Tack för svar! Om jag förstår det rätt är det blixten som normalt sätt ska underexponeras då och inte kameran gentemot blixten?
Min modell heter 45 CT-4 och har både automatiskt och manuellt läge. Så som jag förstår det har den en transistor som ”garanterar helt automatiskt exponerade korrekt exponerade bilder vid varje bländare inom arbetsområdet” men det kan väl inte innebära att man kan bära sig åt hur som helst med bländar- och slutarinställningar på kameran?
Det är svårt att diskutera en kamera som jag inte ägt även om jag fotat en helde med Hasselblads senare kameror.
Samt en blixt som jag ägt fast troligen i en tidigare version som var helt manuell. Använde den för Leica R.
Numera använder jag blixtar som har mycket mer avancerad elektronik.
Att lära sig fota med blixt kräver att man läser på och testar många bilder så man får erfarenhet.
Normalt vill man ha huvudmotivet, personen eller blomman ljusare än bakgrunden.
Säg du har en fin solnedgång vid stranden men du vill ha naturen mörkare än personerna som finns 2-3 meter från kameran. Detta är det mest använda. Fast med blixt har du mängder av möjligheter. Det är svårt att säga att det finns något rätt eller fel.
Börja med att använda så mycket automatik din blixt kan ge. När du tycker dina bilder blir bra med den inställningen kan du börja prova med manuella inställningar.
Manuella inställningar ger ofta mer kontroll. Speciellt med äldre blixtar som inte är så intelligenta som de nya.
Sedan behöver man ofta något som gör ljuset mjukare. I ett rum med vitt tak är det oftast bäst att slå blixten i taket. Det ger ljus på ett naturligt sätt.
Ibland behöver man mer riktat ljus. Speciellt utomhus där blixten måste konkurrera med solen. Där behöver man mycket ljus och något som sprider ljuset.
En softbox är ofta det man väljer fast det kräver mycket kraft i blixten.
Jag gillar att inte släpa på en mängd prylar.
Därför tar jag gärna personerna jag vill fota till ett skuggigt område. Sedan slår jag en kraftfull blixt genom ett transparent paraply. Fast blixt och paraply måste vara ganska när motivet.
Det finns 2 olika typer av blixtfotografering. Det ena är studio där ljuset helt styrs av ett antal blixtar. Här har man full kontroll.
Sedan det jag oftast sysslar med att sätta till ljus i en vanlig miljö.
Det kan vara ett dop, ett bröllop eller till barnbarns födelsedagskalas.
Jag behöver ljus för att få kortare slutartider och frysa rörelser för det mesta eller mer skärpedjup.
Min standard för att fota ett födelsedagskals för mina barnbarn är en blixt som står i en bokhylla eller på ett skåp som slår i taket. Den ökar allmänljuset i rummet.
Sedan en som jag oftast slår genom ett transparent paraply riktad mot motivet.
Detta för att kunna styra ljuset från kameran. Jag kan göra detta från den trigger jag har på kameran.
Jag har där mycket mer möjligheter än du har med din äldre kamera och blixt.
Därför bör du läsa allt du kan om din blixt och Hasseblad på internet.
Din lösning är mycket mer manuell och svårare än min. Kräver mer av dig.
Fast det är självklart det kan ge bra bilder. men hänger mer på din kunskap.