Annons

Hur stor softbox kan en Speedlight fylla ut vid porträttsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Tips för de som vill diskutera svenska fotografiska termer: det finns en tråd för det här i Fotosidans forum. Om vi håller oss till den när vi klag^H^H^H^Hdiskuterar hur engelskan har influerat svenskan så slipper andra trådar bli utspädda.
Kan du länka? Jag tycker det är svårt att hitta trådarna här, och jag vill klaga på hur vi använder ordet subjekt.
Subjekt är en satsdel och kan referera till fotografen, spegeln, sensorn, softboxen, modellen eller nästan vad som helst beroende på hur meningen är uppbyggd.
 

iSolen.se

Guest
Jag kan rekommendera all som fotograferar med en ljusmodifierare (paraply eller softbox) att ställa ljuset väldigt nära subjektet.

På korta avstånd finns det två effekter som konkurrerar. Dels blir ljuset mjukare, dvs. skuggorna mindre skarpa, men ljuset faller också av snabbare, vilket introducerar skugger. På korta avstånd kan man jobba med relativt små ljuskällor.

Det ger ett ljus som är både dramatiskt och mjukt som jag tycker mycket om.
Jag rekommenderar istället en stor ljusbox och högre effekt samt lite avstånd, då påverkar inte modellens exakta position så mycket. Dessutom tycker jag ljuset blir lite jämnare vilket jag föredrar, jag gillar inte svarta skuggor, vill man ha svarta skuggor kan man fota utan box.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Precis, LED-lampa, tänker köpa något liknande. Så mycket lättare att fota med fast ljus.

Om bilden, jag skulle exponerat ett par steg högre åtminstone, bakgrunden försvann. Fin i övrigt.
Här kommer ett exempel där bakgrunden är helt svart. Det är ju att tekniken ger en annan karaktär på ljuset som är grejen och att ljuset är mjukt men ändå med stora kontraster. Hade jag lyckats få modellen i samma position en längre stund hade jag låtit lite ljus reflekteras tillbaka på skuggsidan.

Bra att ha verktyg i lådan beroende på vad du vill ha fram är min poäng och så uppfattade jag min namne också. Sen råkar jag gilla även bakgrunden i hans bild och tycker den passar men det är ju av mindre intresse.

Det är en softbox på 1x1m ca 20-30 cm ifrån ansiktet i min bild för övrigt.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Här kommer ett exempel där bakgrunden är helt svart. Det är ju att tekniken ger en annan karaktär på ljuset som är grejen och att ljuset är mjukt men ändå med stora kontraster. Hade jag lyckats få modellen i samma position en längre stund hade jag låtit lite ljus reflekteras tillbaka på skuggsidan.

Bra att ha verktyg i lådan beroende på vad du vill ha fram är min poäng och så uppfattade jag min namne också. Sen råkar jag gilla även bakgrunden i hans bild och tycker den passar men det är ju av mindre intresse.

Det är en softbox på 1x1m ca 20-30 cm ifrån ansiktet i min bild för övrigt.
Då är det rent studiofoto och då har man ju tillgängligt kraftfulla studioblixtar och vindokänsliga boxar.

Pratar vi inte om portabla boxar med speedlights för utomhusbruk eller i alla fall för resande?
 

iSolen.se

Guest
Vi har väl lite olika smak, t ex gillar jag inte svartvitt och bilder med bakgrunder säljer bättre.

Denna är tagen i skitväder med Godox AD360 och en softbox på kanske 60x110 precis utanför bilden.
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Vi har väl lite olika smak, t ex gillar jag inte svartvitt och bilder med bakgrunder säljer bättre.

Denna är tagen i skitväder med Godox AD360 och en softbox på kanske 60x110 precis utanför bilden.
En jättefin bild och passande bakgrund. Det går ju att använda tekniken efter tycke och smak. För stock tror jag absolut på ljusare bakgrund. Min är ju en ren studiobild och det var inne med denna typ av bilder 2014-15. Idag tror jag inte många vill ha denna typen. Får ge det något år till så är det nog trendigt igen :).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Då är det rent studiofoto och då har man ju tillgängligt kraftfulla studioblixtar och vindokänsliga boxar.

Pratar vi inte om portabla boxar med speedlights för utomhusbruk eller i alla fall för resande?
Vet knappt vad vi pratar om längre ;). Tror inte om det gällde just utomhus utan snarare om en speedlight lyser ut en stor box.
 

iSolen.se

Guest
Vet knappt vad vi pratar om längre ;). Tror inte om det gällde just utomhus utan snarare om en speedlight lyser ut en stor box.
Det borde vara utomhus för annars kör man ju med fördel med vanlig studioblixt.

Har en kompis från LA som fotar med enorma softboxar, större än 2x2m och då kör han med sina inomhus profoto utomhus och så har ett elaggregat i sin van.

Då orkar han överrösta solen.

Denna är tagen mitt på dagen i halvöken i maj:

https://www.istockphoto.com/se/en/photo/two-women-in-western-attire-on-horseback-gm985246622-267314451
 

iSolen.se

Guest
En jättefin bild och passande bakgrund. Det går ju att använda tekniken efter tycke och smak. För stock tror jag absolut på ljusare bakgrund. Min är ju en ren studiobild och det var inne med denna typ av bilder 2014-15. Idag tror jag inte många vill ha denna typen. Får ge det något år till så är det nog trendigt igen :).
Tack, möjligen skulle jag också haft en reflektor till vänster för att ljusa upp den ansiktshalvan men assistenterna hade slut på händer skyller jag på.

Jag har i princip slutat fota i studio trots att det är kul, det är i miljö som gäller om man vill få något sålt. Just nu håller jag på med en serie studiobilder men det är tveksamt om jag får tillbaka den investeringen, det hänger på om jag kan hitta på något kul i efterbehandlingen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det borde vara utomhus för annars kör man ju med fördel med vanlig studioblixt.

Har en kompis från LA som fotar med enorma softboxar, större än 2x2m och då kör han med sina inomhus profoto utomhus och så har ett elaggregat i sin van.

Då orkar han överrösta solen.

Denna är tagen mitt på dagen i halvöken i maj:

https://www.istockphoto.com/se/en/photo/two-women-in-western-attire-on-horseback-gm985246622-267314451
Ja vill TS övertrumfa solen så är det kört med en speedlight. Däremot räcker det med lite kreativitet för att komma en bra bit med speedlight och en 1m box även utomhus. Vissa bilder får du helt enkelt låta bli dock. En Godox ad200 är just därför en bra kompromiss mellan kraft och portabilitet även om den också är för klen i vissa sammanhang.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack, möjligen skulle jag också haft en reflektor till vänster för att ljusa upp den ansiktshalvan men assistenterna hade slut på händer skyller jag på.

Jag har i princip slutat fota i studio trots att det är kul, det är i miljö som gäller om man vill få något sålt. Just nu håller jag på med en serie studiobilder men det är tveksamt om jag får tillbaka den investeringen, det hänger på om jag kan hitta på något kul i efterbehandlingen.
Det är väl mest porträtt på anställda för firmor som fortfarande ger pengar.

Lite kreativitet med gel på blixtarna kan pigga upp ibland :) och så kan det förstärkas eller minskas i ps.

Jag fotar mest för nöjes skull så jag behöver inte tänka så mycket på vad som ger pengar utan mer vad jag själv gillar.
 
ANNONS