara beroende av samtidiga förändringar i hårdvaran?
Menyförbättringar (bättre organisering av menyer), bättre hantering av Auto ISO (enbart mjukvara som sköter detta), etc.

De som jag kommer ihåg rakt nu utan att googla, eller leta långt i min minnesbank, men vet att det varit många fler exempel (så kan leta upp fler exempel med Google, eller posta igen om jag kommer på fler).

Det kan säkert vara som du säger att några andra saker också skulle kunnat fixas men jag har svårt att se att det skulle vara så många direkt. Jag har inte haft några barnsjukdomar vad jag kunnat se med något av mina nuvarande hus. Inga funktionsfel som varit uppenbara som med min usla KM D7D.
Buggar och rena fel måste de självklart rätta till (allt annat vore ju direkt förkastligt).

Men det jag talar om är att de gör mjukvarumässiga förbättringar av vissa funktioner (tex. nämnda AutoISO) som de släpper på nya modeller, men som de inte bryr sig om att ge sina existerande kunder och kameraägare (om de just inte byter ut alla sina kameror till senaste modell).
 

martinot

Aktiv medlem
Det är inte Sony ensamt om. Det är en mycket bra affärsmodell så länge kunderna går med på den.
Absolut!

Många företag som fungerar så, och vinsten som Sony gör på sin kameraförsäljning är säkert en funktion av att det både håller höga vinstmarginaler och priser på sina kameramodeller, och samtidigt ser till att de blir omoderna så snabbt som möjligt för att få kunderna i ett ständigt "uppgraderingsmodus".

De har också självklart helt rätt och full frihet att göra så (det är en i stor fri marknad).

Smart gjort av Sony, och de skall ju absolut göra som om de tjänar mest på det (allt annat hade varit fel för deras aktieägare).

Så all heder och beundran att de lyckas (samma sak för Leica och liknande företag).
 

martinot

Aktiv medlem
Jodå, Canon började med EF-M (en spegelfri fattning som är en aning större än Sony E-mount) för flera år sen. Däremot har förstås Canon fortsatt att satsa rejält på sin gamla EF-fattning, i mycket större omfattning än vad Sony har satsat på A-fattningen, så man kan nog inte tala om en transition där. Det blir nog snarare parallella spår ett bra tag till.
Exakt.

Det vore som att påstå att Sonys NEX-kameror och E-mount inte var en början på Sonys spegellösa satsning (vilket det verkligen var).

Allt annat vore befängt (lika befängt som att påstå att Canon inte börjat den resan).
 

iSolen.se

Guest
Är det begagnat du tänker på?
En ny A7R2 kostar knappt 26000kr i affären för en knappt 3 år gammal modell.
Vad släpptes den för? Tror 35kkr precis vad A7R3 kostar nu.

Är ca 3 år mellan modellerna snabbt?

/Stefan
Tror du har tur om du kan sälja en A7rii för 15 denna vecka.

Så 35 till 12-13? är ett noterbart fall och anledningen är 1) Det är omogen teknik så varje modell skiljer sig mycket från föregående. 2) Sony uppgraderar inte äldre modeller med nya mjukvarufunktioner trots att de skulle kunna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Menyförbättringar (bättre organisering av menyer), bättre hantering av Auto ISO (enbart mjukvara som sköter detta), etc.

De som jag kommer ihåg rakt nu utan att googla, eller leta långt i min minnesbank, men vet att det varit många fler exempel (så kan leta upp fler exempel med Google, eller posta igen om jag kommer på fler).


Men det jag talar om är att de gör mjukvarumässiga förbättringar av vissa funktioner (tex. nämnda AutoISO) som de släpper på nya modeller, men som de inte bryr sig om att ge sina existerande kunder och kameraägare (om de just inte byter ut alla sina kameror till senaste modell).
Ja menyerna håller jag med om helt klart. De måste samla relaterade funktioner och inställningar och de måste ge oss smarta wizards eller ännu hellre viss automatik. Där kan de göra en hel del.

Vad menar du är fel på auto ISO? Kollade snabbt på min A6300 och där kan jag ju själv sätta golv och tak efter eget önskemål när det gäller ISO. Vad tycker du saknas hos den funktionen? Är det så att du far efter att man skulle kunna styra även lägsta slutarhastighet eller så?

För min del så är jag nästan aldrig inne i menyerna, med möjligen två undantag och det första är när jag formaterar. Det är heller inget problem för kameran kommer ihåg senast använda funktion om man vill det så jag kommer alltid till Format när jag öppnar "Menu".

Det andra är när jag använder video men det enda jag gör då är att gå in i de menyer som styr de funktioner som ligger under Fn-knappen och de man kan lägga ut på de konfigurerbara knapparna. Med de nya kamerorna så tror jag det är ca 70-funktioner man kan konfigurera och de kan läggar på 11 konfigurerbara knappar. Under Fn ligger idag 12 funktioner men där skulle de kunna få plats med 12 till och jag förstår inte varför de inte utnyttjar det utrymmet bättre. De skulle de faktiskt kunna fixa i firmware.

Jag tycker annars att Sony visat speciellt med A7 III att de inte tjuvhåller på några funktioner för de dyrare modellerna men vissa saker som kommit i de nya modellerna är beroende av sensorernas konstruktion. De kan inte portas till min gamla A7r t.ex. Hur gärna än jag skulle vilja så kommer gamla Bettan aldrig att kunna få "silent mode". När min A6300 kom så fick den precis lika bra ögonfokus som i A7 II som kostade tre ggr mer kanske ett halvår efteråt. Så jag tycker nog inte det varit så mycket jag saknat. Sedan att jag inte kan få en djupare buffert som i A6500 kan jag inte klandra Sonys påstådda motvilja mot att ge mig det via en ny FW. Överhettningsproblemet fixade de en lösning för via FW men där hade jag nog hellre också sett någon form av hårdvarulösning som i A6500. Jag använder inte den då jag tycker kameran blir obehagligt varm.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad menar du är fel på auto ISO? Kollade snabbt på min A6300 och där kan jag ju själv sätta golv och tak efter eget önskemål när det gäller ISO.
Inte A6000-serien (där fungerar det bra som jag minns det när jag testat).

Har dock länge varit intresserad av en RX100-kamera (som ljusstarkare komplement till min TZ100), och för mig hade RX100 mk3 varit perfekt, om det inte var just för mycket sämre hantering av AutoISO.

Sony rättade till detta på RX100 mk4, men har personligen inget intresse av övriga nya hårdvaruförbättringar (främst 4K-filming, och filmar i princip aldrig). Tyvärr så uppdaterade aldrig Sony FW på mk3 med den mer korrekta hanteringen av AutoISO som de ändå tagit fram för mk4.

Klassiskt Sony. Tyvärr.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Prisraset kan därmed rakt översättas till en förlust.

Men för den som nöjer sig med det näst nyaste är det såklart trevligt om priserna sjunker. Oavsett om det är begagnat- eller butikspris.
Utgiften (förlusten) tog jag vid investeringen (köpet), jag tankade även min bil i dag för 700 kr, en medveten utgift (förlust?) den tog mig dit jag önskade och jag fick tillbaka mer pengar än vad jag tankade för när jag kommit hem från uppdragen och fritidsresan, men det är jag det.

Om jag köper en ny bil i morgon (kamera) och medvetet behåller den i 8 år är värdet ganska lågt i förhållande till inköpspris, men vet du, jag är skitnöjd med resan (bilderna).

Man _kan_ köpa både bilar och kameror och _tjäna_ en slant på dem, men det står inte Sony eller Volvo på dem och de bör förvaras i garaget eller i vitrinskåpet under en viss tid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det Martain skriver i dom första raderna lite längre upp borde man ta fasta på, som köpare får man ta sitt eget ansvar, när första A7R kom med contastfokus som exempel, och D800 fans med relativt beprövad autofokus som alternativ, skall man verkligen hoppa på denna allra första spegelfria FF-kamera, EVF:n var i sin linda och inte i topp precis, en stillbilds kamera för mycket lugna bilder med visserligen hög bildkvalitet, aldrig i livet att jag personligen skulle hoppa till för den första modellen som samtidigt också hade ett högt pris och dåligt med objektiv.


Mina absolut sämsta köp har varit bilarna under alla år, kostar ständigt mycket pengar att äga och köra, samtidigt som värdeminskningen chockar en vid varje byte.
Men Bengt, jag kommer aldrig mer att köpa en tjockkamera hur bra den än. Jag vill inte ha en ens om jag får den gratis - oavsett om det står Nikon på den eller ej. En resencent som recenserade en av Nikons Pro-modeller för länge sedan (D3 kanske) sammanfattade det rätt väl när han sade att det kändes som att ha en motorsåg hängande runt halsen. Jag ville inte ha en motorsåg runt halsen när jag ska på fotopromenad. Dels väger den en massa och dels syns den alldeles för mycket för min smak. Den skulle helt enkelt göra det svårare att ta en del av de resebilder jag tar.

Jag köpte min A7r för storlekens och sensorns skull och jag är fortfarande väldigt nöjd med den i den användning jag har den. En sådan liten kamera som gav en sådan fantastisk bildkvalitet fanns inte förr. En A7r ska inte ses i ljuset av vad man kan köpa idag 4-5 år senare utan vad den faktiskt kunde prestera bildkvalitetsmässigt redan då och den kvaliteten räcker bra fortfarande. Inte en enda APS-kamera vad jag vet från de vanligaste tillverkarna ger idag mer än 24 MP. Så att såga en A7r för AF:en eller EVF:en är ungefär lika begåvat som att säga att man inte vill ha en 100 MP Phase One för att AF:en inte är lika bra som i en A7 III eller A7r III.

Åker jag ut som när jag dokumenterade flottningsmiljöer i Hälsningland i höstas eller senast när jag var uppe i Uppland bland vallonbruken så är det alltid A7r och min Zeiss jag förlitar mig på för den kombon ger fantastisk bildkvalitet och det gör D800E också för det är exakt samma sensor - båda har inget AA-filter för max detalj.

Jag har den till att ta högupplösta bilder av stilla motiv och jag tar nästan aldrig bilder av annat. Fokusen är aldrig något problem med mitt lilla 35mm objektiv. Den är dessutom jättesnabb med 35:an och sitter mycket exakt till skillnad från många DSLR:er som vid denna tid ofta hade kalibreringsproblem som en A7r inte ens kan ha rent teoretiskt. När jag köpte den var jag glad åt en fokus med återkoppling eftersom jag hellre valde precision istället för "fort men fel". När jag fattade hur spegellösas AF funkade så var det valet lätt. Var det något jag var pissed på så var det dåtidens DSLR:ers taskiga fokussystem. Så de var verkligen inte heller i par med hur de kamerorna funkar idag och det är historielöst att inte begripa det. Det har skett en utveckling under dessa år i alla typer av system.

I de fall jag haft den med på de safaris i Tanzania så har jag ibland haft den med adapter och då har adaptern haft inbyggd spegel, fasdetekt-AF också via dedikerad sensor som i DSLR:er samt mikrojustering. Så har jag kört mitt Sigma 150-500mm en hel del och det har inbyggd stabilisering som en del av Sigmas zoomar tidigare hade (sedan togs det bort). Detta löste att A7r saknar stabilisering. Med 35:an är avsaknad av stabilisering inget jag tänker på ens. Det har faktiskt funkar bra för mig. Jag har till min förvåning till och med tagit rätt mycket fågelbilder!!

"EVF:en var i sin linda", säger du? Ja det som var var väl främst att EVF:en var lite oresponsiv men det löste Sony faktiskt helt OK med just en väldigt bra FW-uppdatering (kan ni tänka er?). Som du kanske vet så är responsiviteten till en del betingad av objektivens sätt att fungera. Med Zeiss 35:an vaknar den verkligen direkt vid påslag idag och det gäller även med min nya 24-105mm zoom. Så för mitt bruk så finns det bara en enda sak jag retar mig på fortfarande och det är att den defaultar på auto-ISO till 1/60 sekund men jag använder faktiskt aldrig auto-ISO på den kameran eftersom jag vill ha koll på att ligga på så låga ISO det bara går, så jag kör med M (manuellt), eftersom jag vill få ut allt av DR som bara går ur sensorn.

Till de få snabba bilder jag tar eller när jag behöver den inbyggda blixten så har jag min A6300. Den har jag bland annat haft till interiörer under sagda Hälsingland sejour med mitt 10-18mm Sony. Det pasar bättre på min APS med 1,5ggr crop än på min A7r där det blir väl mycket vidvinkel för min smak.

Till de som inte har något riktigt högupplösande hus så kan jag bara säga att det är verkligt härligt och nu kan ni få ett A7r-hus för under 10 000 eller ett A7r II för kanske 15 000 med lite tur.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag skulle nog bli lite besviken om jag hade köpt en A9 tre månader tidigare. :)
Jag skulle bli väldigt förvånad och överraskad, eftersom jag inbillar mig att jag har hyfsad koll på mina inköp till "bra" pris, men besviken att mitt inköp för 50.000 kr finns att köpa för 11.000 kr redan efter tre månader, att jag förutsåg fel... Men jag lovar dig att jag skulle köpa en till och räkna som om jag gav endast 61.000 kr för två, 30.500 kr styck för_ fina hus, jag _blir_ nöjd, jätte nöjd! :)

Men jag vet och känner till att det finns folk som skulle ta det som en stooor förlust om det skulle bli billigare än vad de gett för det.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Tror du har tur om du kan sälja en A7rii för 15 denna vecka.

Så 35 till 12-13? är ett noterbart fall och anledningen är 1) Det är omogen teknik så varje modell skiljer sig mycket från föregående. 2) Sony uppgraderar inte äldre modeller med nya mjukvarufunktioner trots att de skulle kunna.
Vad är det orimliga eller det som skiljer så stort från andra tillverkare?

Bild a7R II:
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Till er som är stora fans av FW-uppdateringar

Jag måste säga att jag är lite kluven till FW-uppdateringar och det är jag p.g.a. erfarenheter jag haft. Värsta fallet var nog min Garmin GPS Map 527xs för att den hade den då nya CHIRP-tekniken. Men när jag började använda den upptäckte jag att den jag fått saknade den funktionen trots att det stod att den skulle göra det rakt ur lådan. Det var då jag hamnade här i en lista med allt de fixat eftersom liksom ... Jag föredrar när grejorna är färdiga när jag köper dem. Det här tyckte jag liknade usel utvecklingsdiciplin.

Texten ni ser här är kortad då Fotosidan endast klarar av 10 000 tecken. Denna lista var över 13 000 tecken lång med alla förändringar man gjort i firmware av de modeller som står i Change History



The Water » GPSMAP 527/547/557/527xs/547xs/557xs »

Change History


Change History
7 built-in US mapping.
•Added the Navaid Labels toggle.
•Added magnetic variance updates.
•Other performance improvements and bug fixes.

Changes made from version 6.40 to 6.50:
•Fix support for powering Meteor 300.
•Fix several translation issues.
•Other improvements and bug fixes.

Changes made from version 6.30 to 6.40:
•Added support for Quickdraw Contours Community.
•Added Fusion support for DAB, Android Audio, and Firmware Updates.
•Added support for NMEA 2000 device names.
•Increased the max depth for the depth range shading to 9999.9 feet.
•Quickdraw recording improvements.
•Fixed an issue with the GT23 transducer where the frequency would revert to a discrete frequency after CHIRP was selected.
•Fixed support for filling up all tanks at once.
•Fixed support for engaging the autopilot when multiple units are networked together.
•Other Improvements and bug fixes.

Changes made from version 6.20 to 6.30:
•Fixed issue introduced in version 6.00 with GPS position, heading, and speed not updating correctly after several hours of use.
•Fixed communication of NMEA0183 data on serial port 2.
•Improvements to overall system stability.
•Added support for Garmin GT8HW-IF transducer.

Changes made from version 6.10 to 6.20:
•Improved smoothing of COG heading at low speeds.
•Fixed an intermittent shutdown when connected to certain transducers.

Changes made from version 6.00 to 6.10:
•Changes to support manufacturing.

Changes made from version 4.80 to 6.00:
•Added support for BlueChart g2 HD and BlueChart g2 Vision HD 1 ft. contours.
•Added ability to create high definition maps through Quickdraw support.
•Improved Auto Guidance routing with LakeVu HD Ultra, BlueChart g2 HD, or BlueChart g2 Vision HD in areas with unknown depths.
•Added ability to shade up to 10 depth ranges using various colors on supported cartography.
•Improved waypoint presentation, reduced symbol size, and added new fishing symbols.
•Added angle markers for heading line and allow shorter heading line distances.
•Added ability to create boundary lines, areas, or circles and set alarms.
•Added bottom search limit setting to allow quicker bottom re-acquisition.
•Other improvements and bug fixes.

Changes made from version 4.60 to 4.80:
•Updated to support new Garmin transducers.

Changes made from version 4.50 to 4.60:
•Improved Sonar performance with multiple sources.
•Improved Bottom tracking while in bottom lock mode.
•Added Fusion 750 Sirius/XM Support.
•Added Automatic Saved Track Colors by Day of the Week.
•Prevent scroll rate from slowing down too much during depth searching.

Changes made from version 4.40 to 4.50:
•Added extra precision to Off Course Error(Cross Track Error).
•Fixed an issue with a saved route destination being replaced with the active route destination.
•Changed sonar display to better identify the selected transducer.
•Added support for new Airmar transducers.
•When creating a waypoint, use the symbol of the most recently created waypoint.
•Other improvements and bug fixes.

Changes made from version 4.30 to 4.40:
•Fixed issues with track points not dropping, trip computer information not updating correctly, and GPS data bridged to Garmin Marine Network timing out when multiple NMEA 2000 GPS sources were available.
•Added SiriusXM source support for the Fusion 650 series.
•Other improvements and bug fixes.

Changes made from version 4.20 to 4.30:
•Enabled SiriusXM source support for the Fusion BB300.
•Added the ability to recalculate active Go To, Route, and Autoguidance navigations.
•Adds Slovenian language support.
•Fixed an issue where an incorrect 'Unsupported Transducer' message could appear after a software update.
•Other improvements and bug fixes.

Changes made from version 4.00 to 4.20:
•Fixed issues with transducer detection.
•Fixed potential combo corruption when updating software from 3.60, 3.70, or 3.80 to 4.00.
•Fixed an issue when using a GND10 with a GWind wireless sensor.
•Various other performance improvements and bug fixes.

Changes made from version 3.80 to 4.00:
•Support for 2015 products including GHP Reactor autopilot.
•Added auto guidance features that allow for inserting via points, reviewing hazards, and displaying optimal speed to arrive at a desired point.
•Added DownVü split zoom sonar page.
•Added support for importing waypoints, routes, and tracks from GPX files.
•Added support for synchronizing the startup wizard.
•Various other performance improvements and bug fixes.

Changes made from version 3.70 to 3.80:
•Fixed an issue with certain TM150M transducers not being recognized and potentially being overpowered.
•Fixed an issue with the odometer reporting an incorrect distance after a power cycle.
•Fixed an issue with the next/previous commands potentially locking up Fusion audio devices.
•Added additional NMEA 2000 compatible manufacturers.
•Improved the Italian translations.

Changes made from version 3.60 to 3.70:
•Fixed a defect introduced in Release 3.60 where the Sonar data graphs would not display the line graph.
•Added support for A-scope visibility when traditional sonar is displayed in a custom combination.
•Fixed a potential issue with the sonar field not resizing correctly after the data bar is shown or hidden on navigation state changes.

Changes made from version 3.50 to 3.60:
•Added support for sharing internal sonar across the Garmin Marine Network.
•Added ability to select the sonar source for traditional sonar and DownVü if multiple sources are available.
•Added support for synchronized scroll rates between traditional sonar and DownVü. Includes improvements to scroll rates and new and improved Auto scroll rate.
•Added support for Garmin Helm on Android devices. Note: This requires version 1.20 of the Garmin Helm app for compatibility.
•Added support for NMEA2000 and NMEA0183 GPS sensors.
•Improved sailing (wind) gauge page.
•Fixed a shutdown when powering off device while adjusting media volume.
•Fixed an issue where water speed wheels wouldn't function with DownVü transducers.
•Fixed a shutdown on the engine page when the system language was Russian.
•Other performance improvements and bug fixes.

Changes made from version 3.40 to 3.50:
•Improved drying heights map presentation to be more readable.
•Fixed output of RMB NMEA0183 sentence when not navigating.
•Fixed a potential issue with calculating Auto Guidance paths when using certain LakeVü HD Ultra map cards.
•Improved Wi-Fi connection reliability.
•Several fixes to improve system stability.
•Fixed issue when receiving Masterbus alarms over NMEA2000.

Changes made from version 3.30 to 3.40:
•Fixed an issue with certain Yamaha engines not being recognized.
•Fixed a potential issue that caused some sonar frequencies to not be recognized.
•Fixed an issue introduced in Release 3.00 where AIS SART/MOB/EPIRB messages would not display if the database was full.
•Fixed a potential issue that would cause "Unsupported Transducer Connected" to display with a supported transducer.
•Removed the "No DGPS Position" message that was incorrectly displayed when a differential WAAS GPS fix was lost.
•Fixed a potential lock-up after configuring dynamic lake level on a very large number of lakes.
•Fixed the traditional sonar scroll rate when selecting Fast, Medium, or Slow.
•Fixed software update issues when updating software via the network.
•Changed the demonstration inactivity timeout to 1 minute.

Changes made from version 3.20 to 3.30:
•Added support for LakeVü HD Ultra MaxDef content.
•Added support for automatically synchronizing waypoints, routes, and saved tracks via the Garmin Marine Network. Go to Nav Info->Manage Data->User Data Sharing to enable feature.
•Added tide & current slider to quickly see tide & current conditions at different times. Go to Navigation Chart-> Chart Setup->Tides & Currents-Tide & Current Slider to view the feature.
•Added support for Garmin Helm app for remote viewing and control. (Note: use also requires downloading Garmin Helm from App Store)
•Added support for enabling or disabling output of the HCHDM NMEA 0183 sentence.
•Added support for displaying the compass tape on the sonar combination pages.
•Improved the usability of the user defined sea surface temperature scale.
•Other performance improvements and bug fixes.

Changes made from version 3.10 to 3.20:
•Changes to support manufacturing.

Changes made from version 3.00 to 3.10:
•Re-added support for Airmar® B75 and B175 Chirp transducers, which were unsupported in version 3.00.
•Fixed a lock-up when displaying the Engine page after updating to version 3.00.
•Other performance improvements and bug fixes.
 

martinot

Aktiv medlem
Utgiften (förlusten) tog jag vid investeringen (köpet), jag tankade även min bil i dag för 700 kr, en medveten utgift (förlust?) den tog mig dit jag önskade och jag fick tillbaka mer pengar än vad jag tankade för när jag kommit hem från uppdragen och fritidsresan, men det är jag det.

Om jag köper en ny bil i morgon (kamera) och medvetet behåller den i 8 år är värdet ganska lågt i förhållande till inköpspris, men vet du, jag är skitnöjd med resan (bilderna).

Man _kan_ köpa både bilar och kameror och _tjäna_ en slant på dem, men det står inte Sony eller Volvo på dem och de bör förvaras i garaget eller i vitrinskåpet under en viss tid.
Eftersom värdeminsking, tillsammans med drivmedelskostnaden, är de största kostnaderna vid bilägande, så är de iaf. för mig viktiga parametrar.

Tex. så varierar andrahandsvärdet en hel del mellan olika bilmärken och modeller, och därmed något som jag själv tar hänsyn till när jag just nu kikar på vad jag skall köpa.

Sedan är även drift och drivmedelskostnaden också en viktig prisparameter att ta med i beräkningarna och valet av bil/motor.

Men det är jag det (som kikar och tänker på sådant). 😃
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte A6000-serien (där fungerar det bra som jag minns det när jag testat).

Har dock länge varit intresserad av en RX100-kamera (som ljusstarkare komplement till min TZ100), och för mig hade RX100 mk3 varit perfekt, om det inte var just för mycket sämre hantering av AutoISO.

Sony rättade till detta på RX100 mk4, men har personligen inget intresse av övriga nya hårdvaruförbättringar (främst 4K-filming, och filmar i princip aldrig). Tyvärr så uppdaterade aldrig Sony FW på mk3 med den mer korrekta hanteringen av AutoISO som de ändå tagit fram för mk4.

Klassiskt Sony. Tyvärr.
Det håller jag med om. Det verkar som en skitsak.

(Samma funktion finns i A7r också som i A6300, så det måste ha funnits sedan början i A7:eek:rna.)
 
ANNONS