Annons

Studioblixtar, hatar det tekniska, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag fotar porträtt i studio. Barn, familjer, bröllop mm. Men oftast är det högst 4 pers som är med samtidigt. Oftast bara en eller två pers.
Jag har kameran på f 9-11, 1/125/160 & ISO 100 eller 200.

Och då har jag ofta blixtarna nedvridna till lägsta som går.
Du kan väl börja med att låta bli ISO 200, ISO 200 ger samma resultat som om du hade 1200Ws (notera Ws inte W, det är inte samma sak)

Har du dessutom ISO64 ska du förstås köra det.

Du kan inte blända ner ett steg eller två till? skillnaden mellan 600Ws och 200Ws är bara 2.5 steg.

Sen kanske du kan backa eller rikta om blixtarna lite, det ger ett steg till.

Tjockare, eller dubbla diffuserlager på blixtarna går också.

Sista utvägen är ND-filter på kameran men i ljus studio riskerar du reflexer från allt glas du har på objektivet.
 

Melmis

Aktiv medlem
Du kan väl börja med att låta bli ISO 200, ISO 200 ger samma resultat som om du hade 1200Ws (notera Ws inte W, det är inte samma sak)

Har du dessutom ISO64 ska du förstås köra det.

Du kan inte blända ner ett steg eller två till? skillnaden mellan 600Ws och 200Ws är bara 2.5 steg.

Sen kanske du kan backa eller rikta om blixtarna lite, det ger ett steg till.

Tjockare, eller dubbla diffuserlager på blixtarna går också.

Sista utvägen är ND-filter på kameran men i ljus studio riskerar du reflexer från allt glas du har på objektivet.
Hela min studio är vit. Jag har även vit bakgrund.
Men jag har lokalen mörklagd, alltså fönster täckta, lampor släkta & enbart ljuset från blixten finns när jag fotograferar.

Lägsta ISO jag kan sätta är L(50), annars 100.
 

iSolen.se

Guest
Hela min studio är vit. Jag har även vit bakgrund.
Men jag har lokalen mörklagd, alltså fönster täckta, lampor släkta & enbart ljuset från blixten finns när jag fotograferar.

Lägsta ISO jag kan sätta är L(50), annars 100.
Du behöver inte släcka ner. Det är bara blixtljuset som fångas. Det är t o m bättre att ha ljuset på så du kan fokusera bättre.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag vill ha mjuka bilder, inte för stora kontrastskillnader & förstod det då som att jag behöver den "vanliga".
Förstår ni, jag hatar alla dessa val!! Jag vill ju bara fotografera liksom :O)
Nej du hatar det inte, bara det att du har inte experimenterat tillräckligt mycket ;-)
Ju större ljuskälla, softbox, desto mjukare ljus o skuggor.
Ju mindre ljuskälla, reflektor, desto hårdare ljus o skugga.
Experimentera och våga misslyckas, bjud in någon kompis med tålamod och prova dig fram så ska du se att du lär dig väldigt mycket! Våga misslyckas helt enkelt!

https://www.youtube.com/watch?v=taNfQ0PscKo
 

Melmis

Aktiv medlem
Nej du hatar det inte, bara det att du har inte experimenterat tillräckligt mycket ;-)
Ju större ljuskälla, softbox, desto mjukare ljus o skuggor.
Ju mindre ljuskälla, reflektor, desto hårdare ljus o skugga.
Experimentera och våga misslyckas, bjud in någon kompis med tålamod och prova dig fram så ska du se att du lär dig väldigt mycket! Våga misslyckas helt enkelt!

https://www.youtube.com/watch?v=taNfQ0PscKo
Haha!!!
Nä jag hatar det inte, så sant :)
Men jag tycker det är klurigt helt enkelt & eftersom jag endast har provat mina egna blixtar funderar jag på om de är för starka, dem kanske t.o.m börjar bli till åren & är allmänt sega. Vad vet jag, har ju inget att jämföra med.
Det finns ju inget ställe där man kan prova innan man köper & inte skickar man tillbaka ett blixtpaket som man tyckte var för starkt/svagt, eller??

Allt man ska ha kostar ju pengar, så klart. Och då vill man gärna pricka rätt från beställning. Det är svårt tycker jag.
 

Janne H

Aktiv medlem
Haha!!!
Nä jag hatar det inte, så sant :)
Men jag tycker det är klurigt helt enkelt & eftersom jag endast har provat mina egna blixtar funderar jag på om de är för starka, dem kanske t.o.m börjar bli till åren & är allmänt sega. Vad vet jag, har ju inget att jämföra med.
Det finns ju inget ställe där man kan prova innan man köper & inte skickar man tillbaka ett blixtpaket som man tyckte var för starkt/svagt, eller??

Allt man ska ha kostar ju pengar, så klart. Och då vill man gärna pricka rätt från beställning. Det är svårt tycker jag.
Studioblixtar funkar eller inte, gamla o sega bir de inte ;-)
Vad har du för softbox nu?
Hur nära modellen har du den?
Om den ger bländare 8 på en meter från modellen så ger den ju bländare 4 på 2 m avstånd :)
Elin tycker jag gör prisvärda blixtar plus att de har ett stort och väl genomtänkt program av reflektorer och softboxar.
 

Janne H

Aktiv medlem
Det har redan föreslagits.

Nackdelar:
- Fler reflexer i högkontrastbilder vilket studiobilder ofta är
- Man ser sämre
- Autofokus fungerar sämre
Punkt två o tre helt rätt, men första punkten beror ju på hur du ljussätter. Mjukt ljus i studio är enkelt att få! Stor softbox nära modellen eller slå blixten i vit vägg-tak.
 

Melmis

Aktiv medlem
Igår provade jag jag lite mer & trixade med inställningar på blixt & kamera.

Jag hade lägsta på blixtarna hela tiden.
Använde mitt 85 f:1,4 objektiv

Jag började med 1/125 & f 1,8. Det funka!
Men backade jag bakåt en bit, blev det för ljust, utfrätt.

Men det funkade nästan ännu bättre med 1/60 & f 1,8

Det är detta jag inte riktigt får ihop.
När jag har ställt in blixtarna så att det ser bra ut, måste jag då stå på samma ställe hela tiden för annars blir ljuset för starkt/svagt, beroende på om jag flyttar fram eller bak?

Om jag använder ett 70-200.
Kan jag då inte använda olika brännvidder utan att luset ändras.

Är det någon som kan berätta för mig om det?
Jag får inte rent logiskt till det i min hjärna när jag står där ute & provar!
 

Melmis

Aktiv medlem
Studioblixtar funkar eller inte, gamla o sega bir de inte ;-)
Vad har du för softbox nu?
Hur nära modellen har du den?
Om den ger bländare 8 på en meter från modellen så ger den ju bländare 4 på 2 m avstånd :)
Elin tycker jag gör prisvärda blixtar plus att de har ett stort och väl genomtänkt program av reflektorer och softboxar.
Softboxarna är 100x80
Har haft dem 2-3m från modellen.
 

Janne H

Aktiv medlem
Igår provade jag jag lite mer & trixade med inställningar på blixt & kamera.

Jag hade lägsta på blixtarna hela tiden.
Använde mitt 85 f:1,4 objektiv

Jag började med 1/125 & f 1,8. Det funka!
Men backade jag bakåt en bit, blev det för ljust, utfrätt.

Men det funkade nästan ännu bättre med 1/60 & f 1,8

Det är detta jag inte riktigt får ihop.
När jag har ställt in blixtarna så att det ser bra ut, måste jag då stå på samma ställe hela tiden för annars blir ljuset för starkt/svagt, beroende på om jag flyttar fram eller bak?

Om jag använder ett 70-200.
Kan jag då inte använda olika brännvidder utan att luset ändras.

Är det någon som kan berätta för mig om det?
Jag får inte rent logiskt till det i min hjärna när jag står där ute & provar!
Du verkar ha någon automatik som inte är inaktiverad helt o hållet.
Om du bara ändrar avståndet mellan fotograf och modell ändras inte ljus -exponering.
Vilken slutartid du har spelar ingen roll, om du inte har väldigt mycket fönsterljus in i studion.
Ställ exponeringen i M-läge, ställ in 1/125s och ändra sedan bara bländaren, eller styrkan på blixtarna. Enklast är att börja med en blixt på ena sidan av modellen och reflexskärm på andra sida.
 

Janne H

Aktiv medlem
Om jag använder ett 70-200.
Kan jag då inte använda olika brännvidder utan att luset ändras.
Har du en zoom med konstant ljusstyrka ändras inte exponeringen när du ändrar brännvidd. Har du en zoom med varierande ljusstyrka så ändras exponeringen bara om du använder den på full öppning.
 

Melmis

Aktiv medlem
Du verkar ha någon automatik som inte är inaktiverad helt o hållet.
Om du bara ändrar avståndet mellan fotograf och modell ändras inte ljus -exponering.
Vilken slutartid du har spelar ingen roll, om du inte har väldigt mycket fönsterljus in i studion.
Ställ exponeringen i M-läge, ställ in 1/125s och ändra sedan bara bländaren, eller styrkan på blixtarna. Enklast är att börja med en blixt på ena sidan av modellen och reflexskärm på andra sida.
Vad kan det vara för felinställningar...
Jag har ju M på kameran.
Kan det vara någon inställning i menyn på kameran under "styrning av separat Speedlite"???
Eller menar du på studioblixtarna. Det finns ju inte mycket att ändra på dem.

Tänk om det "bara" är något sånt som strular för mig!
 

Janne H

Aktiv medlem
Vad kan det vara för felinställningar...
Jag har ju M på kameran.
Kan det vara någon inställning i menyn på kameran under "styrning av separat Speedlite"???
Eller menar du på studioblixtarna. Det finns ju inte mycket att ändra på dem.

Tänk om det "bara" är något sånt som strular för mig!
Autoiso tänkte jag på, speedlite styrning påverkar inte dina studioblixtar.
Eftersom modellen blev mer exponerad när du backade och fick in mer bakgrund som gissningsvis var mörk låter det som du har någon autofunktion på. Annars om du fotograferar på 2 eller 5m ändras inte exponeringen. Titta i ¨fileinfo¨på dina bilder där kan du se om det anges samma tid, bländare och iso.
 

Melmis

Aktiv medlem
Autoiso tänkte jag på, speedlite styrning påverkar inte dina studioblixtar.
Eftersom modellen blev mer exponerad när du backade och fick in mer bakgrund som gissningsvis var mörk låter det som du har någon autofunktion på. Annars om du fotograferar på 2 eller 5m ändras inte exponeringen. Titta i ¨fileinfo¨på dina bilder där kan du se om det anges samma tid, bländare och iso.
Hmm. Ja ISO är densamma. 100 & sen provade jag (L)50
Sen mina ändringar på slutare & bländare. Men dem gjorde jag ju själv.
 

Melmis

Aktiv medlem
Har du en zoom med konstant ljusstyrka ändras inte exponeringen när du ändrar brännvidd. Har du en zoom med varierande ljusstyrka så ändras exponeringen bara om du använder den på full öppning.
24-70 f2,8
70-200 f4

Det menar du väl är konstant ljusstyrka som jag förstår...??
 
ANNONS