Annons

Canon för blivande fotograf (hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

ellibjrk

Medlem
Hej hörrni, ni verkar himla hjälpsamma i det här forumet, så jag hoppas på att få ställa lite frågor jag också.

TL;DR: Systemkamera sökes till ambitiös nybörjare. Ska användas på resor och landskapsfoto. Gärna Canon.

Budget: någorlunda flexibelt men helst med utrymme för kul objektiv och andra tillbehör.

Jag behöver en systemkamera att utvecklas med. En hemlig dröm jag har är att kanske någon gång kunna frilansa som fotograf. Kan inte supermycket just nu, men fattar hur ISO, slutare och bländare funkar (tror jag i alla fall). Har tidigare haft en Canon 1000D med kitobjektiv. Nu tänker jag mig att jag vill fortsätta med Canon men få lite fler funktioner, men vad fasiken ska man ha då? Funderar på om huset är mindre viktigt och man kanske skulle satsa på lite roliga objektiv istället? Kan man köpa förra årets grejer någonstans?

Vad jag ska ha kameran till? Ptja jag reser en hel del, så det kommer vara mycket natur, landskap, miljöer. Kanske lite porträtt när jag blir modig nog att fråga främlingar om jag får fota dem.

Frågar man Canon (de har ett test på sajten) så rekommenderar de 5D mark III eller 6D. Vad säger ni som är experter?

Okej sista raden: tar gärna emot rekommendationer på objektiv, stativ och eventuella filter som inte är alltför tunga att bära på. Ser framför mig ett mindre men stadigt stativ, finns det såna?

Stort tack om du orkade läsa ända hit. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Med din beskrivning kan nog en 6D fungera. 7D är mer inriktad på sport/action.
Båda finns i Mark II-versioner, som är mer avancerade.
5D Mark III är rätt mycket mer avancerad än 6D. Kolla på priserna och fundera på vad du vill ha.

För miljöer, gatufotografi etc. kanske någon, eller några, i serien EF 24 mm f/2,8 IS USM, EF 28 mm f/2,8 IS USM eller EF 35 mm f/2 IS USM kan vara intressanta. Kompakta, ganska billiga och ändå med hyfsad prestanda.
För porträtt måhända EF 85 mm f/1,8 USM.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Rajala (Club rajala) har en ny 6D plus 24-105 STM för 10000 kr. Du får wifi och gps vilket är bra när man är ute och reser. Taggar alla mina bilder när jag är ute på vift.


Objektivet ingår, men rekommenderar de som omnämns i kommentaren ovan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Din viktigaste fråga att besvara är nog vilket system du vill satsa på. Det är inte superduperviktigt precis vilket hus du köper initialt.
Om fotointresset består så kommer du under många många år att fortsätta investera i dina prylar. Du kommer att uppgradera huset, och du kommer att köpa allehanda systemtillbehör.
Du bygger in dig i systemet och för varje ny pryl blir det svårare att bryta sig loss.

När jag skaffade digital systemkamera för nio år sedan valde jag Canon av det enkla skälet att jag hade en gammal analog EOS 500 med kitobjektiv liggande. Jag tänkte att det var vettigt att fortsätta i samma system.

Jag är mycket nöjd med att jag fortsatte med Canon, och har nu ganska avancerade prylar. Men den analoga med sitt kit-objektiv har fortsatt ligga orörd. Så själva skälet till valet är ouppfyllt.

Canon är ett framtidssäkert val med stor andrahandsmarknad. Men jag råder dig ändå att göra ett aktivt val av system som inte bara bygger på vad du har just nu.
 

ellibjrk

Medlem
För miljöer, gatufotografi etc. kanske någon, eller några, i serien EF 24 mm f/2,8 IS USM, EF 28 mm f/2,8 IS USM eller EF 35 mm f/2 IS USM kan vara intressanta. Kompakta, ganska billiga och ändå med hyfsad prestanda.
För porträtt måhända EF 85 mm f/1,8 USM.

Skulle du säga att det räcker med ett par fasta eller behöver jag också ett objektiv med möjlighet att zooma?
 

ellibjrk

Medlem
Rajala (Club rajala) har en ny 6D plus 24-105 STM för 10000 kr. Du får wifi och gps vilket är bra när man är ute och reser. Taggar alla mina bilder när jag är ute på vift.
Tack för tips! Men jag hittar inte kameran till det priset, har du någon länk?

Hittade en 6D Mark II för 11 000 kr på http://se.mydigitaland.com/canon-eos-6d-mark-ii-body.html?gclid=Cj0KCQjw9NbdBRCwARIsAPLsnFZxww0_gxH3wOu1tVgMqqg6YtalFNP7QZHAx20AFQw7ZOsJf4ispfIaAndEEALw_wcB

Någon som känner till sajten och vet om den är pålitlig och levererar i tid?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Vill du jobba/lära dig triangeln ISO - f - Tid är Fuji X-T bäst lämpad. Den är dessutom tyst. Du kan ta en beg T1, ligger nu på en 3 500:- och då ligger du inte efter i bildkvalitet i någon större grad för normalt plåtande. Tar vi en T3 som nyligen släppt kör du i cirklar runt det mesta, men det är en 15 000:- för ett hus...
Fuji's objektiv är erkänt toppklass.
Normalstor jackficka, där går en T1 med 27/2,8 eller 18/2,0 ner.
Köper du en väska för GoPro, A4 (ca 22*31 cm) får du in 2 T1 hus och 4 objektiv. Väger en 2 kilo.
Min rekommendation är således att googla på Fuji, leta upp en affär och kläm på Fuji.

-J!
 

lonian

Aktiv medlem
Skulle du säga att det räcker med ett par fasta eller behöver jag också ett objektiv med möjlighet att zooma?
Det där beror ju på vad du skall fota.
Jag använder sällan mitt 24-70 f2.8 objektiv men just när det är mycket som händer, exempelvis ett bröllop eller att man ska ta kort på någon fest så är 24-70 zoom väldigt användbart. Du vill helst inte stå och räkna ut vilken brännvidd som passar och sedan komma på att byta objektiv och missa massor av kort, om du inte kör på två kameror då.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min rekommendation om att titta på de fasta ojbektiv jag räknade upp var delvis baserad på att du skrev att du har en 1000D sen tidigare. En EF 24-70 mm f/2,8L II USM är stor, tung och dyr, jämförelsevis. En EF 24-70 mm f/4L IS USM är inte lika stor, tung och dyr, men har heller inte f/2,8, och än mindre f/2, jämfört med de fasta objektiven.

Jämfört med en 1000D med paketobjektiv är mitt privata prylsamlande närmast gigantiskt, så jag har förstås både och. Man kan ju tänka sig en EF 24-70 mm f/4L IS USM tillsammans med EF 35 mm f/2 IS USM, för att få en allsidig zoom och ett objektiv, som har betydligt högre ljusstyrka och ändå är litet och smidigt. Eller någon av de andra två, 24 eller 28 mm, beroende på vilken brännvidd man använder mest. Köp zoomen, använd den ett tag, och kolla sen på ett antal bilder hur brännvidderna du använt fördelar sig. Det finns gratisprogram som tar fram sådan statistik.
 

nivas

Aktiv medlem
En bra grej att tänka på är hur stor kameran är. De flesta hus/objektiv som har föreslagits är relativt stora att släpa med på resa.
Ganska många gånger brukar jag lämna min 7DmkII hemma och istället ta med en 550D med kitobjektiv just för att spara på plats och vikt.
Det är bara du som kan svara på om det är värt mödan att släpa stora grejer eller inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska man ha fullformatshus blir de lite större.
För övrigt måste man inte ha rattar för att bli klok på hur man exponerar.
 
ANNONS