Annons

Hur stor softbox kan en Speedlight fylla ut vid porträttsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Personligen använder jag för det mesta bara Speedlights och inte Studioljus då jag fotar mest på resande fot. Speedlights är ju lite mer transportabla och jag brukar vanligtvis köra med paraplyer. Men det är svårt att få till riktigt mjukt ljus tycker jag.

Hur stor softbox kan man egentligen fylla med en speedlight ?

Självklart så beror det lite på omständigheterna, men vad skulle ni säga vid normal porträttsfoto med en modell och typ ISO 250, F8, ISO 200.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det blir inte "mjukare" ljus av en softbox. Det är storleken som är avgörande för skuggornas kanter, hur softa de blir. Styrkan avgör mer kontraster.
F8 är vanligt vis studiofoto när man vill ha lagom skärpedjup. ISO bör sättas så lågt som möjligt.
 

Dr No

Aktiv medlem
Självklart så är det storleken som avgör och inte typen av ljusformare. Jag kanske var otydlig i frågan men det var just själva storleken jag undrade över och vad som är lämpligt att placera på en speedlight?

Låt oss säga att jag köper in en 150cm octobox med dubbla dukar och placerar en Nikon SB900 i den... vad händer?

SB900 funkar väldigt bra i min 43*43cm box men den är inte särskilt "soft". Vad finns det för "övre gräns" som praktiskt fungerar?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Kör själv med 60x60 och där räcker SB-900 gott och väl.

Har fått bekräftat tidigare att 80x80 också fungerar med en SB-900, men har inte provat själv.

Därutöver så har jag ingen koll på om man kan sprida ljuset tillräckligt eller om du får en punktformad centrumspot som faller av mot kanterna. Ev. kanske en Easybox-Quad kunde vara något, men om det finns alternativ som har större softbox vet jag inte.
 

Dr No

Aktiv medlem
Tackar för svar. Jag har själv testat att använda större paraplyn men upplever ingen direkt skillnad då speedlighten inte riktigt fyller ut ljuset till kanterna.

Jovisst kan man köra 4st SB900 i en box... men det är en rätt dyr lösning! :p
 

Dr No

Aktiv medlem
Det finns ju många tråder där man diskuterar hur många "watt" man behöver på studiolamporna och jag kan tänka mig att de egentligen handlar om samma frågeställning. Man vill ju inte upptäcka att den där lampan var så svag att det inte gick att hänga på den dyra jätteboxen.

Jag vet inte av egen erfarenhet men det många märker efter inköpet är att de där 1000w man köpte "för säkerhets skull" var på tok för starka och är svåra vid vanlig porträttsfoto.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har en box från Lastolite - 30 x 120 cm. I den stoppar jag en Canon 580 EX II. Använder den ibland utomhus och det fungerar som det är tänkt. Vrider du den och tar ett porträtt, så är det nästan så att ljuset går runt. Blir väldigt mjukt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag byggde en temporär softbox av en ”räddningsfilt” i aluminium och ett lakan.
Alltså typ 1*2 m stor.

I den satte jag en Canon 580EX II.

Det blir väldigt mjukt och fint ljus. Reflexen i ögonen blir dock lite grådaskig. Om det beror på för klen blixt eller fel kvalitet på lakanet vet jag inte.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Med en Godox v860ii i en octa 100 med dubbla diffusionsdukar och 2m avstånd får jag f5 vid ISO 100. Det innebär att du behöver gå upp till ISO 250 för att få f8. Bästa värde gav blixten utzoomad till 24 men vid 50 skiljer endast ett tiondels steg. I detta fallet studsar ljuset rätt mycket innan det lämnar softboxen. Har du bara en diffusionsduk kan jag tänka mig att zoomgraden får lite större betydelse.

Tänk dock på att blixten får jobba hårt vid 1/1 och du måste vänta in den. Vet inte hur känslig sb900 är för överhettning eller hur snabbt den laddar men brukar vara en begränsning.
 

hne

Aktiv medlem
Väldigt gammal tråd, men eftersom vi har väckt den skulle jag vilja slå hål på en myt: det är faktiskt inte huvudsakligen storleken på en softbox som begränsar utan storleken på det man belyser.

Storleken på lådan i sig påverkar främst genom insidans begränsade reflektans, alltså att inte allt ljus som genereras i lådan kommer ut genom frontduken.

En bättre fråga borde vara: hur stor yta orkar blixten lysa upp?

Ljuskäglans (efter intensitet viktade) rymdvinkel i stearadianer * avstånd² ger upplyst yta. Eller om man föredrar att räkna på den som en integral.

En större softbox mot litet motiv spiller mer ljus runt om och verkar på så vis mindre effektiv.
 

iSolen.se

Guest
Väldigt gammal tråd, men eftersom vi har väckt den skulle jag vilja slå hål på en myt: det är faktiskt inte huvudsakligen storleken på en softbox som begränsar utan storleken på det man belyser.

Storleken på lådan i sig påverkar främst genom insidans begränsade reflektans, alltså att inte allt ljus som genereras i lådan kommer ut genom frontduken.

En bättre fråga borde vara: hur stor yta orkar blixten lysa upp?

Ljuskäglans (efter intensitet viktade) rymdvinkel i stearadianer * avstånd² ger upplyst yta. Eller om man föredrar att räkna på den som en integral.

En större softbox mot litet motiv spiller mer ljus runt om och verkar på så vis mindre effektiv.
En relaterad fråga:

Jag har märkt att ljuset inte faller av med avståndet som med en vanlig naken speedlight. Detta är en mycket trevlig egenskap.

Jag kör med en urstark Godox, nästan som att fota i studio fast ute.

Det lutar åt att jag köper en till.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har inte heller kört med mer än paraplyer och normalstora octaboxar. Den med mjukast ljus för mig har varit en större soft box från Lastolite och den octaboxen från Westcott, Dom blir helt ok tycker jag för porträtt även om man ibland skulle önska ännu mjukare ljus i andra situationer. vet att tex Lindey Adler använder riktigt stora Octaboxer någon som heter "luna" eller något liknande eller apollo, minns inte riktigt. men den använder hon en sådan Speedlight hållare så hon kan sätta upp till 3 stycken speed light i samma. Då verkar det likna riktigt studioblixt ljus mer verkar det som. Har sett många andra som använder speed lights som också länkar ihop 2 eller 3 st på en gång med bättre resultat:)
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte heller kört med mer än paraplyer och normalstora octaboxar. Den med mjukast ljus för mig har varit en större soft box från Lastolite och den octaboxen från Westcott, Dom blir helt ok tycker jag för porträtt även om man ibland skulle önska ännu mjukare ljus i andra situationer. vet att tex Lindey Adler använder riktigt stora Octaboxer någon som heter "luna" eller något liknande eller apollo, minns inte riktigt. men den använder hon en sådan Speedlight hållare så hon kan sätta upp till 3 stycken speed light i samma. Då verkar det likna riktigt studioblixt ljus mer verkar det som. Har sett många andra som använder speed lights som också länkar ihop 2 eller 3 st på en gång med bättre resultat:)
Eller så köper man en Godox AD360.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Självklart så är det storleken som avgör och inte typen av ljusformare. Jag kanske var otydlig i frågan men det var just själva storleken jag undrade över och vad som är lämpligt att placera på en speedlight?

Låt oss säga att jag köper in en 150cm octobox med dubbla dukar och placerar en Nikon SB900 i den... vad händer?

SB900 funkar väldigt bra i min 43*43cm box men den är inte särskilt "soft". Vad finns det för "övre gräns" som praktiskt fungerar?
Jag använder en octabox som heter Westcott Rapidbox Duo 38", vilket är aningen mindre än 1m i diameter.Den har plats för två blixtar, men ofta räcker det med en. Ibland är det ganska skönt att använda billiga blixtar istället för ett stort dyrt ljus, t.ex. utomhus i dåligt väder.

Olika ljusmodifierare kan nog ge olika kvalitet på ljuset (till exempel hårdare/mjukare), beroende på hur arean fylls ut. En softbox är nog för det mesta mjukare än ett paraply.

Boxen jag nämner ovan har olika tillbehör, t.ex. kan man offra lite effekt och montera en reflektorplatta och en baffel som gör att ljuset studsar runt lite mer och fyller ut jämnare.

Ett exempel nedan med Rapidbox Duo och en eller två blixtar (jag minns inte riktigt nu).
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det blir inte "mjukare" ljus av en softbox. Det är storleken som är avgörande för skuggornas kanter, hur softa de blir. Styrkan avgör mer kontraster.
F8 är vanligt vis studiofoto när man vill ha lagom skärpedjup. ISO bör sättas så lågt som möjligt.
Jag tror generellt att softbox ger mjukare ljus än ett t.ex. ett paraply. Det har att göra med hur jämnt ytan fylls ut. Det finns många typer av softboxar med olika tillbehör och djup och de ger också olika kvalitet på ljuset. Kanske subtila skillnader men de finns där. Jag gillar paraplyer för att de är lätta att hantera om jag är ensam med en modell.

Jag förstår inte riktig vad du menar med att styrkan avgör konstraster? Ju närmre ljuskällan kommer, desto större blir den relativt subjektet vilket ger mjukare ljus, men samtidigt faller ljuset av snabbare med kortare avstånd.

Jag vet inte heller vad lagom skärpedjup är? Jag brukar röra mig mellan f/2.8 till f/5.6. De flesta linser är skarpast någonstans mellan f/4 och f/5.6.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror generellt att softbox ger mjukare ljus än ett t.ex. ett paraply. Det har att göra med hur jämnt ytan fylls ut. Det finns många typer av softboxar med olika tillbehör och djup och de ger också olika kvalitet på ljuset. Kanske subtila skillnader men de finns där. Jag gillar paraplyer för att de är lätta att hantera om jag är ensam med en modell.

Jag förstår inte riktig vad du menar med att styrkan avgör konstraster? Ju närmre ljuskällan kommer, desto större blir den relativt subjektet vilket ger mjukare ljus, men samtidigt faller ljuset av snabbare med kortare avstånd.

Jag vet inte heller vad lagom skärpedjup är? Jag brukar röra mig mellan f/2.8 till f/5.6. De flesta linser är skarpast någonstans mellan f/4 och f/5.6.
Det heter objektiv på svenska :)

Det finns trevliga paraplyer som man kan sätta en diffuserande duk på.

Jag har själv en hybridbox (ja två då) som har den reflekterande ytan på insidan, är rektangulär istället för rund (jag föredrar den typen av ljus) men fortfarande är paraply och tillåter stativmontering. Blixten fästs precis som studioblixtar men standardfattning.
 
ANNONS