Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

DxO Labs påbörjar konkursprocess?!

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Kunder ska inte påverkas heter det...

https://www.dpreview.com/news/80829...in-france-says-customers-will-not-be-affected

Hoppas verkligen att de lyckas reda ut allt.
Blir så ledsen för äntligen hade jag hittat något som passade mig efter att ha förlorat Aperture och CNX2.
Gjorde sedan misstaget att köpa ett avskyvärt buggit Capture One 10 som fullständigt käkade upp alla databaser det kom åt under så lång tid att det står mig i halsen och jag tänker inte röra det igen. Det var nog det dyraste och sämsta köpet jag gjort.

På något sätt pajar, dör eller försvinner allt jag rör vid. :/

Hoppas verkligen det överlever

Tycker det är det allra bästa jag har använt... med råge.

Verkligt dåliga nyheter!

Av allt jag testat så har jag inte funnit något snabbare och mer effektivt från RAW till färdig bild med fina resultat.

Att DxO:s testande skiljs från mjukvarutvecklaren är inte heller bra.

En tanke jag har ör om det helt enkelt var ett sätt att göra sig av med skulderna från utvecklingen av deras kamera och köpet av NIK från Google.
Sedan köpa tillbaka Photolab inkl Nik och fortsätta som vanligt.

En tanke jag har ör om det helt enkelt var ett sätt att göra sig av med skulderna från utvecklingen av deras kamera och köpet av NIK från Google.

Men NIK gav ju Google bort "gratis" till användarna om jag inte är felinformerad och då såg de väl inget större värde i den produkten för eget vidkommande än möjligen att exponera folk för lite reklam eller? Vad kan en köpare ta betalt för NIK om alla vant sig vid att det varit gratis?

Annars är det ju tråkigt om detta leder till verklig nedläggning av utvecklingen av både Photolab och NIK på sikt nu när Photolab blivit riktigt komplett och användbart.

Jag hoppas ni som är mer positiva och som hävdar att detta bara är en taktisk städoperation. Det jag fruktar är ju också att det verkligen sker en kapning mellan DxO Mark och möjligheten att använda dessa testresultat för att ge Photolab tillgång till bra profiler baserade på detta mätdata som ju skett hittills om jag förstått det rätt..

Jag personligen undrar hur länge programsviten kommer att fungera om själva programkällan konkar? Och det gäller nog att ladda ner alla hus/objektiv-profilerna som kan vara aktuella innan ett avknoppat mätlabb börjar ta betalt för funktionen. Sannolikt BRA betalt...

Det är nog knappast lagligt rent skattemässigt då skulle vi se sådana konkurser hela tiden.

Ja händer det att de får olika ägare så får man hoppas att de kan komma överens och fungera lika bra ihop som DxO Mark verkar ha gjort med Labs. Tidigare var det en ägare och nu blir det i bästa fall två och i värsta fall läggs det ner. Jag har sett det förr när Adobe gjorde ett fientligt övertag av konkurrenten Pixmantec som de lade ner med omedelbar verkan. Det var inget kul den gången heller, så jag hoppas verkligen att de reder ut detta så vi kan få ett Photolab som fortsätter utvecklas. Det är ju vad man säger till oss men sköter man detta illa så kommer en del av den installerade basen i värsta fall att eroderas snabbt och skadas förtroendet allvarligt så riskerar vi att intresset att köpa verksamheten och driva den vidare minskar. Hoppas de inte sköter det lika illa som när Sony tog över Minolta för det var inget bra exempel det heller till en början. Många Minolta-fotografer sålde av sina grejor då p.g.a. den stora osäkerheten många kände efter att Minolta lade ner och innan vi visste ett dugg om vad Sony ville och kunde göra för oss.

Du vet ju säkert Per att det skapar stor irritation hos många om man upplever att det dröjer lite för lång tid med tillägg av nya profiler för nya kameror och objektiv även när allt funkar "som det ska" och när det kommer konkurser med i bilden, så är det väl inte så konstigt om det helt tar stopp med uppdateringen av kamera- och objektivprofilerna under en tid och det skapas stor osäkerhet kring när folk kan vänta sig dessa uppdateringar. Det är sådant som mycket väl kan trigga folk att helt överge DxO.

Både i DxO och i DxO är det dessutom så att en del objektiv-relaterade verktyg inaktiveras om man inte har stöd för de objektiv bilderna är tagna med så det påverkar dessutom programmets funktioner. Jag har verkligen lärt mig uppskatta dessa verktyg och jag använder främst dessa exv. för skärpning om de finns aktiva istället för gamla oskarp mask.

Senast ändrad:
Jag personligen undrar hur länge programsviten kommer att fungera om själva programkällan konkar? Och det gäller nog att ladda ner alla hus/objektiv-profilerna som kan vara aktuella innan ett avknoppat mätlabb börjar ta betalt för funktionen. Sannolikt BRA betalt...

Ja det är ju just detta som är centralt i den relationen. ... men varken Adobe eller Phase One har något eget DxO Mark att luta sig mot för profildata men de gör ju sina profiler de med men frågan är hur de skiljer sig åt kvalitativt. Jag har sett DxO Mark som en stor styrka bakom DxO:s applikationer.

En sak jag undrar är om dessa profiler är något som är en del av själva programfilen till DxO Photolab eller om detta hämtas från en databas över nätet "on the fly" när en ny kombo av hus/objektiv upptäcks. Är det som i det förra fallet så har man ju det som fanns med i den version man laddat ner. Om det hämtas från en databas över nätet så är det en annan grej men jag tror faktiskt att det är det förra som gäller eftersom det ju specificeras vilka nya kameror och objektiv man lagt till stöd för och så gör exv. Phase One för jag läste just vad som tillkommit i version 11.1 då jag ville kolla att mitt Sony 24-105mm/4 G var med (och det var det ju precis som nya A7 III). Jag tror DxO gjort likadant faktiskt.

Senast ändrad:
Ja det är ju just detta som är centralt i den relationen. ... men varken Adobe eller Phase One har något eget DxO Mark att luta sig mot för profildata men de gör ju sina profiler de med men frågan är hur de skiljer sig åt kvalitativt. Jag har sett DxO Mark som en stor styrka bakom DxO:s applikationer.

En sak jag undrar är om dessa profiler är något som är en del av själva programfilen till DxO Photolab eller om detta hämtas från en databas över nätet "on the fly" när en ny kombo av hus/objektiv upptäcks. Är det som i det förra fallet så har man ju det som fanns med i den version man laddat ner. Om det hämtas från en databas över nätet så är det en annan grej men jag tror faktiskt att det är det förra som gäller eftersom det ju specificeras vilka nya kameror och objektiv man lagt till stöd för och så gör exv. Phase One för jag läste just vad som tillkommit i version 11.1 då jag ville kolla att mitt Sony 24-105mm/4 G var med (och det var det ju precis som nya A7 III). Jag tror DxO gjort likadant faktiskt.

För dxo hämtas de över webben.
Antingen dynamiskt när en ny kombination upptäcks och/eller manuellt av användaren själv.
Det finns strax över 40000 profiler i databasen. Visserligen är ju många lika men det är en del i alla fall.

Ja händer det att de får olika ägare så får man hoppas att de kan komma överens och fungera lika bra ihop som DxO Mark verkar ha gjort med Labs. Tidigare var det en ägare och nu blir det i bästa fall två och i värsta fall läggs det ner. Jag har sett det förr när Adobe gjorde ett fientligt övertag av konkurrenten Pixmantec som de lade ner med omedelbar verkan. Det var inget kul den gången heller, så jag hoppas verkligen att de reder ut detta så vi kan få ett Photolab som fortsätter utvecklas. Det är ju vad man säger till oss men sköter man detta illa så kommer en del av den installerade basen i värsta fall att eroderas snabbt och skadas förtroendet allvarligt så riskerar vi att intresset att köpa verksamheten och driva den vidare minskar. Hoppas de inte sköter det lika illa som när Sony tog över Minolta för det var inget bra exempel det heller till en början. Många Minolta-fotografer sålde av sina grejor då p.g.a. den stora osäkerheten många kände efter att Minolta lade ner och innan vi visste ett dugg om vad Sony ville och kunde göra för oss.

Du vet ju säkert Per att det skapar stor irritation hos många om man upplever att det dröjer lite för lång tid med tillägg av nya profiler för nya kameror och objektiv även när allt funkar "som det ska" och när det kommer konkurser med i bilden, så är det väl inte så konstigt om det helt tar stopp med uppdateringen av kamera- och objektivprofilerna under en tid och det skapas stor osäkerhet kring när folk kan vänta sig dessa uppdateringar. Det är sådant som mycket väl kan trigga folk att helt överge DxO.

Både i DxO och i DxO är det dessutom så att en del objektiv-relaterade verktyg inaktiveras om man inte har stöd för de objektiv bilderna är tagna med så det påverkar dessutom programmets funktioner. Jag har verkligen lärt mig uppskatta dessa verktyg och jag använder främst dessa exv. för skärpning om de finns aktiva istället för gamla oskarp mask.

Men varför är det dåligt att DxOMark blir ett eget ett separat bolag? Något som f.ö. annonserades för ett par månader sen och kanske inte har så speciellt mycket med DXO Labs akuta ekonomiska problem att göra. Ett kort svar skulle uppskattas.

De verkar hålla modet uppe i alla fall!

https://www.dxo.com/us/about/news

Greetings.

On March 7, 2018, DxO Labs chose to file for Chapter 11 Bankruptcy Protection and is now in the process of restructuring the business.

We are very confident that this procedure, which should not last for more than a few more weeks, will not affect our customers in any way. In fact, we are pleased to announce the following upcoming product releases:

- In June, we will release a free update (version 1.2) of our flagship software, DxO PhotoLab. Recently awarded the TIPA 2018 Award for Best Image Processing Software, this latest version of DxO PhotoLab will include improved local correction features, and will add support for 7 cameras, including the Canon EOS 2000D and the Sony A7 III. This release will also be an opportunity for us to reiterate our commitment to the “perpetual license” model (as opposed to a subscription model) that allows our customers to update their products according to their needs, rather than in a constrained manner.
- In June, we will release the new version of the Nik Software Collection, which DxO acquired from Google at the end of 2017. Much awaited by the Nik software community, this first “by DxO” version focuses on fixing bugs that up until now could disrupt the user experience, as well as on ensuring full compatibility with the latest Mac OS and PC platforms.

Thank you for your understanding and confidence,

The DxO Team

Men varför är det dåligt att DxOMark blir ett eget ett separat bolag? Något som f.ö. annonserades för ett par månader sen och kanske inte har så speciellt mycket med DXO Labs akuta ekonomiska problem att göra. Ett kort svar skulle uppskattas.

Det var väl inte det det handlade om utan att DxO Labs blir ett eget bolag och alltså skilt från källan till sina profiler. Vad skulle vara särskilt bra med det? All osäkerhet kring framtid och onödiga glapp i uppdateringar kan få onödiga konsekvenser i förhållande till hur det är idag. Jag och många med mig vill inte ha det här. Det var faktiskt väldigt bra som det var och det här kommer inte tillföra ett enda dugg mot hur det var innan. I värsta fall blir det faktiskt sämre men jag ska ge dem en chans och för min del just nu spelar det ingen roll för jag har det jag behöver och behöver inte uppgradera exv. p.g.a. inköp av nytt kamerahus eller inköp av nyligen släppta objektiv.

För dxo hämtas de över webben.
Antingen dynamiskt när en ny kombination upptäcks och/eller manuellt av användaren själv.
Det finns strax över 40000 profiler i databasen. Visserligen är ju många lika men det är en del i alla fall.

I bästa fall händer inget med kopplingen till databasen på kort sikt men det är säkert en förhandlingsfråga mellan företagen i ett splittat DxO.

Det var väl inte det det handlade om utan att DxO Labs blir ett eget bolag och alltså skilt från källan till sina profiler.
Det har väl redan hänt? Har någon större katastrof inträffat pga det?

Vad skulle vara särskilt bra med det?
Vi får väl se, men chansen finns att DxOMark börjar sälja objektivprofiler och andra testresultat till fler tillverkare av programvara än DXO Labs. Det vore bra, tycker jag, eftersom det antagligen skulle gynna oss konsumenter.

Status quo är för nostalgiker. :)
Jag räknar mig visserligen som nostalgiker, men bara på hobbynivå.

Vi får väl se, men chansen finns att DxOMark börjar sälja objektivprofiler och andra testresultat till fler tillverkare av programvara än DXO Labs. Det vore bra, tycker jag, eftersom det antagligen skulle gynna oss konsumenter.

Status quo är för nostalgiker. :)
Jag räknar mig visserligen som nostalgiker, men bara på hobbynivå.

Nää, tekniknostalgiker är jag inte.

Jag tycker bara att det varit så jäkla bra som det varit och varför ändra på något så vinnande som DxO Labs som väl vann TIPA som årets bästa konverterare eller så. Varför ändra på det konceptet? Det kan nog tyvärr bara bli sämre.

Sedan kan jag hålla med om att fler tillverkare av konverterare kanske skulle tjäna på att få tillgång till DxO:s data. Vi är helt eniga i det.

ANNONS
Götaplatsens Foto