Annons

Hjälp med objektiv till APS-C kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Fråga till trådstartaren:

Vilken största bländare hade objektiven på din småbildskamera du är van att fotografera med, och som du nu vill hitta motsvarigheter till på APS-C?

Multiplicera brännvidden och ljusstyrkan med din nya kameras cropfaktor, eller beskärningsfaktor, (kanske är den 1,6?), och du ser vilken brännvidd och ljusstyrka du ska kolla efter på objektiven på nya kameran. Det är inte så noga, 5 mm hit eller dit, ett halvt bländarsteg upp eller ner, du märker det förmodligen inte och om du gör det så vänjer du fort om dig till det nya. Om du är i valet o kvalet mellan två objektiv med större skillnad i brännvidd än så, välj det med kortare brännvidd. Däremot blir det trixigt som du märkt om det går åt andra hållet och blir för snäv bildvinkel.

Dessa objektiv bör lämpligen vara speciellt konstruerade för APS-C och din kamera, men det går vad gäller det rent optiska också nästan lika bra att använda fullformatsoptik (du märker förmodligen ingen skillnad på bilderna). Att göra tvärt om, APS-C på fullformat, går däremot inte bra.

Sedan är det detta med kompatibiliteten rent fysiskt, hur FF- objektivens objektivfattning passar och kommunicerar med din APS-C kamera, eventuellt behov av adapter mellan objektiv o kamera, autofokusfunktion mm, mm. Det kan och vill jag inte svara på, det blir ändå för långt i ett inlägg här.

Men det generella svaret: undvik till varje pris att behöva sätta en adapter mellan kamera och objektiv! Köp ett objektiv som passar direkt och ger full funktion utan adapter.

Lycka till!
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vikt, storlek och upplösning (potentiell skillnad) är andra nackdelar förutom priset.
Jag var lite otydlig med syftet med inlägget =) Jag ville trycka mer på att om man köper EF-objektiv rakt igenom så långt det är möjligt så behöver man inte köpa på sig dubbelt eller sälja allt om/ när dagen kommer då man antingen vill komplettera med en FF-kamera eller byter till en.

Men mina tankar om framtida kompabilitet är kanske överflödiga, inom ett par år tar väl RF-fattningen över för att regera ett par decennier.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag var lite otydlig med syftet med inlägget =) Jag ville trycka mer på att om man köper EF-objektiv rakt igenom så långt det är möjligt så behöver man inte köpa på sig dubbelt eller sälja allt om/ när dagen kommer då man antingen vill komplettera med en FF-kamera eller byter till en.
Jag förstår hur du tänker men jag har aldrig riktigt gillat det resonemanget. Att köpa och använda "fel" objektiv i flera år för att man någon gång i en avlägsen framtid kanske skall gå över till ett annat sensorformat känns inte bra.

Men mina tankar om framtida kompabilitet är kanske överflödiga, inom ett par år tar väl RF-fattningen över för att regera ett par decennier.
Precis, man vet aldrig vad som händer i framtiden - köp det som passar nu och ta problemen med byte den dagen det blir aktuellt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Precis, man vet aldrig vad som händer i framtiden - köp det som passar nu och ta problemen med byte den dagen det blir aktuellt.
Jag köpte EF 70-200/2.8 L II till min EOS 7D för många år sedan, eftersom det var det objektiv jag ville ha. Det passade då, och passar fortfarande på kameran nu. Ännu bättre är att det också passar på min EOS-1 DX som jag köpte för två år sedan.
Så köp de objektiv du vill ha, så blir det nog bra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag köpte EF 70-200/2.8 L II till min EOS 7D för många år sedan, eftersom det var det objektiv jag ville ha. Det passade då, och passar fortfarande på kameran nu. Ännu bättre är att det också passar på min EOS-1 DX som jag köpte för två år sedan.
Så köp de objektiv du vill ha, så blir det nog bra.
Som jag sa, ibland finns det inget alternativ med "native"-fattningen och då får man välja något annat. EF 70-200 2.8 är precis ett sådant, det finns ingen motsvarighet för M-fattningen.

Min första DSLR var en EF-S kamera och jag köpte då ett 70-200 4L/IS (som jag har kvar än idag och använder flitig på 5D). Jag ville då ha IS, bra AF och, skärpa samt samma största bländare över hela brännvidden. Något sådant EF-S fanns inte så då var valet EF.

Däremot, när jag skulle välja normalzoom till min EF-S kamera föreslog många att jag skulle välj ett EF för framtida "kompatibilitet" men jag valde EF-S 17-55 2.8 IS vilket var ett fantastiskt bra objektiv under många år när jag körde APS-C och något motsvarande EF fanns inte.

Att man skall köpa det man vill ha är vi nog överens om! :)
 

melomel

Medlem
Tack så jättemycket för all bra input och information jag har fått i min fråga! Jag har inte möjlighet att besvara varje enskild person men är tacksam för alla olika infallsvinklar jag fått. Det gör att jag själv kan läsa mig vidare och bilda mig en uppfattning om vad det är jag är ute efter.

Tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker men jag har aldrig riktigt gillat det resonemanget. Att köpa och använda "fel" objektiv i flera år för att man någon gång i en avlägsen framtid kanske skall gå över till ett annat sensorformat känns inte bra.

Precis, man vet aldrig vad som händer i framtiden - köp det som passar nu och ta problemen med byte den dagen det blir aktuellt.
Mycket vettig kommentar!

Nu kan man inte instämma mer än 100%, men det är något som jag verkligen gör helt här.

Viktigare att använda kamerahus och objektiv som är optimerade och i harmoni/balans med varandra, än att köra obalanserat och o-optimalt i flera år bara för något eventuellt annat möjligt framtida val.

Bättre att köpa bra beg. och sedan sälja, om man är osäker på sina systemval.
 
ANNONS