Speedlights, Ad200 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Well-known member
Kör själv med AD600 (inte pro), AD400 Pro och AD200. Använder klart mest min AD400 för stabilaste färgtemperaturen, men kör ibland bara AD200 pga av storleken.

Men måste bara tipsa om dem här paraplyerna från Kaffebrus, den ljusformare som jag använder överlägset mest: 127 cm extra djupt paraply med diffusor Då har jag ändå en mängd andra ljusformare, allt från beauty dish, till 150 cm octabox och 80 cm octabox och allt däri mellan.

Här kan ni se lite bilder jag tagit med det här paraplyet:
http://www.jonasfotograf.se/blog/2019/2/27/portrtt-p-agnes

http://www.jonasfotograf.se/blog/2018/05/02/portrttjobb-t-sveriges-ingenjrer

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/55714809e4b0da9c2f508d26/1519724090426-60OV52CPO3SBA5IGZEE4/ke17ZwdGBToddI8pDm48kHTHJlACqy9PR67J39ATHOp7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UfZ1qQlCBU8D8HwMSx19XWWhZWoAraqJt_ybhixA0kzVDVfRxgAIsQ7eQiOnQS3C_Q/faltcom-20-Edit.jpg?format=1500w

http://www.jonasfotograf.se/blog/2016/10/16/fretagsfotografering-i-stockholm
Oj, det där såg intressant ut! Vilken variant/färg är det du använt på exempelbilderna?

Försöker bygga upp ett relevant och smidigt kit så jag frågar så många jag kan nu :)
 

rikitikitavi

Well-known member
Jag är lite nyfiken på ni som använder lite "större ljussättningar( minst 2 blixtar eller om än modellen större ljusformare eller blixt) vad ni har för favoriter vid porträtt både med uppsättning och ljusformare för bäst resultat.

Har mestadels själv använt en större ljuskälla ( softbox eller paraply eller beauty dish ) och lättat upp med reflexskärmar alternativt mindre ljusformare från Magmod eller annat märke. Stundtals har jag kört 3 eller 4 blixt uppsättning med speed lights där jag använt gels och lekt lite men annars är nog standard ett eller två ljus.
Och som bakgrunder gillar jag Lastolites ihopfällbara där jag har några favoriter. Annars använder jag mest blixt på plats ute eller inne.
Som sagt vore kul att höra era favoriter.
 

jonas18z

Well-known member
Vad är det som är så speciellt med dessa uppladdningsbara batterier? Har de högre kapacitet är uppladdningsbara AA-batterier (som jag antar är alternativet)? Eller är det snabbheten vid batteribyte att det är enklare att plugga i ett batteripack än fyra AA-batterier? Lite nyfiken på hur ni resonerar i detta.

Jag skall kanske tillägga att jag nyligen köpt tre AD200 och visst är det enkelt att ta ut och sätta i ett batteripack jämfört med att öppna en batterilucka och tömma ut fyra AA, sedan sätta i fyra nya i rätt ordning och stänga luckan. Men är skillnaden verkligen stor?
Enklare att byta ett batteri än fyra.
Enklare att ladda ett batteri istället för fyra.
Batterimätaren är mer pålitligt
Räcker längre - ad200 räcker betydligt längre än någon blixt jag haft med AA-batterier.
Svårt att veta vad som är fel om ett batteri skulle vara slut/ dåligt.
Ingen självurladdning på samma sätt - beror på vilka batteri du använder för AA men ett gammalt problem iof.
Vissa har till och med inbyggd en mätare ( inte ad200) men 600pro har.


Nackdel
Du måste ha ett batteri speciellt till den aktuella enhet
Du kan inte hitta batterier på närmaste bensinmack/ clasohlssons.
Oftast dyrare med specialbatterier.
 

gamleJ

Well-known member
Jag är lite nyfiken på ni som använder lite "större ljussättningar( minst 2 blixtar eller om än modellen större ljusformare eller blixt) vad ni har för favoriter vid porträtt både med uppsättning och ljusformare för bäst resultat.

Har mestadels själv använt en större ljuskälla ( softbox eller paraply eller beauty dish ) och lättat upp med reflexskärmar alternativt mindre ljusformare från Magmod eller annat märke. Stundtals har jag kört 3 eller 4 blixt uppsättning med speed lights där jag använt gels och lekt lite men annars är nog standard ett eller två ljus.
Och som bakgrunder gillar jag Lastolites ihopfällbara där jag har några favoriter. Annars använder jag mest blixt på plats ute eller inne.
Som sagt vore kul att höra era favoriter.
Jag har fastnat för en okta100 samt en deep okta70 från Elinchrom. Du kan ju sätta på en sådan fattning på ad400 så kanske intressant framöver. Med Elinchrom har jag möjlighet att sätta en deflektor framför blixtröret som softar ljuset och tar bort hotspoten. Det betyder att boxarna kan ge väldigt olika karaktär. Med bara deflektor blir ljuset nästan som från en beautydish och sedan kan både inre och yttre diffduk läggas till beroende på hur soft ljuset ska vara. Som mest studsar och blandar sig ljuset tre gånger innan det lämnar boxen vilket gör det mycket soft. Skillnaden i form på boxarna kan nyttjas då ljuset lämnar på olika sätt. Deflektorerna finns även i silver och guld vilket ger fler möjligheter. Det har även kommit raster på senare tid som vanliga dödliga kan ha råd med. Ur ljussynpunkt kunde jag i många fall lika gärna haft kvadratiska boxar (vilket jag också har:) men är lite löjlig. Reflexerna i ögonen är snyggare med okta :). I kombination med en stripbox eller två så kan du med dessa okta skapa många olika varianter både för porträtt och produktfotograferingar. Misstänker att du kompletterat med några billiga godoxtillbehör så du kan sätta lite punktljus på dina bakgrunder?

Utomhus när det ska vara smidigt så är det mest deep okta 70 som följer med och en Rogue som kan bli fill, rim eller punktljus. I blixtväg blir det ad200+en v860ii. Ska det vara riktigt lätt blir det ett genomslagsparaply som passar i väskan istället för oktan och ännu en v860ii istället för ad200..

Det roliga kommer egentligen med effektljuset och ju fler olika ljusformare du har både köpta och tillverkade desto mer kreativ kan du bli. Kanske kan effekten få bli huvudnummer osv. Nu är det dock främst en grunduppsättning som klarar många situationer du frågar efter och då är ovan nämnda mitt bidrag.
 

rikitikitavi

Well-known member
Jag har fastnat för en okta100 samt en deep okta70 från Elinchrom. Du kan ju sätta på en sådan fattning på ad400 så kanske intressant framöver. Med Elinchrom har jag möjlighet att sätta en deflektor framför blixtröret som softar ljuset och tar bort hotspoten. Det betyder att boxarna kan ge väldigt olika karaktär. Med bara deflektor blir ljuset nästan som från en beautydish och sedan kan både inre och yttre diffduk läggas till beroende på hur soft ljuset ska vara. Som mest studsar och blandar sig ljuset tre gånger innan det lämnar boxen vilket gör det mycket soft. Skillnaden i form på boxarna kan nyttjas då ljuset lämnar på olika sätt. Deflektorerna finns även i silver och guld vilket ger fler möjligheter. Det har även kommit raster på senare tid som vanliga dödliga kan ha råd med. Ur ljussynpunkt kunde jag i många fall lika gärna haft kvadratiska boxar (vilket jag också har:) men är lite löjlig. Reflexerna i ögonen är snyggare med okta :). I kombination med en stripbox eller två så kan du med dessa okta skapa många olika varianter både för porträtt och produktfotograferingar. Misstänker att du kompletterat med några billiga godoxtillbehör så du kan sätta lite punktljus på dina bakgrunder?

Utomhus när det ska vara smidigt så är det mest deep okta 70 som följer med och en Rogue som kan bli fill, rim eller punktljus. I blixtväg blir det ad200+en v860ii. Ska det vara riktigt lätt blir det ett genomslagsparaply som passar i väskan istället för oktan och ännu en v860ii istället för ad200..

Det roliga kommer egentligen med effektljuset och ju fler olika ljusformare du har både köpta och tillverkade desto mer kreativ kan du bli. Kanske kan effekten få bli huvudnummer osv. Nu är det dock främst en grunduppsättning som klarar många situationer du frågar efter och då är ovan nämnda mitt bidrag.
Super :) Jag har alltid sådan beslutsångest när jag ska packa ned saker har jag märkt. har rätt mycket olika mindre ljusformare både från Rogue och magmod som alla är rätt lätta att slänga upp som upplättning etc.
Och som huvudljus blir det oftast en större softbox( fyrkantig) från Lastolite eller den Westcott rapid box Octa som är lite lik den du beskriver med en beautydish inuti och diffusor duk utanpå. den sistnämnda är en favorit eftersom den är så lätt att slänga upp. och som uppsättning till det brukar det blir reflexskärm eller Rogue flash bender/magbounce alternativt ett paraply som jag skjuter igenom.
Men mest av lathet. och det var då jag bara hade speed lights så det ska bli riktigt kul nu då jag kan sätta den nya Ad400 som huvudljus och sätta någon snoot eller likande som trim och en extra speed light på bakgrunden med någon magsphere med grid etc.
Dock har jag saknat typ strip boxar och är inte helt bekväm med att sätta upp en bar speed light som detta då jag inte tycker det blir så snyggt alla gånger.
Så det som du föreslår låter bra men vill nog skaffa några som passar till en Ad200 eller en speed light om jag hittar några bra. och använda ad400 som huvudljus med en Octa 80 eller större :)
är lite sugen på den som du föreslog också från Apurture eller vad dom hette. och kanske någon annan större paraply softbox med lite djupare format som någon annan föreslog att ha som lite olika Keylight.
 

gamleJ

Well-known member
Super :) Jag har alltid sådan beslutsångest när jag ska packa ned saker har jag märkt. har rätt mycket olika mindre ljusformare både från Rogue och magmod som alla är rätt lätta att slänga upp som upplättning etc.
Och som huvudljus blir det oftast en större softbox( fyrkantig) från Lastolite eller den Westcott rapid box Octa som är lite lik den du beskriver med en beautydish inuti och diffusor duk utanpå. den sistnämnda är en favorit eftersom den är så lätt att slänga upp. och som uppsättning till det brukar det blir reflexskärm eller Rogue flash bender/magbounce alternativt ett paraply som jag skjuter igenom.
Men mest av lathet. och det var då jag bara hade speed lights så det ska bli riktigt kul nu då jag kan sätta den nya Ad400 som huvudljus och sätta någon snoot eller likande som trim och en extra speed light på bakgrunden med någon magsphere med grid etc.
Dock har jag saknat typ strip boxar och är inte helt bekväm med att sätta upp en bar speed light som detta då jag inte tycker det blir så snyggt alla gånger.
Så det som du föreslår låter bra men vill nog skaffa några som passar till en Ad200 eller en speed light om jag hittar några bra. och använda ad400 som huvudljus med en Octa 80 eller större :)
är lite sugen på den som du föreslog också från Apurture eller vad dom hette. och kanske någon annan större paraply softbox med lite djupare format som någon annan föreslog att ha som lite olika Keylight.
Jag har inte provat med ad200 i mina stora stripboxar men det bör fungera bra kan jag tycka. De är dock inget bra alternativ ute pga klumpighet och vindfång så något mindre alternativ är nog att föredra som du är inne på. Huvudljuset går ju hjälpligt att hålla koll på när det blåser men blixtar bakom objektet lever farlig😃.

Aperture varianten verkar toppen (vill ha)men 4000kr känns som för mycket pengar eftersom jag investerat i så många boxar från Elinchrom. Hade jag varit i ditt läge skulle den varit mitt första val.
Jag har ett deep umbrella från elinchrom med samma lösning på diffusor som Gunnar skrev om. Jag har inte blivit helt vän med denna ännu men behöver testa lite mer. Tycker heller inte de är så mycket smidigare än en okta att ta med då de är rätt skrymmande på längden. Min är också rätt tung så kan inte jämföras med smidigheten hos ett vanligt paraply. Jag kan dock utlova enkel uppfällning även första gången till skillnad mot din upplevelse med 80cm oktan😃
 

rikitikitavi

Well-known member
Jag har inte provat med ad200 i mina stora stripboxar men det bör fungera bra kan jag tycka. De är dock inget bra alternativ ute pga klumpighet och vindfång så något mindre alternativ är nog att föredra som du är inne på. Huvudljuset går ju hjälpligt att hålla koll på när det blåser men blixtar bakom objektet lever farlig😃.

Aperture varianten verkar toppen (vill ha)men 4000kr känns som för mycket pengar eftersom jag investerat i så många boxar från Elinchrom. Hade jag varit i ditt läge skulle den varit mitt första val.
Jag har ett deep umbrella från elinchrom med samma lösning på diffusor som Gunnar skrev om. Jag har inte blivit helt vän med denna ännu men behöver testa lite mer. Tycker heller inte de är så mycket smidigare än en okta att ta med då de är rätt skrymmande på längden. Min är också rätt tung så kan inte jämföras med smidigheten hos ett vanligt paraply. Jag kan dock utlova enkel uppfällning även första gången till skillnad mot din upplevelse med 80cm oktan😃
Ja den är rätt dyr 🙈😩😅 men ser väldigt fin ut. I nuläget kanske en annan blixt eller triggar är prio eftersom jag ändå har den octaboxen till Ad400 nu. Alternativt någon mer olik ljusformare till den så man har lite fler val än bara en octabox. Annars har jag ju en del till speedlights att välja mellan men just Ad400 bara en octa.

Om ni har något att lätta upp med förutom reflexskärm på andra sidan om huvudljuset, vad föredrar ni där om något?
 

larjo

Well-known member
Om ni har något att lätta upp med förutom reflexskärm på andra sidan om huvudljuset, vad föredrar ni där om något?
Nu använder jag mest en reflexskärm. Då jag kör med fler blixtar ställer jag in dem 1-2 steg lägre än huvudljuset. Har ingen ljusmätare ännu. Men en sån står högt upp på önskelistan. Det verkar vara mycket lättare att få kontroll på ljuset om man mäter ljuset än att testa sig fram manuellt och sen ställa den/de andra i relation till huvudljuset.
 

rikitikitavi

Well-known member
Nu använder jag mest en reflexskärm. Då jag kör med fler blixtar ställer jag in dem 1-2 steg lägre än huvudljuset. Har ingen ljusmätare ännu. Men en sån står högt upp på önskelistan. Det verkar vara mycket lättare att få kontroll på ljuset om man mäter ljuset än att testa sig fram manuellt och sen ställa den/de andra i relation till huvudljuset.
Jag har ljusmätare men har aldrig använt den nästan, men kanske ska börja göra det mer nu när man uppgraderat allt lite och lära sig det ordentligt för en gångs skull.
 

gamleJ

Well-known member
Gällande ljusmätare så är det synd att inte radiostyrning av Godox blixtar finns (eller har jag missat?). Jag har möjlighet att styra mina Elinchromblixtar från ljusmätaren. Det är verkligen smidigt att kunna trigga vid mätning, ändra effekt samt stänga av och på inställningsljuset.

Inomhus använder jag alltid mätare. Utomhus är det mer sällan. Med Godox och ttl samt tmc går det rätt snabbt att få en hyfsad inställning. Min mätare ska klara att ange förhållande mellan omgivande ljus och blixtljus men tyvärr är den inte så bra på detta när blixtljuset är under 50%. Ofta är det mer runt 25-35% blixtljus jag eftersträvar och det är sällan den klarar det. Hade tidigare en billigare mätare och den klarade det perfekt.
 

rikitikitavi

Well-known member
En bra tråd att gå in och kolla i då och då nu innan man bestämmer sig för nästa steg. Nu i dessa tider dock så blir jag osäker på om jag ska spara pengarna ifall man får mindre jobb framöver och ha lite extra av den anledningen eller skaffa någon mer blixt eller ljusformare, och ja det trygga vore ju att spara förstås ;)
Vart grymt sugen på den Lightdome från Apurture, en Godox Ad200 pro, alternativt en strip box eller liknande. Dock blir det inte mycket studio foto just nu men om några månader kanske man får mer tid för det.
Men det är kul att spåna vidare:)
 

rikitikitavi

Well-known member
En "ny" fråga för dom som använt en V1 OCH en Ad200 eller antingen eller och har en åsikt om en jämförelse där.
Hur mångsidig är en V1 att ha i sitt Kit för events och som ett extra ljus för trim lights etc i förhållande till att köpa en Ad200 istället?
Funkar på en av varje som sagt till slut, men om man ska välja en i nuläget?
En V1 med modifier Kit kan fås för 3000 kronor nu på Ebay tex.
 

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar