Annons

Köpes eller säljes framgår ej i annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
(Jag svarar kanske på en retorisk fråga här, men here goes).

Publikationer har mycket länge haft annonsering som en viktig intäktskälla. Om man prenumererar på en dagstidning ("betalande medlem") så slipper man inte annonserna, t.ex. Det har varit standardförfarande hur länge som helst.

Det är en avvägning. Om man skippar annonser helt och bara förlitar sig på prenumeranter måste man högst troligen höja prenumerationsavgiften kraftigt och riskera att för många inte längre vill betala. Speciellt när det gäller ganska smala publikationer som Fotosidan.

Jag använder själv en annonsblockerare men jag använder den med urskiljning. Annonser som inte stör så mycket blockerar jag inte (och jag är ganska generös med vad som inte är störande på Fotosidan :) men annonser som blinkar eller innehåller animationer tillåter jag inte att visas.
Jag har nog också ganska "snäll" inställning eftersom icke rörliga annonser fortfarande syns. Drar jag i reglaget tills de försvinner så kommer jag inte åt FS alls. Det blir bara en helt vit sida. Förmodligen har man gjort så för att adblocker inte ska fungera.

Detta betyder i alla fall att ikonen som visar "köpes" eller "säljes" försvinner även när man bara blockerar rörliga annonser, vilket är något märkligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har nog också ganska "snäll" inställning eftersom icke rörliga annonser fortfarande syns. Drar jag i reglaget tills de försvinner så kommer jag inte åt FS alls. Det blir bara en helt vit sida. Förmodligen har man gjort så för att adblocker inte ska fungera.

Detta betyder i alla fall att ikonen som visar "köpes" eller "säljes" försvinner även när man bara blockerar rörliga annonser, vilket är något märkligt.
Om man är lite mindre konspiratoriskt lagd skulle man istället kunna misstänka att annonsblockerarna helt enkelt inte är särskilt smarta.
 

Makten

Aktiv medlem
Om man är lite mindre konspiratoriskt lagd skulle man istället kunna misstänka att annonsblockerarna helt enkelt inte är särskilt smarta.
Det konstiga är ju att det ser utmärkt ut tills jag trycker på "spara inställning" eller vad det nu kan heta. Först då försvinner hela sidan, trots att bara annonserna försvann när jag ställde in vad som ska försvinna.

Det är knappast konspiratoriskt att anta att den som designar en hemsida gör allt för att man INTE ska kunna köra adblocker utan att det också orsakar problem. Man vill ju ha annonsintäkter såklart.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det konstiga är ju att det ser utmärkt ut tills jag trycker på "spara inställning" eller vad det nu kan heta. Först då försvinner hela sidan, trots att bara annonserna försvann när jag ställde in vad som ska försvinna.

Det är knappast konspiratoriskt att anta att den som designar en hemsida gör allt för att man INTE ska kunna köra adblocker utan att det också orsakar problem. Man vill ju ha annonsintäkter såklart.
Nej på den sidan har vi inte byggt något sådant medvetet (inte ngn annanstans heller. Vi har en box som visas för de som har adblock. Det är nog det enda jag kommer på nu på rakt av). Jag tror det mer då stämmer med teorin att Adblock-mjukvaran triggas av klasserna som vi har använt som heter "ad-type". På sikt så skulle man kunna ändra namnen men det är inte prio just nu.
 

alfin

Aktiv medlem
Detta betyder i alla fall att ikonen som visar "köpes" eller "säljes" försvinner även när man bara blockerar rörliga annonser, vilket är något märkligt.
Martin, byt från Adblock till uBlock Origin. Symbolerna längst ner kryssar du i "ögat", vilket betyder att du tar bort 'cosmetic filtering'. Då fungerar det. Blockera zendesk.com, så slipper du den där hjälpblaffan nere till höger.
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Det gjorde jag i många år och ska gärna fortsätta med när du differentierar medlemsskapsnivåerna igen, så att man inte tvingas betala för att andra ska kunna sitta och blogga ohejdat dagarna i ända.
Du menar ungefär som att jag som betalar för att blogga borde slippa betala för alla som vill sitta och ladda upp massa skitbilder utan text helt ohejdat? ;)

Jag orkar inte byta Adblocker mot nåt annat. Tänkte bara påtala problemet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det gjorde jag i många år och ska gärna fortsätta med när du differentierar medlemsskapsnivåerna igen, så att man inte tvingas betala för att andra ska kunna sitta och blogga ohejdat dagarna i ända.
Det var en kreativ anledning. Hur gör du med skatten och annat?
 
ANNONS