Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Sedan finns det mängder med (titlar) man kan använda om gillar det men jag använder yrkesfotograf om jag får frågan aldrig annars då kallar jag mig fotograf. Ska man jaga titel så borde jag kalla mig VD eftersom jag driver ett AB kanske konsult VD låter fint eller;)
:)

Men det behöver ju inte handla om titeljakt. Däremot kan det vara bra med tydliga ord som särskiljer olika innebörd.
 

Terje H

Aktiv medlem
Och vilka belägg har du för att en utbildning idag är mer gedigen? Idag är allt mycket enklare tekniskt sett. Om fotoskolarna lär sig optik, kemi och annat vet jag inte. Förutom att det ofta är skrivande inblandat om du ska bli fotojournalist. Vilken formell utbildning har du? Det sista stycket med att "det finns alltid en risk med att utbildas sig i en estetisk verksamhet..." Den hörde jag redan på 80-talet. Dylika kommentarer fälldes ofta i fotoklubbarna samt av de som aldrig höll måttet för att pyssla med kommersiell fotografi.

Jag får säga att du inte vet vad du talar om och svänger dig med floskler och ovederhäftiga uttalanden.
För att jag varit involverad i fotoutbildningar sedan tidigt 1980-tal. Som lärare, föreståndare, gästlärare, workshopledare mm. Jag har utvecklat fotoutbildningar, jag har utvecklat studieplaner, fördelat ämnen (bland annat fått in mer fotohistoria), gjort didaktiska analyser för att förstärka pedagogiken. På olika skolor, folkhögskolor, fotoskolor, fotohögskolor mm.

Jag har även använts som rådgivare i att utveckla fotoutbildningar mer i inriktning mot att kunna vara yrkesverksam som fotograf.

Jag kan jämföra direkt med vad skillnaderna är idag mot för 30 år sedan. Dessutom känner jag mycket väl fotografer som varit involverade i fotoutbildningar även tidigare.

Sedan behöver jag inte få läsa från dig att jag inte vet vad jag talar om, att jag svänger med floskler och ovederhäftiga uttalanden - det är direkt respektlöst! Om du nu mot förmodan vill ha en seriös diskussion.

/Terje

Didaktisk analys: https://sites.google.com/a/kgy.se/pedagog/forskning-och-utveckling/teman/didaktik/didaktisk-analys
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan tycka att man som amatör tar mycket bättre bilder än yrkesfotografer tycker man det så är det väl bara att köra igång eget och se hur enkelt det är ;)
Det är förmodligen inte förmågan att ta bra bilder som är avgörande (men det spelar förstås roll) hur bra man lyckas som yrkesfotograf utan snarare hur bra man är på att driva ett företag: sälja in uppdrag och fullfölja uppdragen i tid och med rätt kvalitet.

En amatör kan ta hur god tid på sig som helst för att ta bra bilder, men det har inte en yrkesfotograf råd med.
 

Terje H

Aktiv medlem
En amatör kan ta hur god tid på sig som helst för att ta bra bilder, men det har inte en yrkesfotograf råd med.
Det beror på hur du arbetar som yrkesfotograf. Är det särskilda uppdrag från en extern uppdragsgivare är det så - men arbetar du med egna projekt, så har du all tid i världen. Även som yrkesfotograf.

Egna projekt som du arbetar med parallellt, som inte genererar inkomst/vinst direkt - utan kanske mer på sikt när projektet så småningom är klart (exempelvis en bok eller utställning).

/Terje
 

iSolen.se

Guest
Det är förmodligen inte förmågan att ta bra bilder som är avgörande (men det spelar förstås roll) hur bra man lyckas som yrkesfotograf utan snarare hur bra man är på att driva ett företag: sälja in uppdrag och fullfölja uppdragen i tid och med rätt kvalitet.

En amatör kan ta hur god tid på sig som helst för att ta bra bilder, men det har inte en yrkesfotograf råd med.
Tidsekonomisk effektivitet och prylekonomisk effektivitet.
 

iSolen.se

Guest
Nej, omplåstrare tror jag är en bättre benämning.

Både läkare och sjuksköterska är skyddade titlar, så de passar dåligt i sammanhanget. De är inte deskriptiva titlar och juridiska titlar.
Fotograf är inte heller helt fritt, man får vissa rättigheter när man är fotograf.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, omplåstrare tror jag är en bättre benämning.

Både läkare och sjuksköterska är skyddade titlar, så de passar dåligt i sammanhanget. De är inte deskriptiva titlar och juridiska titlar.
Titlar beskriver vad man är. Men du beskrev ju vad du gör.

Nog sjutton är både läkare (en som läker) och sjuksköterska (en som sköter sjuka) deskriptiva.
 

Ventures

Aktiv medlem
nej vem som helst har inte kunnat ta den.

Dessa bilder är inte enkla att ta idag kan du fejka månen digitalt i photoshop etc men det är inte samma sak.
Det krävs visserligen erfarenhet att göra sådär men ovanstående teknik med film är ju obsolet idag.
Resultatet i Photoshop kan ju bli samma eller t.o.m. ännu bättre.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
För att jag varit involverad i fotoutbildningar sedan tidigt 1980-tal. Som lärare, föreståndare, gästlärare, workshopledare mm. Jag har utvecklat fotoutbildningar, jag har utvecklat studieplaner, fördelat ämnen (bland annat fått in mer fotohistoria), gjort didaktiska analyser för att förstärka pedagogiken. På olika skolor, folkhögskolor, fotoskolor, fotohögskolor mm.

Jag har även använts som rådgivare i att utveckla fotoutbildningar mer i inriktning mot att kunna vara yrkesverksam som fotograf.

Jag kan jämföra direkt med vad skillnaderna är idag mot för 30 år sedan. Dessutom känner jag mycket väl fotografer som varit involverade i fotoutbildningar även tidigare.

Sedan behöver jag inte få läsa från dig att jag inte vet vad jag talar om, att jag svänger med floskler och ovederhäftiga uttalanden - det är direkt respektlöst! Om du nu mot förmodan vill ha en seriös diskussion.

/Terje

Didaktisk analys: https://sites.google.com/a/kgy.se/pedagog/forskning-och-utveckling/teman/didaktik/didaktisk-analys
Vilka fotoutbildningar har du varit involverad i och varit lärare på? Nu blir jag nyfiken! Jag kan publicera kursplanen för eget vidkommande. Det vore intressant att jämföra med din..

Här har du några smakprov...
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Titlar beskriver vad man är. Men du beskrev ju vad du gör.

Nog sjutton är både läkare (en som läker) och sjuksköterska (en som sköter sjuka) deskriptiva.
Både läkare och sjuksköterskor betecknar folk med sysslor som är mer omfattande än bara omplåstring.
Frånsett problemet med skyddade yrkestitlar så är dessa båda beskrivningar alltså dåliga i ditt exempel.
 

iSolen.se

Guest
Hur?

(Om du förklarar lite utförligare från början så slipper tråden bli extra lång).
Fotografer får normalt två sorters upphovsrätt när de tar bilder (i sverige). Sajtmaila gärna om du tycker jag förklarat kort och du vill räta ut något formuleringsfel etc. Du brukar känna till detta. Eller varför inte helt enkelt plocka fram lagparagrafer om du vet bättre?
 
ANNONS