Annons

Fågelidentifikation

Hasseg

Aktiv medlem
Hej
Frugan skall visa lite bilder från vår resa i skolan för barnen o dom vill alltid veta vad djur o fåglar heter hon visar. Denna bild är tagen i Florida Everglades .
Det är kul för mig också att veta :)
 

Bilagor

Vandraren

Aktiv medlem
Korsnäbb?

Jag såg den här i dag på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Tycker inte riktigt det ser ut som en korsnäbb men hittar inget bättre. Vad säger expertisen?
/Hasse
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Jag såg den här i dag på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Tycker inte riktigt det ser ut som en korsnäbb men hittar inget bättre. Vad säger expertisen?
/Hasse
Bändelkorsnäbb, en regelbunden gäst höst/vinter från öster. Vissa år kan enstaka par häcka i Sverige.

/Oscar
 

AFJ

Aktiv medlem
Såg denna rovfågel i fredags strax söder om Drottningholmsslott. Den cirklade över Mälarens vatten. Jag såg den på långt håll och hade bara normalzoomen med mig. Den ryttlade som en fiskgjuse men när jag ser bilden nu är jag inte säker. Är ju ingen fågelexpert! Ursäkta den pyttelilla bilden.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Såg denna rovfågel i fredags strax söder om Drottningholmsslott. Den cirklade över Mälarens vatten. Jag såg den på långt håll och hade bara normalzoomen med mig. Den ryttlade som en fiskgjuse men när jag ser bilden nu är jag inte säker. Är ju ingen fågelexpert! Ursäkta den pyttelilla bilden.
Ser ut som ormvråk tycker jag
 

Osquar

Aktiv medlem
Ja, det har du kanske rätt i. Men fångar ormvråk fisk? För den cirklade över en vik med öppet vatten precis som den tänkte dyka. Men kanske kollade den bara läget...
Det är som sagt en ormvråk. Att den just då och där lade sig att cirkla kan vara av olika själ, dock ej att fånga fisk...

Det kanske var en bra uppåtvind (termik) just där som den ville utnyttja eller bara en allmän span av omgivningarna för att "besluta" varthän den skulle ta vägen härnäst... Finns dock en tänkbar möjlighet att en simmande orm eller en ensam and-unge kan ha tilldragit dess intresse...

/Oscar
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är som sagt en ormvråk. Att den just då och där lade sig att cirkla kan vara av olika själ, dock ej att fånga fisk...

Det kanske var en bra uppåtvind (termik) just där som den ville utnyttja eller bara en allmän span av omgivningarna för att "besluta" varthän den skulle ta vägen härnäst... Finns dock en tänkbar möjlighet att en simmande orm eller en ensam and-unge kan ha tilldragit dess intresse...

/Oscar
Tack låter troligt!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är så usel på att identifiera fåglar. Trots att jag söker på nätet så blir jag aldrig riktigt säker. Är detta en gulsparv eller en grönsiska?
 

Bilagor

ANNONS