Annons

Förslag på förbättringar 2020

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Terje https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=215044 har en lista på saker som han vill se mer av. Jag bryter ut dem till en ny tråd för att kunna bolla dem.

"Terje H skrev:
Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!"
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.
Vi har fräschat upp Kalendariet. https://www.fotosidan.se/calendar/index.htm. Finare visning som skall locka mer. Vi skall också se till att uställningarna presenteras med bild i nyhetsbrevet. Nu är det bara länkar. Vi kommer välja ut och pusha nya utställningar via framsidans nyhetsflöde.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.
Vi får en del recensionsex till redaktionen. I senaste Fotosidan Magasin pushar vi boken Fyrar.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.
Vi tar gärna emot tips om såna. Så bedömer redaktionen om det är en nyhet eller om det är reklamutrymme som önskas. Vi satsar vidare på https://www.fotosidan.se/membershop/campaigns/onlocation-natur/index.htm och skall under 2020 fräscha upp utbudet under Fotosidan Akademi https://www.fotosidan.se/akademi/index.htm

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.
Borde kunna ligga i Kalendariet.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.
I Fotosidan Magasin har vi långa intervjuer. Dessa borde snabbare ut som digitalt premiummaterial. Mer intervjuer med okända spännande fotografer. Men inte helt lätt att leta fram. Tips tas gärna emot.

Denna artikel är en av mina favoriter under förra året

https://www.fotosidan.se/cldoc/fs-profilen/fangar-nattens-faglar-pa-bild.htm

Spännande och nyskapande bilder! Vi byggde också en extra fin artikelvisning för just artiklar om bild. Så bilden kommer mer i centrum. Mer såna!

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.
Vi har nyheter om de flesta men bevakning på plats har vi inte lika ofta. Är du under 2020 sugen att bevaka någon av dessa för vår räkning så återkom! Det är bra att bestämma bevakning långt i förväg för att inte missa.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.
8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.
Läs som sagt mitt senaste "test" om Sony A9 II https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/fotosidan-provar-sony-a9-ii.htm. Den texten tror jag är lite vad du är ute efter. Lite mindre om pixlar och mer om möjligheterna till nya bilder. Vi har även flera leverantörer som önskar låta slutkunder låna och recensera deras produkter. Nikon kommer ha en sån aktivitet inom ganska kort (låna ett kamerhus och skriva recension). De körde en liknande sån för något år sen som resulterade i https://www.fotosidan.se/cldoc/reportage/latefossen-2.htm

Vår trånga sektor är tid och liten budget. Så är du sugen på att bidra med att tex bevaka något så maila redaktion@fotosidan.se eller skriv i tråden. :) Vi har ju väldigt mycket läsare så det som skrivs når stor publik.
 

laha

Aktiv medlem
Det som David skriver låter bra. Inget fel på ambitionerna.
Men jag saknar en sak, och det är mer om internationell fotografi. Det finns inte många reportage om utländska fotografer på fotosidan
 

PMD

Aktiv medlem
Vi har fräschat upp Kalendariet. https://www.fotosidan.se/calendar/index.htm. Finare visning som skall locka mer. Vi skall också se till att uställningarna presenteras med bild i nyhetsbrevet. Nu är det bara länkar. Vi kommer välja ut och pusha nya utställningar via framsidans nyhetsflöde.
Kalender-valet i menyn skulle kunna ligga lite högre upp så att det blir mer synligt. Om man har ett lågt fönster så syns inte de menyval som hamnar längst ner eftersom menyn inte går att skrolla.
 

jemostrom

Aktiv medlem
En sak som jag tycker saknas rent allmänt på nätet är just detta med tester av "vanligt folk". Visst det är kul med tester av "proffs", de har ju bred erfarenhet att jämföra med men saknar lite grann perspektivet från "vanligt folk" (dvs begränsad budget och tid).

När jag köper något så är det mina pengar och jag har inte råd att ha flera olika kameror/system utan jag måste försöka använda samma utrustning till flera olika saker och detta i förhållande till kostnad etc är för mig intressant.

Själv så har jag precis börjat fundera på detta med att gå helt spegellöst (nu Nikon fullformat men sedan? m43? Nikon Z? Sony? Panasonic?) men kostnaden i dagsläget skrämmer mig, hur ska jag tänka här, vad är andra amatörers erfarenheter, etc. Självklart läser jag vad proffstyckarna säger men det skulle också vara intressant att höra hur andra amatörer resonerar.

Även billigare saker som byte av programvara är intressant. Hur fungerar det att byta från tex. LR classic till CapureOne? Är det värt det för en amatör (jag har fortfarande minnet från bytet från Aperture till LR ... jag har inte ens blivit klar med det 5-6 år efter jag började :D )
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra tankar och idéer. Vi har pratat om att få till användartester under 2020. Dvs att tillverkarna lånar ut produkter.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Bra tankar och idéer. Vi har pratat om att få till användartester under 2020. Dvs att tillverkarna lånar ut produkter.
Tumme upp på det

För att ge en amatörs åsikt om nånting: jag har alltid hört talas om Photo Mechanic men inte fattat vitsen, jag menar varför köpa ett program för något som redan går att göra i LR??? Men jag testade det i helgen och det är bara att krypa till korset, det var definitivt värt pengarna för mig ... istället för att ägna flera kvällar med att gå igenom helgens bilder så var urvalet klart på 2h (vilket för mig är väldigt snabbt). Så ja, ett "onödigt" program men det sparade in så mycket tid för mig att det var värt pengarna.
 

Terje H

Aktiv medlem
Riktigt bra och intressant att ni tar tag i förslagen! Ska verkligen bli intressant att se dessa förändringar. Hoppas givetvis på mer större nyheter på andra ställen än i kalendarier, som på framsidan - mellan alla nyhetsflashar på nya kameror och objektiv.

En idé (kanske lite långsökt) kunde vara ett tydligt skyltfönster (inte i forumen) där medlemmar kan skriva olika förslag till redaktionen. Något man når direkt som klickbar länk under varje nyhetsartikel. Som någon form av egen enhet, svårt att förklara.

Toppen!

Mvh Terje
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja se reportage/ intevjuer med de lite "större" fotograferna typ Claes Grundsten, Mattias Klum, Joakim Odelberg, Serkan Gunes mf.l

Kamera & Bild har haft/ har många fantastiska reportage/artiklar om just det. Och det är väldigt intressant att läsa
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja se reportage/ intevjuer med de lite "större" fotograferna typ Claes Grundsten, Mattias Klum, Joakim Odelberg, Serkan Gunes mf.l

Kamera & Bild har haft/ har många fantastiska reportage/artiklar om just det. Och det är väldigt intressant att läsa
Serkan Gunes har jag för mig att jag läst om på Fotosidan (om jag inte minns helt fel?), men annars så håller jag med dig helt. Ett bra förslag!
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Förslag på ny funktion på FS:

Att hen, säg kanske max 2 ggr per år kan bjuda in en ”gäst-bild” tagen av kompisen, som hittills inte är, ej heller har varit medlem på Fs.

Med alla data om kompisen och dennes fulla upphovsrätt behållen…

Med kompisens (ev skriftliga) medgivande, under mitt plusmedlemsskap som ”paraply” får jag publicera här EN bild hen har tagit som jag tycker är särskilt bra (ange motivering!) och borde visas.

”Min gäst-bild” eller nåt annat namn…på funktionen - (för plus-medlemmar endast)
och i med detta blir gästen, om hen så önskar, en s.k. ”gratismedlem” på Fs under 3 månader/ett halvår… utan förpliktelser för hen…
 
ANNONS