Annons

Taskig växelkurs på Sony FX30?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Hela min youtube feed är fylld för tillfället av Sonys nya FX30. En videofokuserad APS-C kamera, verkar spännande men långt utanför min budget. Även om youtube kanalerna verkar klassa denna ofta som en instegskamera... Men alla jag tittar på verkar ju använda en A7SIII så de kanske har en annan standard än jag för att döma priser.

På tal om priset. Kameran har lanserats för 1800 dollar https://www.bhphotovideo.com/c/product/1729317-REG/sony_ilme_fx30_fx30_digital_cinema_camera.html Vilket ändå låter ganska rimligt för vad för typ av kamera det är.

Men när jag titta på det Svenska priset så fick jag mig en liten chock.


26000 kr?

Ca 8000 kr extra.

I staterna verkar Sony prissatt kameran aggressivt för att vara billigare än tex Lumix GH6 som är en potentiell konkurrent. Men i Sverige är GH6 ca 3000 kr billigare. Så Sony verkar medvetet satt priset mycket högre här, inte att priset är ett resultat av taskig växelkurs.
 

mikoto

Aktiv medlem
Enligt Forex ligger 1800 dollar på ca 22200 i nuvarande stund om man vill växla. Vilket med är deprimerande högt, euron är billigare än dollarn för stunden.

Jag är ingen expert på att handla i staterna, men priset på 1800 dollar är väl inklusive deras moms? Importerar jag en för det priset får jag givetvis betala Svensk moms på produkten så då hamnar priset såklart nära om inte över det svenska priset. Men det låter ändå väldigt högt omräknat?

Eller har priset på de andra kamerorna jag jämför med halkat efter så pass pga att de prissattes långt tidigare när det ekonomiska läget var bättre?

Det verkar dock som att Europa överlag har ett högre pris på FX30. I tyskland kostar den 2300 euro. Med den dåliga växelkursen så är kameran billigare i Sverige.

Men normalt brukar väl Euro priset vara något sånär nära dollar priset när produkterna kommer hit? 500 euro i skillnad låter med misstänkt högt. Eller så har jag inte följt kamerapriser ordentligt innan.
 

MattiasL

Aktiv medlem
USA-priser anges alltid utan moms, eftersom momsen är olika, mellan 0 och 7,25% i olika delstater. I New York City blir det 8,875% sammanlagt mellan stat och stad, men om jag beställer en FX30 från New York till Connecticut läggs CT:s 6,35% automatiskt till de 1800.
 
Senast ändrad:

mikoto

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande hoppet är ovanligt högt. Jag gjorde lite prischeckar. Jag jämfört B&H för amerikanska priser mot diverse tyska shoppar genom https://geizhals.de/ för att få lite snitt resultat på kameror, jag försökte ta någorlunda nya kameror att jämföra med.

KameraEuroDollarSkillnad
Canon R543503900450 (ca 10 %)
Lumix GH619602000-40 (liten skillnad)
Sony A7IV27002500200 (ca 10%)
Fuji XH222502000250 (ca 10%)
OM Systems OM120502200-150 (lite under 10%, åt andra hållet)
Canon R7150015000 (0%)

Av det går det läsa ut att M43 nog inte är så populära i staterna... Men normalt skiljer det 10% ungefär mellan euro priset och dollar priset. Detta gäller även för den mesta elektronik jag har koll på, Playstation 5 tex skiljer runt 10% mellan dollar och euro priset.

Men på FX30 så är skillnaden inte långt ifrån 30% dyrare i Euro. Den äldre storebrorn FX3 är runt 18% dyrare i Euro.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Håller med om att det är märkligt. Särskilt som en del andra Sonygrejor är bra mycket billigare i Sverige än i USA.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Just den här kameran konkurrerar ju med Blackmagic och ARRI, inte med GH6 eller R5. Det är ju en ren filmkamera. Och dom har lagt sig en bit under i pris, Blackmagics G2 kostar väl runt 28 i Sverige.
 

mikoto

Aktiv medlem
Varför skulle inte GH6 vara en konkurrent med FX30? Den matchar ju nästan alla specar, inklusive saker som Prores stöd, RAW video, anamorfiskt stöd, timecode. den har ju även en del fördelar då den faktiskt kan filma i 24 fps till skillnad från Sonyn som bara hanterar 23.98. Vilket absolut är en fördel om man ska synka videon med en Arri och använda kameran som en B-kamera.

Blackmagic 6K G2 ligger på 2000 euro respektive 2000 $ så den är också prissatt så att FX30 är billigare i USA men prisssatt så att den är dyrare med 300 euro.
 

mikoto

Aktiv medlem
Ja, den svenska växelkursen har jag insett att det inte finns något att orda om. Har därför gått över till euro priset då det blir lättare att göra en mer rimlig jämförelse om skillnaden i prissättning mellan europa och usa på denna kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det verkar dock som att Europa överlag har ett högre pris på FX30. I tyskland kostar den 2300 euro.
1800 USD motsvarar i dagsläget 1840 EUR. Momsen i Tyskland är 19 procent (den genomsnittliga i euroländerna är 21 procent). Då blir det tyska priset alltså 2200 EUR. Precis som i Sverige kostar det några enstaka procent mer än i USA. Någon påtaglig skillnad i prissättning mellan USA och Europa finns alltså inte. Tillverkarna vet ju att det inte fungerar att ha sådana skillnader.
 

mikoto

Aktiv medlem
Titeln på tråden har nog färgat den lite olyckligt. Det var mest ett försök att göra sig lite lustig över prisskillnaden.(även om jag när jag skrev den inte var medveten om hur mycket dollarn stigit)

Jag reagerar inte så mycket på att det behöver göras ett moms påslag på det amerikanska priset, priset i sig är på sätt och vis inte det mest intressanta.

Det som är anmärkningsvärt tycker jag är att Sony tagit hit kameran och att när de gjorde det så ligger den relativt till konkurrerande kameror noterbart högre på den Europeiska marknaden än den gör på den amerikanska.

I USA är Sony FX30 i dagsläget billigare med en märkbar marginal mot flera kameror som känns som rimliga alternativ.

I USA är FX30 billigare än Blackmagic 6K G2 och Lumix GH6 medan här i Europa är kameran relativt till de två modellerna nästan lika mycket dyrare som den är billigare där. Sony har placerat kameran i en annan priskategori här än vad den är där. Vilket såklart kan vara ett rent strategiskt val, vilket inte gör anledningen mindre intressant.
 
ANNONS