Annons

Fotografera i Stockholms skärgård

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vilka är era bästa ställen att fotografera i Stockholms skärgård?

Ett av mina favoritsställen är Öja, men jag är också svag för skärgården runt Söderö, Lilla och Stora Nassa och Björkskär.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gällnö och området runt den ön är fin men man bör ha båt även om det går Waxholmsbåt till flera bryggor på ön. Fin gammal bebyggelse på delar av ön. Mellanstor ö med butik och servering sommartid.

Skarpö är värt ett besök för där finns väldigt många vackra sekelskiftes grosshandlarvillor. Kan nås från Rindö till fots över bro om man går till vänster direkt efter att man landat med färjan från Vaxholm.

Rindö är verkligen ingen av skärgårdens vackrare öar men för de som är intresserade av dess militära historia så finns en hel del sådana lämningar. Rindöhamn är nyrenoverat (gamla pampiga kaserner) och fint och det finns även en bra restaurang om man blir hungrig.

En gammal kul lämning är "grottorma" som egentligen inte är något annat än ockuperad strandmark där många generationer beväringar byggt många trevliga avskilda platser efter en lång del av öns sydöstra strand. Kan nås genom kort promenad från Rindö Hamnsområdet om man tar bussen rakt över ön till Rindö Hamn om man inte kommer med bil. Ligger alldeles vid Grenadjärbryggan. Perfekt för picknick efter fotandet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Svenska Högarna och dess fyr i kvällssolen är väldigt fina. Generellt skulle jag vilja säga att det är finast i havsbandet, men det kan vara besvärligt då horisonten är lång medan öarna låga, så kompositionen bli en utmaning.
Andra tips (långt ute som kräver en egen båt):
- Svenska Stenarna och dess sjömärke
- Röder och dess röda bodar
- Viken på Kallskär
- Rödlögabryggan
- Gillöga med dess unika karaktär
- Skarv med "Skarvfrun"
- Svartklubbens bastanta svartvita fyr
- etc
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Svenska Högarna och dess fyr i kvällssolen är väldigt fina. Generellt skulle jag vilja säga att det är finast i havsbandet, men det kan vara besvärligt då horisonten är lång medan öarna låga, så kompositionen bli en utmaning.
Andra tips (långt ute som kräver en egen båt):
- Svenska Stenarna och dess sjömärke
- Röder och dess röda bodar
- Viken på Kallskär
- Rödlögabryggan
- Gillöga med dess unika karaktär
- Skarv med "Skarvfrun"
- Svartklubbens bastanta svartvita fyr
- etc
I inner och mellanskärgården tycker jag det intressanta är "kulturlandskapet". I ytterskärgården är det ju den karga naturen.

Kallskär är ju väldigt speciellt och känns nästan inte som Stockholms skärgård men det går ju inte att besöka sommartid för det är ju alldeles för mycket folk för min smak i alla fall. Tycker också Rödlöga och även Svartlöga är väldigt fint men även Biskopsön med alla sina hjortar och Långviksskär utanför Dalarö är fina små arkipelager. Men ska man ut bland de yttre öarna så är det bra om man är lite van för solen skiner inte alla dagar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns faktiskt mycket att fotografera i Vaxholm också på liten yta även om vi som bor där och som har möjlighet ofta flyr ut till omliggande öar på sommaren eftersom det är så galet många "glassätare" om vädret är fint. Tyvärr missar många besökare att verkligen se staden, då många fastnar på krogarna vid Väster- och Söderhamnen. De kommer ofta inte så mycket längre.

Det sägs att det kommer kring en miljon turister per år till Vaxholm för att besöka stan eller byta båt för vidare färd vidare ut i skärgården, detta i en "stad" (ja Vaxholm är ju faktiskt en stad märkligt nog) där det bara bor knappt 5000 bofasta året runt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns fantastiska klippor på Sandöns södra udde där man kan experimentera med ledande linjer i timmar...
 
ANNONS