Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
En polis omhändertog en man för identifiering, kroppsvisiterade honom och tog hans telefon. Polisen grundade sitt ingripande på att mannen kunde vara efterlyst, bl.a. på grund av att han inte ville identifiera sig. Mannen filmade stora delar av ingripandet men blev upprepade gånger tillsagd att sluta filma.
https://www.jo.se/PageFiles/12932/6506-2017.pdf

Polis plockar telefon. Enligt målsäganden ska polisen även försökt radera filmen men JO finner inget stöd för att det skett.

Polis hittar på att filmaren "kan vara efterlyst" för att köra en visitering.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Som vanligt framförs efterhandskontruktioner från Polisen ett försök att legalisera ett ingripande de mycket väl vet att de skött dåligt.

Bra att JO ser igenom detta och förtydligar flera punkter angående filmning av polisen och ett ingripande, telefonen som vapen och frihet att själv välja uppge sin identitet.
Påhitt som dessa liknar det som amerikansk polis systematiskt kör med.
De fabricerar och presenterar en ogrundad misstanke med avsikt att sedan använda personens ovilja att samarbeta som bevis på att den ogrundade misstanken numera har grund varpå personen nu måste undersökas då de motarbetar polisens utredning - som egentligen hela tiden saknat lagligt stöd.


Högst intressant stycke:

Att vägra lämna uppgift om sin identitet till en polisman som begär det kan visserligen uppfattas som misstänksamt. Det står dock envar fritt att vägra tillkännage sin identitet om det inte finns ett direkt lagstöd som ålägger en sådan skyldighet. Enligt Polismyndigheten kan inte enbart en vägran att uppge sin identitet anses utgöra grund för slutsatsen att det finns särskild anledning att anta att någon är efterlyst eller efterspanad. Att AA följde polisbilen med blicken eller höll på ”med något med händerna nedanför bilens instrumentbräda” kan inte heller anses utgöra sådana konkreta skäl som utgör grund för misstanke att han var efterlyst.

Vem tittar inte efter en polisbil eller försöker komma underfund med knapparna på instrumentpanelen i en hyrbil? :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som vanligt framförs efterhandskontruktioner från Polisen ett försök att legalisera ett ingripande de mycket väl vet att de skött dåligt.

Bra att JO ser igenom detta och förtydligar flera punkter angående filmning av polisen och ett ingripande, telefonen som vapen och frihet att själv välja uppge sin identitet.
Påhitt som dessa liknar det som amerikansk polis systematiskt kör med.
De fabricerar och presenterar en ogrundad misstanke med avsikt att sedan använda personens ovilja att samarbeta som bevis på att den ogrundade misstanken numera har grund varpå personen nu måste undersökas då de motarbetar polisens utredning - som egentligen hela tiden saknat lagligt stöd.


Högst intressant stycke:

Att vägra lämna uppgift om sin identitet till en polisman som begär det kan visserligen uppfattas som misstänksamt. Det står dock envar fritt att vägra tillkännage sin identitet om det inte finns ett direkt lagstöd som ålägger en sådan skyldighet. Enligt Polismyndigheten kan inte enbart en vägran att uppge sin identitet anses utgöra grund för slutsatsen att det finns särskild anledning att anta att någon är efterlyst eller efterspanad. Att AA följde polisbilen med blicken eller höll på ”med något med händerna nedanför bilens instrumentbräda” kan inte heller anses utgöra sådana konkreta skäl som utgör grund för misstanke att han var efterlyst.

Vem tittar inte efter en polisbil eller försöker komma underfund med knapparna på instrumentpanelen i en hyrbil? :)
Danska tullare plockar folk som inte tittar på dem, eftersom normalt folk glor.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Poliser, som alla andra, gör fel ibland. Tur att det finns folk som känner sig manade och kallade att belysa och bevaka detta.
Kanske kunde det skapas en Grupp med specialintresset: Kritiskt granska och kritisera Blåljuspersonal.
Förslagsvis en sluten grupp.
Inträdeskrav att man ogillar Blåljuspersonal rent allmänt och Poliser i synnerhet. Framför allt de som inte vill bli fotograferade.
Och att man tycker att rätten att fotografera allt, är viktigare än allt annat.

Nils-Erik Eriksson
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen är du ironisk, och i så fall vill jag fråga vad du tycker om polisens agerande i det här fallet.

Berätta gärna också vad du tycker om JOs kritik av polisen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Poliser, som alla andra, gör fel ibland. Tur att det finns folk som känner sig manade och kallade att belysa och bevaka detta.
Kanske kunde det skapas en Grupp med specialintresset: Kritiskt granska och kritisera Blåljuspersonal.
Förslagsvis en sluten grupp.
Inträdeskrav att man ogillar Blåljuspersonal rent allmänt och Poliser i synnerhet. Framför allt de som inte vill bli fotograferade.
Och att man tycker att rätten att fotografera allt, är viktigare än allt annat.

Nils-Erik Eriksson
Testa lägg det som forumförslag och inte här.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Svårt att inte sympatisera med polisen.

Två personer uppehåller sig mitt i natten på en bensinmack som är ökänd för droghandel och skjutningar. När polisen ber dem identifiera sig så vägrar de samarbeta och trycker istället upp en kamera i ansiktet på polisen. Polisen ber dem lägga ner kameran, utan resultat, innan de bestämmer sig för att visitera personen för att säkerställa identiteten.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Förmodligen är du ironisk, och i så fall vill jag fråga vad du tycker om polisens agerande i det här fallet.

Berätta gärna också vad du tycker om JOs kritik av polisen.
JOs kritik är balanserad och berättigad.

Poliser gör fel ibland. Det är mänskligt.
Men vissa lägger väldigt stor kraft åt att gräva fram allt man kan hitta som är negativt, ivrigt påhejade av några stycken som verkar närmast besatta av att tycka illa om poliser rent generellt.
Landets fängelse är fulla av folk som är helt "oskyldiga"
 

PeterWem

Aktiv medlem
Filmen är inskickad till JO så den borde vara fri att ta del av som allmän handling.

Speciellt denna del är intressant: AA säger då att han inte är skyldig att visa körkortet. BB svarar
bl.a. att ”då kan jag misstänka att du är efterlyst till exempel”

Nej, det kan man som polis inte göra.
 

PMD

Aktiv medlem
JOs kritik är balanserad och berättigad.
Det tycker jag också.

Poliser gör fel ibland. Det är mänskligt.
Det är lättare att acceptera och tåla att en polis gör ett misstag om händelseförloppet är snabbt, eller farligt. När det finns gott om tid att tänka efter för att göra rätt har jag svårare att ha överseende med polisiära misstag.

Men vissa lägger väldigt stor kraft åt att gräva fram allt man kan hitta som är negativt, ivrigt påhejade av några stycken som verkar närmast besatta av att tycka illa om poliser rent generellt.
Det kanske kan vara så, men i den här tråden har jag inte sett sådana tendenser. Har du?

Landets fängelse är fulla av folk som är helt "oskyldiga"
En och annan är antagligen oskyldig, men jag tror nog att svenskt rättsväsende i allt väsentligt dömer korrekt.
 

PMD

Aktiv medlem
Svårt att inte sympatisera med polisen.

Två personer uppehåller sig mitt i natten på en bensinmack som är ökänd för droghandel och skjutningar. När polisen ber dem identifiera sig så vägrar de samarbeta och trycker istället upp en kamera i ansiktet på polisen. Polisen ber dem lägga ner kameran, utan resultat, innan de bestämmer sig för att visitera personen för att säkerställa identiteten.
Oavsett hur mycket sympati man har med polisen så finns det ändå regler för vad polisen får och inte får göra.
 

cakon

Aktiv medlem
Det är synd att man i olika forum sällan ifrågasätter anmälarens, som i detta fall, beteende som ju delvis utgör grunden för polisernas agerande. Jag tycker även att det är anmärkningsvärt att man fortsätter att filma trots uppmaning om att sluta och att man envist vägrar att identifiera sig. Det är ju lätt att misstänka att personen har något att dölja i det läget. Med hänsyn till vad som framgår om plats och tidpunkt och historiken kring platsen tycker jag att poliserna agerade helt korrekt. De kunde dock ha hävdat misstanke om pågående brott alternativt misstänkt vapen i fordonet då personerna ”höll på med något”. Dessutom hade poliserna i uppgift att ha extra uppmärksamhet på hyrbilar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är synd att man i olika forum sällan ifrågasätter anmälarens, som i detta fall, beteende som ju delvis utgör grunden för polisernas agerande. Jag tycker även att det är anmärkningsvärt att man fortsätter att filma trots uppmaning om att sluta och att man envist vägrar att identifiera sig. Det är ju lätt att misstänka att personen har något att dölja i det läget. Med hänsyn till vad som framgår om plats och tidpunkt och historiken kring platsen tycker jag att poliserna agerade helt korrekt. De kunde dock ha hävdat misstanke om pågående brott alternativt misstänkt vapen i fordonet då personerna ”höll på med något”. Dessutom hade poliserna i uppgift att ha extra uppmärksamhet på hyrbilar.
Utan film skulle polisen ha undsluppit allt.

Polis har inte rätt att stoppa dig på stan och att visitera dig oavsett om du befinner dig på Seved eller ej.

Jag har utbegärt filmen så får jag se hur det egentligen gick till.
 

iSolen.se

Guest
Svårt att inte sympatisera med polisen.

Två personer uppehåller sig mitt i natten på en bensinmack som är ökänd för droghandel och skjutningar. När polisen ber dem identifiera sig så vägrar de samarbeta och trycker istället upp en kamera i ansiktet på polisen. Polisen ber dem lägga ner kameran, utan resultat, innan de bestämmer sig för att visitera personen för att säkerställa identiteten.
Jag håller helt med, filmen som sen hamnar på nätet visar förstås som vanligt bara ingripandet när poliserna fick nog, inte den provocerande inledningen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
...och trådarna här handlar oftare om polisens hanterande av buset än om vad buset gjort.

Dina inlägg är ett bra exempel på det.
Han gjorde inget annat än att sitta i en bil vid en bensinmack som är öppen dygnet runt. Något annat har polisen inte anfört i sitt yttrande till JO.
 
ANNONS