Annons

Blandade frågor om filma log LUT och program

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat intressera mig för att filma och behöver lite stöttning :).

Jag är rätt van vid bildredigering och fotar alltid Raw vilket gör begränsningarna vid filmning uppenbara. Det känns som att fota jpg men med än mer begränsningar. Tanken var att välja bästa bildstil i kameran och sedan köpa Premiere Elements för redigeringen. Vill helst inte öka min månadskostnad hos Adobe. Jag inser efter några inledande tester att jag vill ha mer kontroll. Det betyder för Canon (eos R) att filma i c-log och skapa egen färgsättning.

Premiere Elements verkar inte vara ett program lämpat för detta. Hittar nästan inget om att LUT:s kan användas (kanske har jag fel). Jag undrar istället om jag kan ta omvägen via sök färg i Photoshop? Ta in och lägga på hämtad eller köpt LUT och sedan exportera ut för redigering i Premiere. Alternativt göra klart all redigering och sätta ihop delarna i Premiere?

Jag har läst mig till att BT709_CanonLog-to-BT709_WideDR_33_FN_Ver.1.1.cube
och BT709_CanonLog-to-BT709_WideDR_33_FF_Ver.1.1.cube ska finnas för nedladdning hos Canon vilka verkar vara de LUTAR de erbjuder som bra utgångsläge. Hämtar jag och läser in dessa under 3dLUT-fil i sök färg så hoppas jag det blir ett ok utgångsläge. Har jag missförstått helt? I mitt huvud är dessa i stil med Lightrooms profiler som inte ändrar några reglage utan bara ger ett bra utgångsläge, tex som Adobe färg som är förinställt.

Det går att köpa LUT:s som verkar vara varianter av dessa med tex varmare ton mm. Ska de också in på samma ställe? Är det lönt eller är det bättre att utgå från Canons LUT:s och skapa egna presets.

Har du själv laddat ner bra LUT:s som du är nöjd med och kan länka till nedladdning så blir jag tacksam.

Ja det blev en del och kanske är jag helt ute och reser. Snälla ta mig i sådant fall in på banan igen. Tack på förhand.

Jonas
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu kan jag inte tillföra något gällande Adobe eftersom jag redigerar i Vegas Pro.
Men jag tror ändå att du bör köra Pro istället för Elements.

Jag laddade hem Canons LUT från Canon support download. Programvara för EOS R, hela LUT- paketet.
Sen kan jag enkelt kolla hur det blir med de olika LUT:en i funktionen "Color grading".

Jag tycker att bildstilarna i EOS R är snudd på undermåliga för video.
Full HD måste skärpas i kameran och kontrasten är hög i alla stilarna även om man drar ned den. I 4K blir det bättre, så jag filmar helst i 4K och skalar ned till 1080p.
Canon Clog finns ju också när bildstilarna inte räcker till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du kan prova DaVinci resolve. Det är gratis och bara o ladda ner. Se till att du uppdaterar datorn så långt du kan med drivrutiner innan du laddar ner o installerar DaVinci.
Jag har aldrig fått det att fungera på min gamla dator men programmet skall vara kompetent, i klass med Premiere Pro.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Clog och redigering med LUT kräver datorkraft.
Hög bitrate i videon och avancerade effekter i datorn är inget för äldre och svagare datorer.
Min dator med Intel i5 från 2013 orkar inte med (stillbilder med PS är inga problem)

Jag har lagt ut en snutt som visar Clog ur kameran före och efter LUT med color grading:
https://youtu.be/Vy47faWGkGk
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack båda för svar. Jag ska undersöka era förslag på program så fort jag får en lite längre stund över. Premiere pro blir det bara i nödfall. Det är alldeles för hög månadshyra på sikt. Just nu går det bra men synd att vänja sig och sedan behöva byta ner sig. Vegas PRO kostar en slant såg jag. Borde ur prissynpunkt vara i paritet med Final Cut Pro som jag köpt om jag inte kört windows. Saknar du J O något i det programmet som du vet finns i tex Premiere PRO?

Hoppas fortfarande få svar på om min tanke med PS och Premiere Elements kan fungera utan kvalitetsförlust.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vegas Pro är känt för att vara användarvänligt (lätt att lära sig), snabbarbetat och kraftfullt. Med bra flyt och snabb rendering.
Jag provade att köpa en licens på ebay för ca 30kr och fick hem en upplåst Trial-version av Pro 17 som faktiskt går att köra i min äldre dator (med begränsad prestanda givetvis).
Programmet är mycket avancerat och senaste versionerna av Color grading är riktigt bra tycker jag.

Även om man inte kör Vegas tror jag att denna tutorial är intressant.
Själva metodiken går nog att applicera i t.ex premier pro, fast med andra liknande funktioner och effekter:
https://www.youtube.com/watch?v=mWNK1E_LCWI
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
När det gäller färgsättning så finns det inget program som är mer kompetent än Davinci Resolve. Det är en redigering som för några år sedan användes endast för just professionell färgsättning. Som grädde på moset är det gratis.

Fungerar på min fem år gamla MacBook utan problem. Både med hög bitrate och raw. Det krävs bara superdatorer om programvaran eller videofilen suger. Ju lägre kompression på videon dessto lägre krav på processor.

Vill du ha maximal flexibilitet så kan du filma i Raw. En vettig cinema camera kostar inte direkt mer än en EOS R. Eller så filmar du i Raw med en 5Dmkiii, funkar klockrent utan buggar nu för tiden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Davinci resolve 16 verkar vara versionen som gäller i dagsläget. Det ser ut att vara ett bra program men hur kan det vara gratis? Det måste väl finnas någon hake?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Davinci resolve 16 verkar vara versionen som gäller i dagsläget. Det ser ut att vara ett bra program men hur kan det vara gratis? Det måste väl finnas någon hake?
Det är brukligt ibland att det finns en kommersiell version och en gratisversion med begränsad funktionalitet. Troligen också i detta fall.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Davinci resolve 16 verkar vara versionen som gäller i dagsläget. Det ser ut att vara ett bra program men hur kan det vara gratis? Det måste väl finnas någon hake?
Du kan alltid testa. Kör några tutorials, från grunderna. För mig var gränssnittet alldeles för avigt och krångligt men sådant är ju individuellt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Davinci resolve 16 verkar vara versionen som gäller i dagsläget. Det ser ut att vara ett bra program men hur kan det vara gratis? Det måste väl finnas någon hake?
Det finns betalversioner som har mer funktionalitet.
En jag vet om är att kunna köra flera redigerare samtidigt för samma film.
Sen måste man läsa licensvillkoren mycket noga om man gör ngt som man skall sälja kommersiellt. Det är väldigt VIKTIGT.
Ofta finns klausuler att om du tjänar pengar så kostar programmet pengar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns betalversioner som har mer funktionalitet.
En jag vet om är att kunna köra flera redigerare samtidigt för samma film.
Sen måste man läsa licensvillkoren mycket noga om man gör ngt som man skall sälja kommersiellt. Det är väldigt VIKTIGT.
Ofta finns klausuler att om du tjänar pengar så kostar programmet pengar.
Tack! Så bra det förklarar nog saken. Lär inte göra några kommersiella uppdrag så det får nog bli att testa gratisversionen. Programmet verkar lite svårt att överblicka som nybörjare men har ju tiden för mig. Kanske kommer några frågor framöver :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR är hyffsat enkelt.
PS är knepigt.
Videoprogramvara kan vara för djävligt :)
Framförallt om man börjar blanda in After Effects-grejer.

Jag har aldrig använt det men Sony Vegas skall vara bra när det gäller intuiteten i gränssnittet jämfört med andra videoprogramvaror.
 

gamleJ

Aktiv medlem
LR är hyffsat enkelt.
PS är knepigt.
Videoprogramvara kan vara för djävligt :)
Framförallt om man börjar blanda in After Effects-grejer.

Jag har aldrig använt det men Sony Vegas skall vara bra när det gäller intuiteten i gränssnittet jämfört med andra videoprogramvaror.
Ja Vegas verkar bättre i det hänseendet. Svårt att veta vad som kommer behövas i slutänden. Troligen räcker Vegas. Inte helt lätt detta :). Har ju inte oceaner av tid och redan lite hår på huvudet så programmet får inte vara allt för klurigt.
 

AWid

Aktiv medlem
Tack! Så bra det förklarar nog saken. Lär inte göra några kommersiella uppdrag så det får nog bli att testa gratisversionen. Programmet verkar lite svårt att överblicka som nybörjare men har ju tiden för mig. Kanske kommer några frågor framöver :)
DaVinci resolve är ett helt professionellt program som dessutom är gratis för icke-kommersiell användning (och med vissa smärre begränsningar i gratisversionen). Problemet är bara att det dels har väldigt hög inlärningströskel och dels kräver rejält hög kapacitet på datorn (framför allt grafikkortet och internt minne).

Det finns en hel del andra "gratisprogram", både för mac och windows, som både är kraftfulla och klarar sig med betydligt enklare datorkonfiguration än Resolve. Det är bara att "googla på".

För egen del har jag fastnat för två program som jag använder lite huller om buller (har svårt att bestämma mig för vilket som fungerar bäst för mig:) Det ena heter Hitfilm express och det andra Shotcut. Båda programmen är riktigt avancerade, innehåller allt man (jag) kan tänkas behöva, hyfsat lätta att lära sig och det finns många "tutorials" på youtube.
 

gamleJ

Aktiv medlem
DaVinci resolve är ett helt professionellt program som dessutom är gratis för icke-kommersiell användning (och med vissa smärre begränsningar i gratisversionen). Problemet är bara att det dels har väldigt hög inlärningströskel och dels kräver rejält hög kapacitet på datorn (framför allt grafikkortet och internt minne).

Det finns en hel del andra "gratisprogram", både för mac och windows, som både är kraftfulla och klarar sig med betydligt enklare datorkonfiguration än Resolve. Det är bara att "googla på".

För egen del har jag fastnat för två program som jag använder lite huller om buller (har svårt att bestämma mig för vilket som fungerar bäst för mig:) Det ena heter Hitfilm express och det andra Shotcut. Båda programmen är riktigt avancerade, innehåller allt man (jag) kan tänkas behöva, hyfsat lätta att lära sig och det finns många "tutorials" på youtube.
Tack, då fick jag mer att kolla upp. Har för mig att jag läst om shotcut men har det möjligheter för att färgsätta med Lut:s som utgångspunkt?
 

AWid

Aktiv medlem
Tack, då fick jag mer att kolla upp. Har för mig att jag läst om shotcut men har det möjligheter för att färgsätta med Lut:s som utgångspunkt?
Båda kan hantera LUTs, men det är ett område jag tyvärr är lite rudis på. Det finns ju olika format på LUTs och jag vet inte riktigt om programmen hanterar alla formaten. Å andra sidan går det att konvertera både hit och dit mellan formaten om jag förstått saken rätt:). Fast den där "Google" kan säker reda ut det också.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Båda kan hantera LUTs, men det är ett område jag tyvärr är lite rudis på. Det finns ju olika format på LUTs och jag vet inte riktigt om programmen hanterar alla formaten. Å andra sidan går det att konvertera både hit och dit mellan formaten om jag förstått saken rätt:). Fast den där "Google" kan säker reda ut det också.
Låter ju intressant och lite får jag ta reda på själv :). Google har gått hett sedan intresset för video plötsligt uppstod.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
DaVinci resolve är ett helt professionellt program som dessutom är gratis för icke-kommersiell användning (och med vissa smärre begränsningar i gratisversionen). Problemet är bara att det dels har väldigt hög inlärningströskel och dels kräver rejält hög kapacitet på datorn (framför allt grafikkortet och internt minne).

Det finns en hel del andra "gratisprogram", både för mac och windows, som både är kraftfulla och klarar sig med betydligt enklare datorkonfiguration än Resolve. Det är bara att "googla på".

För egen del har jag fastnat för två program som jag använder lite huller om buller (har svårt att bestämma mig för vilket som fungerar bäst för mig:) Det ena heter Hitfilm express och det andra Shotcut. Båda programmen är riktigt avancerade, innehåller allt man (jag) kan tänkas behöva, hyfsat lätta att lära sig och det finns många "tutorials" på youtube.
skulle inte säga att resolve kräver mer eller mindre av datorn än något motsvarande annat program om du gör motsvarande saker. Rejält hög är en ren överdrift. Ska du ha AE, premiere och ME igpng samtdigt som renderiar i live så kräver det också en rejäl dator.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Video-X

Hejsan.
Det finns en bildstil "VIDEO-X" att ladda hem från Canon.
Den ska vara lite mer "soft" och likna det som finns i X-kameror.
https://global.canon/en/imaging/picturestyle/file/videocamera.html

Jag har testat och labbat en del med bildstilar, Clog och color grading de senaste dagarna i olika ljussituationer.
De stilar som funkar best för mig är Standard, naturtrogen och Video-X. Helst med kontrast ordentligt neddragen.
Clog är lite knepigt innan man hittar en bra metod att sätta svartpunkt, vitpunkt, mellantoner, kurvor, färgmättnad och eventuell LUT. Men det går alltid att lösa.
Vegas Pro's samlade "color grading" tycker jag är riktigt bra.
 
ANNONS