Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv MAX 5k

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Jag ska införskaffa ett nytt objektiv men har inte stor koll på detta så behöver lite tips

Jag har då en Nikon D3300 med kit objektiv, 18-55mm. Då jag är nybörjare så vet ja inte idag vad man kommer fota mest (personer, bilar, natur) Så min fråga är: Ska man skaffa ett bättre allround objektiv, eller köpa två lite billigare för olika ändamål?

Min budget är verkligen MAX 5000:- och ska ja betala det så får det nog vara WOW känsla för objektivet, som det ser ut nu. Jag har funderingar på ett begagnat Sigma 24-70 2.8 objektiv men har inte all koll idag.

Så tips mottages varmt!

Alla - ja jag tror alla - som kör Nikon DX borde ha Nikons egna 35/1,8 DX. Kostar typ 2 kkr nytt.
Litet, lätt, skarpt och i sammanhanget billigt. Funkar hyfsat allround.
Och vet du inte precis vad du ska ha det till så är det nog ett bra val.

Tjena!

Jag ska införskaffa ett nytt objektiv men har inte stor koll på detta så behöver lite tips

Jag har då en Nikon D3300 med kit objektiv, 18-55mm. Då jag är nybörjare så vet ja inte idag vad man kommer fota mest (personer, bilar, natur) Så min fråga är: Ska man skaffa ett bättre allround objektiv, eller köpa två lite billigare för olika ändamål?

Min budget är verkligen MAX 5000:- och ska ja betala det så får det nog vara WOW känsla för objektivet, som det ser ut nu. Jag har funderingar på ett begagnat Sigma 24-70 2.8 objektiv men har inte all koll idag.

Så tips mottages varmt!

Hej!

Jag tycker att du ska vänta med ett objektivköp tills du är mer på det klara med vad du tycker om fotografera. Dels hinner du då spara ihop lite mer och dels blir det inte att du köper objektiv som sedan bara blir liggande för det var inte så roligt trots allt.

Hälsningar Jörgen

Använd ditt 18-55 för att se vilka brännvidder du föredrar. Ett populärt allround är nikons 16-85. Det är inte så ljusstarkt men kan kompletteras med ett lämpligt fast. Jag använder nikons 28/1,8 men 35/1,8 är billigare. Alla dessa kan du få iaf begagnade för under 4000:-

Jag vill tillägga att rent generellt tycker jag det är bra att veta vad man vill åstadkomma med ett nytt objektiv innan man köper det. Men just i fallet då man bara har ett 18-55 tror jag det kan vara en bra idé att komplettera med något ljusstarkt, även om man inte är helt säker på varför.
Utan att kunna backa upp det med några data så misstänker jag att många tröttnar på att fota när de bara har kitobjektivet och aldrig får till sina bokeh-bakgrunder och det blir en massa brus så fort man är inomhus. Plus att det är bra att vänja sig vid att man kan byta objektiv.

Eftersom kamerahuset saknar fokusmotor är utbudet begränsar till AF-S objektiv. För nybörjare skulle ett kamerahus med fokusmotor vara så mycket bättre då utbudet av begagnat på objektivmarknaden är så mycket större.
AF-S är, förutom kitobjektiven, dyrare. Men principen är densamma. Köp, testa, sälj. Förlusten är minimal.

Om jag skulle rekommendera bara ett objektiv för Nikon dx skulle det vara ett begagnat Nikon 12-24/4 i bra skick för mellan 4 och 5 tusen kr. Mitt mest använda dx-objektiv. Utmärkt för bilfoto, landskap, interiörer, människor, byggnader osv.

Det är svårt att ge tips eftersom preferenserna är så olika.

Ja, fast inte till det priset.
Kostar strax under 2000 kr hos nästan alla handlare.
Med lite tålamod kan man förstås hitta det begagnat också, men så är det ju nästan alltid.

(Riktat som svar till fråga två inlägg upp alltså.)

Hade varit helt ointressant för mig.

Vi är all olika, jag tror väldigt många har gått på den upptrampade stigen, som jag själv gjorde. Efter kitobjektivet så blev det Nikons 35/1,8, därefter nikons 70-300 och därefter nikons makro 60/2,8.

Byte senare 35/1,8 till ett 28/1,8 samt ett 50/1,8 samt en hel del andra byten

Men 35/1,8 är en bra start och man kan få den begagnad för under 1000:-, sålde mitt för 900:-

Precis därför är det inte möjligt att råda när någon frågar: Vad skall jag ha?
Sätt den frågan i relation till vad som, ett kylskåp eller varför inte extremen(pga priset), en bil....

Äh behåll pengarna i plånboken o fota med ditt 18-55.
När du känner att du vill ha med mer i bild utan att backa så vill du ha ett vidvinkligare objektiv.
När du känner att du vill komma närmre utan att gå närmre så vill du ha ett teleobjektiv.
Vill du kunna fota i mörkare miljöer så vill du ha en större bländare, kanske ett fast.
Då är det bra att återkomma med frågan och få råd.

Men ett 24-70/2,8 hade jag inte köpt till APS.

Är bäst om du faktiskt vet vad du letar efter i ett nytt objektiv innan du köper något. Däremot är ett 24-70 ett väldigt ovanligt och opraktiskt (dyrt, stort, tungt, udda zoom omfång) val av objektiv för ett hus med en APS-C sensor som ditt.

Men är du mest ute efter ett skarpare objektiv med bättre kvalite än det du har med liknande zoom omfång skulle jag leta efter ett begagnat Sigma 18-35 f/1.8

Men det beror helt på vad du är ute efter. Vill du fota porträtt skulle jag istället rekomenderat ett begagnat Sigma ART 35 f/1.4

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

Ja, fast inte till det priset.
Kostar strax under 2000 kr hos nästan alla handlare.
Med lite tålamod kan man förstås hitta det begagnat också, men så är det ju nästan alltid.
Jo, med lite tålamod kan man hitta det för ungefär halva nypriset. Jag köpte mitt, i toppskick, för 948 kr på Tradera, inklusive ett motljusskydd som inte passar. :)

Fast jag kör det mest på FX, där det fungerar rätt bra, efter tips av Martin Agfors (i någon forumtråd som antagligen inte går att hitta längre ...).

Jo, med lite tålamod kan man hitta det för ungefär halva nypriset. Jag köpte mitt, i toppskick, för 948 kr på Tradera, inklusive ett motljusskydd som inte passar. :)

Fast jag kör det mest på FX, där det fungerar rätt bra, efter tips av Martin Agfors (i någon forumtråd som antagligen inte går att hitta längre ...).

Jag testade 35/1,8 Dx någon dag på min D2x och gav sedan det till min dotter. Det motsvarar ungefär ett 50mm i bildutsnitt (för Fx) som är en relativt "tråkig" brännvidd. Möjligheten att få kort skärpedjup och ta bilder i svagare ljus är förstås ett lyft om man bara använt kitobjektiv innan.
En vidvinkelzoom är mer användbar. Eller ett tele om man vill fota fåglar. Så det beror ju på vad man söker.

Bildvinkel från ett normalobjektiv kan vara jättetråkig eller jättetrevlig beroende på hur man ser på saken. En del (som jag) tycker att det är en mycket användbar bildvinkel för att fotografera människor inomhus (eller utomhus på ett trädgårdskalas, t.ex.). En vidvinkel får med för mycket och med ett (kort) tele blir det mest bara porträtt.

Det är svårt att ge tips eftersom preferenserna är så olika, som någon skrev nyligen. :)

@TS:
Vänta med att köpa något tills du är mer på det klara med vad du vill ha eller saknar med dett nuvarande objektiv. Jag kan ju såklart säga vad JAG hade köpt men det är kanske inte alls i linje med vad du kommer att vilja ha.
Det sagt så är det nämnda AF-S DX 35/1.8 ett trevligt objektiv och kan du tänka dig att köpa begagnat så hittar du det för högst rimliga pengar och skulle du inte trivas med det kan du ju alltid sälja det igen utan att eg förlora så mycket pengar.

Jag testade 35/1,8 Dx någon dag på min D2x och gav sedan det till min dotter. Det motsvarar ungefär ett 50mm i bildutsnitt (för Fx) som är en relativt "tråkig" brännvidd. Möjligheten att få kort skärpedjup och ta bilder i svagare ljus är förstås ett lyft om man bara använt kitobjektiv innan.
En vidvinkelzoom är mer användbar. Eller ett tele om man vill fota fåglar. Så det beror ju på vad man söker.

Jag tycker att Nikons DX 35/1.8 är ett ganska vettigt objektiv. Det är ett ganska billigt fast objektiv med bra ljusstyrka som dessutom inte skäms för sig optiskt.
Brännvidden kanske är "tråkig" men den är hyggligt allround. Personligen hade jag kanske hellre haft en 24mm (använder 35mm som "alltiallo" på FX när jag packar lätt) men med tanke på vad man skulle få betala för en 24/1.8 eller liknande så är 35/1.8 en rätt bra kompromiss och jag använde den en hel del på DX.

Om en vidvinkelzoom eller ett tele är mer användbart beror ju på vad man vill fota. Vill man ha något ljusstarkt som är allround och som kan användas för vardagsfoto så är 35/1.8 nog mer i linje med vad man bör köpa än både tele och vidvinkelzoom.

Eftersom kamerahuset saknar fokusmotor är utbudet begränsar till AF-S objektiv. Om jag skulle rekommendera bara ett objektiv för Nikon dx skulle det vara ett begagnat Nikon 12-24/4 i bra skick för mellan 4 och 5 tusen kr. Mitt mest använda dx-objektiv. Utmärkt för bilfoto, landskap, interiörer, människor, byggnader osv.

Nikons 12-24 är förvisso ett fint objektiv men jag tycker att det kostar mer än det smakar. Man kan få Tokinas 12-24 för från 1500kr och uppåt i bra skick och den enda nackdelen jämfört med Nikons egen 12-24 är att den presterar lite sämre i motljus. Annars är de väldigt lika (jag har använt båda). Man får se till att man får versionen med fokusmotor bara, om man har ett hus utan.
Annars är Sigma 10-20/4-5.6 även den ett värdigt alternativ. Den är lite mjukare i hörnen än Nikon och Tokina 12-24 och kräver lite mer nerbländning om man är petig med skärpa ända ut i hörnen men den ger i gengäld mer vidvinkel. Dessa kan man åxå få för från 1500kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto