Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

CaolIla

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera över att byta ut min gamla D800, men är lite tveksam till vad jag skall byta till.

En del tankar går åt att välja Z-serien. Är lite fundersam över EVF men det är kanske bara konservatism där.
Funderar också över vilka objektiv som inte kommer att fungera som de ska med FTZ-adaptern.
Att mitt 300/2.8 och Nikkor 105/2.8 kommer att fungera är det ingen tvekan om.
Tror också att Irix 15/2.4 kommer att funka, manuellt som det är.
Tamron 24-70/2.8 tidigare modellen kanske kan bli problem?

Sedan är det då D850 som står på val-listan.
Det känns mer säkert att jag kommer att bli riktigt nöjd med en sådan.
Är dock lite brydd över den saknade blixten som gör att trådlös blixtstyrning av SB600 och SB700 kanske inte fungerar då?

Det är framförallt natur, landskap och macro som står på menyn. Av dessa är det främst vid macro som jag använt trådlös blixt till såklart.
Men jag vill ju att utrustningen skall klara även annat.

Någon som har koll på kompatibiliteten mellan FTZ och andra objektiv än Nikons?
Någon som har koll på blixtanvändningen trådlöst med D850?

Har sneglat på alternativen strax under D850 också.
D810 kanske inte så stor diff mot 800?
D750 ersätts ju snart av D780...
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Funderar också över vilka objektiv som inte kommer att fungera som de ska med FTZ-adaptern.
Att mitt 300/2.8 och Nikkor 105/2.8 kommer att fungera är det ingen tvekan om.
Tror också att Irix 15/2.4 kommer att funka, manuellt som det är.
Tamron 24-70/2.8 tidigare modellen kanske kan bli problem?
Har inte Irix elektromekanisk bländare? I så fall bör du nog förvissa dig om att det verkligen fungerar. Jag vet inte hur det förhåller sig.

Tamrons tidigare 24-70 fungerar åtminstone inte i befintligt skick. Å andra sidan är ett av de mest lockande objektiven med Z-kamerorna tillhörande 24-70/2,8, men det kostar ju rätt mycket pengar. f/4:an är riktigt bra för objektivtypen också och är kostar inte så mycket i kit, men ett bländarsteg ryker förstås.

Sedan är det då D850 som står på val-listan.
Det känns mer säkert att jag kommer att bli riktigt nöjd med en sådan.
Är dock lite brydd över den saknade blixten som gör att trådlös blixtstyrning av SB600 och SB700 kanske inte fungerar då?
Om du vill fjärrstyra via IR behöver du montera något på kameran för det. Din SB-700 kan göra det, men blir då förstås fast på kameran. Vill du ha något mindre så är det SU-800 (ren fjärrstyrning) eller SB-500 (mindre blixt med två AA och en liten videobelysning). Den senare styrs delvis från kamerans meny. Förutom tidigare nämnda kan SB-800/900/910/5000 också fjärrstyra.

Det billigaste är nog att sätta SB-700 på kameran och köpa en begagnad SB-600 till eller en SB-800, om du fortsatt vill ha två fjärrstyrda blixtar. Den senare kan också fjärrstyra, men hanteringen är lite klumpigare.

Du får ju dock samma problem med Z6/7, då dessa inte heller har någon inbyggd blixt.

Någon som har koll på kompatibiliteten mellan FTZ och andra objektiv än Nikons?
Både Sigma och Tamron har nog listor på de objektiv som de har testat och har en egen åsikt om, ifall du söker.

Har sneglat på alternativen strax under D850 också.
D810 kanske inte så stor diff mot 800?
D750 ersätts ju snart av D780...
Jag valde själv D810 framför D800(e), men att uppgradera från D800(e) till D810 känns tveksamt. Senare bytte jag in D810 till D850, bl a för fokusssystemet och att sensorn beter sig lite snyggare på höga ISO. Om det är värt prisskillnaden är ju lite en fråga om vad man tycker att man har råd med och vad pengarna annars kan tänkas gå till.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Du kan sluta och oroa dig för EVF, det är i mitt tycke bland det bästa som hänt inom fototeknik på väldigt länge, live view i sökaren är helt suveränt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du kan sluta och oroa dig för EVF, det är i mitt tycke bland det bästa som hänt inom fototeknik på väldigt länge, live view i sökaren är helt suveränt.
Visst har evf fördelar, men också ganska stora nackdelar, delvis beroende på hur/vad man fotograferar, förstås. Jag har inte svårt att förstå TSs tveksamhet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad är nackdelarna med EVF?
Du har en fördröjning och gör man en snabb förflyttning tex om du följer en falk eller liknade som passerar förbi så får du inte riktigt den verkliga bilden utan en eftersläpning, du kan ju prova att göra en snabb panorering

En DSLR som du går ut med är ju alltid på, det är 0 sekunder när du slänger upp kameran och fyrar av, något beroende på hur du ställt in kameran så har du kanske en sekund innan den vaknar upp eller så drar den en hel del ström om den är på. Vi som väntar på en fågel kan ju vänta lång tid mellan tagningarna men när den väl kommer så är det bråttom
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där med snabbt tror jag gäller mest äldre, kan inte få till effekten med mitt längsta objektiv i alla fall 500mm på en Z6.
Däremot kan det ta en bråkdels sekund när man går från väldigt mörkt till väldigt ljust innan den anpassat sig.

Fast det tar längre för mitt högeröga att anpassa sig när jag testar samma sak på min D800.
 
Senast ändrad:

_Matti_

Ny medlem
Supernöjd

Jag är supernöjd med min Z7. Den elektroniska sökaren känns riktigt bra. Jag tänker aldrig på att jag skulle ångra att den saknar OVF. Mycket bra kvalitet på displayen i sökaren. Bäst är om du besöker en fotoaffär där du kan känna och klämma på kameran. Prova sökaren, och prova hur bra den fokuserar med de objektiv du tänker att använda. Bäst att bilda en egen uppfattning och att också fundera på vilka motiv du har för bytet. Lägre vikt? Bättre video-auto-fokus? Annat? Jag bytte från D750 och det var ett stort lyft. Byte från D800 kanske inte är lika stort då det redan är en riktigt kapabel kamera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Håller helt med, jag var också skeptisk innan jag hade testat EVF:en i Z6/7, alla andra jag testat var högst ok eller till och med dåligt. Jag har dock inte testat Canons och Sonys senaste, som jag misstänker också är bra.

Jag testade förra generationen av Sonys spegellösa och den EVF:en tyckte jag inte höll måttet.

Det är väl i princip först nu som FX-sensorerna har blivit tillräckligt snabba för att hinna med att leverera tillräckligt snabb video till EVF:en och jag har heller aldrig sett en så bra skärm i en EVF.

Nu skall väl säkerligen nämnas att jag väntat på en tillräckligt bra kamera av just Nikon eftersom det är det jag mer eller mindre alltid haft. Hade dock inte Nikon kommit med något som Z6/7 nu och Canons och Sonys hade varit i närheten (vilket dom helt säkert är) av Z6/7 på spegellöst hade jag nog bytt.

Prova EVF nu och se vad du tycker, fördelar är många och för min del har jag inte sett några nackdelar än. Skall du skaffa EVF, så är det dock senaste generationen som gäller. Hos Nikon kan det inte bli fel på den biten, då detta är första generationen. :)
Jag tycker dock att det blev rätt med en gång.
 

cardazio

Aktiv medlem
Två väsentliga frågor:

1. Vill du satsa på Z-mount eller ej?
2. Vill du ha optisk sökare eller focus peaking+se exponering direkt+eye auto focus etc i sökaren?

D850 kostar ca 20k ny, så det är ju inget dåligt alternativ (även om den praktiska skillnaden mot kameran du har kanske inte är lika stor som om du skulle testa spegellöst.
 

Falumas

Aktiv medlem
Två väsentliga frågor:

1. Vill du satsa på Z-mount eller ej?
2. Vill du ha optisk sökare eller focus peaking+se exponering direkt+eye auto focus etc i sökaren?

D850 kostar ca 20k ny, så det är ju inget dåligt alternativ (även om den praktiska skillnaden mot kameran du har kanske inte är lika stor som om du skulle testa spegellöst.
Nu är väl det fina i kråksången att Z-mount är bakåtkompatibel (med adaptern som ger noll optiska förluster mot ett F-objektiv på en F-kamera) till alla nyare F-objektiv. Så frågan är väl mer om man skall satsa på en kamera nu med F-mount. Z-objektiv kommer aldrig passa på en F-mount utan enormt komplicerade adaptrar som förmodligen kommer medföra optiska försämringar och därmed aldrig finna något existensberättigande.

En D850 är mer kompatibel med gamla F-objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Två väsentliga frågor:

1. Vill du satsa på Z-mount eller ej?
2. Vill du ha optisk sökare eller focus peaking+se exponering direkt+eye auto focus etc i sökaren?

D850 kostar ca 20k ny, så det är ju inget dåligt alternativ (även om den praktiska skillnaden mot kameran du har kanske inte är lika stor som om du skulle testa spegellöst.
D850 ligger väl på 28k ny. Ett annan prisvärt alternativ är D750 som rör dig mellan 9-11k ny
 

JoakimP

Medlem
Var själv rejäl motståndare till spegellöst i många år. Men bestämde mig ändå för att testa när jag väl ville byta hus. Evf är rejält mycket mer trevligt än optisk.

Man ser skärpedjup och exponeringen vilket underlättar otroligt mycket.

Nu fotar jag mest stationära fåglar/djur och sällan snabba dykande örnar tex där det förmodligen om man enbart fotar sånt är lättare med en ovf. Men knappast omöjligt eller svårt med evf. Snarare en vanesak.

Fördelarna för mig överväger helt klart nackdelarna. Har ägt D500/D810/D750
 

pdahlen

Aktiv medlem
Var själv rejäl motståndare till spegellöst i många år. Men bestämde mig ändå för att testa när jag väl ville byta hus. Evf är rejält mycket mer trevligt än optisk.

Man ser skärpedjup och exponeringen vilket underlättar otroligt mycket.

Nu fotar jag mest stationära fåglar/djur och sällan snabba dykande örnar tex där det förmodligen om man enbart fotar sånt är lättare med en ovf. Men knappast omöjligt eller svårt med evf. Snarare en vanesak.

Fördelarna för mig överväger helt klart nackdelarna. Har ägt D500/D810/D750
Själv kommer jag säkert att köpa en Z6 och använda den som komplement till min D500 och D750. Kan tänka mig att den borde fungera fint för bl.a makro
 

CaolIla

Aktiv medlem
Tack för alla konstruktiva svar. De har inte helt rätat ut mitt frågetecken men en bit på vägen. Jag måste göra en djupare bedömning av EVF.

En tung punkt i det hela är att jag vid val av Z också måste byta några gluggar. Det behövs inte med D850.

Tack
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för alla konstruktiva svar. De har inte helt rätat ut mitt frågetecken men en bit på vägen. Jag måste göra en djupare bedömning av EVF.

En tung punkt i det hela är att jag vid val av Z också måste byta några gluggar. Det behövs inte med D850.

Tack
Tror du kan få problem med den äldre Tamron 24-70, men möjligt att Tamron kan göra en uppdatering. Du kan ju söka på nätet om problem med den. Övriga objektiv tror jag kommer att fungera.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag hade D800 + D850, bytte ut min D800 mot en Z6. Tycker mycket om både Z6 och D850, men de är bra på lite olika saker. Tittar man på ditt användningsområde känns det som att D850 ligger lite närmare till hands med sin högre upplösning (inkl ej AA-filter) och fina ISO 64. (Edit: en Z7 skulle förstås ha just de fördelarna.)

Där jag tycker att Z6 överglänser är i första hand fotografering av människor i hyfsad belysning.

När jag skaffade min D850 behövde jag också lösa fjärrstyrning av blixtar. Jag gjorde så att jag köpte ett relativt billigt tredjepartssystem för radiostyrning av blixtar. Det funkar... tillräckligt bra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror du kan få problem med den äldre Tamron 24-70, men möjligt att Tamron kan göra en uppdatering. Du kan ju söka på nätet om problem med den. Övriga objektiv tror jag kommer att fungera.
Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare också.

Jag upplever dock att dom äldre i vilket fall inte levererar på Z7/D8** upplösning. Har flera objektiv som jag var jättenöjd med på D700, men som blev en begränsning på min D800. Jag kunde givetvis få lika bra resultat på D800 som jag fick på D700 med dom, men med nyare blev det så mycket bättre på D800.
 
ANNONS