Annons

Sensorrengöring av Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Ja förstoringsglaset var ett bra tips och det var skönt att kunna se att det inte blev några skador av swabsen. Låter som sagt fiffigt med gelsticks i kombination med förstoringsglas. Får researcha de olika tillverkarna nästa gång det är dags för rengöring.
PENTAX funkar, jag har precis köpt matin sensor cleaner finns bla på scandinavian photo. oxå en gelstick du får en smalare o en bredare sedan är det en stämplingskudde med, pentax har kladdiga ark istället.
Har bara använt matin 1 gång men funkar på samma sätt som pentax gelstick.
 

snap01

Aktiv medlem
PENTAX funkar, jag har precis köpt matin sensor cleaner finns bla på scandinavian photo. oxå en gelstick du får en smalare o en bredare sedan är det en stämplingskudde med, pentax har kladdiga ark istället.
Har bara använt matin 1 gång men funkar på samma sätt som pentax gelstick.
När jag gick igenom en del fakturor så såg jag att jag haft pentax gelsticken i 4 år. Så då räckte /fungerade den perfekt länge. Nu är klistret lite svagare så man får trycka hårdare o då får jag små stämpelmärken efter den, visst går bort med våtrengöring men jag köpte en ny gelstick från pentax o matinet.
Det enda man behöver tänka på är att inte trycka för hårt då funkar det perfekt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag gick igenom en del fakturor så såg jag att jag haft pentax gelsticken i 4 år. Så då räckte /fungerade den perfekt länge. Nu är klistret lite svagare så man får trycka hårdare o då får jag små stämpelmärken efter den, visst går bort med våtrengöring men jag köpte en ny gelstick från pentax o matinet.
Det enda man behöver tänka på är att inte trycka för hårt då funkar det perfekt.
Tvättar du aldrig gelsticken?

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att köpa en Gel - Stick från detta företaget !? 100 % positiv feedback, men jag är misstänksam, då priset är förhållandevis lågt i jämförelse med vad andra tar för liknande produkter. Det står att det skall vara Eyelead, men som sagt.

Har fått ett korn på sensorn som vägrar att släppa taget, oaktat hur hårt jag blåser med "Rocket - blowern" (längst ner i högra hörnet).

Ja jag vet, det är en petitess, men det retar gallfebern på mig 😖.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS