Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

fotobollfoto

Aktiv medlem
Våra namn och användarnamn nämns ju dagligen av oss här i forumen.... då borde vi alla vara brottslingar för länge sedan.

(Hint: Givetvis är det inte så.)
Vi som är med här i forumet är medlemmar och har accepterat villkoren för detta. Vi har accepterat att våra namn används i forumdatabasen. Så, nä, vi är inte brottslingar när vi citerar varandra.

Men om vi skriver om tredje person så skapar vi ju en personuppgift i forumdatabasen som folk kan göra sökningar på. Dock är vi medlemmar knappast brottsliga i det fallet heller, om det inte hamnar under förtal. Men registeransvarig på FS kanske kan komma i kläm.

Den omnämnda personen ska ju faktiskt kunna gå ut alla uppgifter som finns om honom i företagets register. Och även kunna få uppgifterna raderade om han vill.

Det finns många undantag i GDPR. Forumet kanska klassas som journalistik. Vad vet jag, men i så fall är det grönt.

Apropå det någon skrev om personnummer. Nej, i GDPR räcker det med att uppgiften unikt kan identifiera personen. En bild. Ett unik namn. Enda rödhåriga killen i stadsdelen. Etc. är unika identifierare.
 

martinot

Aktiv medlem
Vi som är med här i forumet är medlemmar och har accepterat villkoren för detta. Vi har accepterat att våra namn används i forumdatabasen. Så, nä, vi är inte brottslingar när vi citerar varandra.
Men om man annonserat på Fotosidan så har man inte gått med på dessa villkor, menar du? Samma sak om man annonserar på Tradera; då har man inte gått med på deras villkor gällande detta?

Märkligt att villkoren bara gäller foruminlägg, och inte annonsinlägg...

Sorry. Köper inte den "logiken" (även om jag tycker du verkar vara en mycket trevlig person, och uppskattar det mesta som du skriver). :)
 

martinot

Aktiv medlem
Hellre någons namn här än 10 som blir lurade på 5000 var!
Jag har PM:at personen som inte vågar hjälpa till och lägga ut vem som blåst honom, och fortsätter blåsa andra Fs-medlemmar, men inte fått något svar (trots att personen lovade att ge besked om man PM:ade). :(

Tyvärr så saknar Fotosidan betyg som tex. eBay och Tradera, men vi ärliga Fs-medlemmar måste försöka hjälpa till och ställa upp för varandra tycker jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men om man annonserat på Fotosidan så har man inte gått med på dessa villkor, menar du? Samma sak om man annonserar på Tradera; då har man inte gått med på deras villkor gällande detta?

Märkligt att villkoren bara gäller foruminlägg, och inte annonsinlägg...

Sorry. Köper inte den "logiken" (även om jag tycker du verkar vara en mycket trevlig person, och uppskattar det mesta som du skriver). :)
Nu gällde det väl ett namn på en person i en Facebook-grupp, om jag fattade rätt.
 

CanonUser

Aktiv medlem
Nu gällde det väl ett namn på en person i en Facebook-grupp, om jag fattade rätt.
Ja nu var det på en köp&sälj på fejjan, men om man googlar på "lurad av alexander sjöberg" så kommer det upp b.la från sweclockers. Så det är väl inte långsökt at han försöker här med. Likadant får man varningar på 118.se

https://www.180.se/nummer/0733979651

samma person tydligen, synd att jag inte kollade i förväg bara men aldrig mer.

Mats
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag har PM:at personen som inte vågar hjälpa till och lägga ut vem som blåst honom, och fortsätter blåsa andra Fs-medlemmar, men inte fått något svar (trots att personen lovade att ge besked om man PM:ade). :(

Tyvärr så saknar Fotosidan betyg som tex. eBay och Tradera, men vi ärliga Fs-medlemmar måste försöka hjälpa till och ställa upp för varandra tycker jag.
Kanske det går att implementera just betyg för säljare och köpare, inte bara för foton man lägger in?

Annars finns det annst sätt, se https://klocksnack.se/forums/goodguys-badguys.29/
 

PMD

Aktiv medlem
Någon startade en rekommendationstråd här i Fotosidans forum för ett tag sen (något år sen eller så, tror jag) avsedd för omdömen gällande affärer gjorda efter annonser på Fotosidan.

Tyvärr minns jag inte vad tråden har för rubrik.
 

erinor

Medlem
Det finns en app som heter ID Kollen.

Som jag förstår det kan en köpare be en säljare verifiera vem man är (innan köpet) via ID Kollen (eller vice versa).

Jag vet inte om detta ger säkrare köp mot bedragare, men man får i alla fall veta identiteten på personen som säljer varan.

https://www.idkollen.se/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en app som heter ID Kollen.

Som jag förstår det kan en köpare be en säljare verifiera vem man är (innan köpet) via ID Kollen (eller vice versa).
Intressant
Så jag matar in säljarens personnummer o när den personen bekräftat sin identitet via bankid så får jag upp personen i min applikation.
Rätt?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Medlemmen som är registrerad här skall följa sidans regler och därmed registrerar sig med för-och efternamn. Allt det är publikt därav skall namn skrivas, rätta mig om jag har fel.
 

erinor

Medlem
Intressant
Så jag matar in säljarens personnummer o när den personen bekräftat sin identitet via bankid så får jag upp personen i min applikation.
Rätt?
Jag testade precis appen. Man får namn och personnummer på den som verifierar sig via BankID. Man får dock inte adressuppgifter, men då finns ju Ratsit med flera för sökning av ytterligare kontaktuppgifter.
 

PMD

Aktiv medlem
Någon startade en rekommendationstråd här i Fotosidans forum för ett tag sen (något år sen eller så, tror jag) avsedd för omdömen gällande affärer gjorda efter annonser på Fotosidan.

Tyvärr minns jag inte vad tråden har för rubrik.
Jag har hittat tråden. Den heter Fotosidan - Marknadsreferenser.

Omdömesskrivandet tycks ha avstannat (kanske pga att tråden inte är känd för de flesta som köper och säljer på Fotosidans radannonser) men idén är väl inte helt tokig?

I brist på bättre tycker jag att vi kan fortsätta att använda den tråden för omdömen enligt mallen i första inlägget.
 

martinot

Aktiv medlem
Det bestämmer inte du, utan ansvarig utgivare. Bara hen kan bestämma om det är värt risken att dömas till fängelse för förtal.
Läs gärna vad som skriv och diskuteras.

Vad jag avser är att det inte finns några regler hos Fotosidan emot att nämna vilka användare och annonsörer som lurat oss medlemmar. Peka gärna på de om jag missat något (även om jag är ganska säker på min sak).

Sedan var det GDPR som vissa var rädda för att bryta emot - vilket jag menar att det inte är tillämpligt här.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja nu var det på en köp&sälj på fejjan, men om man googlar på "lurad av alexander sjöberg" så kommer det upp b.la från sweclockers. Så det är väl inte långsökt at han försöker här med. Likadant får man varningar på 118.se

https://www.180.se/nummer/0733979651

samma person tydligen, synd att jag inte kollade i förväg bara men aldrig mer.

Mats
Tack! Bra information.

Kan faktiskt kanske hjälpa några av oss här på Fotosidan att inte bli lurade!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Läs gärna vad som skriv och diskuteras.

Vad jag avser är att det inte finns några regler hos Fotosidan emot att nämna vilka användare och annonsörer som lurat oss medlemmar. Peka gärna på de om jag missat något (även om jag är ganska säker på min sak).

Sedan var det GDPR som vissa var rädda för att bryta emot - vilket jag menar att det inte är tillämpligt här.
Man kan förtala någon även om det man skriver är sant. Även Fotosidan.se bär ansvar för vad andra skriver (BBS-lagen).
 
ANNONS