Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kamera - för manuell fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeter Reep

Aktiv medlem
Hade själv problemet för inte alls länge sedan.
Har fotograferat analogt sedan jag var en liten pojk, men provat div olika digitalkameror utan att fasta för någon.
Tyckte bara det kändes tråkigt och opersonligt.

För två år sedan började jag samla lite smått på analoga Leica kameror. Har en M3 samt en M4 + en iiia.
För en vecka sedan beställde jag min första digitala Leica. En M240, och jag kände mig hemma direkt.
Den ligger ju dock långt utanför den budget du nämnde, och den har ju en skärm, men den känns ändå relativt analog.

En begagnad Leica M8 går väl att få ganska billigt idag, och även den sägs kännas ganska analog.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det låter som att det i ditt läge skulle fungera bra att köpa en begagnad Nikon D800 och byta mattskivan mot en med snittbild och/eller mikroprismor. Du bör få en fin inom budget.

Nikon DF är kanske ännu mer anpassad för det du nämner, men lite dyrare.
Eller fokuserar man i "live view", dvs förstorar bilden på displayen så man ser när man har bästa fokus.
Jag förstår inte varför det ska alltid krävas en "min Fuji", särskilt till något som varenda kamera klarar, dvs att låta användaren ställa in alla parametrar manuellt. :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jovisst, så kan man förstås göra. Jag uppfattade, möjligen felaktigt, att det handlade om att så att säga återskapa ett sätt man är van vid "från förr".
 

gunte

Aktiv medlem
Eftersom önskemålet var Canon eller Nikon så kanske en Nikon D700 men några fasta D eller Serie E objektiv..Borde bli en trevlig liten början för 8 papp..
 

martinot

Aktiv medlem
Plåtade mycket förr, körde svartvitt, papper och mörkrum, och färgdia. Tänkte ta upp hobbyn igen - men med digital kamera - dsv digitalt.

Jag vill alltså ha en digital systemkamera, enkel och lätt förståelig, avs manuell inställning. Helst skall den vara med spegelreflex. Jag kommer fota sådant där jag vill koppla loss automatiken, dvs sällan i läge "Auto".

Jag tänker på ngn Canon eller Nikon, de får gärna var begagnad, dvs max tio år och hålla sig under 8 000:-, med objektiv.

Vad har ni för ideér och förslag på modeller?
De flesta kameror (även kompakter och mobiler) kan fotas i manuellt läge. Oftast inget problem på det sättet.

Däremot, om man vill ha kameror som är direkt byggda och optimerade i användargränssnittet att fota manuellt, så är ju kameror som Leica och Fuji bäst anpassade för det. De är ju dock inte några spegelreflexer (och även beg. Leica ligger lite högre i pris än din budget).

Det som jag närmast kommer att tänka på att tipsa om, är att kika närmare på en Nikon Df. Tror den skulle kunna vara intressant för dig att iaf. ta en närmare titt på. Borde nog finnas beg. för runt 8 papp.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag har fotat med Fuji-kameror i ett antal år (X-E1 och X-E2), men också med analoga Nikon (FE2). Fuji gör väldigt trevliga kameror, med riktiga reglage för det mesta man behöver ändra regelbundet (särskilt om man väljer X-T eller X-Pro). Dock är det något med de elektroniska sökarna som gör det lite tråkigare att fota med dem än med en spegelreflex. Saker ser helt enkelt inte lika fina ut på en liten digital sökarbild...

För att försöka råda bot på det köpte jag nyligen en Nikon Df, och måste säga att jag är helnöjd. Rejäla mekaniska reglage, med minst ett par snäpp högre byggkvalitet än Fujis kameror. Jättetrevlig sökare (som på de flesta bättre spegelreflexer). Mattskivan kunde varit mer anpassad för manuell fokusering, men jag tycker det funkar bra, särskilt sedan jag skaffade en sökarförstorare (rätt ord?). Tror tyvärr att Df kan ligga lite över din budget, men med lite tur kan det kanske dyka upp något billigt exemplar.
 

bach7617

Aktiv medlem
För de pengarna du nämner bör du hitta en Canon 6D med ett bra EF24-105mm 1a gen. Kameran är underbar och objektivet riktigt skarp, dock med viss vinjettering. Menyer och handhavande är toppen. Något lite större än de spegellösa alternativen som nämns i tråden men underbar att hålla i.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som jag närmast kommer att tänka på att tipsa om, är att kika närmare på en Nikon Df. Tror den skulle kunna vara intressant för dig att iaf. ta en närmare titt på. Borde nog finnas beg. för runt 8 papp.
De senaste två Nikon Df som såldes på Tradera gick för cirka 10000 kr.
Båda med ett 50mm f/1.8
 

x-country

Aktiv medlem
Tack Mattias och Gunnar för svar!

Det jag är ute efter är just enkelheten, att med enkla "medel" kunna ändra slutartid och bländare. Dvs att enkelt - i manuellt läge - kunna justera : Ljus och skärpedjup.

Många kameror - upplever jag - kräver många grepp, för att kunna fixa detta. Jag tror att det finns en del olika tankar hos tillverkarna avs detta. Jag vill bort från "släng upp kameran och skjut" men ändå kunna "skjuta" med full, smidig och enkel kontroll - och samtidigt kunna - vid behov - "slänga upp och skjuta."
Du skulle gilla Pentax K-3. Fantastisk i handhavande och ergonomi. Du styr slutartid och bländare med pekfinger och tumme. Med pekfingret på isoknappen ändrar du lika enkelt iso med tummen på hjulet. Och det är en DSLR.
Finns just nu på Blocket för 2990 kr. Du får dessutom tillgång till nästan oändligt många, superbilliga och presterande objektiv på framför allt EBay.

Jag kan mala på i evigheter om denna fantastiska maskin men hör av dig om du vill veta mer. Det finns känsliga typer på Fotosidan med mindervärdeskomplex så sådana hära trådar spårar lätt ur.
 

StanM

Aktiv medlem
Som ztenlund nämnde, kan Leica vara ett alternativ. Man kan få en M8.2 för ungefär din budget. Sedan får man lägga till objektiv. Voigtländers objektiv är bra och prisvärda.
M8.2 har sina för- och nackdelar. Det kan inte bli mycket enklare och mer avskalat än Leicas M-modeller. Däremot dras M8.2 med vissa nackdelar. Leicas M-kameror och objektiv är också ganska små och nätta jämfört med fullformatsspegelreflex.
Test finns på https://www.kamerabild.se/tester/kameror/leica-m82-retro-eller-ett-diskret-alternativ
Om det absolut måste vara en spegelreflex, tycker jag att en Nikon D800/810 skulle kunna vara något.
Om du fastnar för en spegellös kamera, vill jag rekommendera att ta dig en noggrann titt på den elektroniska sökaren (EVF) och se hur den passar dig. Alla tycker inte om det. EVF och starkt solljus kan vara ett aber för vissa kameramodeller medan andra klarar sig bättre.
 

Polar300

Aktiv medlem
TS skriver att hen vill ha en spegelreflex systemkamera från Nikon eller Canon som hanteras som en gammal analog dito; med vred och rattar etc. En fullformatare tar jag för givet...

Det klockrena svaret blir (naturligtvis!) som flera här föreslagit: Nikon Df ! När du lagt händerna på en sådan kommer kärlek att uppstå, garanterat. Närmare sättet vi fotograferade förr går nog inte att komma - det är bara att välja bort program och automatiker. Sedan behandlar du den som du behandlade din gamla ESR... Tro mig - jag har gjort precis den resan själv.


Är du RIKTIGT intresserad så byter du även ut mattskivan till en med lämplig skärpehjälp. Annars så utnyttjar du pil-punkt-pil som finns i inforaden nederst i sökaren...

Min är INTE till salu, inte förrän det kommer en Df2 - men min D810 kan säkert vara till salu (den har nästan inte använts sedan min Df hamnade i handen)...

Så jaga reda på en Df! En kul gimmick med Df är att den fullt ut kan hantera i princip alla Nikon F-objektiv som funnits sedan 1959, men det kommer du säkerligen inte att använda till annat än att ha som party-gimmick för andra fotointresserade - jag brukar roa folk med vidvinkeln som hör till min Nikon F från anno dazumal.

Men moderna objektiv är helt enkelt bättre! Optiskt och glaskvalitetsmässigt. Själv tycker jag D-versionerna känns bäst på en Df - mindre, lättare och manuellare än G-versionerna... Och de har riktig bländarring!
/Odd
 

x-country

Aktiv medlem
Nikon Df är dessutom otroligt tillfredsställande att titta på. Vilken apparat. Har man en sån måste man ställa den synligt när den inte används.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jovisst, så kan man förstås göra. Jag uppfattade, möjligen felaktigt, att det handlade om att så att säga återskapa ett sätt man är van vid "från förr".
Då är det en Canon som gäller. De har haft samma slags hantering av kamerorna i mer än 30 år, oberoende av om det är tänkt att stoppa film eller minneskort i kameran.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Plåtade mycket förr, körde svartvitt, papper och mörkrum, och färgdia. Tänkte ta upp hobbyn igen - men med digital kamera - dsv digitalt.

Jag vill alltså ha en digital systemkamera, enkel och lätt förståelig, avs manuell inställning. Helst skall den vara med spegelreflex. Jag kommer fota sådant där jag vill koppla loss automatiken, dvs sällan i läge "Auto".

Jag tänker på ngn Canon eller Nikon, de får gärna var begagnad, dvs max tio år och hålla sig under 8 000:-, med objektiv.

Vad har ni för ideér och förslag på modeller?
Ursäkta mig, men det kan vara som så att du tänker fel.

Jag har samma bakgrund som du; diabilder, blaskande i mörkrum, mm.
Köpte en digital spegelreflexkamera (DSLR), och vantrivdes.
Det fanns ingen hjälp att ställa in skärpan/avståndet i sökaren; ingen snittbild, ingen mattskiva, inget alls.
Ville man ställa in avståndet manuellt, så fick man använda kameran som en mobiltelefon (!), dvs titta på en skärm på baksidan av kameran, som man var tvungen att hålla en bra bit från ögat.
Tungt, och svårt att se när ljuset låg fel. Usch, och fy.

Låt oss säga att du istället köper en sk spegellös fullformatskamera.
Då kommer du att upptäcka hur praktiskt det är med elektronisk sökare, på många mer sätt än att du får hjälpmedel att ställa in skärpan manuellt.
Dessutom. Registeravståndet är kortare, dvs med hjälp av en adapter kan du använda dina gamla objektiv på din nya kamera.

Vill man fotografera på gammalt vis, så tycker jag att den moderna spegellösa tekniken passar bättre.
Tycker jag.
 
ANNONS