Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nä, tre fält är väl enligt tredjedelsregeln?

Alla tre fälten är förvisso inte lika stora, men å andra sidan är tredjedelsregeln en approximation av gyllene snittet som ju inte går att applicera exakt om man vill ha tre fält av samma storlek.
Tredjedelsregeln säger att en bild blir mer intressant om man lägger motivet längs en linje som utgörs av tredjedelar. Du kanske tycker att en fjärdedel är tillräckligt nära och det tål att diskuteras, men det är inte vad regeln säger.

Det är heller inte någon approximation av det gyllene snittet. Det är två olika saker.

Tredjedelsregeln föreslogs av en britt som hette Smith i slutet av 1700-talet.

Det gyllene snittet är baserat på en matematisk formel: (a+b)/a=a/b=phi och säger bl.a. att den gyllene rektangeln har förhållandet 2:3, dvs. småbild. Det gyllene snittet går inte att approximera på kvadratiska geometrier.
 

thommya

Aktiv medlem
En hel rad av dessa rödmarkerade bilder följer den tycker jag.

Och bilder som inte har någon komposition kan knappast följa den.

(hur 17 kan en måne vara bland de populäraste bilderna?)
Vilka då och varför?
Förklara gärna, annars är det inte lätt att förhålla sig till ditt inlägg.

Thommy
 

PMD

Aktiv medlem
Tredjedelsregeln säger att en bild blir mer intressant om man lägger motivet längs en linje som utgörs av tredjedelar. Du kanske tycker att en fjärdedel är tillräckligt nära och det tål att diskuteras, men det är inte vad regeln säger.
Jag tror inte att jag tycker att fjärdedelar generellt gör en bild bättre, men jag utesluter förstås inte att kan passa bra ibland. Din bild som jag kommenterade är dock inte indelad i fjärdedelar utan i tre ungefär lika breda fält.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det tycks vara ganska vanligt för bilder av kvinnor.

Objektifieringen av kvinnor som sker med hjälp av den sortens anonymisering tror jag inte leder till speciellt mycket gott.
Jag pratar om att klippa av en del av huvudet, t.ex. överkant för att fylla ramen.

Det finns massor av teori om det där, särskilt inom filmvetenskap.

Närbilder förmedlar känslomässig närhet och används för att förstärka känslor. Det har inget med anonymisering eller objektifiering att göra.

Nästa gång du tittar på film kan du studera i vilka scener de visar närbilder på ansikten. The Revenant är ett bra exempel där DiCaprios ansikte fyllde IMAX-dukar över hela världen.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Vilka då och varför?
Förklara gärna, annars är det inte lätt att förhålla sig till ditt inlägg.

Thommy
bild 10, klippans hörn, hela bilden känns (perfekt) uppbyggd runt tredjedelstumregeln.

Bild 18, det finns en uppdelning av bilden i horisontella tredjedelar.

24 är en klasssik, ljuspunkten är en tredjedel från kanten.

osv, du prova att klippa bilderna annorlunda och du ser att de blir sämre.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns massor av regler och det är svårt att tillämpa alla samtidigt. Några jag gillar och som jag tycker hjälper mig:

+ Klipp inte av lemmar. Jag tycker det är ok om en hand sticker in i bilden, men inte om den försvinner ut

+ Ledande linjer

+ Använd former, färger och struktur. Symmetri och upprepning

+ Komplementfärger

+ Vackert ljus. Min favorit är den gyllene timmen, dvs. morgon eller sen eftermiddag och den blå timmen efter solnedgång

+ Förenkla

+ Rak horisont

+ Kolla så att inget i bakgrunden sticker ut ur en persons huvud

+ Skapa djup med förgrund, mellangrund och bakgrund
 

Terje H

Aktiv medlem
För ordningens skull så gäller Tredelningsregeln (som är det korrekta namnet) inte enbart horisontalt, utan även vertikalt och diagonalt. Den går också alldeles utmärkt att kombinera med centralperspektivet och de radiella linjerna.

Mvh Terje
 

iSolen.se

Guest
För ordningens skull så gäller Tredelningsregeln (som är det korrekta namnet) inte enbart horisontalt, utan även vertikalt och diagonalt. Den går också alldeles utmärkt att kombinera med centralperspektivet och de radiella linjerna.

Mvh Terje
Var är namnet definierat? Google ger 1000 svar på tredelningsregeln, 8000 på tredjedelsregeln så om namnet är "fel" verkar det vara väl lika etablerat som "bildstöld".

Vertikalt och diagonalt, helst i kombination är rätt självklart men diagonalerna...har du exempel på när det är rätt och när det är fel?

Jag brukar linjer lämna bilden på ett kontrollerat sätt, men visste inte att det fanns en tredjedelstumregel där också.
 

Terje H

Aktiv medlem
Var är namnet definierat? Google ger 1000 svar på tredelningsregeln, 8000 på tredjedelsregeln så om namnet är "fel" verkar det vara väl lika etablerat som "bildstöld".

Vertikalt och diagonalt, helst i kombination är rätt självklart men diagonalerna...har du exempel på när det är rätt och när det är fel?

Jag brukar linjer lämna bilden på ett kontrollerat sätt, men visste inte att det fanns en tredjedelstumregel där också.
När det är rätt eller fel? Förstår inte vad du menar, det handlar om att dela i tre delar. Men det finns ingen som säger att du måste agera så, det är enbart en kompositionsform att använda dig av om du vill.

Tredelningsregeln har varit det vedertagna namnet länge, långt innan både Google och Internet. Går alldeles utmärkt att kolla upp, om man vill. Men om du vill kalla det för annat så får du väl göra det. Jag informerade enbart, men bryr mig inte om man nu vill säga annat.

Jag är motståndare till onödigt bråk, men att informera kan ju aldrig vara fel.
 

iSolen.se

Guest
När det är rätt eller fel? Förstår inte vad du menar, det handlar om att dela i tre delar. Men det finns ingen som säger att du måste agera så, det är enbart en kompositionsform att använda dig av om du vill.

Tredelningsregeln har varit det vedertagna namnet länge, långt innan både Google och Internet. Går alldeles utmärkt att kolla upp, om man vill. Men om du vill kalla det för annat så får du väl göra det. Jag informerade enbart, men bryr mig inte om man nu vill säga annat.

Jag är motståndare till onödigt bråk, men att informera kan ju aldrig vara fel.
En tredjedel är också bråk :)

Med rätt och fel menade jag när en bild följer regeln och när den inte gör det. Hur lyder regeln på diagonalen? Jag har väl dålig fantasi men med en bild som hjälp går det nog bättre. Googlade lite kvickt men hittade inget.

Mig spelar namnet ingen roll så länge namnet inte är missvisande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns massor av regler och det är svårt att tillämpa alla samtidigt. Några jag gillar och som jag tycker hjälper mig:

+ Klipp inte av lemmar. Jag tycker det är ok om en hand sticker in i bilden, men inte om den försvinner ut...…………...
Ja ibland handlar det ju inte bara om det. Jag såg en gång en bild som kvalat in som förslag till årets sämsta bild eller något i den stilen och jag undrar om det inte var i FOTO.

I det fallet satt en man på en kamel och fotografen hade lyckats med konststycket att klippa av huvudet både av mannen och kamelen vid exponeringen. Det goda med bilden var ju att säkert fler än jag aldrig kommer glömma den. Det är mer än man kan säga om de flesta bilder trots som beaktar alla gängse tumregler och konventioner.
 

iSolen.se

Guest
Ja ibland handlar det ju inte bara om det. Jag såg en gång en bild som kvalat in som förslag till årets sämsta bild eller något i den stilen och jag undrar om det inte var i FOTO.

I det fallet satt en man på en kamel och fotografen hade lyckats med konststycket att klippa av huvudet både av mannen och kamelen vid exponeringen. Det goda med bilden var ju att säkert fler än jag aldrig kommer glömma den. Det är mer än man kan säga om de flesta bilder trots som beaktar alla gängse tumregler och konventioner.
Jag producerar massor med huvudlösa bilder, i betydelsen utan huvud. Av någon anledning säljer de bra.
 
ANNONS