Annons

Leica M-E (typ 240): Ny budgetmodell

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Är det med objektiv?

Rätt hårigt (som man sade förr) av Leica att lansera en "budgetmodell" till det priset. Läste jag rätt att den fixar hela ISO 6400? Det är dock säkert ett lyft från den CCD-sensor man hade tidigare för 6-7 år sedan.

Leica har lyft "less is more" till nya höjder när "less is more" blev "less cost more"

Känner man att man har alldeles för mycket pengar att hålla reda på så finns ju alltid Luther hjälpen och Frälsningsarmens vapendepå.
Priset är för kamerahuset, och inte för ett paket med något kittobjektiv.

Som jag skrev på nyhetssidan så för mig personligen:

Intressant. Kommer överväga denna, även om en M10 i olivgrönt har lite mer habegär (hade denna kommit i olivgrönt så hade det varit ett givet köp för mig).

Helt klart riktigt bra pris (inte i allmänhet, då det är högt, men bra för att vara en Leica M-kamera).
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Priset är för kamerahuset, och inte för ett paket med något kittobjektiv.

Som jag skrev på nyhetssidan så för mig personligen:

Intressant. Kommer överväga denna, även om en M10 i olivgrönt har lite mer habegär (hade denna kommit i olivgrönt så hade det varit ett givet köp för mig).

Helt klart riktigt bra pris (inte i allmänhet, då det är högt, men bra för att vara en Leica M-kamera).
Så kostar bara ett objektiv lika mycket till..
 

Ventures

Aktiv medlem
Tur att man inte har något "habegär" för röda prickar jag nöjer mig med en kamera som ger bilder med bra kvalitet. Resten sitter nog utanför kameran. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tur att man inte har något "habegär" för röda prickar jag nöjer mig med en kamera som ger bilder med bra kvalitet. Resten sitter nog utanför kameran. :)
Oftast nöjer jag mig med mobilen. Det är den som tar den absoluta majoriteten av mina bilder. För att den alltid finns där och med.

Andra gånger fotar jag med en billig plastig Instaxkamera (som är nästan som en leksakskamera).

Det är kul att fota, och man kan få bra bilder med nästan alla typ av leksaker.

För mig är det varken någon kvalitetstävlan, eller prestige, utan bara ett rent simpelt nöje. Jag fotar enbart för att det roar mig, och inte av några andra orsaker eller bevekelsegrunder. 😊
 

martinot

Aktiv medlem
Så kostar bara ett objektiv lika mycket till..
Det finns, som för nästan alla system (oavsett om Nikon F/Z, Canon EF, Sony FE, Fuji X, etc.) objektiv i nästan alla prisklasser. Detta är verkligen inget unikt för Leica eller M-systemet.

Jag har själv några billiga Carl Zeiss M-objektiv (inga från Leica själva), och har länge velat ha just en digital mätsökarkamera.

Tyvärr är det inte så många tillverkare som gör digitala mätsökarkameror, och därav att denna Leica är den mest prisvärda lösningen för att köpa en ny RF-kamera som passar mina existerande M-objektiv.

Är ingen varumärkesfanatiker, och har inget behov i sig av att det skall stå "Leica" tryckt på den (eller "Canon", "Sony", "Nikon", etc).

Hade Zeiss eller någon annan tillverkare gjort en modern digital M-mätsökarkamera, så hade jag gärna övervägt den.

Ge mig gärna tips och råd om bättre/billigare alternativ, och jag blir enbart tacksam om någon kan komma upp med konstruktiva sådana.
 

PMD

Aktiv medlem
Ge mig gärna tips och råd om bättre/billigare alternativ, och jag blir enbart tacksam om någon kan komma upp med konstruktiva sådana.
Digitala mätsökarkameror med småbildsensor och M-fattning finns nog bara att köpa nya från Leica och Zenit.

Om man nöjer sig med en lite mindre sensor (APS) så finns/fanns Epson R-D1 (den första digitala mätsökarkameran), men bara begagnad (den togs bort från sortimentet för drygt tio år sen). Jag vet inte vad en sådan kan kosta numera, men förmodligen är den betydligt billigare än den billigaste Leican.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Martein, jag är varken upprörd eller någåt åt det hållet över detta släpp utan mer förundrad och fascinerad. Det krävs ett visst mod för att göra något sådant 2019. Det måste man ge dem. Det är så på tvärs mot allt annat i branschen att man bara häpnar. Tre bilder per sekund, det var standard 2005 i KM min D7D och i Canons 20D om jag inte missminner mig.

Frågan är väl om några kommer köpa den där "budgetmodellen" när de kan få bättre och "nyare" Leica-grejer billigare begagnat. Är det inte samma målgrupp som annars köper begagnat för att man inte har en möjlighet att efterfråga nya grejor till Leica-priser?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Frågan är väl om några kommer köpa den där "budgetmodellen" när de kan få bättre och "nyare" Leica-grejer billigare begagnat.
Jag har inte prisbilden på begagnade Leica-grejer så värst klar för mig, men med tanke på att M-E (typ 240) kostar mindre än hälften av den näst billigaste M-modellen så tycker jag inte att det är självklart att man kan köpa en nyare begagnad M-Leica signifikant billigare än M-E (typ 240).

Nåja, någon med bättre kolla på begagnatmarknaden för sentida M-Leicor kan kanske komma med ett bättre svar.
 

martinot

Aktiv medlem
Digitala mätsökarkameror med småbildsensor och M-fattning finns nog bara att köpa nya från Leica och Zenit.

Om man nöjer sig med en lite mindre sensor (APS) så finns/fanns Epson R-D1 (den första digitala mätsökarkameran), men bara begagnad (den togs bort från sortimentet för drygt tio år sen). Jag vet inte vad en sådan kan kosta numera, men förmodligen är den betydligt billigare än den billigaste Leican.
Vill om möjligt helst ha samma sensorformat på kamerahuset som objektiven är optimerade för. Så APS-C går bort i detta sammanhanget (annars har jag inget emot det sensorformatet - är tvärt om de flesta gånger en grymt fin kompromiss mellan mindre format som m43 och större som småbild).

Har läst om Zenit M tidigare, men det är ju bara en brandad version av just typ 240, som också görs av Leica. Då den börjar säljas först just nu i dagrana, och till högre pris än denna "nya" 240 som tråden handlar om, så ser jag tyvärr ingen större poäng med det (dessutom något lite krångligare att få tag på hos vissa ÅF i Sverige, då den bara görs i en specialupplaga på 500 ex.).
 

martinot

Aktiv medlem
Martein, jag är varken upprörd eller någåt åt det hållet över detta släpp utan mer förundrad och fascinerad. Det krävs ett visst mod för att göra något sådant 2019. Det måste man ge dem. Det är så på tvärs mot allt annat i branschen att man bara häpnar. Tre bilder per sekund, det var standard 2005 i KM min D7D och i Canons 20D om jag inte missminner mig.

Frågan är väl om några kommer köpa den där "budgetmodellen" när de kan få bättre och "nyare" Leica-grejer billigare begagnat. Är det inte samma målgrupp som annars köper begagnat för att man inte har en möjlighet att efterfråga nya grejor till Leica-priser?
Jo, Leica har oftast valt att gå sin egna väg, och inte följa alla andra. På både gott och ont. Det kan jag helt hålla med om.

När det gäller beg. så är det normalt bra och attraktivt, men i just detta fallet så skall jag köpa in den på ett av mina bolag, och då blir det lite snårigare ibland då man måste begränsa sig till beg. utrustning som endast ägts av företag (privatpersoner fungerar inte att köpa från då de är "moms-smittade" som min revisor uttrycker det).

I just mitt fall så är det inte heller så blodigt att köpa in kamerahuset då det skall användas av firman, och jag kan kvitta det mot andra intäkter i bolaget (räcker att jag jobbar ca. tre dagar extra istället för semester för att kompensera för inköpet, och det gör inte så mycket att jag jobbar mer i sommar då vädret ändå inte verkar bli lika fantastiskt som förra sommaren).

Men dyker det upp en beg. M10 i fint skick som enbart varit företagsägd (aldrig passerat någon privatperson som ägare) för liknande pris som denna "nya" M-E Typ 240 så är jag absolut intresserad.

Tipsa gärna direkt här i tråden om ni ser någon för liknande priser, eller är det någon med företag som vill sälja en fin M10:a och läser detta, så skicka mig mer än gärna ett privat mess via Fotosidan.
 

martinot

Aktiv medlem
När det gäller byggkvalité kanske inte Ful lever up till Leica. Fast vad gäller bildkvalité är jag tveksam till att Leica är så mycket bättre.

Deras nya budgetmodell med en 7 år gammal sensor och till det låga priset 44 tusen är ju ett skämt. Snarare en accessoar till resten av garderoben än en
verkligt bra kamera.

2012 var när Fuji X-PRO1 lanserades. Det har hänt mycket hos Fuji sedan dess.

Jag har en gång ägt Leica men numera blir jag bara förvånad över hur de lyckas hålla liv i märket.
En 7 år gammal sensor i en ny kamera? Man slutar aldrig i att förvånas.
Rent specifikt så har du absolut rätt att Leica normalt inte är en kamera man köper om man vill ha den absolut högsta kvalitet och prestanda gällande sensor och bildkvalitet.

Det är nog istället något man köper om man vill foto specifikt med en mätsökarkamera, eller kunna använda vissa unika och riktigt fina objektiv gjorda för M-standarden (både ifrån Leica själva, som är duktiga på det, men även ifrån andra som tex. Zeiss).

För bygga vidare på detta så svarade jag på en liknande fråga/kommentar i nyhetsinlägget på Fotosidan så här:

Jag hade gärna sett både lägre priser, och mer konkurrens gällande digitala RF. Verkligheten är dock att det är en väldigt nischad och begränsad marknad, och tyvärr så finns bara endast en tillverkare kvar. Det gör att de tyvärr får en dominerande position (”monopol”-likande ställning) på denna marknaden, och kan därmed sätta sina priser därefter, iom att de inte har några direkta konkurrenter.

Detta sagt så är jag ändå glad att Leica finns kvar, och att vi fortfarande har någon som gör digitala RF-kameror. Utan Leica så hade vi inte haft någon nytillverkning alls.

Så ser inte hur det totalt sätt kan vara dåligt att de finns som alternativ?

Annars så hade ju vi enbart haft en beg. marknad att förlita oss på. Vill man inte köpa nytt så måste man ju inte, så ser inte hur någon kan se det i sig som negativt.

Visst tycker även jag att priserna hos Leica generellt är för höga, men nu när de ändå sänker priserna (vilket är i praktiken vad som sker, då detta i princip är en 240 i ny färg till lägre pris) med ca 30% så tycker jag inte att vi skall ta en sådan prissänkningsnyhetet som något negativt!

Det går ju tvärt om i rätt riktning gällande det största problemet med Leica för de flesta (priserna). Bra nyhet skulle jag säga! 😀
 

PMD

Aktiv medlem
Apropå "en sju år gammal sensor i en ny kamera" har någon berättat i detta forum hur bra hans cirka 15 år gamla Canon-kamera fortfarande fungerar och hur bra bilder det blir med den. :)

Jag tror dessutom inte att vi ska betrakta Leica M-E (typ 240) som en ny kamera. Det nya med den är väl i stort sett bara kosmetiskt?

Nikon F3 tillverkades under 22-23 år, och även om man antagligen inte bör vänta sig så långa produktionsperioder för digitala kameror så är det nog inte orimligt att digitalkameror "håller" längre nu är förr. Speciellt när det gäller nischade kameror som Leicas M-kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, den största utvecklingen i dag gällande spegellösa digitalkameror är ju förbättringar gällande rörlig AF och EVF. Vilket naturligtvis inte påverkar mätsökarkameror.

Själva bildkvaliteten, ISO och DR på sensorerna har ju inte alls utvecklas i lika stor omfattning under de senaste åren (och något som Leica nog aldrig varit direkt ledande på, och kanske inte Canon heller om vi talar om DR på bas-ISO).
 
ANNONS