Annons

Digital kamera - för manuell fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Be-Ro

Ny medlem
Plåtade mycket förr, körde svartvitt, papper och mörkrum, och färgdia. Tänkte ta upp hobbyn igen - men med digital kamera - dsv digitalt.

Jag vill alltså ha en digital systemkamera, enkel och lätt förståelig, avs manuell inställning. Helst skall den vara med spegelreflex. Jag kommer fota sådant där jag vill koppla loss automatiken, dvs sällan i läge "Auto".

Jag tänker på ngn Canon eller Nikon, de får gärna var begagnad, dvs max tio år och hålla sig under 8 000:-, med objektiv.

Vad har ni för ideér och förslag på modeller?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Plåtade mycket förr, körde svartvitt, papper och mörkrum, och färgdia. Tänkte ta upp hobbyn igen - men med digital kamera - dsv digitalt.

Jag vill alltså ha en digital systemkamera, enkel och lätt förståelig, avs manuell inställning. Helst skall den vara med spegelreflex. Jag kommer fota sådant där jag vill koppla loss automatiken, dvs sällan i läge "Auto".

Jag tänker på ngn Canon eller Nikon, de får gärna var begagnad, dvs max tio år och hålla sig under 8 000:-, med objektiv.

Vad har ni för ideér och förslag på modeller?
Du beskriver i princip varenda systemkamera. Alla kan användas i helmanuellt läge och de flesta har begripliga reglage för bländare, slutare och ISO. Några enklare har möjligen bara ett reglage som ska styra både bländare och slutare.
Övriga menysystem skiljer sig åt mellan tillverkare men både Canon och Nikon tycker i alla fall jag är lättförståeliga. Använder själv en Nikon Z6 och menysystemet är föredömligt enkelt att navigera runt i.

Jag tror du kommer få mer konkreta tips om du kan berätta lite mer om vad och hur du tänker använda kameran, vad för bildegenskaper du vill ha.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag fotograferar landskap och har kör med det manuella läget. Precis som det har skrivits, så har de flesta kameror ett manuellt läge.

Det du ska leta efter är en kamera som har två reglage (snurrhjul eller ratt). Brukar sitta en vid avtryckaren och en på baksidan av kameran. Då sköter du bländaren med ett reglage och slutartiden med den andra.

Det är ofta som de lite dyrare kamerorna som har två reglage. De billigare brukar bara ha en och då blir det mer bökigt att köra i manuellt läge.
 

Be-Ro

Ny medlem
Tack Mattias och Gunnar för svar!

Det jag är ute efter är just enkelheten, att med enkla "medel" kunna ändra slutartid och bländare. Dvs att enkelt - i manuellt läge - kunna justera : Ljus och skärpedjup.

Många kameror - upplever jag - kräver många grepp, för att kunna fixa detta. Jag tror att det finns en del olika tankar hos tillverkarna avs detta. Jag vill bort från "släng upp kameran och skjut" men ändå kunna "skjuta" med full, smidig och enkel kontroll - och samtidigt kunna - vid behov - "slänga upp och skjuta."
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Tack Mattias och Gunnar för svar!

Det jag är ute efter är just enkelheten, att med enkla "medel" kunna ändra slutartid och bländare. Dvs att enkelt - i manuellt läge - kunna justera : Ljus och skärpedjup.

Många kameror - upplever jag - kräver många grepp, för att kunna fixa detta. Jag tror att det finns en del olika tankar hos tillverkarna avs detta. Jag vill bort från "släng upp kameran och skjut" men ändå kunna "skjuta" med full, smidig och enkel kontroll - och samtidigt kunna - vid behov - "slänga upp och skjuta."
Som redan nämnts ska du leta en kamera som har inställningshjul både fram (pekfinger/långfinger) och bak (tummen) så du styr bländare med den ena och slutartid med den andra. Det är i regel de allra enklaste samt de minsta kamerahusen som inte har dubbla vred enligt min erfarenhet.
M-läget för exponering finns som sagt på alla kameror och tror att i princip alla har vred för att växla mellan PASM-läge snabbt.
ISO däremot brukar kräva att man håller in en knapp och använder något av inställningshjulen.
 

segerholm

Ny medlem
Titta på Fujifilms kameror. De har lite retrostil med tydliga rattar för tid och bländare, precis som det var förr. För mig slår det an något nostalgiskt och mycket behagligt inuti. Dessutom tar de fina bilder.

------j
 

apersson850

Aktiv medlem
En Canon EOS 90D fixar det. Men med ett objektiv kostar den ny runt 15000 kronor.
Kolla begagnade i samma serie, alltså bakåt till 80D, 60D eller hur långt du nu behöver gå för att hitta en till ett pris du trivs med.
De enklare, med tresiffriga nummer, har inte alltid separata rattar för tid och bländare.
 

Brix

Aktiv medlem
Plåtade mycket förr, körde svartvitt, papper och mörkrum, och färgdia. Tänkte ta upp hobbyn igen - men med digital kamera - dsv digitalt.

Jag vill alltså ha en digital systemkamera, enkel och lätt förståelig, avs manuell inställning. Helst skall den vara med spegelreflex. Jag kommer fota sådant där jag vill koppla loss automatiken, dvs sällan i läge "Auto".

Jag tänker på ngn Canon eller Nikon, de får gärna var begagnad, dvs max tio år och hålla sig under 8 000:-, med objektiv.

Vad har ni för ideér och förslag på modeller?
Det du beskriver är ju typ alla systemkameror :p

Om du vill ha nåt som är väldigt intuitivt och roligt att fota med så rekommenderar jag dock Fuji.

Du kan ju t.ex kolla på Fujifilm X-T20 + Fujinon 18-55/2.8-4 som ligger precis inom din budget. Du skriver ju dock inte vad du ska fota så vet inte riktigt vad för objektiv du bör ha, även om Fujis 18-55mm är ett bra allroud-objektiv med fin bildkvalité. Just det objektivet saknar ju dock bländarring, vilket de flesta av Fujis objektiv annars har. Annars skulle du ju t.ex kunna köra på en X-T20 och kanske nåt av Fujis fina fasta objektiv.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag var på resa och hade med min trotjänare Nikon D90/16-85 mm. Någonstans halvvägs så tittade jag litet noggrannare på bilder jag tagit och insåg att väldigt många var oskarpa.

Efter att ha provat olika funktioner så insåg jag att autofokusen och zoom påverkade varandra liksom "korsvis" och tänkte som så att "jag kan ju det här med foto, jag kör helt enkelt kameran helmanuellt". Men det var inte alls så lätt, ingen snittbild eller ens mikroprismor till hjälp och objektivets fokusring inte alls avsedd för manuell fokusering.

När jag kom hem tog jag fram min gamla Pentax S1a och tänkte att så borde ju en kamera se ut. Fullständigt intuitiv. Ungefär i samma veva presenterades bilder och tester på Fuji X-T2 med buller och bång och jag var till en handlare och fick prova en X-T1 med ett gammalt manuellt M42-objektiv och insåg att det var ju t o m med lättare att fokusera manuellt än med Pentaxens mikroprismor.

Bländarring, tidsratt, ISO-ratt och exponeringskompensering och ljusstark stor sökarbild och ingen idiotisk PASM-ratt. Katjing!

Sedan den dagen är jag Fujifantast och har nyss beställt en T4 för att få stabilisering också på helmanuella objektiv.
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Jag har en EOS 77D med inte allt för många exponeringar som du skulle kunna få köpa. Ingår då ett EF-S 18-55 och ett EFS-55-250 plus två extra batterier.

// Krister
 

Bokeh

Aktiv medlem
Är det retro du söker så titta på Fuji, dom har modeller med bländarring på objektivet, spegelreflex tycker jag du ska hoppa över, i mitt tycke gör "Live View" exponeringen mycket enklare och roligare i EVF sökaren än men en spegelreflex.
 

Sabud

Aktiv medlem
Om du kommer från film och inte deltagit i de senaste årens hetsjakt på pixlar och ISO-egenskaper skulle jag föreslå en Fujifilm X-T1 med den förträffliga `kit-zoomen´ 18-55.
Kameran har ett flertal funktionsknappar och rattar som på analogtiden. (se bild). Gissar att denna kamera kan fås till en mycket låg kostnad. För lite mer väljer du den senare X-T2.

https://www.dpreview.com/files/p/articles/2538274292/images/top.jpeg

/Stephan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min Fuji X-T20 med 23/1,4 får det att kännas väldigt mycket som 1970-tal, när jag hade en Pentax KX med 35a hängande på axeln. Enkla o tydliga reglage för bländare och tid. Det som stör är väl egentligen den elektroniska sökaren. Hyfsat bra för att vara en sådan, men långt från optisk sökare förstås.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Det vore kul om du så småningom kunde berätta vilken kamera det blev :)
Du har fått en del bra tips, bland annat från Erland ovan.

Omställningen från analogt till digitalt är inte alldeles problemfri, även med en kamera som känns invand, med synliga reglage för slutartid, bländare och ISO.

Efter många års analogt fotograferande hade jag till att börja med svårt att tänka om kring exponering. Jag använde lös spotmätare och zonsystemet förr, hade flera filmmagasin som över- eller underexponerades beroende på hur kontrastomfånget skulle bli. Numera låter jag kamera mäta över hela bilden och tittar på histogrammet över hur bildpunkternas exponering fördelas - mycket enklare. En annan skillnad är att lågdagrarna är mindre intressanta/farliga, det är urfrätta högdagrar man oftast aktar sig för i digital fotografering.

Sen är det filmkänsligheten. Nu när man har en virtuell "filmrulle" på ett minneskort med plats för tusentals bilder och där ISO kan varieras för varje ruta får man också tänka om. Hur ska man t ex tänka kring Auto-ISO? Då kan man helt plötsligt styra både slutare och och bländare manuellt men ändå få automatisk exponering, till priset av ev. lite mera brus. På en modern kamera funkar det oftast bra, men digitalt brus ser fulare ut än kornig analog film.

Till sist är det fokusinställning. Jag tyckte autofokus var supertöntigt när det kom på 80-talet. Men på de nya kamerorna funkar det toppen. Jag är dessvärre lite konservativ, låter kameran ställa in skärpan på en viss punkt där jag vill ha den och tänker sedan bländare/skärpedjup. Funkar bra på landskap o arkitektur men för porträtt/sport/djur etc finns massor av finurliga inställningar på en modern kamera för hur man vill att den ska jobba med fokus, t ex när man följer en fågel i flykten. Där tjänar man mycket på att fördjupa sig i manualen.

Så visst får man mycket för sina gamla manuella kunskaper men det finns en hel del nytt i den digitala världen som det är väl värt att sätta sig in i! Lycka till!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min Fuji X-T20 med 23/1,4 får det att kännas väldigt mycket som 1970-tal, när jag hade en Pentax KX med 35a hängande på axeln. Enkla o tydliga reglage för bländare och tid. Det som stör är väl egentligen den elektroniska sökaren. Hyfsat bra för att vara en sådan, men långt från optisk sökare förstås.
Vill man verkligen gå hela vägen på det spåret så är det väl Leica M-D som gäller... Dock rejält utanför angiven budget.
 

Bessel

Aktiv medlem
Kameran är det minsta problemet. Du kan bli nöjd med vilken systemkamera som helst, utom de enklaste som har för få reglage.
Betydligt värre är att få hela det digitala flödet. Datalagringen, bra arkivering, backup... och all bildredigering. Men det kanske du redan har på plats?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Du har redan fått svar - Fuji.
Jag återfick fotoglädjen med X-T1, i princip en Canon F1 men digital, dvs vred för ISO, tid. Tyst. Lätt. Ger i jpeg utmärkt resultat. Adapter till "gamla" objektiv finns det gott om och resultatet är som att ha slabbat med förstoringsapparat och bad förr i tiden men man ser exponering mm direkt.

-J!
 

Bessel

Aktiv medlem
Är kravet "systemkamera" eller är kravet "det handhavande och den bildkvalitet som förr krävde en systemkamera"?
En modern kompaktkamera, t.ex. Fujis X100-serie, är kanske ungefär vad du söker. Med beskärning eller panorama-hopklipp minskar behovet av olika brännvidder, och hela utrustningen får plats i jackfickan.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det låter som att det i ditt läge skulle fungera bra att köpa en begagnad Nikon D800 och byta mattskivan mot en med snittbild och/eller mikroprismor. Du bör få en fin inom budget.

Nikon DF är kanske ännu mer anpassad för det du nämner, men lite dyrare.
 
ANNONS